Jesienią i zimą wrocławskie przedszkolaki oraz uczniowie klas 1-3 uczą się savoir-vivre’u wobec osób ze szczególnymi potrzebami
W jaki sposób wspierać i jak zachowywać się w komunikacji miejskiej wobec osób ze szczególnymi potrzebami? Jak podróż autobusem czy tramwajem wygląda, kiedy samemu jest się osobą z niepełnosprawnością? Jesienią i zimą „starszaki” z przedszkoli we Wrocławiu i uczniowie klas 1-3 z wrocławskich szkół uczą się savoir-vivre-u wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
Warsztaty edukacyjne
Zajęcia odbywają się w ramach warsztatów „Wchodzę w rolę”, które Fundacja „Potrafię Pomóc” organizuje już od pięciu lat. W tym roku po raz pierwszy część dzieci zasady savoir-vivre’u poznaje nie tylko w szkolnej czy przedszkolnej sali, ale też „w terenie”. W grudniu dwie tury warsztatów odbywają się we w Zajezdni Tramwajowej „Borek” przy ul. Powstańców Śląskich.
Celem warsztatów „Wchodzę w rolę” jest ukazanie dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym świata z perspektywy ich rówieśników z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Uczestnicy zajęć nie tylko dowiadują się, jak i kiedy pomagać oraz czego robić nie należy, ale też samodzielnie wcielają się w role osób z niepełnosprawnościami i „na własnej skórze” doświadczają trudności, z którymi stykają się ich rówieśnicy. Podczas warsztatów dzieci mogą przećwiczyć m.in. poruszanie się na wózku, chodzenie o kulach lub przy użyciu specjalnych gogli zobaczyć świat, tak jak go widzą osoby z różnymi wadami wzroku. Terapeuci podczas warsztatów wykorzystują specjalistyczny sprzęt, m.in. wózki, kule, laski, gogle, balkoniki, słuchawki wygłuszające otoczenie czy bandaże służące np. do obwiązywania i wyłączania jednej kończyny, tak, aby uczestnicy spróbowali przemieszczać się jak osoba z taką niepełnosprawnością ruchową.
- Największą trudność sprawiał dzieciom wjazd do pojazdu MPK na wózku po specjalnej rampie. Jak mówiły - nie zdawały sobie sprawy, że to takie trudne. Najbardziej zaciekawiły je natomiast napisy w alfabecie Braille’a. Kiedy pokazałam im, gdzie takie napisy można znaleźć w pojeździe MPK, próbowały wyczuć pod palcami kropki, „odczytać” napis. Chętnie testowały też gogle, które imitują różne niepełnosprawności wzroku – opowiada prowadząca warsztaty, terapeutka zajęciowa z Fundacji „Potrafię Pomóc”, Agata Golanowska.
“Wrocław bez Barier”
Tegoroczne warsztaty „Wchodzę w rolę” rozpoczęły się pod koniec października, zakończą się – pod koniec grudnia. Weźmie w nich udział około 2000 dzieci, w tym – ponad setka odwiedzi zajezdnię MPK. Warsztaty są bezpłatne dzięki współfinansowaniu ze środków PFRON będących w dyspozycji Urzędu Miasta Wrocławia – Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i są realizowane w ramach projektu “Wrocław bez Barier”. Nabór do tegorocznej edycji warsztatów jest już zamknięty, ale prawdopodobnie kolejna szansa udziału pojawi się w przyszłym roku.
Wyjątkowe zajęcia dla dzieci „w terenie”, w Zajezdni „Borek”, to wynik dobrej dotychczasowej współpracy Fundacji „Potrafię Pomóc” z MPK Wrocław. W pierwszej połowie roku terapeuci i wolontariusze związani z Instytutem Dostępności Fundacji „Potrafię Pomóc” przeszkolili kierowców i motorniczych, w sumie około 100 osób, z pomocy i obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami – z niepełnosprawnościami, ale też seniorów czy rodziców z dzieckiem w wózku. Teraz przeszkoleni pracownicy MPK szkolą swoich kolegów, a w zajezdni pomagają Fundacji prowadzić warsztaty dla dzieci.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
- Seniorzy w artystycznym żywiole
- Wspólna lekcja wrażliwości. Premiera spektaklu „Brzydkie Kacząko”
- Jak muzyka pomaga przebodźcowanym dzieciom? Ciekawe wyniki badań z polskich przedszkoli
- Nawet 30 kilometrów do ginekologa? Nierówny dostęp do ginekologów w Polsce - jak miejsce zamieszkania łączy się z jakością życia Polek?
Dodaj komentarz