Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Tylko 29 dworców kolejowych jest w pełni dostępnych. Na... 526. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację

05.02.2021
Autor: Mateusz Różański, fot. M. Różański
Źródło: facebook.com, sejm.gov.pl
wjazd dla osób z niepełnosprawnością na perony pkp tunelem z podjazdem

Na 526 dworców kolejowych w kraju, do osób z niepełnosprawnościami w pełni dostosowanych zostało 29 – takie dane uzyskała z Ministerstwa Infrastruktury posłanka Lewicy, Paulina Matysiak, znana z zamiłowania do kolei. Jej działanie to efekt nagrania, jakie zamieścił w internecie niewidomy pasażer.

Polityczka na początku roku wystosowała do Ministra Infrastruktury interpelację w sprawie dostępności dworców i peronów dla osób z niepełnosprawnościami.

„Niewidomy płakał” na peronie

„Zrobiłam to po otrzymaniu informacji o nagraniu osoby niewidomej, na którym pokazała, że idąc zgodnie z oznaczeniami budynku dworca Szczecin Główny nie da się do niego wejść – trasa kończy się na ścianie” – poinformowała na swoim profilu na Facebooku Paulina Matysiak.

Nagranie, o którym pisze posłanka, zostało zamieszczone na Fanpage’u „Niewidomy płakał jak audytował”.

Polityczka zwraca uwagę, że nie jest to sytuacja jednostkowa, a problemy z bezpiecznym dostaniem się do pociągu albo na dworzec są m.in. również w Poznaniu czy Legnicy.

W odpowiedzi na swoje pismo posłanka otrzymała informacje, że na 526 dworców kolejowych w Polsce do tej pory udało się w pełni udostępnić pasażerom z niepełnosprawnościami zaledwie 29.

Ministerstwo: wszędzie toczą się prace

W odpowiedzi na interpelację posłanki, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wskazał, że na pozostałych 497 dworcach również znajdują się elementy wyposażenia i infrastruktury przeznaczone dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz prowadzone są prace, których celem jest systematyczne dostosowywanie obiektów do potrzeb pasażerów z ograniczoną mobilnością.

I tak m.in.: w 316 dworcach jest system informacji głosowej, w 318 zapewniono swobodny dostęp do budynku osobom z problemami z poruszaniem, szczególnie poruszającym się na wózkach, w 179 dostosowaną do ich potrzeb toaletę, w 89 są ścieżki dotykowe, a w 50 – mapy w alfabecie Braille’a.

Ponadto, w ramach prowadzonego obecnie przez PKP S.A. Planu Inwestycji Dworcowych, do końca 2023 r. planowane jest zakończenie inwestycji na 174 dworcach kolejowych.

Paulina Matysiak: bez konsultacji ani rusz

„Z dokumentu dowiedziałam się również, że projekty modernizacji dworca, stacji lub przystanku kolejowego nie są jednorazowo konsultowane z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób o ograniczonej mobilności, bo... nie ma takiej zasady. Wspaniałomyślnie jednak mogą i czasem są konsultowane już po remoncie (ale głównie w kwestii dostępności i zagospodarowania dla potrzeb lokalnej społeczności) – napisała na Facebooku polityczka.

Jej zdaniem, to właśnie brak konsultacji jest przyczyną problemów z dostępnością kolei, których przecież można byłoby uniknąć.

„Dobrze byłoby jednak, gdyby osoby niewidome i niedowidzące miały znacznie większy wkład w weryfikację oznaczeń, z których korzystają. Inaczej wciąż osoby z niepełnosprawnościami będą zderzać się z polską rzeczywistością i kończyć tak, jak w przypadku dworca w Szczecinie – na ścianie” – zauważa posłanka Matysiak.

Przypomnijmy, że działanie na rzecz dostępności infrastruktury kolejowej to jeden z elementów programu Dostępność Plus.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

Prawy panel

Wspierają nas