Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Koszt dostosowania samochodu

16.01.2014
Autor: Beata Rędziak
Źródło: Integracja 4/2013

Dostosowanie samochodu do potrzeb osób z niepełnosprawnością nie zawsze musi być drogie, ale powinno opierać się na zasadzie, że to urządzenie jest dopasowywane do potrzeb kierowcy czy pasażera z dysfunkcją, a nie odwrotnie.

Oprzyrządowanie samochodu musi przede wszystkim spełniać wymogi i oczekiwania kierowcy lub pasażera – w zakresie jego dysfunkcji.

Dobór odpowiedniego oprzyrządowania to podstawa. Inną kluczową sprawą jest jego montaż.
– Według mnie kilka lat temu ok. 80 proc. kierowców dostosowywało samochody w zaprzyjaźnionych warsztatach – mówi Krzysztof Marciniak ze Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa w Warszawie. – Teraz szacuję, że to może ok. 40 proc.

Samochód z dostosowaniem
Fot.: arch. redakcji

Obecnie łatwiejszy jest dostęp do urządzeń i coraz powszechniejsza wiedza na ten temat. Różnica w urządzeniach amatorskich i profesjonalnych jest zasadnicza – te drugie zapewniają bezpieczeństwo. Przed pochopnym zakupem przez internet przestrzega w Poradniku niepełnosprawnego kierowcy i pasażera Konstanty Kucharczyk z firmy Auto Elektronik.
– Polskie profesjonalne oprzyrządowanie nie musi być drogie. Na przykład ręczne sterowanie hamulcem wykonane u nas to koszt 2,5 tys. zł, a urządzenie produkcji szwedzkiej czy niemieckiej o tej samej zasadzie działania ma cenę 4,2–5,1 tys. zł – mówi Zbigniew Zawada, prezes CEBRON-u, polskiego producenta oprzyrządowania do samochodów.

Ceny i wsparcie

Cena oprzyrządowania auta zależy od przeznaczenia (dla kierowcy czy pasażera), rodzaju niepełnosprawności i typu urządzeń: mechanicznych czy elektronicznych.
– Tetraplegicy, osoby z dystrofią mięśniową czy jednoręczne muszą mieć urządzenia bardziej zaawansowane. Przekłada się to na bezpieczeństwo – mówi Robert Politowski, dyrektor firmy Efektor, według którego ok. 90 proc. osób z powszechnymi dysfunkcjami ruchowymi zmieści się w 4–12 tys. zł, a z bardziej skomplikowanymi – w przedziale 20–40 tys. zł.

Można ubiegać się o dofinansowanie oprzyrządowania auta w ramach programu Aktywny Samorząd, a w Stowarzyszeniu SPiNKa o dofinansowanie 50 proc. wartości faktury, choć nie więcej niż 6 tys. zł (auto nie może też mieć większej wartości niż 60 tys. zł). Wyjątkowe sytuacje rozpatrywane są indywidualnie.


Stawką jest życie i zdrowie

Mł. insp. Marek Konkolewski, BRD KGP

Jeśli osoba z niepełnosprawnością kierująca samochodem, który ma zamontowane oprzyrządowanie bez homologacji, niespełniające wymogów bezpieczeństwa, jest sprawcą wypadku, na pewno będzie to okoliczność obciążająca. Każdy samochód przechodzi obowiązkowe badania techniczne i diagnosta w stacji kontroli pojazdów weryfikuje, czy auto spełnia wymagania homologacyjne. Jeśli nie, pojazd nie zostaje dopuszczony do ruchu. Należy pamiętać, że ceną jest życie, zdrowie i oczywiście kary wynikające z Kodeksu karnego. Chodzi o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg. Nie można stosować w oprzyrządowaniu aut tanich zamienników, gdyż zbyt duża jest cena, jaką można za to zapłacić; to pseudooszczędność.


Peugeot bez Barier

Tomasz Chodkiewicz, dyrektor handlowy Peugeot Polska

Osoby z niepełnosprawnością zawsze podkreślają, że ich życie uległo niespodziewanie radykalnej zmianie w wyniku wypadku czy choroby. Ograniczenia, jakie napotykają w nowej sytuacji, częstokroć wydają się nie do pokonania. Pierwszym krokiem jest zdobycie niezależności. Zdaliśmy sobie sprawę, że każdego z nas lub osobę nam bliską może dotknąć taki problem. Dlatego jako marka Peugeot postanowiliśmy stworzyć program, który choć w minimalnym stopniu pomoże i ułatwi osobom z niepełnosprawnością uczestnictwo w życiu społecznym, czyli zwiększy mobilność osób z ograniczeniami ruchu.

W ramach programu „Peugeot bez Barier” oferujemy zarówno samochody przystosowane do kierowania przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, jak i auta do przewozu osoby lub osób na wózkach. Każdy z modeli Peugeot wyposażony w automatyczną lub pilotowaną skrzynię biegów jest skonstruowany tak, aby była możliwość doposażenia go w odpowiednie urządzenia specjalistyczne, pozwalające osobie z niepełnosprawnością, która otrzymała odpowiednie orzeczenie lekarskie dopuszczające ją do prowadzenia samochodu, zajęcie miejsca na fotelu kierowcy. Firmy, z którymi współpracujemy w zakresie doposażania samochodów, to: AutoAdapt, Guidosimplex, Veigel oraz CEBRON. Posiadają one odpowiednie certyfikaty na montowane urządzenia.

Współpracując ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnych Kierowców SPiNKa, zalecamy korzystanie z Serwisów Adaptacyjnych, działających pod patronatem Stowarzyszenia, gwarantujących profesjonalną obsługę. Dopasowanie urządzenia odbywa się indywidualnie i zależy w głównej mierze od zakresu dysfunkcji kierowcy. Bardzo ważne jest idealne dopasowanie urządzeń w zakresie nie tylko samego ich działania, ale również możliwości fizycznych kierowcy. Wiąże się to często z koniecznością doposażenia samochodu w odpowiednie akcesoria ułatwiające jego prowadzenie. Po wstępnej rozmowie w salonie sprzedaży Peugeot doradca handlowy kontaktuje klienta bezpośrednio z punktem montażowym znajdującym się najbliżej jego miejsca zamieszkania, w celu szczegółowego doprecyzowania zakresu adaptacji, zgodnie z indywidualnymi potrzebami i oczekiwaniami.

Innym rodzajem adaptacji jest doposażenie samochodu do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Przy adaptacji takiego samochodu należy pamiętać o konieczności zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa osobom na wózkach zarówno przy wprowadzaniu wózka do wnętrza samochodu, jak i w trakcie podróży. Dlatego należy uzgodnić z przyszłym użytkownikiem samochodu, jaki sposób wprowadzania wózka będzie dla niego optymalny (bocznymi drzwiami, z tyłu, za pomocą najazdów, rampy najazdowej czy windy). Wielokrotnie zapomina się, że otwór drzwi, przez które będzie wprowadzany wózek inwalidzki musi mieć prześwit o wysokości min. 140 cm.

Nie zapominajmy też, że osoby na wózkach są pełnoprawnymi pasażerami. Umieszczenie takiego pasażera w części bagażowej, za ostatnim rzędem siedzeń jest wobec niego nietaktem. Zalecamy rozwiązanie, które gwarantuje umieszczenie wózka inwalidzkiego pomiędzy siedzeniami przeznaczonymi dla osób sprawnych. Taka aranżacja gwarantuje możliwość zorganizowania pełnej opieki w trakcie podróży. Pamiętajmy również o osobie  opiekującej się osobą z niepełnosprawnością. Nawet najdrobniejsze szczegóły w zakresie adaptacji samochodu muszą być dokładnie omówione, aby w przyszłości zagwarantowały pełen komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu zarówno przez osobę na wózku inwalidzkim, jak i jej opiekuna oraz pozostałych członków rodziny.

Firma Peugeot Polska jest przekonana, że dzięki profesjonalnemu podejściu do zagadnień adaptacji samochodów przeznaczonych dla kierowcy z niepełnosprawnością
oraz samochodów przeznaczonych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich spełnia oczekiwania klientów i choć w minimalnym stopniu przyczynia się do ograniczenia stresu, jakim jest ponowne wejście w „świat rzeczywistości” po bardzo
trudnych przeżyciach.


Sonda

Sonda przeprowadzona na portalu www.niepelnosprawni.pl w lipcu br. wskazuje, że aż 34 proc. użytkowników samochodów naprawia lub usprawnia je u zaufanego mechanika, a 14 proc. w autoryzowanym serwisie. 8 proc. udzielających odpowiedzi szuka miejsca, gdzie jest najtaniej, 3 proc. udaje się do najbliższego sobie miejsca, a 4 proc. naprawia samochód samodzielnie. 34 proc. respondentów nie ma swojego auta.

Odpowiedzi udzieliło 227 osób.


 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Ceny samochodów dofinansowywanych z PFRON
    Mąż inwalidki, który już nie daje rady z wsadzeniem Jej do normalnego samochodu
    23.01.2024, 18:45
    Dlaczego urzędnicy PFRONU oraz osoby odpowiedzialne z rządu nie ograniczą zarobków firm zajmujących się sprzedażą samochodów , które podlegają dofinansowaniu przez PEFRON ( wiek poniżej 6 lat). Dziwne jest to, że te używane samochody (z dużymi przebiegami) po dostosowaniu np. do przewozu inwalidy na wózku kosztują niebotyczne pieniądze (niejednokrotnie ich ceny są większe niż nowych , wypasionych fur prosto z salonu). Natomiast samochody, których wiek przekroczy granicę 72 m-cy, stają się dużo tańsze. Okazuje się , że to całe dofinansowanie działa nie na korzyść inwalidy starającego się o niezbędny mu samochód ale jest w całości przejmowane przez różnego rodzaju firmy zajmujące się handlem takimi samochodami. Te firmy przejmują całe dofinansowanie, a inwalida musi zapłacić normalną cenę. Wystarczy prześledzić cenniki samochodów z lat produkcji 2018 i porównać je z tymi odrobinę starszymi.
    odpowiedz na komentarz
  • Dostosowanie modelu 126 rocznik 2005
    Danuta
    05.11.2023, 18:00
    Czy możliwe jest zamiana klasycznej skrzyni biegów na automatyczną- z uwagi na dysfunkcje kolana po wrażliwym osadzeniu endoprotezy
    odpowiedz na komentarz
  • Brednie i głupstwa pleciecie
    PKB
    03.07.2018, 22:48
    Koszt samochodu dla osób niepełnosprawnych to koszt od ponad 60 tyś zł i to z skrzynią biegów automatyczną. Mało jest modeli dla osób niepełnosprawnych takich jak ja. W salonach na słowo osoba niepełnosprawna to zaraz modele oparte na ciężarówkach lub podobnych ze względu na wysokość. Dla mnie szkoda słów bo samochód musiałem zmodernizować za własną kasę i żadnej pomocy ze strony PFROM czy też opieki nie było. Zresztą obecnie jestem tylko inwalidą i kaleką bo nie mam wydanej decyzji o niepełnosprawności i liczyć na pomoc to marzenia ściętej głowy. Zesztą prawa ustanawiają ludzie dwunożni nie mający nic do czynienia z niepełnosprawnością na bieżąco.
    odpowiedz na komentarz
  • Dostosowanie do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
    Jan
    11.06.2017, 22:36
    Dokonywałem przeróbek do wielu samochodów jako osoba niepełnosprawna w serwisie który ma homologację i dodatkowe zezwolenia na prowadzenie tego typu prace. Przeróbki te nie podobają mi się z tego względu co następuje: założenie podstawowej przeróbki (założenie mechanizmu HP) powoduje uszkodzenie przedniej listwy w obrębie kierownicy. (Mechanicy tłumaczą ,, że inaczej nie idzie'') To z kolei pociąga za sobą dodatkowe koszty raz przy montażu a dwa przy demontażu jeśli chcemy zmienić auto. Ani PFRON ani inne organizację takich spraw nie dofinansują. Na koniec mojego komentarza to żaden warsztat czy serwis nie dokona takiej przeróbki bezinwazyjnej. I mówienie przez prezesów i dyrektorów firm samochodowych ,, bez barier" to czcze gadanie. Zaraz przy wejściu do salonu samochodowego (na dzień dobry) , jesteśmy na rażeni osoby niepełnosprawne na dodatkowe koszty. I tak nam się pomaga ( BEZ BARIER !!!!!!!!!!!). Pozdrawiam
    odpowiedz na komentarz
  • Same brednie piszecie
    Kosmita posłaniec Bogów
    09.05.2017, 23:44
    W tym kraju ja sam musiałem przystosować samochód do niepełnosprawności i nie tylko to bo resztę też jak poręcze itd. Z Powiatu dostałem pomoc w wysokości 0 zł a obecnie jestem osobą pełnosprawną kaleką poruszającym się na wózku dla osób niepełnosprawnych. Komisja nie wydała mi nigdy licencji osoby niepełnosprawnej pomimo orzeczenia przez komisją o znacznym stopniu niepełnosprawności. Jakbym miał liczyć na [pomoc Powiatu to byłbym na tamtej stopniu już drugi raz. Co do finansów uznano mu tylko berła i balkonik zresztą miało to być wypłacone dopiero w następnym roku jak będzie kasa. Zresztą zrezygnowałem z pomocy w wysokości około 70 zł z powodu nie wydania licencji osoby niepełnosprawnej a przepisy mówiły o konieczności posiadania licencji. To jest ta Pisowska pomoc. Zresztą już postanowiłem, ze duszy diabłu nie sprzedam. Teraz już takimi bzdetami o pomocy się nie przejmuję bo to tylko oszustwo i kpina z takich osób jak ja. Czekam na śmierć bo wiem że tam jest milion raz milion razy lepiej i czuć miłość a tu tylko pogarda i strach przed takimi osobami.
    odpowiedz na komentarz
  • ceny dostosowania auta
    betaq
    24.11.2015, 23:18
    Ceny dostosowania auta dla osób niepełnosprawnych są "adekwatne" do ich stanu majątkowego. Jak można tak wyzyskiwać chorych ludzi?!
    odpowiedz na komentarz
  • Równie jestem za stara na pomoc w dofinansowaniu
    Marysia
    08.09.2015, 08:19
    Jestem od dzieciństwa niepełnosprawna.Kiedyś miałam malucha, kupionego na kredyt (-dzięki lekarskiej opinii dostałam talonom.) Jeździłam wszędzie. Obecnie mam audi i już ponad 10 lat siedzę w nim jako pasażer. Nie stać mnie na kupno oprzyrządowania.Przykre to bardzo że nasze państwo zapomniało o niepełnosprawnych , starych ludziach . Nie dosyć że opieka medyczna jest bardzo kosztowna to niepełnosprawnej osobie nawet trudno do niej dotrzeć.
    odpowiedz na komentarz
  • Z daleka przez szybę okienną
    sandokan
    05.04.2014, 12:35
    Byłem kierowcą zawodowym. Od 5 lat jestem po złamaniu kręgosłupa (pozostał znaczny niedowład w nogach - zwłaszcza prawej) . Mam samochód , ale często stoi bo nie stać mnie na zamontowanie urządzenia ułatwiającego hamowanie i z manetką "gazu". To co patrzę jest cholernie drogie i poprostu nie stać mnie na to. Dla mnie (skończyłem 63 lata)ponoć nie przysługuje żadna dotacja. Ktoś napisze :a wózek? , ..no i co z tego?-do pociągu nie wsiądę , do autobusu - też ! ...a chciało by się przed śmiercią tak chociaż czasami trochę do lasu , czy latem nad wodę . Siedzę więc i patrzę i tyle mego ! Ot! doczekałem "PIĘKNEJ STAROŚCI"
    odpowiedz na komentarz
  • paranoja i absurd
    ślązak ON
    20.01.2014, 11:41
    Kiedyś niepełnosprawni mogli ubiegać się o bezzwrotną dotację na zakup samochodu. Dzisiaj już nie bo Państwo musi płacić ogromne kwoty pracownikom budżetowym i... odszkodowania żołnierzom zawodowym (ochotnikom) np. 3 miliony złotych, których żąda jeden z poszkodowanych na misji żołnierzy... Koniec świata... Faworyzuje się jednych a likwiduje drugich. Obyśmy w kolejnych wyborach wybrali nowych przedstawicieli do Sejmu i Senatu. Jeden z posłów niepełnosprawnych zamiast pomagać ON angażuje całego siebie w Narodowość Śląską.... a przecież żyjemy w jednej Europie, bez podziałów!!!!!!!!!!!! Panie Pośle!!!! Więcej pokory.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas