Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Opracowano efektywność rozumienia awatara PJM. Czy pomysł się sprawdzi?

17.02.2021
Autor: oprac. ag, fot. screen strony głównej
Źródło: migowisko.pl/sztukamigania
awatar mężczyzny, obok napis: Poznaj mnie! Jestem awatar Michał, pomagam komunikować się w Polskim Języku Migowym

Instytut Technik Innowacyjnych EMAG opracował rozwiązanie, które pozwala na skuteczniejsze wykorzystanie wirtualnej postaci – awatara, tłumaczącej język polski na polski język migowy (PJM).

Awatar przekazujący komunikaty w PJM jest głównym efektem projektu pn. „Badania nad możliwościami zwiększenia czytelności wypowiedzi w Polskim Języku Migowym przez animowaną wirtualną postać”. Postać daje możliwość tworzenia animacji i doboru dowolnych słów lub całych wypowiedzi. Został wykonany na podstawie trójwymiarowego modelu.

Awatar PJM zamiast postaci ludzkiej mógłby być wykorzystany m.in.:

  • w urzędach,
  • punktach informacji turystycznej (informacje o rozkładach jazdy, jak i o ciekawych miejscach znajdujących się w elektronicznych przewodnikach turystycznych),
  • obszarze kultury i sztuki (obsługa klienta, wsparcie przy tworzeniu elektronicznych przewodników),
  • obszarze edukacji (awatar jest nowym narzędziem do nauki PJM).

Raport z badań

Projekt był realizowany przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG w terminie 1 marca 2019 r. do 29 lutego 2020 r. Jego celem była próba opracowania dogodnego i skutecznego rozwiązania, pozwalającego na prezentację wypowiedzi w PJM przez awatara.

Instytut EMAG przeprowadził badania ankietowe i wywiady pogłębione wśród osób Głuchych. Sprawdzano m.in. opinię dotyczącą poziomu zrozumienia migania awatara na filmie, satysfakcję z korzystania z tłumaczenia proponowanego awatara, pytano również o ulepszenia.

Wyniki tych badań są dostępne w raporcie.

Więcej informacji o awatarze i projekcie znajduje się na stronie internetowej.

Projekt „Badania nad możliwościami zwiększenia czytelności wypowiedzi w Polskim Języku Migowym przez animowaną wirtualną postać” był dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach konkursu pt.: „Innowacje społeczne i technologiczne w procesie aktywizacji osób niepełnosprawnych”.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas