Archiwum Kampanii parkingowej 2006
15 września 2006 r. odbyła się konferencja prasowa, inaugurująca organizowaną po raz III przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji ogólnopolską Kampanię parkingową pod hasłem „Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?”. Jej celem jest uświadomienie skutków zajmowania „kopert” – miejsc parkingowych zarezerwowanych dla niepełnosprawnych kierowców.
W tegorocznej kampanii uczestniczy ponad 50 miast z całej Polski. Do zmiany postaw zachęcać będzie Dariusz Michalczewski. Honorowym patronem kampanii jest minister transportu. Akcję wspiera Miasto Stołeczne Warszawa.
Na konferencji obecni byli (od lewej): pełniący funkcję Prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Grzegorczyk, Dariusz Michalczewski
Na zdjęciu (od lewej): koordynator Miasta St. Warszawy Paweł Wypych, pełniący funkcję Prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Grzegorczyk oraz Dariusz Michalczewski
„Ta akcja w moim przekonaniu jest bardzo potrzebna – powiedział pełniący funkcję Prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz, który przed konferencją pomógł niepełnosprawnemu Łukaszowi Bednarskiemu wysiąść z samochodu. – Przede wszystkim trzeba trafić do młodych kierowców, którzy czasami zupełnie nie mają świadomości, że taki problem w ogóle istnieje. Oni muszą myśleć, także kiedy parkują.”
Kazimierz Marcinkiewicz pomaga złożyć Łukaszowi wózek inwalidzki i przesiąść się na niego
„Bezmyślnie parkującemu na „kopercie” trzeba by zrobić test – zaproponował Dariusz Michalczewski. – Ciekawe jak – gdyby nie mógł używać nóg – wypakowałby sobie z samochodu wózek i przesiadł się do niego. Jak wtedy by funkcjonował? Ciekawe, czy by mu się to spodobało? Podejrzewam, że ja sam miałbym z tym problemy.”
Dariusz Michalczewski z Łukaszem Bednarskim, który porusza się na wózku
Wraz z końcem wakacji rozpoczął się okres większego tłoku na parkingach. Pomimo iż obowiązują przepisy zakazujące parkowania na „kopertach” - nie są one przestrzegane. Kierowcy bardzo często nie respektują potrzeb osób niepełnosprawnych i nie liczą się z konsekwencjami utrudnień w ruchu. Niepełnosprawni, wobec takiego zachowania kierowców, pozbawieni są możliwości swobodnego funkcjonowania oraz poruszania się w miejscach publicznych.
„Mam przyjaciół i znajomych, którzy są osobami niepełnosprawnymi – mówił Kazimierz Marcinkiewicz. – Od nich wiem, że jest to problemem i to nawet mniej w mieście, a bardziej na parkingach prywatnych, w centrach handlowych, różnych miejscach, gdzie jest mniej policji, mniej straży miejskiej. Taka akcja edukacyjna jak ta, nie tylko będzie rozwiązywała problemy związane z „kopertami”, ale będzie także pokazywała konieczność zmiany mentalnej. Każda tego typu akcja jest kapitalną edukacją.”
Działania związane z Kampanią parkingową są wspierane przez dystrybucję materiałów informacyjnych (530 tys. ulotek, 20 tys. gadżetów) oraz akcję plakatową w miejscach użyteczności publicznej. W kampanii bierze udział portal wp.pl, portale motoryzacyjne kupsprzedaj.pl i autogieldalublin.pl, które przez cały okres trwania kampanii umieszczają baner informujący o zakazie parkowania na „kopertach”. Ponadto, od 15 września do 31 października 2006, TVP 3, Radio Złote Przeboje, Radio Zet i Antyradio będą emitowały spoty programu.
Szczególnie szeroki zakres działań objął w tym roku Warszawę. Ulicami stolicy będą jeździły autobusy przypominające o idei programu, natomiast w kinach, należących do sieci Cinema City, warszawiacy będą mogli obejrzeć spoty Kampanii. Przekaz Kampanii dotrze ponadto do świeżo upieczonych kierowców – każda osoba odbierająca prawo jazdy otrzyma specjalną okładkę na dokumenty opatrzoną logo Kampanii parkingowej.
Autor: Tomasz Przybyszewski
Źródło: inf. własna
Zdjęcia: Tomasz Przybyszewski, Tomasz Płatek
***
Rozmowa z Dariuszem Michalczewskim, wieloletnim mistrzem świata boksu zawodowego
Z Dariuszem Michalczewskim rozmawialiśmy przy okazji konferencji otwierającej tegoroczną edycję naszej Kampanii parkingowej. Mistrza przywiózł swoim autem niepełnosprawny kierowca, który porusza się na wózku inwalidzkim.
- Czy nie obawia się Pan jazdy samochodem z
osobą niepełnosprawną?
Dariusz Michalczewski – Gdyby prowadziła kobieta, to może
bym się obawiał... Żartuję oczywiście. Mam dużo znajomych na
wózkach, którzy znakomicie prowadzą swoje auta. Jest to dla mnie
sprawa normalna.
- Dużo czasu spędził Pan w Niemczech. Tam
wszystko jest dużo lepiej zorganizowane i dostosowane do potrzeb
niepełnosprawnych...
D.M. – W Niemczech na parkingu, gdzie jest narysowana
„koperta”, nikt nieuprawniony na pewno nie zaparkuje! To tak jakby
ktoś przekroczył linię ciągłą.
- Co by Pan powiedział osobie
nieuprawnionej, która parkuje na takim miejscu?
D. M. - Zrobiłbym test. Taki kierowca powinien usiąść na
wózku i poczuć, jak trudno jest osobie, której miejsce właśnie
zajął...
- Czy zauważa Pan u nas bariery mentalne?
Czy można je przełamywać?
D.M. - Są bardzo duże. Polska jest takim dziwnym krajem.
Nie widzi się niepełnosprawności na co dzień. Dopiero jak coś się
stanie w rodzinie, z najbliższymi, to wtedy jest wielka tragedia i
ludzie robią „teatr”, zaczynają aktywnie działać. A działać trzeba
bez przymusu. To jest nasz polski problemem i trzeba to zmienić,
abyśmy byli społecznie aktywni nie wtedy, jak coś się stanie z
naszymi bliskimi, lecz przez cały czas. Byśmy nie dali się
zaskoczyć.
- Czy Niemcy mogą dla nas być wzorem?
D.M. – Na pewno. Tam dostosowanie jest doprowadzone do
perfekcji. U nas jeszcze niedawno osoby niepełnosprawne były
schowane w domach. Nie było dla nich żadnych perspektyw. Dopiero
zaczynają wychodzić na zewnątrz, coraz bardziej się integrują i są
wciągani w życie lokalnych społeczności. Tymczasem w Niemczech
niepełnosprawni robią to samo co sprawni.
- Czy zdarzyło się Panu pracować z osobą
niepełnosprawną?
D.M. - Nawet więcej niż pracować. Mam niepełnosprawnych
fanów, dla których załatwiłem wjazd wózkami na walki, co wcześniej
nawet w Niemczech było to niemożliwe. Na boiskach kibice już mogli
być, a na walkach bokserskich jeszcze nie. Ja dla moich fanów
zorganizowałem specjalne wejście. Teraz ich przybywa. Było to
nowością, ale się przyjęło.
Rozmawiał: Tomasz Przybyszewski
***
Przykłady działań w poszczególnych miastach
Zielona Góra – w tym roku działania Kampanii
parkingowej zostały skupione wokół klientów Wojewódzkiego Ośrodka
Ruchu Drogowego. Materiały promocyjne kampanii zostały
rozdystrybuowane na terenie ośrodka, a na samochodach
egzaminacyjnych umieszczono naklejki z hasłem „Nie parkuję na
kopertach, popieram Kampanię Parkingową”. Takie same naklejki
otrzymały wszystkie ośrodki szkolenia kierowców i również umieściły
je na swoich samochodach szkoleniowych. Jeszcze pod koniec tego
roku Urząd Miasta Zielona Góra zamówił naklejki z tym hasłem, które
będą propagowane wśród kierowców oraz umieszczone na
autobusach.
Samochód egzaminacyjny z naklejką z napisem „NIE PARKUJĘ NA KOPERTACH, POPIERAM KAMPANIĘ PARKINGOWĄ”
18 listopada Urząd Miasta Zielona Góra zorganizował koncert w Filharmonii Zielonogórskiej. Na widowni zasiedli zaproszeni przez Pana Prezydenta członkowie stowarzyszeń i instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych, niezrzeszone osoby niepełnosprawne, ich znajomi i rodziny, sponsorzy. Koncert dotyczył między innymi działań związanych z Kampanią parkingową.
Kraków
Krakowski start III edycji Kampanii Parkingowej wpisał się w Święto
Organizacji Pozarządowych. Uroczyste otwarcie odbyło się na scenie
na Rynku Głównym, a patronowała mu Stanisława Urbaniak – Zastępca
Prezydenta Miasta Krakowa. Wcześniej całą akcję zainaugurowała
konferencja prasowa, zorganizowana przez Stowarzyszenie Przyjaciół
Integracji i Urząd Miasta Krakowa. Cele i dotychczasowe efekty
akcji opisywał m.in. Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób
Niepełnosprawnych, przedstawiciele Straży Miejskiej i Policji oraz
pracownik Centrum Informacyjnego dla Osób Niepełnosprawnych
Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
Oprócz konferencji na bieżąco w namiocie, na płycie rynku
udzielano informacji o Kampanii oraz o działalności Centrum
INTEGRACJA w Krakowie.
Dzień później, czyli w sobotę 16. września 2006 odbył się happening w CH M1, m.in. mecz unihokeja na wózkach inwalidzkich, koncert zespołu Pikantik oraz pokaz aktywnej rehabilitacji. Ulotki informacyjne trafiały za szyby samochodów oraz do wszystkich zainteresowanych. Straż Miejska nie była zmuszona do interweniowania, ponieważ tym razem nikt miejsc dla niepełnosprawnych nie zajmował, oby było tak zawsze.
Zajęcia dla dzieci podczas happeningu w Centrum Handlowym M1.Po ulicach Krakowa jeździł też tramwaj ologowany hasłem kampanii.
Malbork – kampanię koordynował Urząd Miasta, który to zorganizował konferencję prasową 18 września, a działania na terenie miasta prowadzone były do końca października. W tym czasie na terenie miasta zostały rozwieszone plakaty informujące o tegorocznej kampanii. Plakaty zawisły na słupach ogłoszeniowych, tablicach informacyjnych, w sklepach i instytucjach. Wszystkim jednostkom oświatowym (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie) przekazano materiały promocyjne. Na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miasta Malborka zamieszczano informacje o kampanii wraz z zaproszeniem do włączenia się w jej promocję. O kampanii też pisały media (Kurier Malborski, Gazeta Malborska), a w dodatku do „Dziennika Bałtyckiego” dołączona była ulotka parkingowa.
Kowary – na terenie Kowar program rozpoczął się 22 września konferencją zorganizowaną przez Gminne Centrum Wolontariatu. Zjawili się na niej przedstawiciele władz lokalnych, dyrektorzy jednostek organizacyjnych oraz wolontariusze. Władze miasta, po zaprezentowaniu przez wolontariuszy aktualnej sytuacji nie tylko miejsc parkingowych, ale również wszystkich często źle oznakowanych przejść dla pieszych, zobowiązały się do uwzględnienia wskazanych nieprawidłowości podczas przyszłych inwestycji na terenie miasta. Wolontariusze zadbali o to, aby każdy kierowca parkujący na „kopercie”, nalazł za wycieraczką ulotkę z hasłem „Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?”. Niestety nie było dużego zainteresowania sprawą wśród dziennikarzy. Dziękujemy redakcji miesięcznika „Gazeta Kowarska” za informację oraz artykuł o kampanii, gdyż żadne inne lokalne media nie zajęły się problemem.
Konferencja zorganizowana przez Gminne Centrum Wolontariatu w
Kowarach.
Miejsca parkingowe w centrum Kowar.
Gliwice – Kampanię parkingową na terenie Gliwic
koordynowało Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Ich Opiekunów i
Przyjaciół „SON”, ale w kampanię włączyło się też Stowarzyszenie
Rodzin i Przyjaciół z Niepełnosprawnością intelektualną w Knurowie,
Śląskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski i Osób z
Upośledzeniem Umysłowym w Pyskowicach, Stowarzyszenie na Rzecz Osób
z Upośledzeniem Umysłowym „Nadzieja” w Sośnicowicach, JA-TY-MY
Stowarzyszenie Środowisk Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i
Przyjaciół w Pyskowicach, Gminna Biblioteka Publiczna w
Gierałtowicach, Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w
Gliwicach, Straż Miejska w Pyskowicach, Straż Miejska w Knurowie,
Komenda Policji w Pyskowicach, Komenda policji w Knurowie.
Ciekawą inicjatywę przeprowadziła Gminna Biblioteka Publiczna,
która zorganizowała akcję czytelniczą dotycząca problemów
związanych z niepełnosprawnością. Akcja miała na celu uczulenie
dzieci na sytuacje, z którymi muszą się borykać osoby
niepełnosprawne. Uczestników akcji czytelniczej poproszono też o
rozprowadzenie ulotek na terenie całego miasta.
Podczas konferencji prasowej, zorganizowanej 26 września
Prezydent Gliwic zapewnił o poparciu i współdziałaniu władz miasta
na rzecz obrony miejsc parkingowych osób niepełnosprawnych oraz
powiedział: „Chciałbym wierzyć, że zajmowanie kopert przez osoby
sprawne to działanie niezamierzone. Ale raczej tak nie jest. To
egoizm i uważam, że należy to zjawisko tępić.”
Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich poinformowała, że
zrealizowano obietnice z II edycji kampanii dotyczące wyznaczenia
„kopert” przed Powiatowym Urzędem Pracy i Pocztą Główną oraz
zapewniła, że trwają prace nad przeniesieniem jednej z „kopert”
przy Urzędzie Miejskim w dogodniejsze miejsce (gdyż obecnie na
tejże „kopercie” umieszczony jest słup energetyczny!).
Uczestnikom konferencji wręczono specjalnie przygotowany biuletyn
„Sonata”, całkowicie poświęcony Kampanii parkingowej oraz magazyn
„Integracja”. Plakaty parkingowe zostały przekazane 31 firmom
szkolącym kierowców, a ulotki parkingowe były wręczane petentom
Wydziału Komunikacji UM w Gliwicach.
Słupsk – Kampanię parkingową w Słupsku Urząd Miasta rozpoczął happeningiem 15 września, na który zostali zaproszeni dziennikarze. Udział w imprezie wzięły osoby niepełnosprawne wraz z przedstawicielami instytucji działających na rzecz tego środowiska. Aby jak najlepiej trafić do młodych kierowców, Urząd Miasta nawiązał współpracę z Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Metodycznego, który szkolił nauczycieli do przeprowadzenia zajęć z młodzieżą.
Oprócz podkreślenia wagi pozostawiania wolnych „kopert”, zwrócono uwagę na konieczność poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych w środkach transportu miejskiego.
Konin – tu również 15 września odbyła się
konferencja prasowa w siedzibie Urzędu Miasta Konina. Konferencję
zorganizowała Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ,
która koordynuje Kampanię parkingową na terenie swojego miasta.
Podczas spotkania została zaprezentowana interaktywna mapa Konina,
na której zaznaczone są miejsca parkingowe dla osób
niepełnosprawnych, a także punkty, w których takie miejsca powinny
powstać.
Do działań kampanii włączył się Wydział Architektury i Wydział
Drogownictwa UM, Starostwo Powiatowe, Policja, Straż Miejska,
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego oraz zaprzyjaźnione media.
Fundacja zachęcała mieszkańców Konina do zgłaszania swoich sugestii
co do tego, gdzie powinny zostać wytyczone miejsca parkingowe dla
niepełnosprawnych kierowców oraz gdzie takie miejsca wymagają
renowacji.
Opole – działania kampanii parkingowej rozpoczęły się w październiku, ale zgromadziły sporą grupę zainteresowanych mediów oraz instytucji (Policja, Gazeta NTO, TVP3 Opole, Radio PLUS, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Wydział Spraw Społecznych UM, Wydział Oświaty UM, Straż Miejska, Miejski Zarząd Dróg). Koordynacją kampanii zajmuje się Ośrodek Informacji dla Osób Niepełnosprawnych. Wolontariusze roznosili ulotki i wkładali je za wycieraczki samochodów zaparkowanych nielegalnie na „kopercie”. Już zaczęto tworzyć program lokalnych działań kampanii na przyszły rok (zajęcia w szkołach, konkurs plastyczny Urzędu Miasta).
Mysłowice – już po raz trzeci Urząd Miasta na
czele z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Osób Niepełnosprawnych
uczestniczy w Kampanii parkingowej. Co ciekawe, okazało się, że
dotychczas stworzone miejsca parkingowe nie spełniają oczekiwanych
norm, wiec ich stan techniczny koniecznie musi ulec poprawie. Mając
tę świadomość, powołano zespół ds. Kampanii parkingowe w składzie:
Naczelnicy Wydziału Budownictwa, Architektury i Urbanistyki,
Wydziału Edukacji, Wydziału Kultury i Sportu, Wydziału Inwestycji i
Inżynierii Miejskiej, Wydziału Promocji, strategii i Projektów
Europejskich, Rzecznik Prasowy UM, Komendant Straży Miejskiej,
Komendant Miejskiej Policji, Przedstawiciele Organizacji
Pozarządowych.
Urząd Miasta zadbał o to, aby powszechnie dostępne były informacje
o tym, komu przysługuje karta parkingowa oraz jak można ubiegać się
o wyznaczenie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnego
kierowcy.
Ruda Śląska – mimo koordynacji działań przez jedną tylko osobę, kampania miała bardzo szeroki zasięg. Prowadzona była akcja ulotkowa przy szpitalu, supermarketach oraz budynku Urzędu Miasta. Do kampanii przyłączyła się Straż Miejska, Policja, Firma Remasz, bardzo pomocni okazali się szefowie ochrony w Tesco i Kauflandzie. Ponadto walkę o wolne „koperty” nagłośnił Dziennik Zachodni oraz Wiadomości Rudzkie.
Tychy – miasto to po raz pierwszy uczestniczyło
w Kampanii parkingowej, ale zdeklarowało się, że już zawsze będzie
działać na rzecz niepełnosprawnych kierowców. W ramach kampanii
został zorganizowany konkurs plastyczny dla dzieci ze szkół
podstawowych. Wręczenie nagród oraz wystawa prac odbyły się podczas
II Targów Twórczości Osób Niepełnosprawnych. Ponadto rozpisano
konkurs dla nauczycieli na najlepszy scenariusz lekcyjny dotyczący
parkowania na „kopertach”. Materiały promocyjne kampanii zostały
przekazane do szkół oraz ośrodków szkolenia kierowców. Urząd Miasta
Tychy zorganizował spotkanie z władzami spółdzielni mieszkaniowych
oraz Strażą Miejską, na którym ustalono stworzenie dodatkowych
miejsc parkingowych oraz zaplanowano remont już istniejących. W
gazetkach osiedlowych zamieszczono instrukcję o tym, jak starać się
o wyznaczenie miejsca parkingowego dla osoby
niepełnosprawnej.
Lokalnym patronem medialnym kampanii zostało Radio Express, które
emitowało spot przestrzegający przed parkowaniem na „kopertach”
oraz wywiady z przedstawicielami władz miasta. Wkład radia był
bardzo szeroki. Jedna z jego dziennikarek wraz z funkcjonariuszami
Straży Miejskiej patrolowała któregoś dnia ulice Tych, aby
sprawdzić, jak wygląda sytuacja miejsc parkingowych dla osób
niepełnosprawnych. Reportaż z patrolu został wyemitowany na antenie
radia. W promocję akcji włączyły się też gazety: Dziennik Zachodni
i miesięcznik Twoje Miasto.
Wejherowo – Kampania parkingowa na terenie Wejherowa już po raz kolejny organizowana jest przez Straż Miejską, która to w tym okresie ujawniła 160 wykroczeń polegających na parkowaniu na miejscu dla osób niepełnosprawnych, 42 kierowców pouczono, skierowano 1 wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego, 118 kierowców ukarano mandatami. Kampanię reklamowano w telewizji TT Chopin i Vectra, w Radiu Kaszuby oraz gazetach „Dziennik Bałtycki”, „Panorama Powiatu Wejherowskiego” oraz miesięczniku „Nowiny”. Komendant straży miejskiej zaapelował również do spółdzielni mieszkaniowych o wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych na zarządzanych przez nich parkingach.
Zgorzelec – jest to miasto, które najpóźniej zgłosiło się w tym roku do współpracy przy kampanii, stąd konferencja odbyła się 18 grudnia. Organizowało ją Starostwo Powiatowe, a konkretnie tamtejszy nowy Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych. W konferencji udział wzięli: Starosta Zgorzelecki, Rzecznik Prasowy Starostwa, Burmistrz Miasta i Gminy Pieńsk, Sekretarz Gminy Sulików, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Organizacyjnych i Drogownictwa Urzędu Gminy Zgorzelec, Naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego, Komendant Straży Miejskiej. Te instytucje, wraz z Urzędem Gminy Bogatynia, zaoferowały pomoc przy realizacji kampanii.
Konferencja w siedzibie starostwa Powiatowego w Zgorzelcu.
Aby rozwiązać problem zajmowanych miejsc dla osób
niepełnosprawnych na parkingach supermarketów, policja i straż
miejska chcą podpisać z właścicielami sklepów odpowiednie
porozumienie o współpracy przy karaniu kierowców bezprawnie
zaparkowanych samochodów.
Również straż miejska zobowiązała się edukować najmłodszych w
kwestii zajmowania „kopert” przez sprawnych kierowców. W tym celu
prowadzone będą specjalne zajęcia lekcyjne.
Koszalin - Akcja dotycząca Kampanii parkingowej
rozpoczęła się tu 15 września, przeprowadzeniem konferencji
prasowej przy Galerii Emka. W spotkaniu brało udział ok. 200 osób,
w tym 50 gości niepełnosprawnych. Tydzień później po Koszalinie
jeździł już autobus z reklamą kampanii. W celu rozwiązania problemu
miejsc parkingowych udostępniono numer telefonu oraz pokoju w
urzędzie miasta, gdzie można było bezpośrednio zwracać się z
problemem. Spot w supermarketach emitowany był do końca grudnia. Co
dwa tygodnie odbywały się spotkania w stowarzyszeniach działających
na rzecz osób niepełnosprawnych, na których przekazywano informacje
o akcji.
W kampanię włączyły się tez służby porządkowe. Z informacji od
przedstawicieli policji i straży miejskiej w Koszalinie wynika, że
w ciągu miesiąca wystawianych jest 40 mandatów, zaś straż miejska
podejmuje 30-50 interwencji dziennie! Wynika z tego, że tylko ok.
25 % podjętych interwencji kończy się mandatem.
Kutno – po raz kolejny Stowarzyszenie „Blisko
Dziecka” bardzo poważnie podeszło do organizacji Kampanii
parkingowej, traktując ją też jako bodziec do podjęcia debaty na
temat sytuacji osób niepełnosprawnych na terenie miasta. Ciekawym
zabiegiem było zorganizowanie konferencji prasowej 16 listopada,
czyli po przeprowadzeniu kampanii. Dało to możliwość wymiany
obserwacji i wniosków dotyczących konkretnych problemów, z jakimi
stykają się osoby niepełnosprawne. Stowarzyszenie „Blisko Dziecka”
zaproponowało organizację systematycznych spotkań zainteresowanych
grup i planowanie konkretnych działań związanych nie tylko z
parkowaniem na „kopertach”, ale wszystkich zagadnień związanych z
niepełnosprawnościami (np. transport miejski, bariery
architektoniczne, brak informacji). Stowarzyszenie zobowiązało się
dążyć do stworzenia strony internetowej dla osób niepełnosprawnych,
prowadzonej przez samorząd. Również media obiecały systematycznie
podejmować temat osób niepełnosprawnych w cyklicznych artykułach
przez cały rok.
Ulotki zostały rozdystrybuowane przez służby ochrony supermarketu,
straż miejską, policję, właścicieli aptek oraz lokalnych sklepów.
Plakaty zawisły w wielu szkołach, sklepach, stacjach benzynowych,
urzędach, firmach oraz wszystkich domach kultury całego powiatu.
Banery kampanii pojawiły się na 16 portalach internetowych.
Dzierżoniów
Miasto Dzierżoniów czynnie włączyło się w Kampanię Parkingową
poprzez następujące działania: kolportaż materiałów promocyjnych
przez Straż Miejską, która w trakcie kontroli miejsc parkingowych
dla osób niepełnosprawnych rozdawała ulotki i materiały
informacyjne, udział w akcji pracowników Biura Obsługi Klienta UM w
Dzierżoniowie oraz pracowników Biura Strefy Płatnego Postoju.
Podjęto również współpracę z Polskim Związkiem Niewidomych, Polskim
Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Klubem
Sportowym Niepełnosprawnych „Start”, Polskim Związkiem Emerytów i
Rencistów i Związkiem Inwalidów Wojennych, Spółdzielnią Inwalidów
Dzierżoniów „Elektromet”. Kampania Parkingowa zaistniała również w
lokalnych mediach (radiu, prasie) oraz na stronie internetowej www.dzierzoniow.pl.
Przeprowadzono również konsultacje ze środowiskiem osób
niepełnosprawnych w zakresie lokalizacji nowych miejsc
parkingowych, zwłaszcza na osiedlach mieszkaniowych. Ww. działania
uzupełniała akcja rozlepiania plakatów na słupach ogłoszeniowych,
tablicach informacyjnych na wiatach parkingowych oraz tablicach
ogłoszeń w Ratuszu i w urzędach na terenie miasta.
Zabrze
W Zabrzu Kampania Parkingowa trwa nadal. Została
poszerzona o działania wśród dzieci – Urząd Miasta wyprodukował
film edukacyjny pt.: ”Mamo Tato Nie Parkuj Na Miejscach Dla Osób
Niepełnosprawnych”. W pierwszym etapie kampanii Urząd Miasta Zabrza
ogłosił konkurs na plakat pod tym samym hasłem co tytuł filmu, na
który wpłynęło 90 prac. Wzięły w nim udział dzieci z przedszkoli,
szkół podstawowych oraz świetlic środowiskowych. Inauguracja
konkursu oraz wręczenie nagród odbyły się w dużej sali Miejskiego
Ośrodka Kultury w Zabrzu. Podczas wystawy prac wręczono nagrody
zwycięzcom oraz odbyła się projekcja premierowa filmu ”Mamo Tato
Nie Parkuj Na Miejscach Dla Osób Niepełnosprawnych” dla ponad 200
dzieci. W chwili obecnej rozpoczęto realizację drugiego etapu,
który zakłada serię wizyt Straży Miejskiej w szkołach i prezentację
filmu, oraz pogadankę na temat zasadności tworzenia i egzekwowania
kopert (miejsc postojowych) dla osób niepełnosprawnych. Tego
rodzaju spotkania są również przewidziane dla osób dorosłych.
Poznań
Kampania Parkingowa w Poznaniu jest przykładem na to, że zapał i
pewne nakłady finansowe mogą razem zdziałać cuda:
To już trzecia edycja Kampanii Parkingowej w Poznaniu. Jej
realizację rozpoczęto 11 września spotkaniem informacyjno –
organizacyjnym w Urzędzie Miasta Poznania. 15 września
zorganizowano konferencję prasową rozpoczynającą oficjalnie
kampanię, w trakcie której przedstawiono prezentację multimedialną
przybliżającą założenia Kampanii. Kampania trwała do końca 2006 r.
Nowością były bannery reklamowe w postaci roll – up’ów, które
znakomicie prezentowały się w jednostkach miejskich i centrach
handlowych.
W październiku przeprowadzono również akcje happeningowe przygotowane i zrealizowane przez zawodowych aktorów (4 dziennie). Miały one na celu zwrócenie uwagi przechodniów na problem zajmowania kopert przez pełnosprawnych kierowców. Przy okazji happeningów rozdawano ulotki i książeczki „ABC parkowania”.
Całkiem sprawny kierowca, parkujący na „kopercie”.
Prowadzący happening zauważa kierowcę i zwraca uwagę przechodniów na zaistniały problem.
Specjalny oddział pielęgniarek natychmiast podbiega do pana stojącego na miejscu dla osób niepełnosprawnych i…
… tak oto postępuje z niefrasobliwym kierowcą, który może musi poczuć na własnej skórze, czym jest niepełnosprawność, aby się czegoś nauczyć.
Po skutecznej „pacyfikacji” kierowcy, pielęgniarki rozdają
przechodniom ulotki Kampanii Parkingowej.
Oprócz materiałów otrzymanych od Stowarzyszenia, wyprodukowano
dużą ilość ulotek, książeczek dla dzieci i naklejek, które
nalepiano na fotelach multipletu Kinepolis do końca grudnia 2006 r.
W broszurze z kinowym repertuarem umieszczono całostronicową
reklamę Kampanii, którą dystrybuowano w kinach i niektórych
lokalach gastronomicznych w mieście. W Magicznym Kąciku były dla
dzieci wystawione do kolorowania książeczki kampanii. W lokalnych
mediach emitowano spoty reklamowe, pojawiały się one również w
supermarketach.
W tym roku do Kampanii włączyli się również: Centrum M1, IKEA, trzy
supermarkety TESCO, SELGROS, King Cross, Poznań Plaza, Wojewódzki
Ośrodek Ruchu Drogowego, Policealna Szkoła Pracowników Służb
Społecznych, Sekcja Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji,
Straż Miejska, Zarząd Dróg Miejskich oraz Wydział Komunikacji
UM.
Gratulujemy kreatywności i efektów realizowanych działań!
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
- Seniorzy w artystycznym żywiole
- Wspólna lekcja wrażliwości. Premiera spektaklu „Brzydkie Kacząko”
- Jak muzyka pomaga przebodźcowanym dzieciom? Ciekawe wyniki badań z polskich przedszkoli
- Nawet 30 kilometrów do ginekologa? Nierówny dostęp do ginekologów w Polsce - jak miejsce zamieszkania łączy się z jakością życia Polek?
Dodaj komentarz