Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dostępny świat, czyli jaki?

17.06.2014
Autor: Beata Rędziak
Źródło: Integracja 1/2014

Efekt pracy ekspertów Integracji w 2013 r. to 200 certyfikatów „Obiekt bez barier”, 50 szkoleń z obsługi klienta z niepełnosprawnością w instytucjach i firmach oraz 280 audytów stron internetowych pod kątem ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

Twarde dane liczbowe wskazują na dziesiątki instytucji i firm, które zaufały ekspertom Integracji, korzystając z ich doświadczeń, audytów i wiedzy, aby być bliżej swoich klientów z niepełnosprawnością. Warto skorzystać z 20 lat pracy i wiedzy Integracji. Oto przykłady udanej współpracy.

Bez barier architektonicznych

– Nasza rola polega przede wszystkim na sprawdzeniu stanu dostępności określonego obiektu, wskazaniu miejsc, w których znajdują się bariery ograniczające szeroko rozumianą
dostępność oraz zaproponowaniu rozwiązań, które pozwolą się ich pozbyć lub zwiększyć standard w obiektach już dostępnych – mówi Kamil Kowalski, specjalista projektowania uniwersalnego i audytor Integracji.

Podkreśla on, że dostępność to nie tylko wybudowanie pochylni czy poszerzenie drzwi, ale proces, który przewiduje dostosowania dla szerokiej grupy użytkowników. Audyt dla Banku Zachodniego WBK i dla Citi Handlowy objął ok. 300 placówek.

– Niczego nie da się zrobić z dnia na dzień, a w wielu przypadkach na etapie wdrażania naszych zaleceń mogą pojawić się trudności wynikające z uwarunkowań technicznych czy wytycznych konserwatorskich. Dlatego na każdym etapie służymy pomocą, żeby ostateczny efekt był jak najlepszy – podkreśla ekspert Integracji.

Bankomat BZ WBK dostosowany do potrzeb osób niewidomych
Bankomat BZ WBK dostosowany do potrzeb osób niewidomych, fot.: arch. BZ WBK

Według niego „tajemnicą” udanego audytu jest dobra współpraca z klientem. – My dostarczamy wiedzę, ale to ostatecznie od klienta zależy, czy nasze zalecenia zostaną wdrożone i w jakim stopniu to się uda. Możemy w tym jedynie pomóc. Ponieważ w przypadku banków mówimy o ogromnej liczbie placówek, nieoceniona jest świetna organizacja i umiejętności zarządzania po stronie
naszych klientów.

Obiekty, które przejdą audyt, mogą otrzymać certyfikat Integracji „Obiekt bez barier”. To wartościowy znak i ważne wyróżnienie.

Szkolenia z wrażliwości

Dlaczego warto szkolić pracowników z obsługi osób z niepełnosprawnością, mówi Łukasz Bednarski, ekspert i szkoleniowiec Integracji, poruszający się na wózku.

– Pracownicy mogą rozszerzyć wiedzę o obsłudze klienta w kontekście różnorodności, co ma konkretne przełożenie na praktykę, bo osoby z niepełnosprawnością są coraz aktywniejsze. Poza tym ma to wpływ na wizerunek firmy jako otwartej i społecznie odpowiedzialnej.

Eksperci Integracji przekazują wiedzę o specyfice rodzajów niepełnosprawności, poszerzają kompetencje pracowników, motywują do przełamywania barier i lęku.

– Nasze szkolenia mają też wymiar praktyczny, gdyż szkoleni mogą, np. usiąść na wózku albo przejść się z zawiązanymi oczami. Uczymy, że najważniejsze jest równe traktowanie klientów, a nie szczególne prawa – dodaje. Szkolenia spotykają się z dobrym przyjęciem. – Podczas szkoleń personelu pokładowego w Eurolocie, ważna okazała się wymiana doświadczeń. Personel chętnie opowiadał o doświadczeniach, a my, osoby z niepełnosprawnością byliśmy wiarygodni. Zadawano pytania, np. o kontakt z osobami z niepełnosprawnością intelektualną czy pomoc w skorzystaniu z toalety w samolocie – opowiada Bednarski.

Personel Eurolotu służy pomocą pasażerom z niepełnosprawnością, fot.: arch. Eurolotu
Personel Eurolotu służy pomocą pasażerom z niepełnosprawnością, fot.: arch. Eurolotu

– Szkolenie dla naszego personelu było szyte na miarę. Trenerzy Integracji byli bardzo dobrze przygotowani, używali branżowego języka, odnosili się do procedur i przepisów – mówi Joanna Bielińska, szefowa personelu pokładowego Eurolot. – Oprócz przystępnie prowadzonych zajęć, wiedzy merytorycznej, prowadzący dzielili się osobistymi obserwacjami. A często jest tak, że nie rozmawia się na pewne tematy, bo nie wiadomo, czy wypada zapytać – podsumowuje.

– Dzięki niemu firmy mogą powiedzieć swoim klientom: „Jesteśmy dla was dostępni, przyjdźcie do nas”, a jednocześnie budować wizerunek odpowiedzialnej społecznie marki. Myślę jednak, że największymi zwycięzcami są sami klienci, ponieważ dzięki zmianom, na które decydują się firmy, zyskują większą swobodę korzystania z ich usług - podsumowuje specjalista Integracji.

– W ramach prowadzonego przez Bank Zachodni WBK Programu „Obsługa bez barier” już 100 naszych oddziałów uzyskało Certyfikat Dostępności w drodze audytów specjalistów Integracji. Audyt architektoniczny placówek pozwolił na weryfikację ich dostosowania do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności – podkreśla Dariusz Kozłowski, zastępca kierownika Zespołu Inwestycji i Remontów BZ WBK.

Dostosowana placówka BZ WBK
Dostosowana placówka BZ WBK, fot.: arch.: BZ WBK

– Na podstawie zaleceń specjalistów Integracji, inżynierowie z Zespołu Inwestycji i Remontów wykonali niezbędne prace dostosowawcze i modernizacyjne, z położeniem nacisku na dostępność architektoniczną dla osób z niepełnosprawnością ruchową, osób z dysfunkcjami wzroku, słuchu i z innymi niepełnosprawnościami, a także dla osób czasowo niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi oraz osób starszych – dodaje.

Podkreśla też, że audyt architektoniczny to tylko część kompleksowego Programu „Obsługa bez barier” realizowanego przez BZ WBK we współpracy z Integracją.

Kiedy strona internetowa jest dostępna?

Integracja od 2011 roku z powodzeniem wspiera osoby z niepełnosprawnością w swobodnym dostępie do informacji i usług zamieszczonych w internecie. Jak dotąd z naszych usług w dostosowywaniu serwisów internetowych skorzystało około 500 instytucji. Wśród nich jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, która stworzyła nowy serwis www.premier.gov.pl, wzorcowo dostępny dla osób ze wszystkimi rodzajami niepełnosprawności.

Poniżej zwracamy uwagę na zastosowane na wspomnianej stronie rozwiązania, które umożliwiają korzystanie z niej osobom słabowidzącym, niewidomym i głuchoniewidomym.Wskazują je jednym głosem specjaliści Integracji i audytorzy dostępności stron.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, do połowy 2015 roku wszystkie instytucje publiczne mają obowiązek dostosować swoje serwisy internetowe do potrzeb odbiorców z niepełnosprawnością.

InfografikaOpis infografiki

Opisy skomplikowanych infografik – to najlepsze rozwiązanie dla osób niewidomych, słabowidzących lub niepotrafiących zrozumieć infografiki. Jej opis jest dostępny i każdy może go przeczytać. Nie chodzi tu tylko o opis alternatywny, który byłby dostępny jedynie dla niewidomych użytkowników dzięki czytnikom ekranu, ale oddzielną stronę, gdzie te informacje są podane w formie tekstu.

Film wideo na stronie premier.gov.pl
Napisy w filmach – jedną z podstawowych kwestii dostępności strony dla osób niesłyszących są alternatywne wersje materiałów audio i audiowideo. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wdrożyła napisy dla osób niesłyszących i/lub słabosłyszących. Są dodawane na bieżąco z opcją włączenie ich w playerze.

Wideo na stronie premier.gov.pl
Transkrypcja materiałów wideo – jest to podstawa zrozumienia materiałów wideo przez często zapominaną grupę użytkowników – osoby głuchoniewidome, które nie widzą napisów i nie słyszą ścieżki dźwiękowej filmu. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom transkrypcję przetwarzają automatycznie na treść zrozumiałą dla siebie.


15 czerwca uruchomiliśmy nowy, w pełni dostępny serwis www.integracja.org. Zastosowaliśmy w nim spójną strukturę nagłówkową, dzięki której osoby niewidome mogą łatwo „przeskanować” treść każdej strony za pomocą czytnika ekranu. Wszystkie elementy serwisu tj. linki, przyciski i pola formularzy, są dostępne za pomocą klawiatury. Zastosowaliśmy również bardzo mocny fokus, czyli ramkę wokół wspomnianych elementów, niezbędną przy nawigacji za pomocą tabulatora na klawiaturze.

Możemy także pochwalić się znacznie większym kontrastem niż wymagany przez WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.0 oraz starannie przygotowanymi opisami alternatywnymi do każdego z materiałów graficznych na stronie. Ponadto serwis można powiększyć nawet o kilkaset procent.

To już drugi serwis Integracji, który został przygotowany z myślą o wszystkich użytkownikach, szczególnie tych z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Pierwszym z nich jest www.cyfrowaintegracja.org – pierwsza w Polsce cyfrowa platforma prezentująca najnowsze rozwiązania wspierające osoby z niepełnosprawnością, która działa od ubiegłego roku.

Zapraszamy na www.integracja.org i www.cyfrowaintegracja.org !


Więcej informacji o współpracy z Integracją w zakresie dostępności architektonicznej, stron internetowych oraz szkoleń dotyczących m.in. obsługi klientów z niepełnosprawnością udziela Rafał Chmura; tel.: 505 603 014, e-mail: ekspert@integracja.org.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas