Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy przełożony w pracy może tak traktować pracownika?

11.12.2020
Autor: G.

Mam umiarkowany stopień niepełnosprawności - niedosłuch. Nie usłyszałam do końca polecenia i popełniłam błąd. Moja przełożona zrobiła z tego aferę, jeden wielki krzyk. Mam pytanie, czy skoro zakład zatrudnia takie osoby i wie o uszczerbku na zdrowiu oraz korzysta z PFRON, przełożona ma prawo tak traktować pracownika? Jak mam się bronić?

Szanowna Pani,

każdy ma prawo się pomylić, a pracodawca ma prawo zwrócić uwagę na błąd pracownika. Natomiast trudno uznać, iż krzyczenie na pracownika mieści się w granicach, w których pracodawca może zwrócić uwagę pracownikowi.

Zgodnie z art. 943. Kodeksu pracy

  • §  1.  Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
  • §  2.  Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
  • §  3.  Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
  • §  4.  Pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
  • §  5.  Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w § 2, uzasadniającej rozwiązanie umowy.

Odnośnie zbadania poprawności stosowania przepisów prawa pracy w Pani zakładzie pracy - warto sprawę skonsultować z pracownikami miejscowego oddziału Państwowej Inspekcji Pracy. 

 

Z poważaniem,

Grzegorz Jaroszczyk, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas