Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Jaka pomoc dla córki?

21.06.2021
Autor: T.

Mam córkę, 15 lat skończyła w listopadzie 2020. Jest w pierwszej klasie średniej szkoły. Ma problem z nauką. Nie może zapamiętać czego się uczy, tylko na krótko. Ma problemy z nadążeniem z pisaniem na lekcji. Teraz w średniej szkole teczka przeszła do poradni (...). Dostała też opinię lekarza psychiatry o kształceniu indywidualnym na kilka przedmiotów. Szkoła wystawiła opinię ogólną, ale bez wniosku o dodatkowe lekcje. Według pedagoga szkoły córka podlega najlepiej rewalidacji, ale potrzebne orzeczenie. Poradnia poradziła pojechać do (...) prywatnie na testy psychiatryczne za 600 zł. Czy tak powinno być, czy nie ma dla dziecka pomocy na NFZ? Córka chodzi do psychologa, na terapię 2 lata - 2 razy w miesiącu i do psychiatry co miesiąc. Córka ma wadę wzroku obecnie okulary - 4,5 i - 4,7. Ma skrzywienie kręgosłupa. Obecnie jest pandemia, problem z lekarzami. Rodzinny nie przyjmuje, specjaliści podobnie.

Szanowny Panie,

aby córka, ze względu na swoje problemy ze zdrowiem czy dysfunkcje intelektualne, mogła korzystać ze specjalnej organizacji nauki i metod pracy w szkole, musi uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenie wydaje zespół orzekający funkcjonujący w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, na rok szkolny. Orzeczenie wydawane jest na wniosek rodziców, którzy do wniosku skierowanego do zespołu orzekającego powinni dołączyć dodatkową dokumentację: wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, w tym zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, a także opinie o dziecku od spe­cja­li­stów i te­ra­peu­tów. Jeżeli dziecko ma więcej niż jedną nie­peł­no­spraw­ność, należy dostarczyć zaświad­cze­nia od kilku lekarzy.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują uczniowie:

  • niesłyszący,
  • słabosłyszący,
  • niewidomi,
  • słabowidzący,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • z niedostosowaniem społecznym,
  • zagrożeni niedostosowaniem społecznym.

Dokumentacja medyczna, opinie, zaświadczenia mają za zadanie potwierdzić, która z niepełnosprawności z powyższego katalogu występuje u Pańskiej córki. Na tej podstawie wyda orzeczenie zespół, a uzyskane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego pozwoli szkole właściwie zorganizować Pańskiej córce zajęcia. Niestety, zależy to od szybkości uzyskania zaświadczeń, badań i opinii, a to w obecnej sytuacji jest trudne. Niemniej, szybkość ich uzyskania może pozwolić szybciej przeprowadzić konieczną procedurę, o ile specjaliści potwierdzą specjalne potrzeby córki.

Warto pamiętać, że ma Pan prawo uczest­ni­czyć w po­sie­dze­niu zespołu, zgłaszać swoje uwagi itp. O terminie po­sie­dze­nia rodzic jest in­for­mo­wa­ny pisemnie przez pra­cow­ni­ka poradni psy­cho­lo­gicz­no­-pe­da­go­gicz­nej. Jeżeli rodzic nie zgadza się z zapisami orze­cze­nia, uważa, że nie opisuje ono w sposób właściwy lub wy­czer­pu­ją­cy spe­cjal­nych potrzeb jego nie­peł­no­spraw­ne­go dziecka bądź nie zawiera istot­nych zaleceń, może się odwołać.

Odwo­ła­nie od orze­cze­nia adresuje się do wła­ści­we­go ku­ra­to­rium oświaty, za po­śred­nic­twem poradni, która wydała dokument. Rodzic ma na od­wo­ła­nie 14 dni od momentu otrzy­ma­nia orze­cze­nia.

Dostarczenie przez rodziców ww. orzeczenia oznacza, że szkoła musi zapewnić:

  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
  • zajęcia specjalistyczne, inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
    w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
  • integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
  • przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

Dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się w szkole indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w terminie:

  1. do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego kształcenie, albo
  2. 30 dni od dnia złożenia w placówce oświatowej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Innym orzeczeniem, które może być przydatne jest orzeczenie o niepełnosprawności. Aby uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności, trzeba skontaktować się z miejskim zespołem ds. orzekania o niepełnosprawności. Do uzyskania orzeczenia konieczne jest zaświadczenie lekarskie potwierdzające chorobę dziecka oraz kopie dokumentacji medycznej. Jeżeli rodzic nie zgadza się z decyzją Zespołu, zawsze może się od niej odwołać do wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności. Dzieci do 16. roku życia uzyskują orzeczenie o niepełnosprawności bez orzekania stopnia, osoby powyżej 16. roku życia uzyskują orzeczenie, w którym ustalony jest stopień niepełnosprawności:

  • lekki,
  • umiarkowany,
  • znaczny.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym t.j. Dz.U. 2020 poz. 1309.

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas