Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Konkurs „Normalizacja i ja” – można jeszcze wziąć udział

12.01.2015
Autor: inf. prasowa, Ada Prochyra
Plakat konkursu. Kobieta na wózku przed schodkami tramwaju

Z powodu dużego zainteresowania, Polski Komitet Normalizacyjny przedłużył do 22 stycznia 2015 r. rejestrację uczestników III edycji Ogólnopolskiego Konkursu "Normalizacja i ja". Do tej pory na konkurs, którego podtytuł brzmi: "Dostępność dla wszystkich – czyli świat bez barier. Troska o niepełnosprawnych jest troską o nas wszystkich! Jak normy mogą pomóc?", wpłynęło 107 prac.

Konkurs jest skierowany zarówno do uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych wszystkich typów, jak i pedagogów z placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli. Adekwatny do tegorocznej tematyki konkursu jest program „Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020”, który zakłada, że należy stosować różne instrumenty - w tym normalizację, aby zapewnić powszechny i pełny dostęp do towarów i usług.

Normalizacja to istotny czynnik ułatwiający likwidację barier technicznych i zapobiegający wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością. Normy dostarczają producentom i usługodawcom wytycznych do projektowania oraz wytwarzania dóbr dostępnych dla wszystkich. Problematyka ta wpisuje się także w politykę oświatową 2014/15 Ministerstwa Edukacji Narodowej - „Rok Szkoły Zawodowców” oraz w jeden z jej priorytetów: „Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych”.

Cele konkursu:

  1. Upowszechnienie wśród młodzieży roli normalizacji w problematyce dostępności dla wszystkich.
  2. Zwrócenie uwagi uczniów na rolę norm w ułatwianiu:
  • samodzielnego życia osobom niepełnosprawnym,
  • obsługi urządzeń i przyrządów osobom niepełnosprawnym.
  1. Zachęcenie nauczycieli do wprowadzenia tej tematyki do swoich zajęć lekcyjnych przez zwrócenie uczniom uwagi na:
  • konieczność wprowadzania znormalizowanych rozwiązań likwidujących bariery techniczne w dostępie do dóbr i usług,
  • uwzględnienie potrzeby konstruowania urządzeń powszechnego użytku, budynków i przestrzeni publicznej zapewniających dostęp dla wszystkich.

Zadanie konkursowe dla uczniów przebiega w dwóch kategoriach – „eseju” i „grafiki”. W przypadku wyboru drugiego wariantu należy stworzyć pracę plastyczną, wykonaną dowolną techniką w formacie A4. Zadaniem nauczycieli jest napisanie na powyższy temat scenariusza lekcji, który może być wykorzystany w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Na ocenę pisemnych prac będą miały wpływ: poprawność merytoryczna, metodyczna, językowa, precyzja, spójność i ogólny odbiór pracy. Dla najlepszych autorów przewidziano cenne nagrody rzeczowe.

Prace konkursowe przez formularz: http://wiedza.pkn.pl/web/strefa-edukacji/oswiata-konkursy i drogą elektroniczną na adres: pknkonkurs@pkn.pl powinny dotrzeć do organizatorów do 22 stycznia 2015 r. Wyniki konkursu zostaną opublikowane na stronie internetowej PKN 17 lutego 2015 r.

Patronat honorowy nad konkursem objęli: Minister Edukacji Narodowej, Minister Pracy i Polityki Społecznej, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ochotniczy Hufiec Pracy, Polski Komitet ds. UNESCO, Kuratorium Oświaty w Łodzi, Mazowiecki Kurator Oświaty, Podlaski Kurator Oświaty, Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Patroni metodyczni: ŁCDNiKP, KOWEZIU, ORE, OEIIZK, KCER
Patroni medialni: TVP INFO, miesięczniki: „Perspektywy”, „Nowe Horyzonty Edukacji”, „Integracja”, portale: Edukacja.net, Edu.info.pl, Eid.edu.pl, Interklasa.pl, Niepelnosprawni.pl. Wsparcie medialne: TVP Łódź

Kontakt dotyczący konkursu: e-mail: pknkonkurs@pkn.pl; tel. 22 556 76 39 lub 22 556 74 77.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas