Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Paszport dla osoby z niepełnosprawnością

24.05.2022
Autor: Dorota

Choruję na stwardnienie rozsiane od 30 lat. Nie opuszczam mieszkania. Jak mogę uzyskać paszport potrzebny do wyjazdu na leczenie? Dziękuję.

Szanowna Pani

Złożenia wniosku o wydanie paszportu oraz odbioru paszportu należy dokonać co do zasady osobiście.

Jednakże w marcu bieżącego roku weszły w życie nowe przepisy, dzięki którym możliwe jest złożenie wniosku online. Wprowadzenie nowych przepisów paszportowych nie oznacza, że będzie można złożyć wniosek online z domu i załatwić tym samym całość sprawy online, ponieważ wciąż trzeba będzie stawić się w punkcie paszportowym w celu pobrania odcisków palców. Zmienia się jedynie forma złożenia wniosku.

Obecnie odnotowuje się bardzo duży ruch w kwestiach składnia wniosków paszportowych (jest prawie trzykrotnie więcej wniosków niż poprzednio). 

Wśród zadań oddziałów paszportowych jest m.in. obowiązek udzielanie informacji w sprawach paszportowych. Zalecam Pani ustalenie w internecie, właściwego dla Pani oddziału paszportowego i skontaktowanie się z nim telefonicznie lub osobiście i ustalenie jakie są możliwości dokonywania poszczególnych czynności w ramach postępowania paszportowego, tak aby osobie z problemami ruchowymi (jakie występują u Pani) umożliwić jak najbardziej dogodne załatwienie sprawy (np. umówienie konkretnej godziny spotkania i załatwienie na tą godzinę transportu medycznego, itp.). Warto zapytać jak w związku z ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19 lipca 2019 r. Urząd zapewnia obsługę paszportową osób, które mają duże problemy z poruszaniem się lub w ogóle nie wychodzą z domu. 

Jeżeli będzie potrzeba porozmawiania ze mną o sprawie szerzej, można skontaktować się telefonicznie z Centrum Integracja w Gdyni tel.: 505 606 776 lub 570 066 306 i umówić się ze mną na telefoniczną konsultację. Z uwagi na kolejność zgłoszeń do porady może być tak, iż konsultacja prawna może być umówiona dopiero na określony termin np. dopiero za tydzień lub później (dzwoniąc proszę pamiętać, że nie zostanie od razu udzielona porada).

Z poważaniem, dr Michał Urban, radca prawny

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas