Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Brakujące godziny pracy przez system pracy w czasie pandemii

18.08.2020
Autor: K.

Posiadam umiarkowany stopień, mogę pracować jedynie 7 h dziennie. Pracuję w sklepie w galerii handlowej na cały etat. Kieruję zapytanie w sprawie godzin pracy. Moja sytuacja przedstawia się następująco. Po powrocie do pracy zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, które pracują naprzemiennie tak, aby się z sobą nie stykały, w związku z tym brakuje mi godzin: zostały zaproponowane mi następujące rozwiązania: 1. delegacja na inne sklepy- praca w innych sklepach, gdzie w sumie praca w moim sklepie i innych wyniesie 6 dni pod rząd, w swoim nie mogę pracować codziennie, 2. wykorzystanie urlopu tegorocznego na załatanie tych godzin w sumie 6 dni, gdzie w maju dostaliśmy informację, że urlopy zostały wstrzymane na czerwiec, a swój dwutygodniowy urlop miałam zacząć od 15 czerwca - został wstrzymany - (a na załatanie godzin mogę o dziwo go wziąć). Czy pracodawca może w taki sposób narzucać mi wykorzystanie urlopu? Jakie mogę zastosować inne wyjścia? Co mogę zrobić?

Szanowna Pani,

Zgodnie z art. 15 ust 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Ponadto zgodnie z ust. 3 osoba niepełnosprawna (niezależnie od stopnia niepełnosprawności) nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych. Jednakże w myśl art. 16 ww. ustawy przepisów art. 15 nie stosuje się do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz gdy, na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę. Jednocześnie przepisy nie wprowadzają zakazu pracy osoby niepełnosprawnej w soboty czy w niedziele (możliwa jest więc praca np. 6 dni pod rząd).

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 r., poz. 568 z poźn. zm.), pracodawcy uzyskali uprawnienie m.in. do zmiany czasu pracy poprzez wprowadzenie systemu równoważnego czasu pracy, poprzez dopuszczenie przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej niż do 12 godzin.

Jednakże przepisy dotychczas obowiązujące, jak i te wynikające z tzw. tarcz antykryzysowych nie wprowadziły dla pracodawcy możliwości narzucania pracownikom wykorzystywania bieżącego urlopu wypoczynkowego, w tym na tzw. opisane przez Panią „załatanie godzin”.     

Jedyną opcją pozostaje rozmowa z pracodawcą o systemie pracy lub skierowanie sprawy do Państwowej Inspekcji Pracy.

 

Z poważaniem,

dr Michał Urban, radca prawny

 

 

 

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas