Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nowe przepisy o karcie parkingowej – wyjaśniamy najważniejsze zmiany

02.10.2013
Autor: Beata Rędziak
Źródło: inf. własna

Sejm zmienił przepisy dotyczące kart parkingowych. Za przyjęciem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i Kodeksu wykroczeń głosowało 438 posłów, nikt nie był przeciwko, a od głosu wstrzymała się jedna osoba. Tłumaczymy, na czym polegają najważniejsze zmiany.

Procesowi nowelizowania przepisów dotyczących kart parkingowych od początku towarzyszyło wiele kontrowersji, także na naszym portalu. Sam projekt podlegał mniejszym lub większym zmianom, dlatego wyjaśniamy, co Sejm ostatecznie przyjął, przypominając, że nowe przepisy muszą jeszcze zaakceptować Senat i podpisać prezydent.

Poniżej najważniejsze zmiany dotyczące zasad wydawania kart parkingowych:

1.  Kartę parkingową, uprawniającą do parkowania na tzw. kopertach, będą mogły otrzymać osoby ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, a jednocześnie z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności będą mogły otrzymać kartę parkingową tylko w przypadku ustalenia przyczyny niepełnosprawności oznaczonej symbolem 04-O (choroby narządu wzroku), 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna).

2. Dla osób do 16 r. ż., które nie mają w orzeczeniu określonego stopnia niepełnosprawności, warunkiem otrzymania karty parkingowej będzie ograniczona możliwość poruszania się.

3. Osoba spełniająca powyższe warunki otrzyma imienną kartę parkingową.

4. Karta parkingowa dla prywatnej osoby będzie wydawana na czas określony, w oparciu o okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, ale nie dłużej niż na 5 lat.

Samochód parkujący na
Parkowanie na "kopercie", fot. Tomasz Przybyszewski

5. Karta będzie wydawana także placówkom, które posiadają samochód do przewozu osób z niepełnosprawnością; w takiej karcie wpisany będzie numer rejestracyjny samochodu, który jest własnością danej placówki.

6. Karta dla placówki wydawana będzie na 3 lata.

7. Organem wydającym kartę parkingową będzie przewodniczący powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.

8. Karty będą zewidencjonowane w centralnej ewidencji, która będzie częścią Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

9. Zostanie wprowadzona kara w wysokości 2 tys. zł dla osób, które bezprawnie posługują się kartą parkingową. (np. używają karty na osobę zmarłą).

10. Zostanie wprowadzony obowiązek wyznaczania adekwatnej do wielkości parkingu liczby miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnością:
- 1 stanowisko – jeżeli liczba wszystkich miejsc wynosi 6–15;
- 2 stanowiska – jeżeli liczba wszystkich miejsc wynosi 16–40;
- 3 stanowiska – jeżeli liczba wszystkich miejsc wynosi 41–100;
- 4% ogólnej liczby stanowisk, jeżeli liczba wszystkich miejsc wynosi więcej niż 100.

11. Nowelizacja ustawy wchodzi w życie 1 lipca 2014 r. z poniższymi wyjątkami:
- przepis o dodatkowej karze w wysokości 2 tys. za nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;
- przepis dotyczący wyznaczania miejsc parkingowych wchodzi w życie 1 września 2014 r.;
- przepis dotyczący wprowadzenia centralnej ewidencji wchodzi w życie 4 stycznia 2016 r.

12. Obecnie obowiązujące karty parkingowe stracą ważność 30 listopada 2014 r. W parlamencie trwają jednak prace nad przedłużeniem tego terminu do 30 czerwca 2015 r.


Przeczytaj nasz poradnik, w którym tłumaczymy, kto i w jaki sposób może starać się o nową kartę parkingową.


Zobacz, do czego uprawnia karta parkingowa.


Przeczytaj o kartach parkingowych dla placówek zajmujących się opieką nad osobami z niepełnosprawnością oraz ich rehabilitacją.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liści dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Nie wszystkie choroby zostały uwzględnione.
    andrzej.w_k@onet.pl
    14.11.2014, 08:33
    Jestem osoba niepełnosprawna z uwagi na zaburzenia Błędników. Poruszam sie przy pomocy laski. Mam oznaczenie niepełnosprawności 03-L. Nie jest ten symbol uwzgledniony. Jak mam postąpic zeby być zgodnie z prawem i otrzymać jednak karte parkingowa. Obecnie zgdnie z orzeczeniem mam ja bezterminowo
    odpowiedz na komentarz
  • Proszę o odpowiedź
    C'est moi , włocławek
    10.11.2014, 10:31
    Czy osoba ze stwierdzoną chorobą nowotworową ( lecząca się dożywotnio chemią) i związanymi z tym powikłaniami ogólnoustrojowymi jest zdrowa czy w jakimś stopniu niepełnosprawna ?
    odpowiedz na komentarz
  • Proszę o odpowiedź
    włocławek
    10.11.2014, 10:30
    Czy osoba ze stwierdzoną chorobą nowotworową ( lecząca się dożywotnio chemią) i związanymi z tym powikłaniami ogólnoustrojowymi jest zdrowa czy w jakimś stopniu niepełnosprawna ?
    odpowiedz na komentarz
  • UZDROWILI MNIE
    Jak tak można?
    26.10.2014, 01:11
    Sorry.....a co z takimi ,którzy mieli załatwiane karty .Jest masa ludzi z symbolem 05-R,nie jeżdżą na wózkach ,nie chodzą o laskach,a jeśli to tylko na komisję wstawiają się z laskami. Mam stopień znaczny,chore narządy ruchu, karty mi teraz nie przyznano.Myślę,że nie dając mnie bardzo chorej osobie,orzecznicy trzymają rezerwę dla "swoich"Znam taki przypadek...osoba pracuje ma się dobrze,kartę ma na stałe,zapewne z symbolem 05-R ,teraz tylko sobie ją odnowi i śmieje się z takich jak my.... Co Wy na to? Jaka tu sprawiedliwość?
    odpowiedz na komentarz
  • Komu te wpisy
    borzoi
    30.09.2014, 04:48
    Kto to czyta te wpisy. Szkoda czasu i prądu. Jarek Ty nas zbaw.
    odpowiedz na komentarz
  • karta parkingowa
    Zainteresowany
    05.09.2014, 02:22
    Co za pomysły maja ci co stanowią prawo Posiadam na stałe stopień umiarkowany ze wskazaniem na narząd ruchu i teraz żeby dostać kartę parkingowa to muszę znowu stawać na komisję o orzekaniu żeby stwierdzi czy mi się należy czy nie jest to jawne podważanie komisji która mi przyznała stopiń na stałe z e wskazaniem na niesprawność kończyny dolnej niedowład . To są rzeczy które mogą się wydarzyć tylko w Polsce. O co tu chodzi chyba żeby jak najmniej ludzi znowu zbierało dokumenty i stawało na komisji. Panowie posłowie za czym coś zrobicie to się 2 razy zastanówcie .
    odpowiedz na komentarz
  • Nowa karta parkongowa 2014
    korbacz1
    04.09.2014, 05:19
    Co zrobić jeśli do dnia 04 wrseśnia 2014r Miejski Zespól d/s Orzekania o Niepełnosprawności do dnia dzisiejszego nie otrzymał nowych kart parkingowych dla osoby niepełnosprawnej. Tak jest w Jaworznie woj.śląskie. Miały być wydawane od 1lipca br. To jest skandal, że po roku od uchwalenia przepisu rząd RP nie zapewnił prostego w istocie dokumentu, który ma ułatwiać życie chorym ludziom
    odpowiedz na komentarz
  • nowe wymagania dot. kart parkingowych
    AN
    29.08.2014, 02:06
    Nie mam nic przeciwko weryfikacji zasadności przyznawania kart parkingowych. Ale jak zwykle z realizacją nowych przepisów jest horror. To czego wymagają w Olkuszu - może wszędzie? - jest wręcz kurizalne! Mój brat od 5 lat nie ma obydwu nóg. Okazuje się, że orzecznikowi nie wystarczy zobaczenie tego człowieka z tymi kikutami! Musi tułać się po przychodniach dla wypełnienia jakichś nikomu niepotrzebnych papierów. Podobnie ma się sprawa z moją znajomą, która jest sparaliżowana od 38 lat! Ja mam trochę lepiej, bo z trudem,ale jakoś poruszam się o kuli. Od szeregu lat leczę się za własne pieniądze w prywatnych przychodniach, a teraz będę zajmować potrzebującym miejsce w kolejce do lekarza. Posiadana dokumentacja (zdjęcia, wyniki USG, opinie opisowe) nie wystarczą?
    odpowiedz na komentarz
  • prawo działa wstecz?
    wybe
    24.08.2014, 09:17
    Dobrze,że nie każą mi wrócić z emerytury do pracy tak jak działa ustawa, która zabiera uprawnienia przyznane bezterminowo. Wystarczyło zaostrzyć kontrole korzystania z kart. Takie cuda tylko w PL !!!!!!!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Panstwo prawa???
    23.08.2014, 02:53
    Dziwie się niektórym komentarzom,bardzo łatwo jest ukrócic kombinację z kartami poprzez uaktualnienie zdjecia ,podpisu i sprawdzenie Peselu, ale uniważnienie dokumentu wydanego bezterminowo?? i niektórzy popiertaja ten fakt? to unieważnic prawa jazdy bo egzaminy sa juz inne,rowniez matury bo tez co innego obowiazuje teraz.Prosze sie nad tym zastanowic bo popierając ten precedens popieramy zufanie do PANSTWA!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Jaki w tym jest sens ?
    Tytanowa kobieta :)
    21.08.2014, 12:03
    Witam. Skoro mam orzeczenie o st. umiarkowanym przyznane na stałe to w jakim celu mam stawac ponownie na komisje ? przecież to jakiś absurd !!! Tegoroczne zmiany w przepisach są poprostu śmieszne. Najpierw fikcyjny 7-godzinny czas pracy, teraz karta parkingowa ... czego możemy się jeszcze spodziewać ???
    odpowiedz na komentarz
  • Nowa karta i
    ynio
    08.08.2014, 10:04
    ...nowi inwalidzi. Oby było mniej kombinatorów, którym się wydaje że mu się należy karta parkingowa, bo ma odpowiednią ilość lat na karku i w krzyżu go strzyka .Rykniesz takiemu na ulicy, że ktoś mu samochód obtarł na parkingu to z prędkością światła jest przy swojej czarnej z dodatkiem chromu bryce . Do bryki dopada w czasie dwóch sekund a na komisji to do gabinetu wchodzi na kolanach i z trzema laskami . W wózek nie inwestuje bo ryzyko jest że nie zwrócą . Malowanym niepełnosprawnym mówię nie !!!!
    odpowiedz na komentarz
  • WSTYD MI ZA WAS !!!!
    29.07.2014, 07:37
    Wstydzę się za naszych POSŁÓW ,,,,,,,,,,,lepszą alternatywę wymyśliłoby dziecko. Mam nieuleczalną chorobę - po radio i chemioterapii, po zawale i wiele niewidocznych chorób,po 8 operacjach.Jednym słowem jestem WRAKIEM , INWALIDĄ !!!!!!!!!!! A Wy POSŁOWIE zabieracie tak chorym ludziom karty ? ,ja po przejściu 10 metrów opadam z sił,potrzebuję pomocy drugiej osoby,Pacjenci po przebytym zawale serca należą do grupy ZAGROŻONEJ kolejnymi problemami sercowo-naczyniowymi nie wspomnę o chorobie nowotworowej i do końca życia muszą przyjmować leki. W tej kwestii wypowiadała się też pani Agnieszka, która pracuje w jednym z zespołów orzekających: „Uważam, że przepisy dotyczące otrzymania takiej karty (...) powinny być zaostrzone. Karta parkingowa winna być wydana osobie, która ma znaczny problem z poruszaniem się – nie tylko wózek, kule, balkonik, laska, ale też po ciężkich chorobach serca” Ile w Jej słowach jest sensu i zrozumienia drugiego człowieka . Ta Pani w przeciwieństwie do Was Posłów- nie patrzy na swoją PRYWATĘ!!!!!!!!!!!!!!! Posłowie gdzie Wy macie sumienie ? Zapomniałam tacy,ludzie sumienia nie mają , skoro nam bardzo chorym odbierają co się da.Macie ciepłe posadki ,trzymacie się koryta, i żerujecie jak nie na rencistach to na emerytach,teraz zabraliście się za osoby niepełnosprawne i bardzo chore.Zapraszam przyjedźcie ODETNIJCIE mi NOGI - by wszyscy widzieli WIDOCZNE INWALIDZTWO !!!!!! , bo jak dotąd mam to kalectwo ukryte.Zmuszacie ludzi chorych do ponownego wstawiania się na KOMISJĘ-narażacie nas ponownie na stres , gdzie w moim przypadku z góry wiadomo ,że są mi w stanie zabrać stopień znaczny i dodatek pielęgnacyjny ,za który to kupowałam leki,bo emerytury mam tylko 550 zł,a pan Poseł ile? i pan marzy o PARLAMENCIE? Może mi pan w jakiś sposób teraz pomoże co? A jakie daliście pole do popisu PRZEWODNICZĄCYM KOMISJI,,,,tu przegięliście bardzo !!!! Poroniony pomysł.Kto to wymyślił? I Pan się mieni POSŁEM ? , a MINISTER PRACY .....podpisuje się pod tym ,i ręka Mu nie zadrży!!!!!!!!!!! Panowie Bóg się o Was pyta?i kiedyś za to staniecie przed Nim. Przecież,inwalidztwo nie musi być koniecznie widoczne.nie wzięliście pod UWAGĘ LUDZI ZAGROŻONYCH (...).WSTYDŹCIE się , bo ja się za Was WSTYDZĘ i to bardzo - BARDZO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-( Proszę mi teraz pomóc- bo po rozmowie z przewodniczącym takiej komisji wiem , że takiej karty nie otrzymam,a była mi niezbędna.Czy nie ma poprawki do ustawy? ......powinna się pojawić-bo z wypowiedzi lekarza wiem ,że ludzie po zawale są ZAGROŻENI-nie wspomnę o chorobie jaką jest RAK !!! Zapewne nie chciałby Pan Poseł być dotknięty tymi chorobami...............NAJWIĘKSZĄ ZBRODNIĄ NA ŚWIECIE jest DOBIĆ BARDZO CHOREGO !!!!!!!!!!!!! Wy to zrobiliście - dobiliście mnie - jak mam Wam dziękować ? jak Was teraz nazwać ? jestem tak zdeterminowana ,jeżdżę na kontrole bardzo daleko wstaję o 3 rano żeby dojechać i zaparkować samochód-teraz będę zmuszona drałować na nogach bez sił ,aż padnę na pysk ,bo tego chcą MĄDRZY POSŁOWIE !!!!!!!! Pozdrawiam życzę uchwycenia się swoich STOŁKÓW i kurczliwie trzymania się ich,bo stołki są chwiejne!!!!!! Co Panowie na to.....zbliżają się WYBORY.................WSTYDŹCIE SIĘ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A My niewidoczni inwalidzi zrzeszymy się !!!!!!!!!!!!!!! Rozważcie tą poprawkę-dla wielu jest zbawienna. Serce to najważniejszy organ w życiu człowieka Czy Wam to obojętne ? Pan nawet internautom nie odpowiada,a jeśli już to bardzo ZDAWKOWO !!!!!!! Tak robi poseł?Pan nas broni?Pan tylko przyklaskuje innym-zachowujecie się niczym KLAKIERZY !!!!!!!!!!!!!pewnie i za to macie niewąską dietę ? Nie widoczny inwalida
    odpowiedz na komentarz
  • Prawo wstecz
    Ewa
    23.07.2014, 06:20
    Popieram wcześniej wypowiadających się. Czy my musimy dodatkowo chodzić po urzędach i wysłuchiwać niemiłych wypowiedzi. Bez zapoznania się z chorobą i możliwościami poruszania się Pan wypowiada się, że i tak nie będzie karty parkingowej. - odstraszanie ludzi aby nie mieć pracy i leniuchować. Oj Ci co ustalają prawo chyba nie tak powinno być. Za dużo kart w obiegu? łatwo można to było wyeliminować a nie ciągać nas po urzędach. Więcej kontroli - kto wykorzystuje karty i czy we właściwym zakresie. A jeżeli ktoś miał przyznane orzeczenie na stałe i przy tym wydaną kartę parkingowa również na stale to czy powinno się zabierać? Orzeczenie na stałe już chyba samo mówi za siebie. Ale idzie w tym kierunku aby najlepiej wszystko zabrać i utrudniać życie niepełnosprawnym. Najlepiej łatać budżet państwa w prosty sposób. Za karty trzeba będzie płacić co pięć lat Zamiast pomóc niepełnosprawnym to się im zabiera. A ponadto kłopoty zdrowotne często uniemożliwią dopominanie się o niezbędne i pomocne uprawnienia. Wszystko już zniechęca i chyba o to chodzi.
    odpowiedz na komentarz
  • Witam
    21.07.2014, 12:12
    ,,,,nie wiem co teraz będzie ze mną,karta była dla mnie zbawieniem.Jestem nieuleczalnie chora,po 8 operacjach,przepuklina kręgosłupa szyjnego,zwyrodnienie kolan i kręgosłupa-nie da się spać ani chodzić.Było mało wszystkiego,więc złapał mnie zawał !!!!!!!!!! mam stopień znaczny ,ale lekarz zaznaczył tylko symbol O9-M (widocznie nie czytał moich dokumentów-nie dziwie się na tylu chorych ,mógł przeoczyć).........Jestem wrakiem...........zabiorą mi to co mi najbardziej potrzebne było w życiu.Wstyd mi za tych co zmiany wprowadzili !!! Ludzie czy Wy się Boga nie boicie,,,,,,,,,,,,,,macie ciepłe posadki , a ja się miotam ,między ŻYCIEM ,a Śmiercią...............pozdrawiam
    odpowiedz na komentarz
  • to tylko jest tak w Polsce
    Ryszard
    14.07.2014, 08:31
    Na początku maja stanąłem na kinomisję i otrzymałem, stopień umiarkowany z kartą parkingową. W starostwie piwidzieli że nie wydadzą takiej karty bo od lipca będzie wydawać Zespół Orzekania o Noepełnosprawności. 14.07- jeszcze w Zespole nic nie wydają bo niwiedzą do końca jak to z organizacją i przepisami, po drugie pani która wydaje druki oświadczyła że takiej karty napewno nie otrzymam, więc poco składam dokumenty i poco opłaciłem za kartę. nic nie przjęła mówiac że może pod koniec sierpnia coś będzie więcej można się dowiedzieć, lecz na pewno ponownie będę musiał stawać na komisję w sprawie karty. Nie jest to kompletny idiotyzm, cofać decyzję wstecz. Nic dodać nic ująć - jaki rząd takie i decyzje, a miało być lepiej dla niepełnosprawnych. Zauważył w trakcie rozmowy pewien pan ze stopniem umiarkowanym i kto wie czy nie słusznie. Po co wydaje się decyzje o zgłaszaniu chorób do Wydziału Komunikacji i kart dla znacznego stopnia grupy, jak taka w orzeczeniu jest już największym zagorżeniem w ruchu drogowym, udogodnić owszem ale wszystko z rozumem i dla jednej i drugiej grupy. A oto już otrzymujemy tu na dole decyzję nie dosyć że odrazu odmowną, to jeszcze z bardzo wielkim opuźnieniem. NASZA WŁADZA - jak mówią tylko do wyborów.
