Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

O tym jak branża turystyczna ignoruje osoby niepełnosprawne

06.09.2005

Zdaniem brytyjskiej organizacji charytatywnej Leonard Cheshire, niepełnosprawni turyści napotykają na tak wiele przeszkód podczas podróży zagranicznych, że wielu z nich w ogóle rezygnuje z wyjazdów. Trudności zaczynają się już w momencie składania rezerwacji.

Działacze Leonard Cheshire wyrazili pogląd, że poprawa stanu rzeczy w tym zakresie powinna leżeć w gestii biur podróży, rządu i organów Unii Europejskiej. A jest co poprawiać. Eksperci z branży turystycznej twierdzą, że w wielu aspektach zmiany na lepsze są możliwe i potrzebne; przyznają jednak, że sporo zostało już zrobione.

Specjaliści z Leonard Cheshire podkreślają, że choć dla wielu osób urlop za granicą to rzecz naturalna i oczywista, jednak niepełnosprawni turyści, zanim wyjadą, muszą pokonać liczne bariery, które zniechęcają wielu z nich do wyjazdu. W celu zbadania sytuacji osób niepełnosprawnych na rynku usług turystycznych, ankieterzy z Leonard

Cheshire zapytali ponad 100 takich osób o ich doświadczenia związane z zagranicznymi wczasami. Z raportu podsumowującego te badania wynika, że:

  • co czwarty badany, który nie zdecydował się na wyjazd, zrezygnował z wyjazdu ze względu na problem dostępności,
  • prawie połowa osób, które wyjechały za granicę, twierdzi, że pracownicy biura podróży organizującego wycieczkę nie posiadali podstawowych wiadomości dotyczących potrzeb niepełnosprawnych klientów,
  • prawie 60% ankietowanych, którzy spędzili wczasy poza Wielką Brytanią, miało na problemy z transportem,
  • około jedna czwarta osób skarżyła się na uszkodzenie wózka inwalidzkiego lub innego sprzętu podczas podróży,
  • co trzeci badany została zakwaterowana w miejscu nie przystosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • co czwarty ankietowany miał problem z uzyskaniem ubezpieczenia turystycznego.

"Osoby niepełnosprawne mają prawo do wczasów za granicą" - powiedział John Knight, szef polityki zewnętrznej w Leonard Cheshire - "Branża turystyczna musi zadbać o dostępność bazy noclegowej i środków transportu tak, aby niepełnosprawni turyści mogli swobodnie korzystać z tego prawa." Jego organizacja dąży do utworzenia wspólnych dla całej Unii Europejskiej standardów w zakresie dostępności, które byłyby uznawane przez wszystkie kraje członkowskie. Rząd z kolei powinien zadbać o to, by transport powietrzny i wodny spełniał obowiązujące wymogi prawne w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych. Zdaniem przedstawicieli Leonard Cheshire konieczne jest również obowiązkowe szkolenie pracowników biur podróży na temat potrzeb osób niepełnosprawnych. Agenci ubezpieczeniowi oferujący ubezpieczenie turystyczne powinni stosować indywidualne procedury wobec osób niepełnosprawnych. Jako przykład podają rozwiązania prawne obowiązujące od dłuższego czasu w Stanach Zjednoczonych, które przyczyniły się do wyraźnej poprawy w zakresie usług turystycznych dla osób niepełnosprawnych. Ich zdaniem Europa ma w tej kwestii sporo do nadrobienia.

Stowarzyszenie Brytyjskich Biur Podróży twierdzi, że od lat zachęca podmioty działające w branży turystycznej do dostosowywania swoich usług do potrzeb niepełnosprawnych turystów. Keith Richards, dyrektor do spraw konsumenckich w Stowarzyszeniu przyznał, że w tej kwestii wciąż jest wiele do zrobienia. "Wydaje się oczywiste, że coraz więcej osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności wyjeżdża na wakacje; wielu jest również takich, którzy planują wydać zaoszczędzone pieniądze na podróże, ale obecnie tego nie robią" - powiedział - "Obawa i ignorancja wobec problemu niepełnosprawności pozostaje w ścisłym związku brakiem regulacji prawnych w zakresie dostosowania transportu lotniczego i bazy noclegowej do potrzeb osób niepełnosprawnych" - stwierdził Keith Richards. Dodał, że jego organizacja podejmuje szereg działań mających na celu poprawę sytuacji w zakresie usług turystycznych dla osób niepełnosprawnych: organizuje szkolenia dla pracowników branży turystycznej, zachęca biura podróży do przeprowadzania kontroli hoteli pod kątem jakości udogodnień oferowanych niepełnosprawnym turystom, a także opracowuje broszurę zawierającą listę spraw niezbędnych do załatwienia przed każdym wyjazdem za granicę.

Opracowanie: Agnieszka Jórczyk
Źródło: BBC News, 2 września 2005 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas