Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Otwartość, gościnność i chęć współpracy z drugim człowiekiem. Hilton ceni osobowość

07.08.2023
Autor: Natalia Haus-Gołaszewska, fot. archiwum prywatne Hilton
widok_na_hotel_hilton_warszawa

Centrum Integracja jest miejscem, w którym osoby z niepełnosprawnościami, poszukujące pracy mogą znaleźć wsparcie w postaci doradztwa zawodowego oraz w zakresie prawa. Jednym w wielu pracodawców z którymi współpracują jest amerykańska sieć hoteli Hilton, będąca wg. rankingu „Great Place to Work”, numerem 7. w Polsce jako najlepsze miejsce pracy pośród firm średniej wielkości. O kulturze pracy, wsparciu pracowników oraz rodzinnej atmosferze opowiedzą Matthias Herd, Agnieszka Ratkiewicz oraz Michał Dudziński.

Natalia Haus-Gołaszewska: Co wyróżnia Hilton jako pracodawcę?

Matthias Herd: W hotelach Hilton bardzo ważne jest dla nas budowanie silnej kultury i stwarzanie dobrej atmosfery oraz warunków pracy naszym pracownikom pod kątem różnorodności, równości i integracji. Traktujemy to wręcz priorytetowo i na równi z osiąganiem dobrych wyników, ponieważ uważamy, że jedno wynika z drugiego. Bardzo ważne jest dla nas, aby członkowie zespołu, którzy dla nas pracują, byli odzwierciedleniem społeczności, w której pracujemy. Chcemy mieć pewność, że każdy, kto przychodzi do pracy – czy to rano, wieczorem lub w nocy, czuje się w pracy jak w swoim drugim domu.

Jak próbujecie wdrażać to „najlepsze miejsce pracy” dla wszystkich?

Jak to robimy? Na wiele sposobów. Zapewniamy korzyści członkom naszego zespołu: mogą na przykład korzystać z tanich pokoi hotelowych Hilton na całym świecie, ponadto mają zapewniony pakiet medyczny, dofinansowanie karty sportowej, dobry lunch czy elastyczne godziny pracy, dostosowane do ich potrzeb. Zawsze słuchamy głosów naszych pracowników, jesteśmy otwarci na różnorodność, staramy się tworzyć atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania.

Jakim pracodawcą jesteście w przypadku osób z niepełnosprawnościami i jak jesteście przygotowani do ich zatrudniania?

To bardzo dobre pytanie, ponieważ nie mamy aż tak długiej historii w tym temacie. Tak naprawdę to właściwie, dopiero zaczęliśmy go zgłębiać i zastanawiać się, jak najlepiej do niego podejść. Jedną z kluczowych kwestii jest to, że przede wszystkim musimy zrozumieć różne wymagania, dotyczące przestrzeni roboczej, abyśmy mogli właściwie przystosować nasze warunki dla osób z niepełnosprawnościami, tak aby czuły się dobrze w określonych obszarach. Czy mamy na przykład możliwość przyjęcia szefa kuchni na wózku inwalidzkim lub kogoś, kto ma problemy z mówieniem na recepcji? Musimy więc najpierw dowiedzieć się, co jest możliwe.

Kto może zostać pracownikiem hotelu?

Agnieszka Ratkiewicz: Dla nas jako pracodawcy istotne jest to, co jest kluczowe w hotelarstwie, czyli: osobowość, otwartość, gościnność – to są cechy przez nas wymagane. Istotna jest także empatia oraz chęć współpracy, ponieważ praca w tej branży polega na stałym kontakcie z drugim człowiekiem.

Jak w ogóle przebiega rekrutacja?

Agnieszka Ratkiewicz: Za proces rekrutacji w naszym hotelu odpowiada Michał, który dba, żebyśmy byli najlepszym pracodawcą dla wszystkich oraz odzwierciedleniem tego społeczeństwa lokalnego. Współpracując z Integracją, jesteśmy w sytuacji, że już przed samą rozmową o pracę, wiemy o tym, że dana osoba posiada orzeczenie o niepełnosprawności. Dla nas niepełnosprawność nie jest żadną przeszkodą. Jesteśmy otwartym pracodawcą na wyjątkowość i chcemy włączać wszystkich w nasze środowisko. Nie chcemy budować murów, tylko je obalać.

Michał Dudziński: Do każdej rekrutacji podchodzimy w ten sam sposób. Niepełnosprawność może być widoczna albo ukryta i jeśli kandydat nie da nam znać, że jest osobą z niepełnosprawnością, to my nie jesteśmy w stanie tego zweryfikować albo niekiedy zobaczyć, ponieważ nie mamy o tym świadomości. Wracając do tematu rekrutacji to w naszym hotelu forma oraz etapy rekrutacji w zależności od działu przeprowadzane są w jednym, bądź w dwóch etapach.

Agnieszka Ratkiewicz: Jesteśmy w stałym kontakcie z Fundacją Integracja i jeśli tylko mamy wolne miejsca pracy to wysyłamy ogłoszenia. Nasze oferty dostępne są także na ogólnych portalach zawodowych, gdzie wrzucane są informacje o otwartych stanowiskach.

Michał Dudziński: Dla nas nie ma znaczenia czy dana osoba posiada orzeczenie o niepełnosprawności, ale chodzi nam o dostosowanie osobowości do pracy w naszej branży. Szukamy ludzi empatycznych i pomocnych, ponieważ są to cechy wpisane w DNA hotelarzy.

Na jakich stanowiskach zatrudniane są osoby z niepełnosprawnościami?

Michał Dudziński: Obecnie, w naszym hotelu zatrudnione są trzy osoby. Każda z nich pełni inną rolę w zespole: mamy osobę sprzątającą, kelnera oraz pracownika działu executive launge, czyli takiego miejsca, gdzie nasi goście o najwyższym statusie mogą spędzić czas.

Jakie wsparcie może dać Hilton pracownikom? Szkolenia, kursy językowe, rozwój?

Agnieszka Ratkiewicz: Wszystkie osoby zatrudnione w naszym hotelu już na starcie mają wsparcie Michała Dudzińskiego, naszego Diversity & Inclusion Champion – jest to osoba, do której można zgłosić się ze wszystkimi sprawami związanymi z równouprawnieniem, czy z różnorodnością w naszej placówce. Michał towarzyszył nowym pracownikom od samego początku. Od procesu rekrutacji, poprzez całą ścieżkę wdrożenia.

Pierwszy dzień pracy przeznaczony jest tak naprawdę, tylko i wyłącznie na zapoznanie się z hotelem jako miejscem pracy, z wprowadzeniem w naszą kulturę, w naszą małą Hiltonowską społeczność.

Oczywiście oferujemy szereg kursów, w zależności od stanowiska. Mamy szkolenia oraz programy rozwojowe, ścieżki kariery, ale to, co jest dla nas ważne i dość istotne to fakt, iż dla wszystkich naszych pracowników mamy specjalnie dedykowany, tzw. Employee assistance program, dzięki któremu pracownicy mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy psychologicznej, pomocy prawnej, czy z różnego rodzaju porad finansowych.

Michał Dudziński: Najważniejsze co chciałbym przekazać pracownikom, których wprowadzam do zespołu, to właśnie to, by mieli świadomość tego, że zawsze mogą się ze mną podzielić swoimi problemami, zarówno związanymi z miejscem pracy jak i kwestiami osobistymi. Oczywiście, jeśli wolą porozmawiać ze specjalistą czy też anonimowo, to ten program jest dla nich.

Jakie cechy powinien mieć pracownik sieci hoteli Hilton?

Michał Dudziński: Otwartość, komunikatywność i umiejętność pracy zespołowej. W naszej branży często ma się bezpośredni kontakt z gościem, również zagranicznym, dlatego bardzo ważna jest także znajomość języka angielskiego.

Jak wygląda wprowadzenie do zespołu nowego pracownika z niepełnosprawnością?

Agnieszka Ratkiewicz: Nasi menagerowie od samego początku są świadomi, że zatrudniają osobę z niepełnosprawnością, zespół współpracowników również jest o tym informowany. Teraz rozpoczęliśmy współpracę w dużym, międzynarodowym projekcie „Sunflower” i w związku z tym projektem Michał będzie prowadził szkolenia dla pracowników oraz dla menadżerów o ukrytych niepełnosprawnościach.

Czy planujecie, aby te szkolenia były cykliczne?

Michał Dudziński: Jeśli będzie taka potrzeba, to tak. Na pewno będzie też częścią dnia oraz szkolenia wprowadzającego.


Matthias Herd - General Manager

Agnieszka Ratkiewicz - Human Resources Director

Michał Dudziński - HR & Training Specialist /Diversity & Inclusion Champion


Projekt „Aktywnie zdobywam pracę!” współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Termin realizacji projektu: 01.04.2022 – 31.03.2025

Projekty „Niepełnosprawni – Sprawni w pracy” współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
 
Termin realizacji projektu: 01.04.2021 – 31.03.2024

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas