Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Chałupnictwo - jak nie dać się nabrać

12.11.2013
Autor: Ada Prochyra
Źródło: inf. własna

Praca chałupnicza jest marzeniem wielu, którzy nie mogą związać końca z końcem. Dodatkowo, dla osób z niepełnosprawnością praca bez konieczności wychodzenia z domu to często jedyna możliwość zarobkowania. Jak jednak znaleźć uczciwą ofertę? Sprawdziliśmy.

Internetowa mądrość głosi, żeby nie ufać ogłoszeniom o pracę, które kończą się prośbą o wpłatę kaucji, nawet racjonalnie uzasadnioną. To samo podpowiada zdrowy rozsądek. Kiedy jednak potencjalny pracodawca zapewnia w ofercie o wysokich zarobkach przy minimalnym wysiłku, proces rekrutacji ogranicza do wysłania jednego maila i w dodatku nie wymaga nawet CV na poparcie kwalifikacji, aż grzech nie skorzystać. Skorzystałam i ja.

Przez dwa tygodnie pod fikcyjnym nazwiskiem, jako osoba niepełnosprawna szukałam pracy chałupniczej. Odpowiadałam na ogłoszenia o skręcaniu długopisów, składaniu bukietów ze sztucznych kwiatów i te dotyczące niesprecyzowanych zajęć. W swoich poszukiwaniach korzystałam także z forów internetowych, porad prawnika oraz PR Manager jednego z największych portali z ogłoszeniami o pracę. Wyniki dziennikarskiego śledztwa oraz porady ekspertów znajdą Państwo w artykule.

Namiary na sprawdzone oferty

Podstawowe pojęcie o świecie fikcyjnych ogłoszeń zyskałam po prześledzeniu kilku wątków na forach internetowych, gdzie ludzie poszukiwali uczciwego pracodawcy zlecającego prostą pracę w domu. Okazało się, że były to osoby posiadające już przykre doświadczenia bycia oszukanym w takiej sytuacji. Oprócz zyskania cennej wiedzy, jak w prosty sposób sprawdzić wiarygodność firmy, dowiedziałam się także (eureka!), jak wciąż duża jest doza niezrozumienia problemów osób z niepełnosprawnością. Ludzie, którzy się z nią nie stykają, uważają, że praca chałupnicza jest czyjąś fanaberią, wymówką od „prawdziwej” pracy, czego wyraz dawali w komentarzach.

Zdjęcie rąk, skręcających długopisy. Po lewej stronie leżą półprodukty, po prawej gotowe długopisy.
Chałupnictwo kojarzy się często ze skręcaniem długopisów, fot.: T. Przybyszewski

Wracając do samego chałupnictwa, wniosek, jaki wyłonił się z tych dyskusji był dość jednoznaczny – uczciwych ofert pracy chałupniczej, polegającej na wykonywaniu prostych czynności (np. skręcanie długopisów) raczej nie ma lub są tak rzadkie, że internauci nie chcieli się nimi dzielić. Jak dowcipnie zauważył jeden z uczestników forum, najlepszą pracą chałupniczą jest dawanie ogłoszeń o pracy chałupniczej i zbieranie opłat od zainteresowanych jej podjęciem. Są natomiast sposoby, jak nie dać się nabrać i z morza ofert wyłonić firmę, która oferuje rzeczywiste zajęcie.

Mydlenie oczu

Po pierwsze, nie należy sugerować się tym, że w tytule ogłoszenia użyte są sformułowania „uczciwa”, „bez oszustwa”, „wysokie zarobki”. Papier (w tym przypadku internet) zniesie wszystko. Znacznie istotniejsza jest treść ogłoszenia i możliwość kontaktu z potencjalnym pracodawcą. System podejrzanych ofert działa mniej więcej tak: ogłoszenie pojawia się na którymś z darmowych portali, np. lokalnych lub z ogłoszeniami z różnych branż (chociaż samo to nie przesądza o uczciwości bądź nieuczciwości pracodawcy). Sformułowania dotyczące zleceniodawcy, jak i wymagań względem potencjalnego pracownika, są możliwie ogólnikowe, np. „poszukujemy osób dokładnych i cierpliwych”. Często wprost jest napisane, żeby nie przesyłać CV, za to ze szczegółami opisane są zasady współpracy, np. „Dla zdecydowanych wysyłamy kurierem umowę, którą należy podpisać w obecności kuriera. Kurierowi należy okazać dowód w oryginale w celu potwierdzenia tożsamości itd.”.

Potencjalny pracownik czytając takie ogłoszenie ma skupić się na zawiłych regułach, zamiast na fakcie, że pracodawca nie podaje swoich podstawowych danych oraz żąda początkowej wpłaty. Zwłaszcza to ostatnie powinno być sygnałem alarmowym dla poszukujących. Wpłata początkowa najczęściej jest uzasadniana koniecznością przesłania materiałów kurierem, jako rodzaj zabezpieczenia na wypadek gdyby pracownik się rozmyślił i ze współpracy zrezygnował. Dla uzyskania wrażenia większej rzetelności ogłoszeniodawca może nawet wyliczyć, jaka część żądanej kwoty potrzebna jest na kopertę, a jaka na samo nadanie przesyłki. Zazwyczaj żądane sumy wahają się od kilku do góra trzydziestu kilku złotych. W razie, gdyby ogłoszenie okazało się bublem, strata dla niedoszłego pracownika nie jest wielka. Natomiast ogłoszeniodawca cieszy się sporym zyskiem, nawet gdy liczba zainteresowanych na tyle, aby opłatę uiścić, nie przekroczy kilkunastu osób.

Drugą strategią „producentów” długopisów, ozdób okolicznościowych itp. jest zamieszczenie bardzo lakonicznego ogłoszenia z informacją, że więcej dowiedzieć się można wysyłając wiadomość na podany adres e-mail. Część z nich okaże się nieprawidłowa i wiadomości wrócą do nadawcy, na pozostałe otrzymamy odpowiedzi. W tym przypadku mechanizm będzie podobny do „pełnowymiarowych” ogłoszeń – opasłe, wyczerpujące opisy współpracy mają za zadanie dobrze zamaskować tożsamość firmy i swoją „rzetelnością” przekonać poszukujących do uiszczenia opłaty.

Sprawdzam!

Razem z adwokatem Grzegorzem Jaroszczykiem z Centrum Integracja w Warszawie przyglądam się jednemu, wyjątkowo sprawnie skonstruowanemu ogłoszeniu. Zadanie jest proste – należy według instrukcji składać bożonarodzeniowe ozdoby, płatne nawet po 5 zł za sztukę. Pracodawca prosi, aby nie wysyłać maili ani CV (nie podaje zresztą adresu), prosi jedynie o wpłatę 31 zł kaucji na podany numer konta. Zapewnia, że „kaucja jest jednorazowa i zwrotna przy pierwszym rozliczeniu wynagrodzenia”, jednak moją nieufność budzi tytuł, jaki należy nadać przelewowi – „wpłata dobrowolna”.

Grzegorz Jaroszczyk potwierdza moją intuicję – przy takim sformułowaniu pieniądze są w zasadzie nie do odzyskania, gdyby okazało się, że za ogłoszeniem nie kryje się uczciwy pracodawca. Sprawdzamy więc dane jego firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nie zgadza się ani nazwa firmy, ani jej adres, okazuje się też, że nie ma nawet miejscowości o takiej nazwie. O nazwisku właściciela czy numerze KRS firmy nie mamy co marzyć. Pieniędzy nie wpłacam.

Siedzący przy stole pracownik wykonujący proste przedmioty.
Praca w domu to dla wielu osób z niepełnosprawnością jedyna możliwość zarobkowania, fot.: P. Stanisławski

W tym samym czasie odpowiadam na ogłoszenie firmy handlowo-usługowej A. i mailowo zgłaszam się do produkcji długopisów. Zgodnie z zapowiedzią, otrzymuję obszerną instrukcję opisującą moje zadanie, warunki umowy i wypłaty, komunikacji między mną a firmą itd. Pani, która przesłała mi wiadomość, podaje swoje imię i nazwisko, opisuje na czyje zlecenie długopisy są produkowane, nie podaje jednak numeru telefonu. Do dyspozycji mam jedynie adres i nazwę przedsiębiorstwa. Kiedy na tej podstawie nie udaje mi się ustalić wiarygodności firmy, wysyłam maila zwrotnego z prośbą o podanie numery REGON lub NIP, które zamierzałam sprawdzić na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. Odpowiedzi na tę prośbę nie dostałam jednak do dziś.

Pomogą opinie

Zwróciłam się więc do Elżbiety Flasińskiej, PR Managera z Grupy Pracuj, do której należy Pracuj.pl, z prośbą o wskazanie metod weryfikacji uczciwości potencjalnych pracodawców. W pierwszej kolejności zwróciła mi uwagę na fakt, że starając się o pracę zgadzamy się na wykorzystanie naszych danych osobowych do celów rekrutacji, ale nie do innych. Stąd, w razie jakichkolwiek wątpliwości, koniecznie należy sprawdzić rzetelność pracodawcy. Najprostszym sposobem jest wpisanie w wyszukiwarce internetowej nazwy firmy wraz z hasłem „opinie”. Można też skontaktować się z kontrahentami lub pracownikami danej firmy. Warto także sprawdzić, czy istnieje strona internetowa przedsiębiorstwa, z którym chcielibyśmy współpracować, a na niej informacja o rekrutacji, w której bierzemy udział.

A co, jeżeli rekrutacja jest ukryta i w ogłoszeniu nie pada nazwy firmy? Zdarza się tak najczęściej wówczas, gdy pracodawcy szukają kogoś na miejsce jednego ze swoich pracowników lub nie chcą zdradzać konkurencji swoich planów rozwoju. W takich przypadkach ogłoszenie powinno być firmowane nazwą firmy rekrutacyjnej lub portalu, na którym zostało umieszczone i nie należy się obawiać takich sytuacji. Wówczas warto sprawdzić, czy są podane aktualne dane i kontakt do firmy pośredniczącej, a przy ofertach on-line, czy jest aktywny link do rezygnacji z otrzymywania wiadomości tego typu.

Forum, czyli kto pyta, nie błądzi

Po rozmowach z ekspertami i własnym namyśle nie zdecydowałam się na podjęcie żadnej z oferowanych prac. Wszystkie ogłoszenia, które znalazłam w tamtym okresie, zawierały prośbę o wpłatę kaucji, co, jak mnie ostrzegano, jest nieuczciwą praktyką. Wniosek z moich poszukiwań jest taki, że wśród ofert pracy chałupniczej przeważają mało wiarygodne, których nadawcy chcą wyłudzić pieniądze. Nie dotyczy to jedynie prac najprostszych, o które się „starałam”, ale także np. pracy w charakterze sprzedawcy zdalnego, warunkiem podjęcia której jest wykupienie pakietu usług pracodawcy. Niemożliwością byłoby przejrzenie wszystkich ofert, więc bardzo możliwe, że istnieją ogłoszeniodawcy na poważnie szukający pracowników.

Poszukującym pracy chałupniczej zalecałabym jednak szczególną ostrożność w przypadku ofert zbyt atrakcyjnych, tzn. dokładnie takich, o których mowa była powyżej – gdy wymagania wobec kandydata są niewielkie lub wręcz żadne, a warunki wyjątkowo dobre. Jeżeli do tego w ofercie pracy są stawiane niestandardowe oczekiwania, np. wymóg przesłania sms-a w celu uzyskania dostępu do szczegółowych danych lub wpłacenia jakichkolwiek pieniędzy, należy być podwójnie czujnym.

- Tego typu informacja może świadczyć o tym, że ktoś wykorzystując ogłoszenie o pracę chce nas po prostu naciągnąć – ostrzega na koniec Elżbieta Flasińska.

Internauci ujęli sprawę dosadniej – oferty pracy chałupniczej publikowane w Internecie to zwykłe oszustwo i naciągactwo. Na naszym forum.niepelnosprawni.pl, ale także forach innych serwisów można znaleźć ostrzeżenia przed konkretnymi pracodawcami, którzy okazali się oszustami. Warto zwracać na nie uwagę.


Serwis Pracuj.pl przygotował dla Czytelników portalu Niepelnosprawni.pl zbiór kilku zasad bezpiecznego zachowania na rynku pracy:

  • Zanim zaaplikujesz, bardzo dokładnie zapoznaj się z regulaminem serwisu oraz treścią oferty pracy.
  • Sprawdź reputację serwisu, w którym chcesz dokonać rejestracji, w internecie szybko znajdziesz informacje na jego temat.
  • Jeśli ogłoszenie wzbudza Twój niepokój (np. pracodawca w niejasny sposób opisuje rodzaj swojej działalności lub oferuje natychmiastowe zatrudnienie, nawet bez telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej), nie odpowiadaj na nie, zanim nie zweryfikujesz danego pracodawcy.
  • Nie umieszczaj w dokumentach aplikacyjnych danych poufnych: numerów kart kredytowych i kont bankowych oraz numerów dokumentów tożsamości.
  • Nie zobowiązuj się do transakcji finansowych na rzecz potencjalnego pracodawcy.
  • Zachowaj ostrożność wobec ogłoszeń dot. prac wykonywanych w domu, wymagających dokonania tzw. opłaty wstępnej.

Czy udało Ci się znaleźć uczciwą pracę chałupniczą? Napisz nam o swoich doświadczeniach z chałupnictwem w komentarzach pod artykułem.

Komentarz

  • Co o tym myślicie? Proszę o sprawdzenie.
    Jan
    18.01.2016, 19:10
    Witamy Serdecznie, Firma Pen4You z siedzibą w Poznaniu, zajmująca się produkcją artykułów piśmiennych, biurowych i reklamą, z racji takiej, że firma musi zmodernizować swoje metody produkcji i zwiększyć elastyczność oferuje pracę wykonywaną w domu jaką jest składanie długopisów. W odpowiedzi na wykazane przez Państwa zainteresowanie zamieszczoną przez nas ofertą pracy, niniejszym przedstawiam szczegóły jej dotyczące, a zarazem warunki współpracy z naszą firmą w charakterze pracownika zdalnego. Zgodnie z treścią ogłoszenia praca dotyczy zdalnej produkcji długopisów. Umowa na mocy której przebiega współpraca z naszą firmą to umowa zlecenie ( jeżeli ktoś z jakiś względów nie chce bądź nie może mieć umowy jest taka możliwość, należy nas o tym wcześniej poinformować). Stawka za wykonywaną pracę, przysługująca pracownikom zdalnym zatrudnianym przez naszą firmę jest stała i nie podlega negocjacjom. Płatność netto - 0,24 zł./jeden długopis. W dwóch paczkach wysyłanej Państwu po nawiązaniu współpracy mieści się łącznie 5 tysięcy sztuk długopisów (elementy do złożenia). Płatność wynagrodzenia za ukończenie pojedynczej partii pięciu tysięcy długopisów (1200 zł. netto / komplet bez ubytków) odbywa się automatycznie przelewem na konto bankowe lub - na wyraźne życzenie - do rąk własnych poprzez kuriera w momencie odbioru gotowych materiałów. Po zgłoszeniu chęci przystąpienia do współpracy z naszą firmą, umowę zlecenie (podpisywaną z nami wstępnie na okres 2 miesięcy, następnie z mozliwością przedłużenia na czas nieokreślony) wraz z pierwszą partią elementów do produkcji 5 tysięcy długopisów oraz pełną dokumentacją towaru (opisy, instrukcje) nadajemy przesyłką kurierską DHL na wskazany nam adres. Podpis na umowie składacie Państwo w obecności kuriera po uprzednim okazaniu dokumentu tożsamości. Część kosztów wysyłki pierwszego zestawu (elementów do montażu z dokumentacją) pokrywa z góry kandydat na pracownika zdalnego poprzez uiszczenie wpłaty 8 zł na konto bankowe firmy). Kwota ta jest natychcmiast zwracana w ciągu dwóch dni od otrzymania materiałów od kuriera. Opłata na pokrycie części kosztów wysyłki pierwszego zestawu dla pracownika ustalona została przez firmę w celu minimalizacji ryzyka zgłoszeń fałszywych oraz przede wszystkim ubezpieczenia paczki w czasie transportu przed uszkodzeniami. Opłaty za przesyłki kolejnych zamawianych partii długopisów do montażu pokrywa już firma. W momencie ukończenia przez Państwa zlecenia (złożenia partii długopisów) i po poinformowaniu nas o tym fakcie, w ciągu maksimum dwóch dni roboczych, po odbiór zapakowanego i zabezpieczonego zestawu zgłasza się kurier. Firma pokrywa wszelkie koszta związane z odbiorem gotowych partii długopisów. Nie są Państwo zobowiązani do ponoszenia dodatkowych kosztów w związku z dostawą skompletowanych zestawów. Do przesyłki zwrotnej istnieje możliwość wykorzystania kartonu z przesyłki dostawczej, który dzięki utwardzonej strukturze i dobrym zabezpieczeniom jest zdatny do ponownego użytku. Po otrzymaniu przesyłki z towarem wynagrodzenie wysyłane jest przelewem na wskazane przez Państwa konto bankowe w przeciągu jednego dnia roboczego - wynagrodzenie pieniężne do rąk własnych otrzymują Państwo od kuriera w momencie odebrania gotowych materiałów. Osoby chętne do nawiązania współpracy z naszą firmą na wyżej określonych warunkach prosimy o wysyłkę w odpowiedzi: - imię i nazwisko - adresu zamieszkania i korenspondencyjnego na który powinien zostać wysłany - podanie numeru telefonu do kontaktu z Państwem - preferowanego sposobu otrzymywania wynagrodzenia (wraz z niezbędnymi danymi do przelewu/przekazu) Wpłaty 8 zł za wysyłkę pierwszego zestawu elementów z dokumentacją prosimy kierować na konto bankowe firmy: Pen4You & PBS Polska Sp. z.o.o. ul. Warzywna 10 61-658 Poznań 66 2030 0045 1130 0000 1438 9710 Tytuł przelewu: Pakiet startowy (imię i nazwisko podejmującego pracę) Po dokonaniu przelewu przez Państwa prosimy o natychmiastową informację w celu przygotowania materiałów dla Państwa do wysyłki ( jeżeli jest to możliwe prosimy o przesłanie potwierdzenia dokonanej wpłaty w celu szybszej weryfikacji i przygotowania materiałów do wysyłki) Przelewy dokonane poprzez bankowość elektroniczną bywają księgowane na koncie firmy już w kilka godzin po ich nadaniu. W zależności od pory dnia gdy przelew zostaje zaksięgowany, wysyłka pierwszego zestawu następuje w ciągu 7 dni roboczych. Informacje dodatkowe - regulamin: 1. Pracownikom z niedużym doświadczeniem w przeciągu jednej godziny średnio udaje się złożyć w okolicach 60 sztuk długopisów. Po nabraniu przez nich wprawy ilość ta wzrasta z reguły do ok. 80 sztuk na godzinę. 2. Usterki, uszkodzenia dyskwalifikujące produkt: Długopisy powinny być zdatne do użytku, w pełni funkcjonalne, nie mogą się "zacinać", jak również ich stan wizualny powinien być idealny (brak wyraźnych zarysowań, tym bardziej pęknięć). Którakolwiek z wyżej wymienionych wad dyskwalifikuje produkt. Szczegółowe instrukcje na temat składania, jak również bezpiecznego pakowania długopisów zostają zamieszczone w przesyłce. 3. Kwoty potrąceń (brutto) z wynagrodzenia pracownika za braki w wydanym zestawie oraz usterki dyskwalifikujące produkt: W przypadku stwierdzenia braków w zestawie, gdy liczba nieobecnych sztuk nie przekracza 20, z wynagrodzenia pracownika potrącane jest 0,30 zł za każdy brakujący długopis. W momencie, gdy liczba ta przekracza 20 sztuk - potrącamy 0,80 zł za każdy brakujący długopis. Brak ponad 50 sztuk w zwracanym do nas zestawie, wiąże się z potrąceniem z wynagrodzenia kwoty 1,10 zł. za każdy brakujący długopis i zerwaniem dalszej współpracy. Do przesyłki będą dołączone karty, na której to pracownik ma obowiązek wpisywać czego brakuje bądź co jest uszkodzone oraz z czyjej winy. Jeżeli będzie coś uszkodzone bądź będą jakieś ubytki ze strony firmy Państwo nie ponoszą kosztów. Przy odbiorze gotowych długopisów kurier sprawdza kartę i na jej podstawie wypłaca wynagrodzenie. 4. W początkowym okresie współpracy (pierwsze 2 miesiące) pracownikowi nie przysługuje możliwość zamawiania więcej niż jednej partii towaru (5000 sztuk) w pojedynczej przesyłce w jednym miesiącu. Po upływie 2 miesięcy pracownik chcący dalej współparcować przechodzi na umowę na czas nieokreślony i ma możliwość zamawiania do 10000 sztuk w jednym miesiącu. 5. Pracownicy kolejne zamówienia partii długopisów do montażu dokonują pisząc do nas na adres e-mail po ukończeniu złożenia jednej partii po to by kurier od razu mógł wręczyć następną partię do złożenia wraz z wynagrodzeniem (jeżeli taka metoda wynagrodzenia była wybrana prze pracownika). 6. Montowane przez naszych pracowników długopisy składają się z sześciu (6) elementów, są to: Korpus zintegrowany z tzw. "nakrywką" (górna część długopisu), końcówka nakrywki, klips, sprężyna, wewnętrzna część nakrywki (mechanizm wysuwu) oraz wkład w jednym z dwóch kolorów. 7. Na chwilę obecną, pracownicy firmy zajmują się montażem wyłącznie jednego typu długopisów. Nie przewidujemy zmian asortymentu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, jak również zmian w wynagrodzeniu oferowanym pracownikom zdalnym (w momencie pojawienia się nowego rodzaju towaru, takie zmiany naturalnie mogą mieć miejsce). 8. Nie narzucamy odgórnie ustalonego terminu wykonania jednej partii długopisów, jakkolwiek w momencie, gdy czas ten przekracza dwa tygodnie, kontaktujemy się z pracownikiem w celu potwierdzenia kontynuowania prac ( maksymalny czas na wykonanie zlecenia wynosi miesiąc czasu). 9. Rezygnacja ze współpracy może nastąpić w dowolnym momencie, bez ustalonego okresu wypowiedzenia, zarówno ze strony pracownika zdalnego (bez konieczności podania przyczyny), jak również firmy w wypadku stwierdzenia częstych i nagminnych uchybień popełnianych przez pracownika. 10. Nie przesyłamy kopii oficjalnych dokumentów (umowy, dokumentacji produktu, instrukcji) drogą elektroniczną. Istnieje zbyt duże ryzyko wykorzystania zawartych w nich informacji do podszywania się pod naszą firmę i zamieszczania fałszywych ogłoszeń w jej imieniu. 11. Pracownik przed złożeniem podpisu na umowie, ma możliwość zapoznania się z jej pełną treścią oraz zawartością paczki w obecności kuriera dostarczającego przesyłkę. 12. Potwierdzenie wpływu przelewu (opłaty za wysyłkę) na konto firmy, pracownik otrzymuje drogą elektroniczną (e-mail) w ciągu 4 godzin od momentu jego zaksięgowania, lub o poranku w kolejny dzień roboczy w przypadku gdy księgowanie następuje po godzinie 17.00. Jednocześnie przesyłana jest także informacja odnośnie szacowanego czasu dostawy przesyłki. 13. Przesyłki kurierskie do pracowników nadawane są we wszystkie dni robocze, od poniedziałku do piątku o godz. 08:00 do 17:00. 14. Wysyłka pierwszych partii towaru z umowami do osób rozpoczynających współpracę z naszą firmą ma miejsce maksimum do 7 dni roboczych, po otrzymaniu wymaganych przez naszą firmę informacji (imię, nazwisko, adres korespondencyjny/do wysyłki, numer telefonu do kontaktu, preferowana metoda otrzymywania wynagrodzenia) oraz wpływie jednorazowej opłaty za wysyłkę na konto bankowe firmy. 15. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r., Dz.U. 2002 r. Nr 101 poz. 926 r. z późn. zm., informacje/dane osobowe przesyłane firmie nie są udostępniane osobom postronnym, ani wykorzystywane do celów innych niż sporządzenia umowy, wysyłki zestawów oraz kontaktu z pracownikiem. 16. Osoby nie posiadające stałego zatrudnienia z tytułu umowy o pracę, nawiązujące współpracę z firmą w charakterze zdalnego producenta długopisów, firma obejmuje ubezpieczeniem zdrowotnym, rentowym oraz emerytalnym. Osoby posiadające stałe źródło dochodu z tytułu umowy o pracę podlegają wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu. W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu. Firma Pen4You Jarosław Szczerba NIP 7811776270 REGON 300186432 KRS 0000244513 Miejsce przechowywania dokumentacji: Sąd Rejonowy w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego .............................................................................. ........................................................................... Proszę o odpowiedź na JasNowak00@wp.pl

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Sonda

Co przede wszystkim powinien zrobić nowy rząd premiera Mateusza Morawieckiego dla osób z niepełnosprawnością?

Biuletyn

Wspierają nas