    odpowiedz na komentarz
  • jak prawo wraca do tyłu
    kręgosłup
    11.07.2014, 10:30
    brak słów co w tym sejme ustalają do tyłu powinni sami przezyc to co osoby niepelnosprawne To trzeba samemu przejść by zrozumieć chorego.to dodatkowa robota dla lekarzy i tak papiery mają cały czas w rękach zamiast badać pacjenta.Gratuluje dowalenia pracy lekarzom a chorym nerwów w kolejkach.
    odpowiedz na komentarz
  • Ponawiam pytanie:
    Baśka
    11.07.2014, 05:36
    Jakie są kryteria orzekania o znacznie utrudnionej możliwości samodzielnego poruszania się??
    odpowiedz na komentarz
  • Kolejny bubel prawny
    Marek
    11.07.2014, 01:25
    Mam orzeczenie na umiarkowany stopień niepełnosprawności 05 R na stałe łącznie z pkt. 9, że spełniam przesłanki ustawy Prawo o ruchu drogowym i co z tego w bydgoskim Powiatowym Zespole ds Orzekania o Niepełnosprawności dowiaduję się, że powtórnie muszę stanąć przed Komisją Orzekają przedstawiając zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia i zgodnie z otrzymaną informacją nie wiadomo czy będę miał dalej umiarkowany stopień niepełnosprawności na stałe. Jak to jest, że w tym samym oddziale jedna komisja może podważyć orzeczenie drugiej komisji?
    odpowiedz na komentarz
  • nic nowego
    j24
    08.07.2014, 12:20
    jak zwykle bubel prawny. pracodawcami tych dziwnych ludzi z wiejskiej są wyborcy - kogo wybierzemy tego mamy. ministrowie i inni zażerają się na koszt podatników w dziwnych knajpach - gdzie uczestniczą w dziwnych nagraniach -celebryci od 10 boleści. jeden obiadek za kwotę, jaką co niektórzy z normalnych ludzi chcieliby zarabiać co miesiąc... wychodzi na to, że wielu z wiejskiej może starać się o papiery na niepełnosprawność - ale umysłową - sami jednak załatwiliby sobie karty parkingowe. już dawno śmignąłbym z tego cyrku na zachód-gdyby nie choroba. nie użerałbym się z polską głupotą i pazernością urzędników naszego nieszczęsnego państwa.
    odpowiedz na komentarz
  • Totalny bałagan
    gienia
    07.07.2014, 10:47
    kiedyś kartę wydawał wydział komunikacji i nie było problemu. Teraz jest jazda bez trzymanki 14 dni na uprawomocnienie się orzeczenia potem kolejne 14 dni na wydanie karty czy li praktycznie miesiąc bez karty to są porostu jaja zamiast pomagać to szkodzą
    odpowiedz na komentarz
  • Wina 100% RZADU i PREMIERA TOTALNY BAŁAGAN ZGOTOWALI POSŁOWIE PO-PSL DYSKMINACJA NIEPEŁNOSPRAWNYCH
    inwalida 1 grupy
    03.07.2014, 02:07
    STARALEGITYMACJA JEST RESPEKTOWANIA UNI TYLKO POSŁOWIE CHCA ZATUSZOWAC SWOJE BŁEDY .BARDZO WYRAZNIE PODKRESLIŁ WICEPREMIER POL PSL TA LEGITYMACJA MIAŁA SŁUZYC WEKSZY CZAS CO NATO PAN DUDA ZŁUPIC INWALIDÓW NIECH ZA URZEDNIKÓW WINY CIERPI I PŁACI JAK POSCE JEST DYSKMINACJA i OKRADANIE INWALIDÓW JAK ŁAMANA KONSTYUCJA R.P. I PRAWA TRAKTATY UNIJNE POLSCE . RZAD DAJE OCHŁAPY TAK CHAMOWATO TRAK TRAKUJE RZAD I POSŁOWIE PO -PSL TYLKO WYCIAGAC LAPY JAK INWALIDA MKA OGRANICZA NA WOLOS I DOSTAJE OCHŁAPY NIE MOZE DOROBIC JAK NA ZACHODZIE UNI TYLKO NIEPOLSCE
    odpowiedz na komentarz
  • Zyjemy w dzikim kraju i państwie bezprawia?
    zqkla
    03.07.2014, 12:13
    W każdym artykule na temat wydawania nowych kart parkingowych jest inna interpretacja ustawy, to znaczy ze nie wiadomo o co chodzi, więc należy ustalić jedną wersję jej interpretacji dla wszystkich w całym kraju. Stwierdzenie trudności w poruszaniu się ON bez jej definicji pozwala przewodniczącemu wydawać karty według własnego widzimisię bez prawa odwołania się. Mogę jedno stwierdzić ze ci ludzie nie maja kompetencji do samodzielnych decyzji a wszystko polega aby zgnębić ON.
    odpowiedz na komentarz
  • to nieprawda
    Grażyna
    28.06.2014, 11:46
    Stołeczne Centrum Osób Niepełnosprawnych informuje : Nowe karty parkingowe dla osób niepełnosprawnych W związku ze zmianami wprowadzonymi Ustawą z dnia 23 października 2013r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013r.,poz.1446) od 1 lipca 2014r. będą obowiązywały nowe zasady wydawania kart parkingowych osobom niepełnosprawnym. Dotychczas wydane (wszystkie) karty parkingowe stracą swoją ważność z dniem 30 listopada 2014r. Uprawnienia do karty parkingowej na nowych zasadach (bez konieczności ponownego stawania na komisji ds. orzekania o niepełnosprawności) zachowują jedynie osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności, posiadające w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności jeden z trzech symboli przyczyny niepełnosprawności: 04-O, 05-R lub 10-N oraz zawierające wskazania o spełnieniu przesłanek uprawniających do uzyskania karty parkingowej (pkt. 9 orzeczenia - dotyczy). Osoby te muszą zgłosić się nie wcześniej niż po 1 lipca 2014r. do siedziby Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie przy ul. Andersa 5, aby wymienić dokument. Pozostałe osoby (nie wymienione powyżej), które chcą ubiegać się o uprawnienia wynikające z posiadania karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych, będą mogły po 1 lipca 2014r. rozpocząć procedurę ponownego orzekania o stopniu niepełnosprawności, w celu konieczności ustalenia znacznych ograniczeń w możliwości samodzielnego poruszania się. Jednocześnie informujemy, że nie tracą ważności dotychczas wydane orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, na podstawie których zostały wydane karty parkingowe.
    odpowiedz na komentarz
  • karta parkingowa na stale
    anna
    27.06.2014, 12:48
    To co ja mam teraz zrobic,maz jest smiertelnie chory wymaga opieki caly czas,ja tez w umiarkowanym stopniu,on ma karte na stale to teraz zabiora mu?
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa po nowemu.
    Niepełnosprawny ze stałą grupą
    27.06.2014, 10:12
    Lekarz orzecznik przyznaje kartę parkingową na stałe a Sejm nas uzdrawia. Może tak zabrać renty tym na wózkach inwalidzkich i skierować ich do pracy - mogą rozwozić na wózkach korespondencję.
    odpowiedz na komentarz
  • czy należy sie karta parkingowa dla osoby z autyzmem?
    Grazyna
    26.06.2014, 06:34
    Chciałam zapytać czy bedzie się nalezała karta parkingowa dla osoby dorosłej z autyzmem, mój syn dostał znaczny stopien niepełnosprawnosci, ale nie dostał zgody na karte parkingową a ma przy tym liczne natrectwa m.innymi dotykanie scian, chodzenie tam i z powrotem i dlatego taka karta byłaby nam niezbędna.
    odpowiedz na komentarz
  • brak symbolu
    Ewa
    26.06.2014, 12:42
    Na moim orzeczeniu nie ma symbolu bo wówczas jeszcze ich nie wpisywano (stopień znaczny, dawna I grupa). Czy muszę stawić się w OPS?
    odpowiedz na komentarz
  • Karta
    leszek
    22.06.2014, 11:53
    Ja otrzymalem decyzje o umiarkowanym stopniu niepelnosprawnosci dozywotnio i lekarz orzecznik przyznal mi orzeczenie z symbolem 05-R i jest zapis ze spełniam warunki do otrzymania karty parkingowej,pytam jak to się ma ,skoro mam przyznaną niepełnosprawnosc i kartę dożywotnio,dlaczego mam na nowo płacic za kartę,dopiero minął miesią jak ją otrzymałem.to jest wyciągnięcie kasy
    odpowiedz na komentarz
  • Pytanie
    Dorota
    18.06.2014, 02:28
    Posiadam kartę parkingową na stałe ponieważ jestem niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym i orzeczenie lekarskie też mam na stałe. Czy muszę również wymienić na nowe? pozdrawiam.
    odpowiedz na komentarz
  • Podstawa prawna
    Anna Mazurek
    18.06.2014, 12:15
    Witam, czy ktoś mi może podać podstawę prawną na podstawie której napisano ten artykuł? Mam problemy ze swoim PCPR i potrzebuje baaaaardzo podstawy prawnej Pozdrawiam
    odpowiedz na komentarz
  • Nowe Karty Parkingowe
    Gochna
    16.06.2014, 01:46
    Czy karta będzie przypisana do auta? Często się dzieje tak, że osoba niepełnosprawna ruchowo jest wieziona samochodem kogoś z rodziny lub znajomych. Oczywiście osoba niepełnosprawna jest fizycznie w tym samochodzie!
    odpowiedz na komentarz
  • ?????
    paweł niepełnosprawny kierowca
    12.06.2014, 03:39
    witam. mam karte parkingową i wiem ze od lipca inna bedzie ok. ale ja mam orzeczenia do czasu mojego zgonu wiecznego więc nasuwa mi sie pytanie. takiej treści czy bede musiał co 5 lat robić czy nie i to mi zawraca głowe. a kazdy wydatek dla mnie to obciazenie.
    odpowiedz na komentarz
  • OKRADANIE NIEPEŁNOSPRAWNYCH PRZEZ RZĄD.
    Andrzej
    08.06.2014, 09:56
    Dlaczego mamy ponosić dodatkowe koszty co 5 lat za wydawanie nowych kart ? Pewnie chodzi o nowe stanowiska pracy dla polityków i ich rodzin w komisjach i wydawaniu kart. Miało być tanie PAŃSTWO a zrobiono żeby było drogie, coraz droższe. Jestem osobą niepełnosprawną orzeczoną na stałe znaczną grupą inwalidzką ze względu na narządy ruchu i wiele innych chorób. Nawet lekarz orzecznik ZUSU przyznał mi znaczną grupę na stałe.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa
    szymon
    08.06.2014, 09:53
    Nie wiem od koko to zalezy ale widze ze karty maj ludzie ktorzy poruszaja sie normalnie i znam takich ktorzymieli slaby wzrok a teraz sa po operacjach i widza normalnie i tez maja karty. Wystarczy spojzec na parkingi z miejscami dla niepelnosprawnych kto nimi przyjezdza wiekszosc mlodych i seksownych panien bez zadnej osoby chorej. Tym sie powinna zajac strarz miejsla i policja.
    odpowiedz na komentarz
  • Pytanie
    Joanna Janik
    08.06.2014, 07:50
    Witam chcę zapytać czy będziemy stawać ponownie na komisję lekarską mam umiarkowany stopień niepełnosprawności na stałe choroba od dzieciństwa narząd ruchu R-5 orzeczenie wydane listopad 2013 karta parkingowa grudzień 2013 . Pozdrawiam.
    odpowiedz na komentarz
  • a co z legitymacjami czy też tracą ważnośc i trzeba od nowa
    edek
    29.05.2014, 04:01
    poprostu rząd robi selekcje inwalidów
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa
    Rencista
    27.05.2014, 07:03
    sam posiadam taką kartę komisja orzekł stopień niepełnosprawności i dała na czas NIEOKREŚLONY . A co do nadużywania kart przez osoby nieuprawnione to od tego jest straż miejska policja jeśli podczas kontroli okazuje się że kożysta z karty osoba nieUPRAWNIONA TO POWINNI ZATRZYMAĆ KARTĘ I ZASTRZEC wydanie nowej DOŻYWOTNIO dla danej osoby a używającego takiej karty ukarać mandatem za parkowanie w miejscu nie dozwolonym (dla osoby niepełnosprawnej)i po sprawie ale POsłowie w tym karaju GNEBIĄ TYLKO OBYWATELI A SAMI ŁĄMIĄ PRAWO bezkarnie TAKA PRAWDA CO DO ILOŚCI WYDANYCH KART TO LICZBY NIE KŁAMIĄ społeczeństwo nie leczone staje się KALEKAMI lepiej nie zajma się tematem leczniczym i służbą zdrowia a nie PIERDOŁAMI
    odpowiedz na komentarz
  • karta parkingowa
    Dukielska
    27.05.2014, 02:12
    Mam karte parkingowa wazna do 2016 r ,grupe inwalidzka w stopniu znacznym 05-R i nie mogę pojac dlaczego ma stracic cos waznosc co raz zostało mi przyznane.
    odpowiedz na komentarz
  • Nowe karty
    Terry
    25.02.2014, 09:41
    Czy nowe karty będą miały jakiś nowy wzór graficzny? Czym będą się różnić od obecnych?
    odpowiedz na komentarz
  • ciężko oddać przywileje
    Ja
    11.02.2014, 08:13
    trzymają pazurami i wydrzeć sobie nie pozwolą przywileje nabyte jak to nazywają biedni niepełnosprawni ,jest tylu naprawdę ciężko chorych od urodzenia niepełnosprawnych ,chodzą na komisje i nie krzyczą o przywileje .wszyscy na komisje co 2lata i wtedy zobaczymy ilu jest naprawdę niepełnosprawnych
    odpowiedz na komentarz
  • karty postojowe nowe
    satyr
    30.01.2014, 11:21
    chce zadac redaktorowi pytanie. Czy te komentarze i z poprzednich miesiecy pod podobnymi tytulami odkad zaczeto bubel prawny z nowymi kartami postojowymi dla inwalidow sa jakos przedstawiane wladza nadrzednym czy tylko jest to taka paplanina bez konca i bez komentarzy odpowiednich wladz. Jak czytam to w tekscie jest zawsze taka potrzeba zmian ale solidnego komentarza o faktycznej potrzebie i przerstepstwie na tym odcinku nikt nie podaje. Podaje jak zwykle adres mailowy od wielu lat ten sam w moich komentarzach ale nigdy nie dostalem zadnej odpowiedzi ani tez cenzurki, wiec pisanie dla samego pisania opini przez nas na dole , ktorych to ma dotyczyc nic nie daje bo panstwo robi na przekor inwalidom i ich karze za inwalidztwo karze opłatami ponoszonymi z tytułu zmian przepisow na niekorzysc wlasnie inwalidoiw. A juz samo przejscie na zasilek inwalidzki czy emerytalny to zubozenie obywatela o 50% i jeszcze placic i placic i placic....
    odpowiedz na komentarz
  • nareszcie
    ON
    26.01.2014, 10:03
    Nie wiem kto w Szczecinku wydaje karty parkingowe,osoby niepełnosprawne nie mają gdzie zaparkować bo miejsca zajęte przez samochody z kartami bez uprawnień.Może niech Straż Miejska zacznie sprawdzać kierowców z takimi kartami a my osoby niepełnosprawne na pewno będzie będziemy mieli miejsce na zaparkowanie swojego samochodu.
    odpowiedz na komentarz
  • Nowe przepisy o karcie parkingowej – wyjaśniamy najważniejsze zmiany
    Janusz
    25.01.2014, 06:04
    Tego b.nie rozumie;np. Urząd Miasta w Legnicy nic nie wie o tych zmianach.Kto mi odpowie w tym temacie? Przecież do lekarzy specjalistów trzeba się rejestrować pół roku lub więcej i kto wystawi opinię,gdzie rozporządzenia?
    odpowiedz na komentarz
  • No a ja
    Joanna
    25.01.2014, 01:55
    Mam dwoje dzieci z autyzmem. Ta karta była mi niezbędna. Korzystam z terapii w całym mieście i co teraz !!!! GRANDA
    odpowiedz na komentarz
  • dawaj inwalido kasę
    w
    25.01.2014, 05:12
    wyłudzanie pieniędzy od nieszczęścia ludzi wstydzili by się
    odpowiedz na komentarz
  • karta parkingowa
    Jan
    24.01.2014, 10:31
    dlaczego nie są zabierane karty parkingowe po wygaśniętym terminie. Bardzo dużo osób je używa zasłaniając termin ich ważności.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa i nowe przepisy?
    satyr
    23.01.2014, 09:05
    Już wiele razy pisałem że jest to bubel na korzysc Administracji ponieważ nalezy uiścic od nowa oplate za karte (ani raz w opowoiesciach o zmianach nie bylo podane ile to kosztowac bedzie ograbianego inwalide)Opowiadanie ze ukroci sie naduzywanie kart jest błedem poniewaz aktualne karty posiadaja zdjecie danego inwalidy i przy kazdej kontroli nawet tej wjazdu na parking szpitala żadaja pokazania karty i czy jedzie w nim ten wlasnie inwalida, a policja czy inne sluzby porzadkowe chyba nie maja problemu z identyfikacja zdjecia na karcie a osoby w pojeździe!!To jest kolejne wyżucanie pieniedzy ktore winny być przeznaczone na pomoc dla inwalidy a nie rozbudowanej administracji i byloby błedem Prezydenta a i uczonych senatorow by przychylili sie do lupiej pseudo nowelizacji ustawyo kartach parkingowych . Proste jezeli jest oszustwo to jest i mandat karny a nie glupie przepisy bym ja schorowany inwalida mial co 5 lat płacic za karet jezeli i tak co trzy lata wymieniam prawo jazdy jako własnie schorowany inwalida kierowca. nasi promineci tworzacy prawo to okaz szczytu durnoty i chamstwa wobec kalekich ludzi.Jeszcze raz powtarzam jest w aktualnych kartach zdjecie i kontrolujacy umie rozpoznac kto zacz inwalida czy podroba!!
    odpowiedz na komentarz
  • jak zawsze dobre chęci i jak zawsze bubel prawny ...
    Marco44
    21.01.2014, 01:20
    Co mnie obchodzi czy ktoś korzysta uczciwie z Karty parkingowej..? Po co są ludki ze straży miejskiej opłacane z naszych podatków czy też policjanci? ZA POSŁUGIWANIE SIĘ CUDZYMI DOKUMENTAMI KOLEGIUM I WPIS W DOKUMENTY - to wystarczy by bardzo ograniczyć korzystanie niezgodnie z prawdą. Babcia czy dziadek musi być w samochodzie lub w ....(przychodnia,sklep.urząd) i Pan mundurowy spotyka się z uprawnioną osobą. Ja jestem na wózku i mam 16 km do Starostwa, Muszę brać kierowcę by pojechać a tam nie ma warunków by wjechać do biura... a mam grupę na stałe. Mam się męczyć bo ktoś leniwy robi przepisy pod urzędników. Podobnie jak podpisy w Urzędzie Pracy dla niepełnosprawnych bez zasiłku. Czy w tym kraju zaczniecie myśleć i analizować z głową tworząc przepisy i ustawy?
    odpowiedz na komentarz
  • pytanie
    niepełnosprawny kierowca
    20.01.2014, 11:41
    witam. posiadam kartę parkingową na stałe czyli do końca mego życia. i czy to oznacza że będę musiał ją wywalić do kosza na śmieci i udać się do odpowiedniego organu i znowu wydać kilka złotych.? te kartę robiłem jak kończyłem 16 rok życia na podstawie moich papierów lekarskich. proszę o odpowiedz.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Biuletyn