Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zespół Aspergera a szkoła średnia

04.01.2024
Autor: Barbara

Czy uczeń mający Zespół Aspergera, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczący się w szkole ogólnodostępnej może po ukończeniu szkoły podstawowej podjąć naukę w szkole mundurowej?

Szanowna Pani,

prawo oświatowe gwarantuje możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami (art. 1 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe).

Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Ponadto, zgodnie z §  2 ust. 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. wskazano, że kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych, organizuje się w integracji z uczniami pełnosprawnymi – między innymi w szkołach ogólnodostępnych, najbliższych miejsca zamieszkania ucznia niepełnosprawnego.

Zasady rekrutacji uczniów, w tym niepełnosprawnych do publicznych szkół wynikają z: 

  • rozdziału 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek”,
  • rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek.

Żaden z ww. aktów prawnych nie zawiera regulacji wskazujących, że w postępowaniu rekrutacyjnym istnieją ograniczenia dotyczące uczniów niepełnosprawnych, natomiast jego przebieg ma gwarantować przestrzeganie  dostępności do edukacji na zasadzie równości praw,  z uwzględnieniem obowiązku szkolnego i nauki. Warto realnie oceniać możliwości nauki w takiej szkole/klasie, wymaganej sprawności fizycznej,  poprosić o szczegółowe informacje na temat podstawy programowej. Pozwoli to skonfrontować możliwości ucznia z tym co realizuje szkola.

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas