Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Porozmawiaj ze mną! W języku migowym

29.09.2014
Autor: Agnieszka Fiedorowicz
Źródło: inf. własna

Spot „Porozmawiaj ze mną” z udziałem muzyka Andrzeja Piasecznego, aktora Łukasza Nowickiego, dziennikarza Marcina Cejrowskiego oraz niesłyszących aktorów ma nieść przekaz, że Polski Język Migowy to język bogaty, ciekawy, z wyjątkową gramatyką, i że warto się go uczyć.

Plan zdjęciowy. Młoda, piękna, rudowłosa fotografka przygotowuje się do pracy. W kadrze ustawiają się kolejno modele, aktorzy, muzyk. Mężczyźni próbują nawiązać z nią kontakt, jednak gubią słowa, nie wiedzą, jak się porozumieć, szukają odpowiedniego zwrotu. Kobieta się uśmiecha i dalej wykonuje swoją pracę. W końcu zdeterminowani mężczyźni zaczynają gestykulować. Proste słowa w Polskim Języku Migowym są trochę niezgrabne, ale z upływem czasu zaczynają budować nawet zdania. Co więcej, widać, że porozumiewanie się w tym języku zaczyna stanowić dla nich niezłą frajdę.

„Porozmawiaj Ze Mną” to nie kontynuacja kultowego filmu Pedra Almodovara „Porozmawiaj z nią”, ale spot promujący Polski Język Migowy. Premierowy pokaz odbył się 23 września 2014 r. podczas konferencji w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Spot powstał z okazji Międzynarodowego Tygodnia Głuchych, który przypada w ostatni tydzień września. Podczas obchodów Tygodnia na całym świecie organizowane są marsze, imprezy, kampanie i spotkania poświęcone promowaniu praw osób niesłyszących.

Ważna potrzeba kontaktu

Organizatorzy akcji, Fundacja Kultury Bez Barier, Fundacja Promocji Kultury Głuchych "Kokon" oraz Polska Fundacja Pomocy Dzieciom Niedosłyszącym "Echo", chcą poprzez spot nie tylko promować Polski Język Migowy, ale także zbliżyć do siebie dwa światy – osób niesłyszących i słyszących, umożliwić przełamanie barier i pokazanie, że otwartość i chęć nauki języka może być pierwszym i najważniejszym krokiem w nawiązaniu kontaktu.

- Reżyserowanie spotu zapoczątkowało moją przygodę z językiem migowym, udało mi się opanować kilka gestów, ale nie wykluczam, że będę uczyć się dalej – przekonuje w rozmowie z portalem Niepelnosprawni.pl Kalina Alabrudzińska, reżyserka spotu.

31-letnia absolwentka Łódzkiej Szkoły Filmowej im. Leona Schillera w Łodzi ma, mimo młodego wieku, na koncie szereg sukcesów. Za reżyserię filmu „Latarnicy” (2006) otrzymała nominację w Konkursie Filmów Dokumentalnych i Animowanych (Nagroda publiczności), a za nakręcony w tym roku film „Lena i ja” nominację do nagrody Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych.

- Nie zastanawiałam się nad przyjęciem propozycji, bo reżyserowanie oraz pisanie scenariuszy jest tym, co lubię robić najbardziej. Bardzo ucieszyło mnie, że mogę zaangażować się pro bono w projekt, który pomaga innym. Głównym celem tego spotu jest pokazanie, że komunikowanie, potrzeba kontaktu są ważne dla każdego z nas – tłumaczy Kalina Alabrudzińska.

Akcję od początku wspierała  Łódzka Szkoła Filmowa im. Leona Schillera w Łodzi, która udostępniła plan zdjęciowy, a jej studenci zajęli się m.in. montażem. Pro bono w spocie wystąpili też jego bohaterowie: niesłysząca aktorka i mim Iwona Cichosz, aktor i prezenter Łukasz Nowicki, muzyk Andrzej „Piasek” Piaseczny, dziennikarz telewizyjny Marcin Cejrowski, niesłyszący stylista, współpracownik Pracowni Lingwistyki Migowej Marek Ł. Śmietana, a także modele związani z męskim konkursem piękności Manhunt Poland, m.in. Kamil Zatorski i Michał Danilewicz.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Nuuuuuuudy!
    Janek
    01.10.2014, 00:24
    Tyle miesięcy pracy, a potem przez 18 sekund oglądam planszę. Sam pomysł dobry, ale reżyser do zmiany ..... Szkoda :(
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas