Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy serwisy instytucji publicznych są dostępne? Raport Fundacji Widzialni

17.09.2020
Autor: Beata Dązbłaż, fot. pixabay.com
Źródło: widzialni.org
laptop stoi na stole otwarty na stronie przeglądarki google obok leży komórka

Na ocenę dostateczną został oceniony poziom dostępności takich stron jak premier.gov.pl, prezydent.pl, sejm.gov.pl, senat.gov.pl – wynika z Raportu Dostępności Fundacji Widzialni. 58 proc. – tyle wynosi poziom dostępności serwisów administracji publicznej.

Na piątkę została oceniona natomiast strona Centrum e-Zdrowia cez.gov.pl czy strona pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych www.niepelnosprawni.gov.pl.

Wysoko została też oceniona strona Urzędu Komunikacji Elektronicznej uke.gov.pl.

Z kolei ocenę niedostateczną otrzymały m.in. serwisy krus.gov.pl, pacjent.gov.pl czy epuap.gov.pl.

O 2.2 proc. spadła dostępność serwisów instytucji realizujących zadania publiczne w stosunku do 2019 r. 

E-usługi i aplikacje

Fundacja Widzialni badała też dostępność e-usług. Najwyżej ocenionym serwisem był zus.pl, a najniżej wnioski.mpips.gov.pl. Wśród mobilnych aplikacji dobrze oceniono „mObywatel” na systemie iOS i Android. 

- Czasami WCAG to za mało, dlatego warto opracować wewnętrzny standard dostępności. Jest to zbiór wytycznych dla organizacji. Porządkuje, precyzuje, interpretuje tam gdzie trzeba, ale przede wszystkim operacjonalizuje działania związane z dostępnością. Mówi nie co trzeba zrobić, ale jak to osiągnąć w praktyce, w realiach konkretnej organizacji. Zgodnie z WCAG, a nie przeciw WCAG – mówi Monika Szczygielska, ekspertka ds. dostępności mediów.

Od roku obowiązuje ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848). Jak ocenia Fundacja Widzialni, zmiany w zakresie dostępności cyfrowej, po dużym skoku w 2017 r. zachodzą bardzo powoli. 

Cały raport dostępny jest na stronie Fundacji Widzialni. 

 

Komentarz

  • Ustawa jest i co z tego?
    Miki
    21.09.2020, 11:31
    O ile strony urzędów centralnych wyglądają jako tako to im niżej tym gorzej. Strony gminne to już jest tragedia. Inna kwestia to dostępność dokumentów a te w większości przypadków są niedostępne. Co z tego, że jest ustawa skoro w praktyce nie działa. Obowiązki, jakie nakłada na właścicieli serwisów nie są egzekwowane, więc w urzędach i instytucjach nikt się nie przejmuje. Gdyby szef dostał porządnie po własnej kieszeni to wtedy zacząłby zwracać uwagę, by serwis był dostępny. Nic nie boli bardziej niż solidna kara finansowa, którą trzeba zapłacić z własnej kieszeni. A póki co to urzędników temat dostępności w ogóle nie obchodzi.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas