Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

800 lub 1200 zł dla opiekunów. Ministerstwo zaprezentowało projekt ustawy

16.03.2015
Autor: Mateusz Różański, Tomasz Przybyszewski, fot. sxc.hu
Dwie osoby trzymają się za ręce

Jedno świadczenie pielęgnacyjne, choć w różnych kwotach, kryterium dochodowe w wysokości 1000 zł, zachowanie praw nabytych – to najważniejsze zapisy projektu Ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw, który 13 marca 2015 r. został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Projekt ustawy ma służyć wykonaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego z 21 października i 18 listopada 2014 r. Trybunał orzekł m.in. zgodność z Konstytucją kryterium dochodowego w przypadku specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz niekonstytucyjność dotychczasowego dzielenia opiekunów osób niesamodzielnych na tych, którzy opiekują się dziećmi i tych, których podopieczni stali się niesamodzielni jako dorośli. W myśl wyroków, Ministerstwo Pracy przedstawiło projekt wprowadzenia jednego świadczenia pielęgnacyjnego dla obydwu tych grup.

Jedno świadczenie, różne kwoty

Obecnie o świadczenie pielęgnacyjne (miesięcznie 1200 zł, od 2016 r. – 1300 zł) mogą ubiegać się osoby, które nie podejmują zatrudnienia lub rezygnują z niego, by opiekować się członkiem rodziny, którego niepełnosprawność powstała przed ukończeniem 18. lub 25. roku życia. Reszta opiekunów może pobierać specjalny zasiłek opiekuńczy (520 zł miesięcznie). Świadczenie pielęgnacyjne nie jest obwarowane kryterium dochodowym, natomiast specjalny zasiłek opiekuńczy już tak – to 664 zł miesięcznie na osobę w rodzinie.

W projekcie ustawy czytamy, że świadczenie pielęgnacyjne przysługiwać będzie wszystkim osobom, które nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny. Różna będzie natomiast wysokość tego świadczenia, w zależności od wieku podopiecznego. Jeśli ma mniej niż 18 lat (lub 25 gdy się uczy), kwota świadczenia to 1200 zł (1300 zł od przyszłego roku). W przypadku osób starszych świadczenie pielęgnacyjne przysługiwać będzie w kwocie 800 zł.

Nowe świadczenie pielęgnacyjne proponowane jest także dla osób, które pobierają emeryturę czy rentę. Przysługiwać im będzie w wysokości różnicy pomiędzy kwotą świadczenia pielęgnacyjnego a kwotą pobieranej emerytury czy renty.

Od 2017 r. wysokość świadczenia pielęgnacyjnego podlegać ma corocznej waloryzacji. No i w końcu, co być może najważniejsze, przyznawanie tego świadczenia będzie obwarowane kryterium dochodowym w wysokości 1000 zł na członka rodziny.

Zachowane prawa nabyte

Te rozwiązania, zasygnalizowane na początku lutego, spotkały się ze zdecydowanym protestem części opiekunów dzieci z niepełnosprawnością, którzy obawiali się utraty praw zdobytych przez nich podczas zeszłorocznego protestu.

Wbrew ich obawom, projekt zakłada jednak poszanowanie praw nabytych i osoby pobierające świadczenie wedle obecnych przepisów będą je pobierać dalej w obecnej formie (bez kryterium dochodowego i wiekowego), nawet jeśli ich podopieczny będzie się musiał na nowo orzekać.

Obowiązujący obecnie specjalny zasiłek opiekuńczy zostanie więc zastąpiony świadczeniem pielęgnacyjnym. Jak podkreśla ustawodawca, będzie to podwójnie korzystne. Po pierwsze, zamiast 520 zł opiekunowie osób dorosłych otrzymają 800 zł, po drugie zaś wzrośnie kryterium dochodowe – z 664 zł do 1000 zł.

Dodatkowo projektowana ustawa przewiduje możliwość uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych przez osoby uprawnione do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna, które utraciły te świadczenia np. na skutek śmierci podopiecznego.

Zgłoś uwagi

Zmiany miałyby wejść w życie 1 lipca 2015 r. Twórcy projektu ustawy są zdania, że nowe przepisy dotyczyć będą w tym roku 255,8 tys. pobierających świadczenie pielęgnacyjne i zasiłek dla opiekuna, liczba ta wzrośnie w przyszłym roku do 277,9 tys. osób, natomiast w perspektywie roku 2025 – do 289,3 tys. Jeśli zmiany uda się wprowadzić, w pierwszym roku wsparcie opiekunów w postaci świadczenia pielęgnacyjnego zamknie się w kwocie ponad 2,7 mld zł. W 2016 r. będzie to kwota ponad 3,3 mld zł, natomiast rok później – ponad 3,45 mld zł.

Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 3 kwietnia br. Można się z nim zapoznać na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Uwagi można przesłać na adres Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa lub na e-mail: info@mpips.gov.pl

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Ja pobieram zasiłek opiekuniczy to jest tragedia i armgedon takich zasiłków głodowych nie ma na świecie tylko w polsce
    mariusz
    24.02.2020, 08:35
    to co robią znami ludzie którzy rządzą czy rządzili to jest pomsta do nieba tak traktować ludzi chorych i opiekunów to brak słów.te kwoty to jak bym był żebrakiem
    odpowiedz na komentarz
  • ZBIGNIEW .
    zbigniew
    09.02.2019, 12:03
    po przejściu na emeryturę w wieku 65 lat straciłem opiekuńcze na żonę mam emerytury 780 zł żona ma 183 zł. miesięcznie pielęgnacyjnego na osobę przypada 481,5zł jak żyć
    odpowiedz na komentarz
  • PATOLOGIA
    Wiktoria Til
    16.04.2017, 14:55
    Opiekuje się Mamą 83- letnią, od 5- lat za 520/ zł. Mama ma emerytury z zasiłkiem pielęgnacyjnym 1085 zł. Czyli na nas obie mamy 1600 zł. na wszystko. Mama jest po udarze i 5- lat temu przewróciła się i szyjka biodrowa złamała się. Operacja nie może być przeprowadzona, bo Mama ma za słabe serce. Oczywiście kiepska pamięć i chodzi o chodziku.Zrezygnowalam z pracy za granicą, aby opiekować się Mamą. W Niemczech, gdzie nasze Polki opiekują się obcymi ludzmi dostają +- 1200 euro. A w naszym kraju, gdzie chcąc opiekować się swoim rodzicem, bo nie chcesz oddawać go do domu opieki, dostaniesz 520. zł! Domy opieki tez biorą +- 3.000 zł. a w swoim domu i przy swoim rodzicu zdychaj za 520zł. Dlatego nie dziwmy się , że tak wielu ludzi starych jest samotnych i często bezdomnych, bo kto chce się nimi zająć? Ale pomyślmy, że my też będziemy starzy i chorzy i co będzie z nami? Jesteś uwiązana 24 godz.na dobę, żadnej prywatności, żadne wakacje, odpoczynek. Panowie posłowie sobie podwyższają i tak wygórowane zarobki, a jak odchodzą , to milionowe odprawy. A wy chołota zdychajcie. I taki jest nasz kraj, któremu na imię POLSKA.
    odpowiedz na komentarz
  • Zasiłek
    Ala
    22.01.2017, 15:03
    Zasiłek 520 to kara za opiekę ale nic nie robimy tylko setkami jedno do drugiego mamy swoje wywalczyły a my woń i z tym się godziny
    odpowiedz na komentarz
  • kolo21
    volwerin2010
    20.01.2017, 15:22
    W ogóle to na początku kadencji PIS-u Miał być zrównany z zasiłkiem na niepełnosprawne dzieci.Później że jednak że nie, że tylko 800zł W grudniu 2016 roku, Szydło obiecywała podwyżkę tylko o 8% A teraz okazało się że nic nie dostaniemy.PIS gorszy jest od P.O.Przy wyborach będziemy pamiętać o tym.A opiekunów jest sporo+ich rodzin.
    odpowiedz na komentarz
  • p.Minister Rafalska. Barbara
    Solarz Barbara
    15.01.2017, 22:03
    Pisalam jakis czas temu e-mail iżadnej odpowiedzi konkretnej nie otrzymalam od mpoips.Od2011 opiekuje sie mama ktora posiada znaczny stopien niepelnosprawnosci potrzebuje opieki 24-godz.Pobieralam swiadczenie pielegnacyjne na mame do2013r.do30 czerwca.Swiadczenie mialam przyznane na czas nieokreslony.Rzad PO zmienil przepisy i w/wswiadczenie zostalo mi zabrane.Z powodu trudnej sytuacji materialnej przez UP otrzymalam dotacje iotworzylam dzialalnosc .Stan zdrowia mojej mamy sie pogorszyl wiec musialam zrezygnowac ale musialam utrzymac 1rok aby wywiazac sie z umowy.W/wdzialalnoscprowadzilam od2013-21-10do30-10-2014.W tym czasie przywrocili ponownie swiadczenie.Wniosek zlozylam 1.miesiac po terminie wymaganym wiec nie moglam zostac na starych zasadach apo nowych przepisach nie zmiescilam sie wkryterium dochodowym poniewaz dochod przekraczal1zl .Odwolywalamsie kilka razy doSKO w Piotrkowie lecz bez Rezultatu.Dopiero jak zostal podniesiony prog dochodowy wtedy zakwalifikowalam sie do zasilku dla opiekuna2015pazdziernik-2016r.Trybunal Konstytucyjny orzekl niezgodnosc z prawem,lecz do tej pory rzad nie wywiazal sie z obowiazku.
    odpowiedz na komentarz
  • do pani Premier
    Maria
    05.01.2017, 19:31
    PANI PREMIER --OSOBY KTÓRE PRACUJĄ POWINNI OTRZYMYWAĆ WYNAGRODZENIE - pracuje od 13 lat 24 h/ dobę przy mamie 90 lat sparaliżowana -po rezygnacji z pracy zawodowej.To mój mini ZOL -jestem tu -pokojową--pielęgniarką-lekarzem --jak to zrobić by NFz wypłacał mi wynagrodzenie tak jak pracowałam w Zakladzie-opiekunczo leczniczym,tu co miesiac na chorego wypłaca 15000 tys na miesiac --mnie starczyłoby z tego 10 % .
    odpowiedz na komentarz
  • córka mamy chorej na alzheimera
    luki
    15.11.2016, 18:06
    Witam, ja tez nie mama z czego zyc ,opiekuje sie mama za 520 zł śmiechu warte to nie starcza na nic bo albo na jedzenie bez opłat albo na polowe opłat, nie mówiąc juz ze mam jeszcze dziecko na wychowaniu .Przez te dwa lata czuję się wrakiem człowieka...Gdzie te podwyzki ???????
    odpowiedz na komentarz
  • nedza
    Ewelina
    07.11.2016, 17:43
    opiekuje sie 84 letnia,babcia wczesniej tez dziadkiem,czyli dwoma niepelnosprawnymi osobmi jednoczesnie i nic mi sie nie nalezy,bo maja zbyt wysokie emerytury,chore Panstwo!mogliby zarabiac po 20 tysiecy miesiecznie i co z tego jesli sie niezdolni do samodzielnej ezgystencji i uzaleznieni od czyjes pomocy,dziki kraj
    odpowiedz na komentarz
  • Świadczenie dla opiekuna osoby dorosłej.
    Żona męża z chorobą Parkinsona.
    23.10.2016, 20:09
    Trzeba traktować opiekunów osób dorosłych jak ludzi, bo to co jest teraz, to czysty BANTYTYZM!!!. Świadczenie opiekuńcze na dorosłego podopiecznego powinien otrzymywać po pierwsze opiekun, który się takim podopiecznym faktycznie opiekuje. Czyli opiekun FAKTYCZNY. Nie jakieś nie uzasadnione przepisy , że ten na którym ciąży obowiązek alimentacyjny. Nie każdy ma bliskich krewnych, a ma np pasierba, czy synową i tp. I to te osoby się opiekują, to te osoby pozostają bez środków do życia i w przyszłości bez emerytury, bo nie odprowadza się za nie składek na ZUS. Po drugie to ma być świadczenie dla opiekuna, nie dla podopiecznego, podopieczny ma swoją emeryturę, i w żaden sposób nie można łączyć tych dochodów!!!! Po trzecie osoby będące emerytami, lub na rencie chorobowej opiekują się dorosłym niepełnosprawnym, zamiast dorobić sobie do głodowej emerytury, lub renty. Oni też rezygnują z pracy zarobkowej, i godnego życia. Osoba na emeryturze, czy rencie chorobowej, rodzinnej czy innej nie może być pozbawiona świadczenia pielęgnacyjnego w pełnej wysokości. Emerytura czy renta którą taki opiekun pobiera jest z zupełnie innego tytułu, i nie ma nic wspólnego z wynagrodzeniem za ciężką 24 godzinną pracą i opieką nad podopiecznym. Po czwarte wysokość świadczenia opiekuńczego nie może być uzależniona od dochodu, tylko od stopnia niepełnosprawności podopiecznego. Świadczenie pielęgnacyjne nie może być niższe niż 50% średniej krajowej. Zauwazyć trzeba, że gdy jest się opiekunem osoby dorosłej to, trzeba ją dzwigać, po 70,80 kg kilka razy dziennie, więc jest to praca bardzo ciężka, cięższa niż przy dziecku.Nie ma się wykendu, nie ma urlopu, nie ma dnia wolnego. I uwaga , praca i gotowość do pracy jest nie 8 godzin, a aż 24 godziny na dobę. Wiem to wszystko bo od 6 lat mam męża z chorobą Parkinsona. Ja mam rentę głodową i oczywiśćie według bandyckich przepisów nic mi nie przysługuje. A mogła bym sobie dorobić do glodowej renty i żyć jak człowiek. Nie mam nawet lodówki za co kupić.Piszę to do naszych kochanych Państwa co nam zgotowali taki los, nam opiekunom osób doroslych. Wołamy Boże wejżyj na nasze życie, Boże ratój nas od głodu i wykluczenia.
    odpowiedz na komentarz
  • opiekun osoby starszej
    rafał
    16.09.2016, 15:36
    Głosowałem na was, a wy zapomnieliście o nas. 520 zl śmiech i ironia
    odpowiedz na komentarz
  • Opiekun osoby niepełnosprawnej
    Dorota.
    15.09.2016, 18:28
    Witam wszystkich opiekunow. Mam zamiar napisac list do pana prezydenta i zapytac sie czy osoby opiekujace sie starszymi niepelnosprawnymi to sa ludzie z marginesu i maja życ za te marne 520 zl. Ustawa miała wejsc w zycie w zeszłym roku i co zapomnieli o niej. .a sory na dzieci 500 plus dali.wiec zabraklo pieniedzy. to jest poprostu chory system. Walczmy o swoje bo jestesmy normalnymi ludzmi a naszym podopiecznym dajmy godne zycie zeby nie czuli sie odzuceni.
    odpowiedz na komentarz
  • opiekun osoby niepełnosprawnej
    robert
    22.08.2016, 17:29
    Niema co liczyć na podwższenie zasiłku skoro rząd dał 500 na dzieci bo młodzi mogliby protestować to niema teraz dla starych i niepełnosprawnych oni nie pójdą protestować to niech umierają z głodu .Żona miała pierwsze orzeczenie na 5lat teraz ma na stałe i dowiedziałem się że są nowe zasady i nam się zasiłek nie należy .kryterium dochodowe przekroczyło 11zł.część renty idzie na opłaty a za 600 trzeba wykupić lekarstwa i jedzenie dla 2osób.Stary zrobił swoje stary może odejść w młodych nadzieja dla PIS.tak na marginesie sam glosowałem na PIS teraz nie pujde bo nie dożyje następnych wyborów
    odpowiedz na komentarz
  • opiekuny osób starszych
    Genek
    11.08.2016, 11:08
    Jesteśmy oszukiwani jak byśmy byli inną kategorią ludzi nie akceptują TK wyroku wszystko jest waloryzowane tylko nie 520 zł to są kokosy niech wyżyją za to tak nie może być mamy równe żołądki i jesteśmy Polakami a nie uchoddzcami
    odpowiedz na komentarz
  • opiekun osoby niepełnosprawnej
    Wolny Polak
    26.06.2016, 08:14
    proponuje zaskarżyć rząd do trybunału międzynarodowego za opieszałość w realizacji wyroku trybunału konstytucyjnego w sprawie ujednolicenia stawek zasiłku dla opiekunów osób dorosłych.Czy rząd czeka aż poumieramy z głodu?
    odpowiedz na komentarz
  • świadczenie dla synowych
    synowa
    02.06.2016, 00:19
    Bardzo dużo synowych i zięciów wyręcza dzieci niepełnosprawnych rodziców i co z Nimi,dlaczego im nie przysługuje świadczenie pielęgnacyjne?
    odpowiedz na komentarz
  • a co z opiekunami osub doroslyh kiedy nas beda traktowac jaK LUDZI I DADZA NAM PODWYZSZKE
    AUPA
    17.05.2016, 20:27
    MY TERZ JESTESMY PRZEZ 24 GODZINY Z OSOBAMI NIEPELNOSPRAWNYMI
    odpowiedz na komentarz
  • Komisje orzekajace o niepelnosprawnosci
    Iwona
    31.03.2016, 08:17
    Opiekuje sie chorym niepelnosprawnym 23 letnim synem od 1998 do tego roku bylo wszystko wporzadku dopiero w styczniu tego roku komisja powiatowa do spraw orzekania o niepelnosprawnosci we wroclawiu stwierdzila ze jest w pelni samodzielny i nie potrzebuje pomocy drugiej osoby z umiarkowana niepelnosprawnoscia a do tej pory caly czas mial stopien znaczny a dodam ze ma SM , padaczke i zaburzenia poznawcze wiec sie odwolalam do wojewodzkiej komisji i tam to samo niestety . Napisalam odwolanie do sadu i tu sie dowiedzialam ze to moze trwac nawet rok . a co przez ten rok co mam zrobic z czego zyc ? Zusowska komisja orzekajaca trzeba czekac 90 dni z opieki spolecznej nie dostane tez nic bo maz przynosi wyplaty co miesiac 2200 zl na 3 osoby
    odpowiedz na komentarz
  • Opiekun
    Opiekun
    21.03.2016, 12:03
    Opiekuje się chora babcia 24 h za 520 zł to jest 0,67 gr za godzinę a opiekunke by wziąść do pomocy to koszt ok 10-15 zł to jest chore a rząd nasz rozgranicza opiekunów osób starszych a opiekunów dzieci niech choć przez dzień nas zastąpią.
    odpowiedz na komentarz
  • Opieka-czy głodówka
    Roman
    09.03.2016, 12:08
    Nie mam pojęcia , czym kto myśli - na pewno nie głową . Jak można różnicować zasiłki dla opiekunów . - Czy chora matka (z alshajmerem) wymaga mniej opieki od dziecka ?- Nie mówiąc o wyżywieniu , Powiedzmy kąpiel - niech , znajdzie się taki (mądry) i powie czy osoba pełnoletnia , warząca 70 kg jest lżejsza od dziecka ?
    odpowiedz na komentarz
  • Swiadczenie a program 500+
    Kaziaa
    05.03.2016, 14:50
    Witam. a ja się opiekuje niepełnosprawną mamą u której niepełnosprawność wystapila przed 18 r.ż i pobieram 1300zł. A mam jeszcze dziecko. Zajmuje sie i sobą i dzieckiem i matką a nawet chorym od niedawna tata (za darmo) . chciałam zapytać czy te świadczenia są dochodami wliczanymi do 500+? czy są wliczanie do dodatku mieszkaniowego? czy można na to brac pozyczke np na wegiel? czy takie swiadczenie ma konkretnie ustalone na co ma byc wydawane, co z tym robić? czy to zupełnie jest dla mnie "pensja" czy ja mam za to kupować np pampersy dla mamy? Dziekuje za odp. Pozdrawiam
    odpowiedz na komentarz
  • Gdzie obiecane 800 zł
    Grazia
    02.03.2016, 14:14
    Witam jestem opiekunem mojego niepełnosprawnego w męża obydwoje utrzymujemy się z jego zasiłku pielegnacygo który wynosi 153 zł to śmieszna kwota na te czasy ja pobieram 520 zł przecież to jest naprawdę denne aby nie mieć za co praktycznie żyć pewnie ludzie. W takim jak my opiekunom dadzą mało żeby im starczyło na kolejne wille samochody terenowe żeby nie móc iść sobie dorobić bo odrazu zabiorę ale jak nie będzie za co kupić chleba to ich nie interesuje dla uchodźców to mają oddawać ludziom 800 zl
    odpowiedz na komentarz
  • gdzie 800 zl
    anna kowalska
    19.02.2016, 08:01
    czy ktoś wie kiedy wejdzie ten program dla opiekunow na dzieci tyle dawac adla ludzi którzy zrezygnowali z pracy tyle samo dziecko nie martwi się oplatami czy żeby wlozyc cos do gara od tego sa rodzice my na dzieci mielismy grosze i musiało się przezyc ludzie co robicie
    odpowiedz na komentarz
  • projekt ustawy 800 +
    Janusz
    18.02.2016, 00:16
    kiedy rząd wdroży to w życie bo opiekunowie ON wykończą się fizycznie i psychicznie .
    odpowiedz na komentarz
  • ZAsiłek opiekuńczy nad schorowaną matką
    pajak -stencel
    13.02.2016, 22:03
    KIedy dostaniemy dodatkowe pieniadze bo za 520 zł Pan Prezes by nie chciał zyc . Na dzieci daliście a dla ludzi ktorzy zrezygnowali z pracy aby opiekować sie starą matką ojcem już nie ma
    odpowiedz na komentarz
  • Specjalny zasiłek opiekuńczy
    Dorota
    09.02.2016, 13:30
    Kochani musimy wziaść sie w garść i walczyć o swoje.Ja opiekuje sie chorym mężem i wiem co to znaczy .Może napiszemy teraz do nowego prezydenta czy utrzyma rodzine za 520 zł. Uchodżców im sie chce a co z ludzmi w tym kraju.Wszystkim sie do cholery nalezy coś ale nie starszym chorym ludziom i ich opiekunom. To może od razu niech sie ich pozbedą .Pozdrawiam.
    odpowiedz na komentarz
  • pokrzywdzona
    Maria
    08.02.2016, 09:34
    Opiekuję się matką 87 lat. Otrzymywałam zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 520 zł. w 2012 roku. Przywrócono mi w 2013r. specjalny zasiłek opiekuńczy - zmieniono status nadal dozgonna kwota 520 zł bez kryterium dochodowego. Dzisiaj płacę za chleb, mleko drożej ale dla nas podwyżki nie ma bo niech utrzymuje niepełnosprawny (matka emerytura rolnicza 1000 zł. Całe życie ciężka praca, i czasy wojny; twierdzi, że nic się nie zmieniło od wojny nadal BIEDA. Pytam kiedy odzyskamy status Świadczenie Pielęgnacyjne oraz podwyżkę zachowując nabyte prawo bez dochodu. WYKLUCZONA.
    odpowiedz na komentarz
  • pokrzywdzona
    Maria
    08.02.2016, 08:37
    Opiekuję się matką 87 lat. Otrzymywałam zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 520 zł. w 2012 roku. Przywrócono mi w 2013r. specjalny zasiłek opiekuńczy - zmieniono status nadal dozgonna kwota 520 zł bez kryterium dochodowego. Dzisiaj płacę za chleb, mleko drożej ale dla nas podwyżki nie ma bo niech utrzymuje niepełnosprawny (matka emerytura rolnicza 1000zł. całe życie ciężka praca, i czasy wojny; twierdzi, że nic się nie zmieniło od czasu wojny BIEDA. Pytam kiedy odzyskamy status Zasiłek Pielęgnacyjny oraz świadczenie bez kryterium .
    odpowiedz na komentarz
  • 1 lipca 2015r
    ja
    06.02.2016, 14:40
    Zmiany miały wejść w życie 1 lipca 2015r... Wyrok Trybunału w 2014r... Ale jakoś szybko z 500 zł na dziecko jest ustawa! I wypłaty ponoc od 1 kwietnia.. a tu wyrok Trybunału od 2014r nie jest respektowany...
    odpowiedz na komentarz
  • 800 od stycznia
    barabasz karwasz
    25.01.2016, 09:17
    to gdzie są Moje pieniądze .
    odpowiedz na komentarz
  • co ze świadczeniem pielęgnacyjnym po śmierci podopiecznego?
    Janina
    15.01.2016, 21:45
    Moja Mama miała 1 gr niepełnosprawności od urodzenia ja pobieralam świadczenie pielegnacyjne bo zrezygnowalam z pracy żeby sie niąopiekować. Teraz Mama zmarla i z czego mam żyć czy należy mi się zasilek dla bezrobotnych?
    odpowiedz na komentarz
  • specjalny zasilek opiekunczy
    Damian
    13.01.2016, 21:42
    witam to kryterium dochodowe jest bezsensu moj dziadek ma emeryture ponad 2tys zl i ja nie moge dostac specjalnego zasilku opiekunczego bo dziadkowi przekracza dochod,dziadek ciezko pracowal zeby miec taka emeryture i to jest wylacznie dla niego a nie ze rzad wymysla jakies smieszne kryteria dochodowe co ta osoba chora ma sie sama z soba zajac jak nie umie ten rzad widocznie nie mysli,a po drugie to wylacznie dochod od osoby starajacej sie o specjalny zasilek opiekunczy powinien sie liczyc a nie od chorego dziadka
    odpowiedz na komentarz
  • Co z obietnicą 800zł
    Ela
    13.01.2016, 18:09
    Witam wszystkich którzy z miłości opiekują się swoimi chorymi dorosłymi. Sama opiekuję sie chorą 86 letnią mamą. I tak sobie myślę że dobrze miec taką opiekę ze strony bliskiej osoby która za 520 zł robi wszystko to co w domach opieki jest dużo droższe. Dlaczego nasze państwo skreśla ludzi starszych i schorowanych. Przecież ci ludzie kiedyś ciężko pracowali. Dzisiaj zdani są na najbliższych a ci za 520 robią wszystko najlepiej jak mogą. Uważam że zasiłki powinny byc zdecydowanie podwyższone bo już były obiecywane.
    odpowiedz na komentarz
  • a kiedy 800zł
    polak
    11.01.2016, 07:17
    od stycznia miało być 800zł bo dostaje 520 ..to gdzie MOJE pieniądze dla uchodccom poszły
    odpowiedz na komentarz
  • ja jestem za tymżeby rodzice którzy maja pod opieka dzieci nepełnosprawne . mogły tez pobieerac . ja jestem w takiej sytuacji .mam rente socjalna i nie mogę pobieractego .
    moika
    10.01.2016, 20:29
    jestem za i popieram
    odpowiedz na komentarz
  • kolo21
    Robert
    03.01.2016, 17:31
    A co z zasiłkami dla opiekunów niepełnosprawnych osób dorosłych? Opiekunowie niepełnosprawnych nieletnich dostają na dzisiaj 1300zł.A opiekun dorosłej osoby 520zł! To skandal.To znaczy że dziecko więcej zje od dorosłego?Jeszcze ten bezwzględny zakaz pracy.Rząd dba o dzieci bo tak nakazał kościół? Starcy do piachu,ale kto będzie w kościołach przesiadywał? I na tace dawał.Jezeli moja matka nie ma wypracowanej emerytury to we dwie mamy się utrzymać za 520zł+150 jej pielegnacyjnego=670zł.A mając nie pełnosprawne dziecko.Rodzice nie mogą przekroczyć razem 1400zł.Poczas gdy ja nie mogę mieć żadnych dochodów.Dostaną 1000zł na dziecko+1300zł świadczeń+pielegnacyjne 150zł=2450zł!!! A my opiekunowie dostajemy 520zł!
    odpowiedz na komentarz
  • nie wszyscy odebrali zaległy zasiłek opiekunczy
    zofia
    01.01.2016, 17:21
    A ja chciałam zapytac czy wszyscy dostali zwrot odebranego zasilku opiekunczego bo ja nie stwierdzono że gdyby mama miała emeryture przyznana do koncza czerwca to by mi sie naleźało a ze miała do koncza maja to juz mi nie zwróca mimo ze mama jest po udarze sparaliźowana nie mówi pomomo takiego stanu zdrowia emeryture orzekano tylko na rok i niestety nie zwrucono mi odebranych pieniedzy nie chce źyc w takim kraju.
    odpowiedz na komentarz
  • Kaszdemu a opiekunie 100
    Powini wieczei dacz
    27.12.2015, 15:05
    Czo 1300 a ini wieczej
    odpowiedz na komentarz
  • Kiedy będzie normalna stawka za opiekę??
    Wkurzona do granic
    22.12.2015, 08:51
    Ja opiekuje się niepełnosprawną matką , jak tak w ogóle możne nazwać osobę całkowicie niepełnosprawną , leżącą 24 godziny na dobę w łóżku,wymaga to obecności cały dzień i spania obok w pokoju bo w nocy dzieje się różnie, o podjęciu pracy nie ma mowy bo nawet z urzędu przyjeżdżają na kontrolę czy jest się w domu. Wymiana pampersów, pranie co dzień pościeli, masaże, smarowania , karmienie, a rząd PO łaskawie dał 520 zł a niby KOD broni konstytucji a w Konstytucji pisze ,że państwo jest zobowiązane do opieki . Koszt takiej opieki w szpitalu to ponad 3000 zł miesięcznie ale temu co w domu się opiekuje nie dadzą minimum nędzy czyli obliczone przez GUS 887 zł – granica ubóstwa dla gospodarstwa jednoosobowego 1863 zł – granica ubóstwa dla gospodarstwa domowego złożonego z dwóch dorosłych osób i dwojga dzieci do lat czternastu. To ma być wiarygodne państwo????/ Kiedy podwyżka bo idę do sadu przeciwko państwu. Oczekuje od obecnego rządu zajęciem się ta sprawą na poważnie a nie robienie kpin z ludzi, zaznaczam,ze rencistka matka ma 860 zł renty i nawet szpital jej nie przyjmie bo ma za mało dochodów, to jest właśnie Polska!!!!!!!!Proszę resztę opiekunów pisanie nawet do prezydenta bo oczywiście ten list prześle do niego i tym razem się podpisze naprawdę. Zastanawia mnie fakt jak te Panie co opiekują się dziećmi miały czas jechać na demonstracje, w moim wypadku to niemożliwe bo po powrocie nie byłoby się kim opiekować a ja matki na sumienie nie wezmę. poza tym do Warszawy mam 400 km.
    odpowiedz na komentarz
  • BOGACI OPIEKUNOWIE ;)
    ZAMOŻNA ;)
    13.12.2015, 10:25
    Dla opiekunów dzieci niepełnosprawnych 1200zł, opiekun osoby dorosłej 520zł. Osoby starsze mają renty, emerytury ale często najniższe czyli około 700 zł.... (moja mama) Ale dzieci niepełnosprawne też maja renty socjalne w kwocie około 700zł. Ja opiekuje się rodzicami, oboje są niepełnosprawni, dostaję tylko 520zł i nikogo nie interesuje, że nie maja emerytur po 2 tysiące. Przy dziecku dużo pracy a przy dorosłym już nie? Przecież dorośli na starość są jak dzieci... pampersy, mycie, karmienie... a i nie ważą 40kg.... ale kogo to interesuje? Niemcy - tam średnio opiekunka zarabia 4-5tysiace miesięcznie z wyżywieniem i zakwaterowaniem. A my??? My kochamy swoich rodziców i dlatego opiekujmy się nimi ... bo co ja mam zrobić z tymi 5 stówami??????? Odkładać może powinnam, tak po 20 zł ;) rodzice umrą a mi co zostanie??? Nie dostane nawet kuroniówki przez rok bo przecież to jest "zasiłek", z tego się nie rozliczamy, chciałam pralkę na raty ale nie dostane bo nie pracuje to "zasiłek".... bądź tu mądry....
    odpowiedz na komentarz
  • Zgroza.!
    Alina
    04.12.2015, 20:17
    Kogo interesują żywe trupy..? Strajkują tacy , którym mało jest zarabiając 2.500.zł. A my nie mamy nawet połowy najniższej krajowej pensji. Przecież to żadna praca. To rozrywka bycie opiekunem z konieczności. Takie prawo natury. Tylko , że to prawo natury może dotknąć każdego w każdej chwili. Wystarczy chwila , jakiś niefortunny wypadek i stajemy się opiekunami. Koniec z marzeniami i wyjazdami nawet za granicę , by sobie zarobić. Jesteśmy przywiązani do łóżek swoich bliskich. Ale tak naprawdę to system ubezpieczeń społecznych powinien przewidywać takie sytuacje i finansować takim chorym godną opiekę. Nie powinni się czuć naszą kulą u nogi. Szkoda naszego żebrania. Jesteśmy poza marginesem społecznym A uchodźców szkoda . Nas nie. My to nie ludzie. Potępieni we własnym kraju.
    odpowiedz na komentarz
  • waloryzacja?
    Tadeusz
    02.11.2015, 01:27
    Rok 2015 dobiega końca, a ja nigdzie nie znajduję żadnej wzmianki o waloryzacji zasiłku 520 zł. Gdzie jest te planowane od lipca 2015 roku 800 złotych? Ja ciągle dostaję 520 zł i jak to się nie zmieni, to niedługo po prostu umrę i nie będzie się miał kto opiekować ojcem.
    odpowiedz na komentarz
  • zrozpaczona
    smutna
    14.09.2015, 18:32
    mama ma 900zł emerytury rolniczej. Przywrócono mi swiadczenie ale w formie specjalny zasiłek opiekuńczy tj.520zł. Mąż ma rentę około 1100zł. Jak mam żyć za taką kwotę. Pomyślcie państwo i zatwierdzcie świadczenie dla opiekuna bez ktyterium dochodowego. Niech każdy opiekun żyje i nie myśli kiedy ten dochód utraci.
    odpowiedz na komentarz
  • Bezsensowny próg dochodowy
    Danut Grondkowska
    15.07.2015, 12:40
    Jest to niezgodne z konstytucja dzielenie ludzi.To jak dochód przekracza 50 zł(bo tak jest w przypadku mojej mamy) to opieka jest Jej niepotrzebna i przy takiej forsie bedzie Ja stać na opłacenie opiekuna.Jest to żenujące i chore pomysły naszych rządzących .Nie zgadzam sie z progiem dochodowym,moja mama ma 2tys.emerytuty i wypracowała sobie ja w PRL jaka nauczyciel z 40 letnim stażem ,a dzisiajłączy sie dochody i liczy wszystkich domowników.Tu nie da sie normalnie żyć .Pomyślcie prosze o tych biednych ludziach i ich rodzinach,jest nam naprawdę bardzo cieżko nosić trud i opiekę osoby niepełnosprawnej
    odpowiedz na komentarz
  • To świadczenie jest na iopiekuna czy chorego????
    cyrk
    29.06.2015, 22:16
    To świadczenie jest dla opiekuna za jego ciężką pracę przy chorym. Ktoś tu pisze że dzieci mają więkrze potrzeby niż osoby starsze. Na Boga przecież to świadczenie nie jest na tych podopiecznych, tylko dla osoby opiekującej się podopiecznym. Dlaczego się kołuje ludzi???
    odpowiedz na komentarz
  • Nie równe traktowanie i głupie kryterium.
    cyrk
    29.06.2015, 22:10
    Jakim prawem wlicza się do kryterium dochodowego dochody podopiecznego? Po drugie jakim prawem odlicza się dochód z renty czy emerytury opiekuna, on może sobie dorobić do renty czy emerytury bez problemu najniższą krajową. I taka właśnie kwota powinna być za opiekę nad osobą chorą, nie ważne ile chory ma lat!!! Renta czy emerytura opiekuna jest z innego żródła, płacił na nią i pracował. Powinno się wszystkim opiekunom osób ze znacznym stopniem wypłacać normalną najniższą krajową. Bo oni ciężko pracują. A nie manipulować dochodami i ich okradać. Nie godzić się na żadne kryterium dochodowe. I co ma dochód chorego wspólnego z dochodem opiekuna???? Chore złodziejskie przepisy!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • bezsensowne kryterium dochodowe
    Danuta
    28.06.2015, 19:26
    jesli dwoje 80-latkow niepelnosprawnych po udarach maja emerytury ponad 1000 zlotych to ich corka juz nie moze starac sie o zasilek opiekunczy nad rodzicach bo przekroczyli prog dochodowy i co wtedy jakie jest wyjscie z tej trudnej sytuacji,
    odpowiedz na komentarz
  • Fikcja
    Maria
    25.06.2015, 11:47
    Ja osobiście nie mogę sie opiekować mamą,poniewaz musze pracować,bo mamy emerytura 1500zł już sprawia ,ze nie dostane ani grosza zasiłku jak zrezygnuje z pracy. Chory kraj
    odpowiedz na komentarz
  • konia ratujemy gdy zdechnie
    anna
    19.03.2015, 02:04
    Do tego dodajmy jeszcze zakusy likwidacji specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i ja się pytam jak taka matka do pracy wróci, może z dzieckiem na plecach. Coś mi się zdaje, że ta polityka prorodzinna skończy się zwiększoną liczbą rozwodów, wówczas te kobiety wyszarpią jeszcze większe świadczenia, bo ze wszystkimi dodatkami, a w dalszej kolejności znowu skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego, bo kara się ludzi za ich "zaradność" i za pełną rodzinę. Jak się rodzina rozpadnie będzie według nich wreszcie sprawiedliwie. Aha no i dziecka nie można leczyć i rehabilitować, bo świadczenie już przysługiwać nie będzie jak mu się poprawi. jak widać faktycznie same "pozytywy', tylko dla kogo na Boga????
    odpowiedz na komentarz
  • Śmierć dla dorosłych zamiast opieki
    Anna Leśniewska
    17.03.2015, 18:54
    Opiekunowie dorosłych osób niepełnosprawnych w liczbie 150 tys. osób zostali bezprawnie pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego! Tylko 10,7 osób mogło skorzystać z restrykcyjnego specjalnego zasiłku dla opiekuna. Zamiast udzielać wsparcia MPiPS eliminuje świadczeniobiorców. Tak robi oszczędności MPiPS - pod koniec 2012 r. było 255 tys. beneficjentów świadczenia pielęgnacyjnego. Obecnie świadczenia pielęgnacyjne pobiera 100,2 tys. osób ( 83 tys na dzieci, 17,1 tys. na dorosłe osoby) , 10,7 tys. osób pobiera specjalny zasiłek opiekuńczy i 66,2 tys. osób zasiłek dla opiekuna. Łącznie jest wypłacanych 177,1 świadczeń. Z systemu przez ostatnie dwa lata usunięto 78 tys. opiekunów i skutecznie od stycznia 2013 r. zablokowano dostęp do wsparcia dla opiekunów dorosłych niepełnosprawnych specjalnym zasiłkiem opiekuńczym ( niskie kryterium i wymóg rezygnacji z pracy). Nowe świadczenie pielęgnacyjne wys. 800 zł ma przysługiwać WSZYSTKIM (tak twierdzi MPiPS) opiekunom dorosłych osób niepełnosprawnych, którzy spełnią kryterium dochodowe 1.000 zł. Takich osób wg MPiPS ma być jedynie 35,9 tys.Według opiekunów to jest bardzo optymistyczne założenie, gdyby okazało się prawdziwe to i tak pozostanie grupa najbardziej pokrzywdzonych licząca ok. 40 tys. osób bezprawnie pozbawionych prawa do słusznie nabytego świadczenia pielęgnacyjnego, bezprawnie zastąpionego zasiłkiem dla opiekuna wys. jedynie 520 zł. A po wyroku miało być równo, a jest... MPiPS do ogólnej liczby świadczeniobiorców podanej w artykule 255,8 tys, doliczyło ponad 70 tys. osób, którym będą przysługiwały kilkudziesięciozłotowe wyrównania do rent i emerytur do wys. 800 zł , a dla niewielkiej liczby do 1.200 zł.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas