Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Żeby podróż nie była wyzwaniem. Czy Fundusz Dostępności pomoże w modernizacji dworców autobusowych?

30.08.2021
Autor: Mateusz Różański, konsultacja: Bank Gospodarstwa Krajowego, fot. pexels.com
para seniorów tyłem czeka na dworcu

Wysokie krawężniki, brak wind czy pochylni, nie mówiąc już o takich luksusach, jak informacje w alfabecie Braille’a czy pętla indukcyjna – z takimi wyzwaniami muszą mierzyć się osoby korzystające z dworców autobusowych w polskich miastach. Okazuje się, że można to zmienić – dzięki pożyczkom udzielanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) w ramach Funduszu Dostępności.

Wakacje dobiegają końca. A wraz z nimi czas wzmożonych podróży po Polsce. Dla wielu podróżników była to też okazja do zapoznania się z tym, jak wygląda dostępność infrastruktury transportowej, a raczej jej niedostępność. Czy można ją poprawić z pomocą pożyczek z Funduszu Dostępności BGK? 

Samorządy nie mają wymówki 

Modernizacja budynku dworca i dostosowanie go do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, jako budynku użyteczności publicznej jest zgodna z celem programu. Taka inwestycja mogłaby zostać sfinansowana z Funduszu Dostępności, pod warunkiem wnioskowania o taką pożyczkę przez podmiot uprawniony. Zgodnie z §4 ww. zasad, podmiotami uprawnionymi do otrzymania wsparcia są m.in: 

  1. jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną; 
  2. podmioty w ramach administracji rządowej, m.in. państwowe osoby prawne, w tym jednostki od nich zależne; 
  3. spółki komunalne oraz inne podmioty zależne od jednostek samorządu terytorialnego; 
  4. inne niewymienione powyżej jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną.

Oznacza to, że jeśli np. dworzec autobusowy jest administrowany przez miasto lub podległą mu spółkę, to likwidacja barier na jego terenie może być sfinansowana za pomocą pożyczki z BGK.

Przystanki jednak nie 

Dworce to jednak tylko część infrastruktury transportowej. Również brak dostępnych przystanków skutecznie utrudnia osobom z niepełnosprawnością podróżowanie autobusami. Czy na przykład samorządy i podległe im spółki mogą ubiegać się o pieniądze w ramach niskooprocentowanej pożyczki? 

Jak informują nas eksperci BGK, celem Funduszu Dostępności jest poprawa dostępności w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych, budynkach użyteczności publicznej oraz budynkach zamieszkania zbiorowego. Modernizacja/przebudowa przystanków autobusowych nie może zostać sfinansowana z programu.

Zobacz zakładkę na Niepelnosprawni.pl o programach wsparcia BGK.


Artykuł powstał we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego

 

Logo Banku Gospodarstwa Krajowego

 

Logo Funduszu Dostępności w ramach Programu Dostępność Plus

 

Komentarz

  • Jakim wyzwaniem?
    Dynia
    03.09.2021, 16:56
    Wyzwaniem? Najpierw trzeba wyjść z domu, a spółdzielnie często mają gdzieś, że w bloku mieszka ktoś na wózku i latami walczy się o podjazd. W moim mieście dworzec autobusowy jest dostosowany ale co z tego jeśli jeżdżą stare autobusy i w ogóle nie zabierają osób na wózkach. I to od lat się nie zmienia.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas