Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

„Najwyżej nie zrobi pan u nas zakupów”. Market nie dla wózkowicza?

15.04.2015
Autor: Beata Rędziak, fot. sxc.hu
wózki z supermarketu

Wojciech Nyziak, mieszkaniec Sieradza, porusza się na wózku inwalidzkim. Jakiś czas temu musiał zrezygnować z zakupów w dwóch marketach, ponieważ stracił możliwość wejścia do nich. „Najwyżej nie zrobi pan u nas zakupów” – usłyszał w jednym z nich. Po naszej interwencji w markecie tym zmieniono zdanie.

Chodzi m.in. o sklep Sedal w Sieradzu przy ul. Jana Pawła II.

„Problem wjazdu do sklepu rozwiązywałem w ten sposób, że przejeżdżałem wejściem dla wózków zakupowych. Jednak muszę przyznać, że było to dla mnie rozwiązanie mało komfortowe i uwłaczające godności człowieka, ale było. W minionym roku dokonałem wymiany wózka inwalidzkiego na nowszy model. Używając przenośni, dostałem nowe, znacznie sprawniejsze nogi, ale straciłem możliwość korzystania z usług Państwa sklepu. Nowy wózek jest wyższy, więc nie mogę dostać się do sklepu wejściem dla wózków zakupowych” – tak pan Wojciech opisuje swoją sytuację w piśmie do zarządu sklepu, który wysłał w listopadzie ub.r. Nie otrzymał odpowiedzi.

Najwyżej nie zrobi pan u nas zakupów

Barierą przy wejściu do sklepu był dla pana Wojciecha także na stałe przytwierdzony do podłogi tzw. kołowrotek, przez który nie można przedostać się wózkiem inwalidzkim. Od kierownika sklepu usłyszał, że nic nie da się zrobić, a także, że najwyżej nie zrobi tam zakupów. Taka odpowiedź oczywiście nie była satysfakcjonująca. Pan Wojciech jest zdania, że ma prawo, jak każdy inny kupujący, wejść do sklepu.

My mieliśmy więcej szczęścia niż pan Wojciech. W odpowiedzi na naszego maila z 10 marca br. otrzymaliśmy z firmy Sedal odpowiedź już osiem dni później.

„Dziś będzie zamontowana bramka ułatwiająca wejście osobom niepełnosprawnym” – brzmiała krótka odpowiedź Magdaleny Gruszki, przedstawicielki firmy Sedal.

- Sedal dostosowany! Mogę wejść! Zamontowano standardową bramkę, jak w większości sklepów, którą trzeba tylko popchnąć, aby wejść – poinformował nas kilka dni później uradowany pan Wojciech.

Okazało się zatem, że „coś” jednak da się zrobić.

Do sklepu po prośbie

Przeszkodą w wejściu do innego sieradzkiego sklepu – POLOmarketu przy ul. Łokietka – także był kołowrotek, z tą różnicą, że nie był on na stałe przytwierdzony do podłoża. W praktyce oznaczało to większą szansę na wejście do sklepu, ale dopiero po przywołaniu i interwencji obsługi. Przed zeszłorocznym remontem sklepu wchodziło się przez uchylną bramkę, a więc bezproblemowo.

- Po remoncie zwiększyła się powierzchnia użytkowa sklepu, więc łatwiej się poruszać na wózku, towar jest bardziej dostępny, ale z kolei trudno wejść do sklepu – mówi Wojciech Nyziak.

W tej sprawie, również  w listopadzie ub. r., napisał pismo do kierownictwa POLOmarketu. Odpowiedzi, jak w poprzednim przypadku, także nie otrzymał.

Na naszego maila w tej sprawie zareagowała Katarzyna Ciszewska-Masianis, specjalista ds. PR POLOmarket Sp. z o.o. Zapewniła nas, że wszystkie uwagi klientów są dla firmy niezwykle cenne, a postulaty, mające na celu poprawę komfortu zakupów, są sukcesywnie realizowane.

„Zapewniam, iż wszyscy klienci są dla nas równie ważni – wsłuchujemy się w ich potrzeby i zmieniamy się dla nich, każdego dnia udoskonalając swoją pracę. Zmodernizowany sklep w Sieradzu dla wygody naszych klientów został wyposażony według nowej koncepcji, jest przestronny i nowoczesny. Przestrzeń sali sprzedaży, układ regałów oraz rozmieszczenie poszczególnych grup asortymentowych zostały zaprojektowane z aktualnymi trendami designu sklepowych wnętrz, dzięki czemu sklep stał się bardziej przestronny i przyjazny dla klientów” – pisze Katarzyna Ciszewska-Masianis.

Wystarczy powiadomić kasjerkę

Przedstawicielka POLOmarketu informuje także, że instalacja „kołowrotków” ma na celu zabezpieczenie przed kradzieżami.

„Proszę zauważyć, iż kołowrotek nie jest przytwierdzony do podłoża na stałe, a każdy pracownik sklepu został przeszkolony, jak odblokować urządzenie, aby przepuścić osoby na wózku inwalidzkim lub klientów z dzieckiem w wózku. Przed wejściem na teren sali sprzedaży wystarczy powiadomić kasjerkę, a poprosi o odblokowanie pracownika sklepu. Mamy nadzieję, iż zakupy w POLOmarkecie pozostaną dla Państwa Czytelnika, a naszego Klienta – tymi ulubionymi” – konkluduje przedstawicielka firmy.

- Wiadomo, że nie zawsze obsługa jest łatwo dostępna, aby prosić o odblokowanie kołowrotka. Zresztą nie chcę korzystać z dziwnych i mało komfortowych rozwiązań – odpowiada pan Wojciech.

Nie chodzi o żadne wyjątkowe traktowanie – tłumaczy – ale zwykłe, codzienne, samodzielne funkcjonowanie. Na takich samych prawach, jak każdy, kto do sklepu może wejść bez specjalnych zabiegów.


Jak wygląda dostępność sklepów w Twojej okolicy? Czy bez problemu możesz z nich korzystać? Napisz nam o tym w komentarzu pod artykułem.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Sklepy bramki a także bankomaty
    ONKA
    19.04.2015, 22:27
    Nie tylko wózkowiczom jest ciężko. Jestem niska i jak mnie nazwano z metra cięta, jestem też mało sprawna ruchowo ale to nikogo nie obchodzi. W salonach komórkowych, rejestracjach ZOZ i w wielu innych urzędach są wysokie lady. Dodatkowo zaczęto nowe bankomaty wieszać tak wysoko że nie tylko ja mam trudności ale wózkowicz sam nie sięgnie również. W moim mieście wszędzie są schody. Mało który sklep ich nie ma. Dlaczego nie robi się kontroli? Przecież przepisy UNII mówią o przystosowaniu nowych i remontowanych obiektów o przystosowaniu również dla ON. Nigdy nie wykorzystywałam swoich uprawnień ale w XXI wieku robi się coraz trudniej. DLACZEGOOO????
    odpowiedz na komentarz
  • wejście od tyłu
    Monika
    17.04.2015, 18:05
    W Jelczu Laskowicach w Intermarche również jest tzw.kołowrotek. Jednak udostępniono nam wejście przez wyjście. Musimy się jednak prosić. Później slalom przez którą kasę uda nam się wejść.
    odpowiedz na komentarz
  • MARKETY
    robson
    16.04.2015, 16:57
    Sklep ALDI Łódź przy ulicy Puszkina taka sama sytuacja makabra, dzwine że niemiecka sieć a takie traktowanie ludzi na wózkach.
    odpowiedz na komentarz
  • Kasy dla niepełnosprawnych w supermarketach to fikcja
    Inwalida i osoba o białej lasce
    15.04.2015, 21:19
    Po co nad kasami w supermarketach wiszą znaki dla niepełnosprawnych, skoro przed takimi kasami są kolejki i obsługiwani są zdrowi klienci, albo takie kasy są nieczynne. Kasjerów siedzących przy kasach, nad którymi wiszą znaki dla niepełnosprawnych nic nie obchodzi, że do takich kas podchodzi niepełnosprawny klient. Oni udają, że nie widzą niepełnosprawnych klientów. Im bardziej zależy na tym, aby obsłużyć według kolejności zdrowych klientów. Jeśli nawet niepełnosprawny klient chce podejść do kasy bez kolejki, to zdrowi klienci są źli, a kasjerzy nie popierają niepełnosprawnego klienta. Ja osoba chodząca o białej lasce ze wskazaniem na lewą stronę, na wpół niewidoma, mająca ślepotę lewego oka i paraliż lewej kończyny górnej oraz słabszą lewą nogę, a także epilepsję nie mogę stać w kolejkach. Gdy tylko zdrowy klient podniesionym głosem zwraca mi uwagę to dostaję drgawek. Raz upadłem przed kasą i ochroniarz udzielał mi pierwszej pomocy oraz wezwano karetkę pogotowia. Podam też przykład. Zdarzało mi się parę razy, że idąc do kasy o białej lasce i będąc metr lub dwa metry od kasy to szybko przede mną wchodził do kasy i lady zdrowy klient, gdyż myślał , że ja o białej lasce jestem całkowicie niewidomy i nie będę widział że zdrowy klient szybkim krokiem przede mną wepchał się zdrowy klient. Zdrowy klient chciał dać mi do zrozumienia, że on już długo stoi przed kasą i ladą. Wśród zdrowych osób panuje znieczulica.
    odpowiedz na komentarz
  • „Najwyżej nie zrobi pan u nas zakupów”. Market nie dla wózkowicza?
    Basia
    15.04.2015, 20:01
    Przykre to jest, ale niestety osoby niepełnosprawne nie są traktowane poważnie,Sam fakt że w dwu wypadkach nie było odpowiedzi,dopiero interwencja dziennikarska mobilizuje do odpowiedzi.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas