Od września uczniowie wracają do szkół. Także ci ze specjalnymi potrzebami
05.08.2020
- 1 września uczniowie wracają do szkół. A my robimy wszystko, by uczyli się w bezpiecznych warunkach. Przygotowujemy rozwiązania: wytyczne sanitarne i rozwiązania prawne, które pozwolą odpowiednio zareagować i podjąć właściwe decyzje gdy pojawi się ognisko zakażenia – powiedział minister Dariusz Piontkowski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 5 sierpnia w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Do stacjonarnych zajęć wrócą także uczniowie ze specjalnymi potrzebami.
Od pierwszego września placówki edukacyjne będą funkcjonowały według zasad opracowanych wspólnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Główny Inspektorat Sanitarny. Szkoły będą pracować w trzech trybach – przede wszystkim stacjonarnie, ale też w razie zmiany sytuacji epidemiologicznej będzie możliwy tryb zdalny lub mieszany. Podczas konferencji minister Dariusz Piontkowski podkreślił, że powrót do stacjonarnych zajęć będzie dotyczył też uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zdalnie tylko w ostateczności
- Ogólne wytyczne dotyczą wszystkich placówek. Nie tylko szkół, ale specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych (SOSW) i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych (OREW) i poradni psychologiczno-pedagogicznych – poinformował minister Piontkowski. – Uczniowie ze specjalnymi potrzebami powinni być otoczeni szczególną opieką nauczycieli, pedagogów i psychologów. Stąd nie przewidujemy, poza ekstremalnymi sytuacjami, zawieszania czy ograniczania zajęć w tego typu placówkach. Zdajemy sobie sprawę, że tam prowadzenie zajęć na odległość jest szczególnie trudne, a do tego odbywają się nie w licznych grupach, a wręcz z pojedynczymi uczniami – dodał minister.
Dariusz Piontkowski wskazał, że kierowane przez niego ministerstwo nie widzi powodu, by poza takimi sytuacjami jak zachorowanie nauczyciela czy ucznia, zawieszano zajęcia w placówce dla uczniów ze specjalnymi potrzebami.
- Ci uczniowie potrzebują szczególnej troski i my w przepisach to przewidzieliśmy – powiedział szef resortu oświaty.
Regres i trauma
Sytuacja uczniów ze specjalnymi potrzebami – na przykład z niepełnosprawnością intelektualną lub autyzmem w czasie zamknięcia szkół była niejednokrotnie bardzo trudna. Stracili oni nie tylko kontakt z rówieśnikami czy możliwość uczęszczania na lubiane przez siebie zajęcia, ale też możliwość terapii i rehabilitacji. Dla wielu z nich odcięcie od edukacji w placówkach oznaczało poważny regres umiejętności społecznych i traumę spowodowaną przymusową izolacją.
My na ten temat pisaliśmy m.in. w tekstach „Nauka zdalna. Diabeł tkwi w szczegó... lnych potrzebach edukacyjnych” czy „Edukacja zdalna. Co z uczniami z autyzmem”.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
- Rondo im. Piotra Pawłowskiego - Twórcy Integracji [GALERIA]
- Aktywnie szukaj pracy z Centrum Integracja Warszawa
- Integracja 1/2024 (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Projektowanie dla wszystkich – standard codzienności. Fundacja Integracja oraz spółka biurowa Skanska publikują poradnik o projektowaniu bez barier
Co nowego
- W ciągu trzech lat od uruchomienia badań przesiewowych w 2021 roku w kierunku SMA potwierdzono rdzeniowy zanik mięśni u 100 noworodków
- Warszawa: Spotkania w ramach programu Blisko Bliskich w maju
- 5 maja urodziły się w Polsce KOMFORTKI!
- Łukasz Krasoń: osoby korzystające z koncentratorów tlenu otrzymają dopłatę do prądu
- Więcej niż praca. Alternatywa dla ludzi z pasją i misją
Dodaj komentarz