Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nowe przepisy ułatwią zbiórki publiczne

21.07.2014
Źródło: inf. prasowa

18 lipca weszła w życie Ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, która   znacznie upraszcza prowadzenie zbiórek. Obecnie nie trzeba już uzyskiwać pozwoleń na prowadzenie zbiórki, a jedynie dokonać zgłoszenia zamiaru jej przeprowadzenia. Zgłaszamy tylko zbiórki „do puszki” i darów w naturze; środki pozyskiwane poprzez wpłaty na konto i SMS nie będą  zbiórką publiczną, gdyż stanowią formę udokumentowanej darowizny.

Forum Darczyńców od 6 lat zabiegało o zmianę przepisów o zbiórkach publicznych. Dwa ostatnie lata to okres intensywnej współpracy Grupy Roboczej organizacji pozarządowych z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji (MAiC) nad przepisami nowej ustawy. Dzięki otwartości MAiC, dialogowi i szerokim konsultacjom społecznym udało się wypracować nowoczesne i przyjazne przepisy, które uwzględniają postulaty środowiska organizacji pozarządowych pod adresem zbiórek publicznych. Dzięki tym regulacjom organizacjom będzie prościej pozyskiwać fundusze od darczyńców, a to znacznie może pobudzić uśpioną do tej pory filantropię indywidualną w Polsce – mówi Magdalena Pękacka, dyrektorka Forum Darczyńców.

Najważniejsza zmiana dotyczy wyłączenia środków zbieranych elektronicznie – np. przez przelewy czy SMS-y – z przepisów o zbiórkach publicznych. Oznacza to, że pozyskiwanie w ten sposób darowizn przed organizacje pozarządowe nie będzie wymagało żadnych dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany). Nowa ustawa dotyczy tylko takich zbiórek, które nie zapewniają śladów przepływu środków, a darczyńca pozostaje anonimowy; chodzi o zbiórki gotówki i darów w naturze (tzw. zbiórki do puszki i pozyskiwanie darów rzeczowych).

Kolejna zmiana to zastąpienie wymogu uzyskania pozwolenia na zbiórkę wymogiem zgłoszenia jej. Organizowane w przestrzeni publicznej zbiórki gotówki i darów rzeczowych wystarczy zgłosić na ogólnopolskim portalu zbiorki.gov.pl, na którym będą też publikowane sprawozdania ze zbiórki. Publikacja zbiórki na portalu nastąpi w ciągu maksymalnie 3 dni od zgłoszenia elektronicznego i w ciągu 7 dni od zgłoszenia przesłanego tradycyjną pocztą lub faksem (do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji).

To ogromna rewolucja i usprawnienie - dziś na urzędowe pozwolenie na przeprowadzenie zbiórki czeka się do 30 dni.

Wystarczy podpis elektroniczny

Ponadto zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek (84 zł od zbiórki) oraz kosztowny – szczególnie dla mniejszych inicjatyw - obowiązek publikacji sprawozdań w prasie. Z wyliczeń Ministra Administracji i Cyfryzacji wynika, że organizacje dobroczynne zaoszczędzą prawie 300 tys. zł na opłacie skarbowej i 3 mln zł z tytułu zniesienia obowiązku umieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie.

Do zgłoszenia zbiórki w formie elektronicznej potrzebny będzie podpis cyfrowy - wystarczy bezpłatny tzw. profil zaufany ePUAP, który można założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić”, stawiając się w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ.

Na portalu zbiorki.gov.pl zgłaszane będą wszystkie zbiórki publiczne – małe i duże, lokalne i ogólnopolskie. Pozwoli to większą przejrzystość i powszechną dostępność informacji o prowadzonych zbiórkach i ich wynikach. Obywatele w prosty sposób sprawdzą, czy zbiórka jest legalna, tj. czy została zgłoszona na portalu, a także zapoznają się ze sprawozdaniami: z przeprowadzenia danej zbiórki (ile środków/ darów zostało zebrane) oraz ze sposobu rozdysponowania zebranych datków (na co spożytkowano środki, gdzie trafiły dary).

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas