Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
Niektóre informacje z tego artykułu mogą być już nieaktualne. Polecamy najnowszy (z 2013 r.) poradnik dla rodziców dotyczący rodzajów szkół, do których mogą zapisać swoje niepełnosprawne dziecko.
W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami mogą być organizowane zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Zajęcia mogą być prowadzone w grupach 2-3-osobowych z udziałem ich rodziców. Zajęcia te mogą być organizowane w przedszkolu specjalnym i integracyjnym, w szkole podstawowej specjalnej i integracyjnej, w domu rodzinnym lub innym miejscu pobytu dziecka.
Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez placówkę stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Pomoc w stosunku do rodziców może dotyczyć:
- wsparcia w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka,
- rozpoznawania jego zachowań i ich odpowiedniej interpretacji oraz prawidłowej reakcji na nie,
- instruktażu i poradnictwa w zakresie działań rewalidacyjnych,
- informowania o potrzebie wyposażenia dziecka w niezbędny sprzęt,
pomoce i inne przedmioty.
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści (psycholog, logopeda, inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor szkoły lub placówki, przy której zespół został zorganizowany.
Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program pracy rewalidacyjnej realizują zajęcia oraz we współpracy z innymi specjalistami (audiologiem, okulistą, pediatrą) przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego.
Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko również powyżej sześciu lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy lat dziesięć (art. 14 ust. 1 i la ustawy o systemie oświaty).
Placówki przedszkolne organizują swoją działalność na podstawie ramowego statutu przedszkola stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów (Dz. U. Nr 2 z 2000 r. poz. 20).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, w Załączniku Nr 1 do rozporządzenia, ustala podstawę programową wychowania przedszkolnego (Dz. U. Nr 2 z 2000 r. poz. 18). Zgodnie z podstawą programową wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej.
Zadania dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych:
- poznawanie i rozumienie siebie i świata,
- nabywanie umiejętności poprzez działanie,
- odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
- budowanie systemu wartości.
czytaj dalej ...
Zadania
powiatów w realizacji kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi
Filozofia zmian
Przepisy prawne regulujące kształcenie uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Regulacje dotyczące kształcenia specjalnego
zawarte w ustawie z dnia 25 lipca 1998 r. i w ustawie z dnia 21
stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw
Systemowe wspomaganie osób
niepełnosprawnych
Założenia ogólne dotyczące kształcenia i
interdyscyplinarnej pomocy dziecku niepełnosprawnemu i jego
rodzinie
Placówki podległe staroście powiatu na podstawie
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
Kolejność podejmowania działań przy tworzeniu
regionalnej strategii wyrównywania szans edukacyjnych dzieci
niepełnosprawnych
Wczesne wspomaganie rozwoju
dzieci
Partnerzy w kształceniu uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi
Integracyjne formy nauczania i
wychowania
Finansowanie szkół i placówek kształcenia
specjalnego i integracyjnego
Podsumowanie
Komentarze
-
Lovie
13.02.2024, 04:54 -
Stan
06.02.2024, 16:36
Dodaj komentarz