Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Ruszyła kampania „Więcej nas łączy, niż dzieli...”

16.12.2014
Autor: Łukasz Drozda, Agnieszka Fiedorowicz
Źródło: inf. własna, na pierwszym zdjęciu: plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu: Grażyna Wolszczak i Tomasz Wasielewski
Kobieta w szpilkach i mężczyzna na wózku mają kłopoty w poruszaniu się na kostce brukowej

Schody, wyboje, ale i wspólna zabawa, i kibicowanie. „Więcej nas łączy, niż dzieli...” – to hasło ruszającej 17 grudnia 2014 r. kampanii społecznej Integracji. Jej celem jest zwrócenie uwagi na sytuacje z życia codziennego, które w równym stopniu dotyczą osób z niepełnosprawnością, jak i pełnosprawnych, dorosłych i dzieci, kobiet i mężczyzn.

- Coraz więcej nas łączy, a mniej dzieli. Na przestrzeni 20 lat funkcjonowania Integracji udało się zainicjować dostosowanie gmachu Sejmu RP i wielu obiektów publicznych, urzędów, centrów handlowych, z których wszyscy korzystamy – przekonuje prezes Integracji, Piotr Pawłowski.

Dziewczynka i chłopczyk bawią się tabletem. Chłopczyk dotyka ekranu stopą, ponieważ nie ma rączek. Hasło: Więcej nas łączy, niż dzieli... gdy tak bardzo chcemy dotknąć...
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu: Kornelia Raczkiewicz i Staś Salach z mamą

- Osoby z niepełnosprawnością często buntują się, kiedy mówi się o dwóch światach: osób niepełnosprawnych i sprawnych – i mają rację, bo żyjemy przecież w tej samej rzeczywistości – kontynuuje Piotr Pawłowski. – Dlatego rozwiązania uwzględniające potrzeby i oczekiwania osób z niepełnosprawnością, faktycznie będą także działaniami na rzecz wszystkich innych obywateli. Poprzez kampanię „Więcej nas łączy, niż dzieli...” chcemy pokazać, że niepełnosprawność nie może wykluczać, a wiele codziennych barier doskwiera wszystkim. Tym bardziej cieszy fakt, że osoby biorące udział w tej kampanii, widząc jej rzeczywisty sens, zaangażowały się w nią na zasadach pro publico bono.

Wspólne problemy i radości

Kostka brukowa jest jak tor przeszkód, zarówno dla osób z niepełnosprawnością mających problemy z poruszaniem się, jak i miłośniczek szpilek. Niejednokrotnie doświadczyła tego Grażyna Wolszczak, która wzięła udział w sesji zdjęciowej.

- Żwir, kostka brukowa, nierówne chodniki to pułapki, na które ciągle się natykam – wyjaśnia aktorka.

Scenka z Grażyną Wolszczak znalazła się na jednym z pięciu plakatów kampanii „Więcej nas łączy, niż dzieli...”. Pozostałe fotografie promujące kampanię pokazują inne sytuacje i doświadczenia z życia codziennego osób z niepełnosprawnością, a w ich zilustrowaniu wzięli udział: aktorka Agnieszka Więdłocha, niewidomy pieśniarz szantowy i gitarzysta Roman Roczeń, aktor niskiego wzrostu Iwo Pawłowski, aktor teatralny i dubbingowy Modest Ruciński, poruszający się na wózkach Agata Battek i Tomasz Wasielewski, a także Staś Salach z mamą Urszulą, Justyna Janaszewska i Kornelia Raczkiewicz.

Niewidomy mężczyzna i pełnosprawna kobieta razem kibicują z szalikami z napisem
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu: Agnieszka Więdłocha i Roman Roczeń

- Hasło „Więcej nas łączy, niż dzieli...” niesie w sobie niesłychanie ważną prawdę: świat pełnosprawnych i świat ludzi z niepełnosprawnościami to w wielkim stopniu ta sama rzeczywistość. W moim poczuciu bardzo trudno jest wyznaczyć sztywną granicę. Czy ja sam jestem aż tak „pełnosprawny”, jeśli się mnie porówna z wybitnym naukowcem poruszającym się na wózku? Przecież nie mam tak wybitnego umysłu, za to mam nadwagę, która strasznie utrudnia mi życie. Ujmuję słowo „pełnosprawność” w cudzysłów. Chciałbym, żeby nasza kampania pokazała, iż ludzie bardzo się różnią fizycznie i psychicznie, ale jednocześnie mają wiele ze sobą wspólnego – zarówno jeśli chodzi o codzienne problemy, jak i radości. Mało tego, te problemy, bariery, dotyczą wszystkich. Może nie jeździsz na wózku, ale masz małe dziecko w wózku. I nagle pojawiają się schody... – tłumaczy Jan Domaniewski, współtwórca kampanii.

Półki sklepowe, dwaj mężczyźni sięgają po produkty. Wysoki ma kłopot ze schylaniem się, niski zaś - z dosięgnięciem górnej półki. Hasło: Więcej nas łączy, niż dzieli... gdy trudno dosięgnąć...
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu od prawej: Iwo Pawłowski i Modest Ruciński

Dotrzeć z przekazem

Partnerami medialnymi kampanii są Ringier Axel Springer Polska (RASP) i Grupa Onet.pl.

- Od dawna z podziwem obserwowaliśmy kampanie Fundacji Integracja, które skutecznie zmieniają świadomość społeczną na temat osób niepełnosprawnych w Polsce. Dlatego bez wahania Ringier Axel Springer Polska i Grupa Onet.pl postanowiły objąć patronat medialny nad kampanią „Więcej nas łączy, niż dzieli...”. Jesteśmy przekonani, że to ważna inicjatywa, która zbuduje nową świadomość na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych w naszym społeczeństwie. Obie firmy – Ringier Axel Springer Polska i Grupa Onet.pl są liderami na rynku mediów w Polsce – nasze tytuły prasowe, serwisy internetowe mają ogromny zasięg. Dzięki temu kampania Fundacji dotrze do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Poszczególne jej odsłony ukażą się m.in. na stronach Onetu, w Fakcie, Newsweeku, Forbesie, Przeglądzie Sportowym oraz w ich serwisach internetowych obu spółek. W akcji promocyjnej wykorzystamy również nasze profile w mediach społecznościowych, które posiadają kilkaset tysięcy fanów. Dodatkowo będziemy promować kampanię wewnątrz naszego holdingu, do którego oprócz RASP i Grupy Onet.pl należą spółki medialne w kilku krajach Europy, m.in. na Słowacji, Węgrzech, w Serbii, Szwajcarii i Niemczech – mówi Anna Marucha, rzecznik prasowy Ringier Axel Springer Polska.

Dwie kobiety - jedna z wózkiem dziecięcym, druga na wózku. Obie mają problemy na schodach. Hasło: Więcej nas łączy, niż dzieli... gdy zaczynają się schody...
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu od lewej: Agata Battek i Justyna Jednaszewska z synkiem Brunonem

Pierwsza odsłona kampanii „Więcej nas łączy, niż dzieli...” rusza 17 grudnia br. w mediach RASP i Grupy Onet.pl. Kreacje kampanii pojawią się również w mediach Integracji, przede wszystkim w portalu Niepelnosprawni.pl, gdzie powstała specjalna zakładka poświęcona akcji (niepelnosprawni.pl/wiecejnaslaczy), a także na stronie www.integracja.org oraz w numerach 6/2014 i 1/2015 magazynu „Integracja”. Całość dopełniona zostanie działaniami PR i w social media.

Kampania „Więcej nas łączy, niż dzieli...” podsumowuje 20-lecie Integracji – organizacji działającej na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością. Na przestrzeni minionych lat Integracja rozwinęła się z wydawcy czarno-białego biuletynu w organizację, która stworzyła największą platformę informacyjną o niepełnosprawności, w skład której wchodzą magazyn „Integracja”, portal www.niepelnosprawni.pl oraz program TV „Misja Integracja”. Ponadto stworzyła sieć Centrów Integracja promujących aktywność zawodową wśród osób z niepełnosprawnościami. Dzięki swojemu unikatowemu doświadczeniu i ogromnej wiedzy Integracja stała się ekspertem w obszarze likwidacji wszelkich barier, w tym w szczególności architektonicznych, dotyczących serwisów internetowych i komunikacyjnych.

- Nasza misja się jednak nie kończy. Zbudowanie świata bez barier wymaga konsekwentnego procesu związanego z dbałością o dostępność dla wszystkich. Niezależnie od tego, jak wiele zrealizowaliśmy, wydając m.in. publikację o projektowaniu uniwersalnym, przyznając certyfikaty dostępności 400 obiektom budowlanym w Polsce, przeprowadzając liczne kampanie społeczne oraz wprowadzając osoby z niepełnosprawnością na rynek pracy, ciągle mamy przestrzeń do działania. Integrację czeka kolejnych 20 lat pełnych następnych wyzwań – podsumowuje Piotr Pawłowski, prezes Integracji.


Kampania przygotowana została przez Integrację wspólnie z Ringier Axel Springer Polska. Autorem koncepcji kampanii jest Jan Domaniewski. Sesję zdjęciową do projektu wykonali Tomasz Ozdoba i Damian Burzykowski. Opracowanie graficzne przygotowali Łukasz Kiljański i Przemysław Decewicz.


Partnerami kampanii społecznej

Komentarz

  • Niezla kampania ale nie przesadzacie?
    Janek
    19.12.2014, 10:34
    Niezla kampania ale nie przesadzacie troche z tą kostką brukową?? To ładne jest, no i nie są to przeciez kocie łby. te to rozuimiem.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas