Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

ZOL

16.05.2024
Autor: Marcela

Moja babcia 2 tygodnie temu zamieszkała w ZOL, z racji, że moja mama jest osobą decyzyjną w sprawach babci, przy podpisywaniu dokumentów w ZOL wyszło kilka niewiarygodnych wręcz kwestii. Proszę o pomoc jak się powinnyśmy zachować.

- ZOL pobiera 100% (tak, 100%) emerytury - 30% należy odbierać gotówkę od oddziałowej, która zarządza pieniędzmi (wiem, że to szokuje) - na oddziale są „dobrowolne”, ale przymusowe składki miesięczne, zbiórkę prowadzi oddziałowa- pampersowe, animacyjne (występy) i na ubiór dla tych, których rodziny nie odwiedzają, w sumie to około 150 zł do ręki oddziałowej.

Szanowna Pani,

zgodnie art.  18.1. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Świadczeniobiorca przebywający w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej, który udziela świadczeń całodobowych, ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania. Miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu świadczeniobiorcy w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.

Ustawodawca określił limity, kwestia narzucania innych opłat powinna zostać omówiona z pracownikami Rzecznika Praw Pacjenta w ramach TIP - Telefoniczna Informacja Pacjenta to wspólny numer telefonu Rzecznika Praw Pacjenta oraz Narodowego Funduszu Zdrowia.

800 190 590 to bezpłatny ogólnopolski numer infolinii, na który mogą zadzwonić wszyscy którzy chcą uzyskać szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą praw pacjenta oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce.

22 688 05 00 numer stacjonarny dla połączeń z zagranicy oraz dla osób, które mają zablokowane połączenia z numeru 800 xxx xxx. Koszt połączenia wg taryfy operatora.

Grzegorz Jaroszczyk, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas