Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy rodzic może prosić wójta o nauczyciela wspomagającego?

04.06.2021
Autor: E.

Czy rodzic dziecka może wystąpić do wójta o zgodę na nauczyciela wspomagającego ponieważ dyrekcja się nie pyta, bo twierdzi, że wójt się nie zgodzi. Syn ma problemy z inicjowaniem zabaw i rozmów z dziećmi. Sam do dzieci nie podchodzi. Ma nauczyciela już 2 lata, syn był dwa lata w zerówce, ponieważ dostał odroczenie, wtedy w orzeczeniu było zalecenie, teraz dostał orzeczenie. Od września idzie do 1 klasy, ale zalecenia w orzeczeniu nie ma. U synka jest ten problem, że nic nie robi gdy nauczyciela nie ma przy nim, potrzebuje indywidualnego podejścia. Obawiam się, że gdy pójdzie bez nauczyciela, to czy będzie coś robił, gdy wychowawca nie będzie tylko z nim. Syn ma problemy emocjonalno-społeczne.

Szanowna Pani,

orzeczenie jest podstawą ubiegania się o przydzielenie dziecku nauczyciela wspomagającego, a także finansowania jego pracy. Podczas wizyty w poradni dziecko jest diagnozowane przez psychologa lub pedagoga, a orzeczenie wydaje zespół orzekający. Jeżeli Pani nie zgadza się z zapisami orzeczenia (rodzic ma prawo być obecny podczas posiedzenia zespołu orzekającego), jeżeli, Pani zdaniem, nie zawiera ono istotnych informacji czy zaleceń, to należałoby odwołać się do kuratora oświaty w terminie 14 dni od daty wystawienia. Odwołanie składa się za pośrednictwem tej samej poradni, która wydała orzeczenie. Poradnia, jeżeli nie uwzględni argumentów rodziców, zobowiązana jest przekazać odwołanie kuratorowi. Wydaje się, że w tej sytuacji, o ile dyrektor nie wyrazi zgody na zatrudnienie nauczyciela wspomagającego, a jest to wątpliwe bez wskazań w orzeczeniu, powinna Pani zwrócić się ponownie o orzeczenie do poradni. Bez właściwego orzeczenia, zatrudnienie nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela zależeć będzie od dobrej woli wójta, bo trudno w tym przypadku o podstawę do zatrudnienia i zapłaty za pracę nauczyciela wspomagającego.

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. 2020 poz.1309).

  • § 7. 1. W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • 2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: 1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub 3) pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • 3. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w ust. 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo: 1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub 3) pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • 4. W przedszkolach specjalnych, przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi oraz w klasach I–IV szkół podstawowych specjalnych i szkół podstawowych ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, dla uczniów: 1) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 2) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 3) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 4) z niepełnosprawnościami sprzężonymi – zatrudnia się dodatkowo pomoc nauczyciela.
  • 5. W przedszkolach i szkołach: specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi oraz w przypadkach innych niepełnosprawności niż określone w ust. 4, dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela.

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas