Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy można ubiegać się o dofinansowanie na pracownika?

06.10.2021
Autor: M.

Zwracam się z zapytaniem, czy na pracownika niepełnosprawnego zatrudnionego od 01.08.1992 w parafii kościoła rzymsko-katolickiego, posiadającego II grupę inwalidztwa (wydaną przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia w 1996 r.) i nie mającego ustalonego prawa do emerytury, można ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń w bieżącym okresie? Pracownik informację o niepełnosprawności dostarczył w roku 2014. Pracodawca nie jest zakładem pracy chronionej i zatrudnia do 25 osób. Drugie pytanie, to jak w takim przypadku należy wykazywać efekt zachęty i czy w ogóle trzeba to robić? 

Szanowna Pani,

pracodawca, który chce uzyskać dofinansowanie na pracowników, którzy posiadają orzeczenie o niepełnosprawności musi spełniać kilka warunków, a mianowicie:

  1. Osoba niepełnosprawna musi być zatrudniona na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
  2. Podmiotami uprawnionymi są:
  3. – pracodawcy zatrudniający mniej niż 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
  4. – pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w wysokości co najmniej 6%,
  5. – pracodawcy prowadzący zakład pracy chronionej.
  6. Pracodawca posiada dokument potwierdzający status pracownika jako osoby niepełnosprawnej od pierwszego dnia zatrudnienia.
  7. Wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego musi być przekazywane na jego rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo na adres zamieszkania tego pracownika, za pośrednictwem osób prawnych prowadzących działalność w zakresie doręczania kwot pieniężnych.
  8. Wypłata wynagrodzenia musi być dokonywana terminowo bądź z uchybieniem terminu nieprzekraczającym 14 dni.

W Państwa wypadku:

  1. Pracodawca zatrudnił pracownika od 01.08.1992 r. W momencie zatrudnienia pracownik nie okazał się ważnym orzeczeniem o niepełnosprawności, w związku z powyższym pracodawca traktował pracownika jako osobę pełnosprawną.
  2. Dopiero w 2014 r. ten sam pracownik dostarczył do zakładu orzeczenie o niepełnosprawności, z którego wynika, iż orzeczenie zostało wydane w 1996 r.
  3. Pracownik już przed datą zatrudnienia stał się osobą niepełnosprawną. Wobec tego, na tego pracownika nie przysługuje miesięczne dofinansowanie, ponieważ nie przedstawił on orzeczenia w dniu zatrudnienia (obecnie pracodawca nie może na niego wykazać efektu zachęty lub zastosować art. 26b ust. 6a ustawy o rehabilitacji).
  4. Tego pracownika pracodawca powinien zaliczyć tylko do wskaźnika osób niepełnosprawnych od dnia dostarczenia orzeczenia do zakładu pracy, co jednak, ponieważ firma liczy mniej niż 25 osób, nie przyniesie wymiernej finansowej korzyści.

Jeśli macie Państwo pytania lub wątpliwości, to możecie skorzystać z infolinii PFRON - 22 5818410.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 573.

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

 

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas