Porozmawiaj ze mną! W języku migowym
Spot „Porozmawiaj ze mną” z udziałem muzyka Andrzeja Piasecznego, aktora Łukasza Nowickiego, dziennikarza Marcina Cejrowskiego oraz niesłyszących aktorów ma nieść przekaz, że Polski Język Migowy to język bogaty, ciekawy, z wyjątkową gramatyką, i że warto się go uczyć.
Plan zdjęciowy. Młoda, piękna, rudowłosa fotografka przygotowuje się do pracy. W kadrze ustawiają się kolejno modele, aktorzy, muzyk. Mężczyźni próbują nawiązać z nią kontakt, jednak gubią słowa, nie wiedzą, jak się porozumieć, szukają odpowiedniego zwrotu. Kobieta się uśmiecha i dalej wykonuje swoją pracę. W końcu zdeterminowani mężczyźni zaczynają gestykulować. Proste słowa w Polskim Języku Migowym są trochę niezgrabne, ale z upływem czasu zaczynają budować nawet zdania. Co więcej, widać, że porozumiewanie się w tym języku zaczyna stanowić dla nich niezłą frajdę.
„Porozmawiaj Ze Mną” to nie kontynuacja kultowego filmu Pedra Almodovara „Porozmawiaj z nią”, ale spot promujący Polski Język Migowy. Premierowy pokaz odbył się 23 września 2014 r. podczas konferencji w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Spot powstał z okazji Międzynarodowego Tygodnia Głuchych, który przypada w ostatni tydzień września. Podczas obchodów Tygodnia na całym świecie organizowane są marsze, imprezy, kampanie i spotkania poświęcone promowaniu praw osób niesłyszących.
Ważna potrzeba kontaktu
Organizatorzy akcji, Fundacja Kultury Bez Barier, Fundacja Promocji Kultury Głuchych "Kokon" oraz Polska Fundacja Pomocy Dzieciom Niedosłyszącym "Echo", chcą poprzez spot nie tylko promować Polski Język Migowy, ale także zbliżyć do siebie dwa światy – osób niesłyszących i słyszących, umożliwić przełamanie barier i pokazanie, że otwartość i chęć nauki języka może być pierwszym i najważniejszym krokiem w nawiązaniu kontaktu.
- Reżyserowanie spotu zapoczątkowało moją przygodę z językiem migowym, udało mi się opanować kilka gestów, ale nie wykluczam, że będę uczyć się dalej – przekonuje w rozmowie z portalem Niepelnosprawni.pl Kalina Alabrudzińska, reżyserka spotu.
31-letnia absolwentka Łódzkiej Szkoły Filmowej im. Leona Schillera w Łodzi ma, mimo młodego wieku, na koncie szereg sukcesów. Za reżyserię filmu „Latarnicy” (2006) otrzymała nominację w Konkursie Filmów Dokumentalnych i Animowanych (Nagroda publiczności), a za nakręcony w tym roku film „Lena i ja” nominację do nagrody Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych.
- Nie zastanawiałam się nad przyjęciem propozycji, bo reżyserowanie oraz pisanie scenariuszy jest tym, co lubię robić najbardziej. Bardzo ucieszyło mnie, że mogę zaangażować się pro bono w projekt, który pomaga innym. Głównym celem tego spotu jest pokazanie, że komunikowanie, potrzeba kontaktu są ważne dla każdego z nas – tłumaczy Kalina Alabrudzińska.
Akcję od początku wspierała Łódzka Szkoła Filmowa im. Leona Schillera w Łodzi, która udostępniła plan zdjęciowy, a jej studenci zajęli się m.in. montażem. Pro bono w spocie wystąpili też jego bohaterowie: niesłysząca aktorka i mim Iwona Cichosz, aktor i prezenter Łukasz Nowicki, muzyk Andrzej „Piasek” Piaseczny, dziennikarz telewizyjny Marcin Cejrowski, niesłyszący stylista, współpracownik Pracowni Lingwistyki Migowej Marek Ł. Śmietana, a także modele związani z męskim konkursem piękności Manhunt Poland, m.in. Kamil Zatorski i Michał Danilewicz.
Komentarze
-
Nuuuuuuudy!
01.10.2014, 00:24Tyle miesięcy pracy, a potem przez 18 sekund oglądam planszę. Sam pomysł dobry, ale reżyser do zmiany ..... Szkoda :(odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na złożenie wniosku o 800+
- Dwa złote medale drużynowych mistrzostw Polski w tenisie stołowym
- Ministerstwo Zdrowia chce rozszerzyć świadczenia gwarantowane o dwa badania genetyczne
- Dodatkowe 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami
- Wczesna postać tej choroby kończy się zgonem jeszcze przed 6. miesiącem życia. Leczenie w dalszym ciągu nie jest refundowane
Dodaj komentarz