Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

DGP: korporacje poznają najwrażliwsze informacje pacjentów. Sieć aptek zaprzecza

24.06.2020
Autor: inf. prasowa, fot. sxc.hu
pióro do pisania

Jedna z największych sieci aptecznych zaczęła masowo profilować pacjentów. Zbierane dane medyczne przekazuje zaś Microsoftowi i Amazonowi. Samorząd aptekarski oraz eksperci od ochrony danych osobowych są oburzeni – czytamy w Dzienniku Gazety Prawnej (DGP). Sieć aptek Gemini odpowiada na zarzuty.

Po publikacji Dziennika Gazety Prawnej sieć aptek Gemini wydała oświadczenie, które przytaczamy w całości:

Gemini Apps należąca do Gemini Polska oświadcza, że dane osobowe przekazywane przez użytkowników aplikacji receptagemini.pl są przekazywane dobrowolnie, tylko i wyłącznie za zgodą użytkownika w celu świadczenia usług rezerwacji leków w aptekach za pośrednictwem aplikacji. Aplikacja umożliwia także użytkownikowi rezerwację leków bez zakładania konta.

Dane osobowe użytkowników nie są przekazywane w procesie rezerwowania leków przez żadną z aptek uczestniczących w aplikacji receptagemini.pl. Aplikacja pozwala użytkownikowi na odczytanie wyłącznie danych dotyczących leków i ważności recepty bez identyfikacji konkretnej osoby. Aplikacja nie odczytuje żadnych innych danych w szczególności, takich jak dane podmiotu leczniczego czy dane osoby wystawiającej e-receptę (lekarza). Jak jasno wskazuje polityka prywatności usługi w zakresie infrastruktury (przechowywanie danych w chmurze) świadczone są na podstawie zgodnych z RODO umów powierzenia przez światowych liderów w zakresie usług chmurowych o najwyższym poziomie bezpieczeństwa (Microsoft Azure, Amazon Web Services). Zgodnie z zawartymi umowami regionem przechowywania danych osobowych jest region Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Dodatkowo Gemini Apps zabezpiecza dane swoich użytkowników stosując szereg zabezpieczeń technicznych, w tym protokoły silnego szyfrowania. Dane osobowe powierzone do przetwarzania przez Gemini Apps do  wyżej wymienionych dostawców chmurowych są odpowiednio szyfrowane a Microsoft Azure oraz Amazon Web Service nie mają wglądu w te dane. Przeprowadzono również analizy ryzyka, ocenę skutków przetwarzania oraz testy bezpieczeństwa aplikacji.

Aplikacja receptagemini.pl gwarantuje użytkownikom bezpieczeństwo, gdyż znacząco skraca czas przebywania pacjenta w aptece. Osoba rezerwująca leki ma pewność, że odbierze przepisane lekarstwa w danej aptece, bez konieczności odwiedzania kilku aptek w poszukiwaniu leków. Ma to dużą wartość szczególnie w dobie pandemii, gdzie pacjent chce zrealizować swoją potrzebę zdrowotną w jak najkrótszym czasie i w jednym miejscu. Aplikacja nie umożliwia realizacji e-recepty gdyż Gemini Apps nie jest apteką. W naszej infografice skierowanej do Pacjentów aptek wyraźnie zaznaczamy, że po odbiór rezerwacji należy zgłosić się do apteki z e-receptą. Aplikacja wpisuje się w ogólnoświatowy trend wspierany przez Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji zwiększania dostępności usług poprzez ich cyfryzację.

Teza artykułu wskazująca na nieprawidłowe wykorzystywanie danych pacjentów wprowadza w błąd i działa na szkodę pacjentów, lekarzy jak i całego środowiska farmaceutycznego.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Czy z powodu pandemii koronawirusa miałaś/-eś problemy z dostaniem się do lekarza, szpitala lub na rehabilitację?

Biuletyn

Wspierają nas