Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Kandydat na Prezydenta RP: w szkołach integracyjnych „z normalnymi uczą się debile”

24.04.2015
Autor: Agnieszka Fiedorowicz, na zdj. Janusz Korwin-Mikke w Mrągowie, fot. Piotr Piercewicz/mragowo24.info
Janusz Korwin-Mikke mówi do mikrofonu. Wokół: słuchacze

Kandydat na Prezydenta RP, Janusz Korwin-Mikke, podczas spotkania z wyborcami w Mrągowie nazwał klasy integracyjne miejscami, w których „z normalnymi uczą się debile”. Nawet jego zwolennicy są oburzeni takimi sformułowaniami.

Wydarzenie miało miejsce 9 kwietnia 2015 r. Zwlekaliśmy z publikacją tego artykułu, licząc na ustosunkowanie się do sprawy sztabu wyborczego. Nie doczekaliśmy się jednak na komentarz.

Janusz Korwin-Mikke, kandydat na Prezydenta RP, odwiedził 9 kwietnia Mrągowo. Przy tamtejszym molo spotkał się z ok. 150 mieszkańcami miasta. Oceniał obecną sytuację społeczno-gospodarczą, stosunki polsko-rosyjskie, ale poruszył też temat szkolnictwa. Podzielił się z zebranymi m.in. refleksją  o bezsensownym jego zdaniem systemie nauczania, w którym „w klasach integracyjnych ludzie normalni uczą się z debilami”, przez co obniża się poziom nauczania. Zdaniem Janusza Korwin-Mikkego to celowy zabieg, by ogłupić społeczeństwo.

Piotr Piercewicz, redaktor portalu mrągowo24.info, który obserwował całe zdarzenie i poinformował o nim, przyznaje, że ta wypowiedź nie wywołała żadnych gwałtownych protestów publiczności.

- Po prostu zero reakcji – przyznał.

Ostra dyskusja

Nie jest to niestety pierwszy taki słowny atak Janusza Korwin-Mikkego na osoby z niepełnosprawnością. Trzy lata temu na swoim blogu podważał sens organizowania igrzysk dla paraolimpijczyków. „Ze sportem nie ma to jednak wiele wspólnego – równie dobrze można by organizować zawody w szachy dla debili – lub turnieje brydżowe dla ludzi z zespołem Downa”.

Po ostatnich słowach, wypowiedzianych w Mrągowie, ostra dyskusja przetoczyła się na portalu mragowo24.info.

„Czyli waszym zdaniem dziecko z białaczką jest debilem? U nas w szkole jest klasa integracyjna i jest w niej 3 dzieci, dwoje z białaczką, jedno z porażeniem mózgowym. AHA debile” – pisze komentator o nicku pedagog. Inna czytelniczka przekonuje, że „w klasach integracyjnych są też dzieci z niepełnosprawnością ruchową, z niedosłuchem itp. ... dzieci z lekkim opóźnieniem świetnie sobie radzą w ogólnodostępnych”.

Ale niektórzy bronią polityka. Marek pisze „Jeżeli w klasie będzie kilku „specjalnych”, którzy będą przeszkadzać w lekcji, robić żarty, zaczepiać lub straszyć uczniów – nauczyciel będzie zmuszony poświecić czas, aby ich opanować – poświęci czas na naukę dla twojego dziecka i innych. Ty się możesz na to zgodzić, no bo przecież empatia, równość, ale czemu inni rodzice prawem są zmuszani do posyłania swoich dzieci do takich klas i szkół. JKM mówi o tym, aby mieć wybór, aby rodzic mógł zdecydować, do jakiej szkoły, z jakim programem i nauczycielami będzie to szkoła, czy katolicka, czy gender, integracyjna, czy szkoła osobna dla chłopców i dziewcząt...”

Jeden z komentatorów wzywa Korwina, by przeprosił za swoje słowa: „Przeproś za dzieci z Wrześni, przeproś niepełnosprawnych sportowców, których obraziłeś na paraolimpiadzie i przeproś mrągowian i wszystkich Polaków za tę postawę niegodną człowieka!!!!!! (…) Ps. w szkołach integracyjnych uczy się m.in. tolerancji, ale ty nie wiesz co to, gdybyś uczęszczał do takiej byłoby ci łatwiej to zrozumieć”.

Stygmat i nienawiść

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Rzecznika Praw Dziecka, Marka Michalaka:

- Nie komentuję kampanii prezydenckiej – odpowiedział. – Uważam jednak, że powinni tę wypowiedź skomentować pozostali kandydaci. Wypowiedzi tego Pana w żaden sposób nie mieszczą sie w moim systemie wartości. Kto poniża innych, zwłaszcza słabszych, nie zasługuje na uwagę, raczej na ostracyzm.

O komentarz poprosiliśmy też dr Dorotę Pudzianowską z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, ekspertkę m.in. w kwestii mowy nienawiści.

- Wokół funkcjonowania szkół integracyjnych toczy się dyskusja, ale gdyby pan Korwin-Mikke chciał w niej wziąć udział, to powinien się odnieść do argumentów merytorycznych, a nie uciekać się do wyzwisk – powiedziała dr Pudzianowska. – Nazwanie „debilami” uczniów z niepełnosprawnością jest stygmatyzujące i nienawistne.

Prawo na razie nie chroni

W Polsce znieważanie lub nawoływanie do nienawiści na tle narodowościowym, rasowym, etnicznym, wyznaniowym lub braku tego wyznania jest zabronione. Można za to zostać ukaranym na podstawie art. 256 i 257 Kodeksu karnego grzywną bądź ograniczeniem wolności do dwóch lat.

- Niestety, przepisy prawa karnego nie chronią przed znieważaniem ze względu na niepełnosprawność – tłumaczy dr Pudzianowska. – To przykład sytuacji, gdy osobom z niepełnosprawnościami nie przysługuje szczególna ochrona prawno-karna, jaka przysługuje ze względu na pochodzenie narodowe, rasę lub kwestie wyznania. W takich sprawach wytoczenie powództwa cywilnego jest trudne, gdyż nie ma konkretnej osoby, której dobro osobiste zostałoby naruszone tą wypowiedzią.

W Sejmie rozpatrywane są obecnie aż trzy projekty, które zakładają nowelizację Kodeksu karnego. Znajdą się w nim zapisy, zakazujące znieważania ze względu na przesłanki, takie jak niepełnosprawność, orientacja seksualna czy tożsamość płciowa. Zmiany w Kodeksie popiera Ministerstwo Sprawiedliwości.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • taka prawda
    ola22
    31.08.2019, 13:40
    dzieci zdrowe nie przejmują schorzeń od chorych - ale jeżeli nauczyciel zajmuje się głównie uczniem niepełnosprawnym, to traci na tym cała klasa. Empatię można nabyć w wolontariacie, wiedzę tylko w szkole.
    odpowiedz na komentarz
  • Z niepełnosprawnością na liście Korwin-Mikkego
    Remi
    15.09.2015, 12:33
    Wywiad z panem Mateuszem Puckiem, niepełnosprawnym kandydatem KNP - ówczesnej partii JKM - do PE w wyborach 2015: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/183582 Zestaw pomijanych przez media wypowiedzi JKM o niepełnosprawnych oraz komentarze do nich - opublkowane rok temu: http://polskatonaszdom.salon24.pl/606461,wipler-maglowany-o-inwalidow-kolejny- atak-na-knp
    odpowiedz na komentarz
  • mateusz
    mateusz
    08.05.2015, 11:47
    u nas w podstwawówce też był taki jeden debil. Zawsze przed kartkówką z matematyki kopaliśmy go i drażniliśmy, żeby dostawał szału, bo wtedy nie mógł wysiedzieć w ławce i robił burdę, nczycielka nie mogła kartkówki przeprowadzić :D ja p*erdole, zły od urodzenia ahahah!
    odpowiedz na komentarz
  • Prezydent wszystkich Polakow
    Helena Mrowicka
    07.05.2015, 12:51
    Pan Korwin- Mikke ze swoimi dyskryminacyjnymi pogladami nie powinien kandydowac na Prezydenta,od ktorego oczekuje sie poszanowania racji i praw wszystkich grup spolecznych.Wyrazajac takie opinie i w ten sposob strzelil sobie w piete w tej kampanii.I dobrze,bo moze Ci,ktorzy dotychczas widzieli w nim szanse na lepsze jutro Polski,otworzyli oczy
    odpowiedz na komentarz
  • Integracja
    A
    04.05.2015, 18:12
    Wszyscy grzmią świętym oburzeniem na słowo debile. Mam autystycznego syna, jest w klasie integracyjnej. Powiem tak, szkoły absolutnie nie są przygotowane na dzieci z niepełnosprawnościa, wystawiaja sobie laurki, prawda jest taka, że gminy nie przekazują kasy na nasze dzieci, albo w niewielkim stopniu, tak, że opieka nad nimi jest niedostateczna. Czy wasze niepełnosprawne dzieci nigdy nie usłyszały słowa debil od zdrowego ucznia, na pewno? Poza tym widzę, co wyprawiają rodzice, bo każda szkoła musi przyjąć niepełnosprawnego ucznia, więc rodzice, często poprawiają sobie nastrój pchając na siłę dziecko o którym wiadomo, że powinno być w szkole specjalnej, np z bardzo niskim IQ, albo głębokim autyzmem, gdzie te biedaki robią z siebie małpki, a przy kiepskiej integracji są zazwyczaj ofiarami. Mój syn uczy się dobrze , średnia 4,9, ale kolegów w klasie nie ma, jest pomijany, ignorowany przez kolegów, bo ma swoje autystyczne zagrania i nie zawsze można oczekiwać od niego miłych słów.Ba, często nauczyciele nie maja bladego pojęcia o jego jednostce chorobowej, choć wiedzą, że pracują w szkole integracyjnej i dla siebie samego warto byłoby odrobić lekcje:). Zwracam uwagę na sedno sprawy, uważam, że ta "integracja" która jest teraz to żadna integracja, a poziom jest rzeczywiście obniżany. Więc, jak ktoś chce się nadymać ze źle dobranych słów, to proszę bardzo, ale to niczego nie zmienia. jak ktoś lubi okrągłe ale puste zdania polecam posła Pawła Zalewskiego.
    odpowiedz na komentarz
  • Otrząśnijcie sie
    ssss
    30.04.2015, 22:35
    Gdzie tu jakikolwiek atak ??? to że wy słysząc słowo debil myślicie że to o kimś niepełnosprawnym nie oznacza ze taką osobe miał na myśli.
    odpowiedz na komentarz
  • Korwin żyje przeszłością
    ktos
    29.04.2015, 18:10
    A dokładniej XIX wiekiem i to na dodatek w Wielkiej Brytanii.. Debilizm, imbecylizm, idiotyzm to pojęcia medyczne określające osoby niepełnosprawne (upośledzone) umysłowo w różnych stopniach funkcjonujące jakieś dwa wieki temu. Dzisiaj żaden psycholog/ terapeuta/ psychiatra/pedagog nie użyje takich określeń na osoby chore, bo nie funkcjonują już one w medycynie. Osobiście interesuję się psychologią, zaburzeniami z okresu dziecięcego, przeczytałam masę książek i w ŻADNEJ nie znalazłam określenia "debil", "idiota" na osoby niepełnosprawne, chyba,że w ramach opisu historii choroby. Mnóstwo jest zaburzeń psychicznych,które kiedyś posiadały całkiem inne nazwy. Kiedyś była melancholia, dzisiaj mamy depresję. Kiedyś była histeria, dzisiaj mamy nerwice, zaburzenia konwersyjne. Kiedyś pod nazwą psychopatia określało się wszystkie zaburzenia osobowości, a dzisiaj nazwę tę rezerwuje się dla tylko jednego z nich. Ponadto z wypowiedzi Pana Korwina widać, że nie tylko w poglądach/myśleniu i wiedzy zahamował się jego rozwój ale także w błędnie pojmowanym sukcesie społecznym i szansach zawodowych. Dzisiaj udowodniono już,że sama inteligencja i umiejętności szkolne to jakieś 20% sukcesu, reszta to inne zmienne jak np. umiejętność kierowania swoimi emocjami, zdolność do utrzymywania i zawierania relacji międzyludzkich,empatia. Polecam książkę "Inteligencja emocjonalna" Golemana. Autor wyjaśnia nam dlaczego ci geniusze o których mówi Korwin i jego wyborcy, te dzieci z niezwykłymi talentami i wysoką inteligencją,która marnuje się rzekomo przez "debili", kończą w życiu nie lepiej (a często i gorzej) niż ich rówieśnicy w normie lub o niższym poziomie inteligencji. Tyle się słyszy, o 3 latkach potrafiących mnożyć i dzielić, znających stolice wszystkich państw świata, o inteligencji Einsteina mierzonej testami, szkoda tylko, że o tych wybitnych dzieciach słyszymy tylko,gdy są jeszcze młodzi. Ktoś zastanawiał się czemu tak jest?
    odpowiedz na komentarz
  • przykro....
    Mama 3 dzieci
    29.04.2015, 17:28
    Uważam że ten Pan posunął się za daleko i jako mama dzieci niepełnosprawnych żądam od pana prezydenta o usunięcie Pana Korwina z polityki .....
    odpowiedz na komentarz
  • Bezpodstawne oburzenie ludków.
    Mariusz K
    29.04.2015, 15:25
    Mowa o niepełnosprawnych, a gdzie Pan Janusz o takich wspomniał-.- mówił o debilach, a takimi mogą być tacy którzy chodzą bo muszą a nic dosłownie się nie uczą i robią burdy i przeszkadzają w nauce innym, takich pewnie miał na myśli, bo normalnych by nie obraził. Osoby niepełnosprawne nie zawsze muszą cudować, a mogą chcieć się czegoś nauczyć i tyle i jak już ktoś powiedział, Pan Janusz chce dać możliwość rodzicom jak w tej wypowiedzi ktoś wspomniał " JKM mówi o tym, aby mieć wybór, aby rodzic mógł zdecydować, do jakiej szkoły, z jakim programem i nauczycielami będzie to szkoła, czy katolicka, czy gender, integracyjna, czy szkoła osobna dla chłopców i dziewcząt...”". I do tego niech ludzie nabiorą trochę dystansu, a nie biorą to tak do siebie -.-. Tak podsumowując gdyby JKM powiedział "niepełnosprawne debile" to wtedy jak najbardziej musiałby przeprosić i takie słowa nie powinny nigdy paść bo tak nie wolno obrażać. I do tego ludzie lubią przekręcać to co JKM powie bo nasłuchali się w innych telewizjach lub od innych ludzi durnot i potem gadają, miałem okazję raz całkiem przypadkiem być na takim spotkaniu gdzie przemawiał JKM w Legnicy i mówił bardzo fajnie i sensownie, a nie znam takiego żadnego polityka z takim podejściem dlatego jestem na TAK żeby wygrał.
    odpowiedz na komentarz
  • NORMALNI
    ZIZI
    29.04.2015, 13:17
    TAKĄ OPINIĘ J AK W.W.PAN PODZIELA WIEKSZOSC POLITYKÓW , CHOC NIE TYLKO , W NASZYM KRAJU
    odpowiedz na komentarz
  • A jakieś dowody na to, że właśnie to powiedział?
    Bubeł Rudobrody
    28.04.2015, 21:41
    WIele razy miałem okazję się przekonać, że ludzie lubią przekręcać słowa Pana Janusza. Chciałbym zobaczyć jakieś nagranie z owego spotkania, nie wierzę, że nic takiego nie powstało. To jak, znajdzie mi ktoś takowe, na którym Pan Janusz wypowiada słowa, o które się tutaj rozchodzi?
    odpowiedz na komentarz
  • ma rzcję
    normik
    28.04.2015, 21:32
    a autorka tylko to potwierdza
    odpowiedz na komentarz
  • przecież to nie obraza
    maniek
    28.04.2015, 19:02
    Oburzonym radzę wpisać w wyszukiwarkę słowo debil i poznać się z jego medycznym znaczeniem. Pan pedagog uzyska wtedy odpowiedź czy dziecko z białaczką jest obrażana. Pomogę mu dziecko z białaczką nie jest debilem
    odpowiedz na komentarz
  • BRAK REAKCJI
    Henryk
    28.04.2015, 18:47
    KTO MIAŁBY REAGOWAC SKORO JEGO FANI TO SAMI DEBILE
    odpowiedz na komentarz
  • definicja
    zaq
    28.04.2015, 17:48
    Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim (upośledzenie umysłowe lekkie, dawniej debilizm – niestosowana z uwagi na negatywne znaczenie w języku potocznym) – poziom intelektualny osób dorosłych charakterystyczny dla 12. roku życia. Ta forma deficytu intelektualnego stanowi najwięcej rozpoznań. Osoby takie są samodzielne i zaradne społecznie, nie powinny jednak wykonywać zawodów wymagających podejmowania decyzji, ponieważ nie osiągnęły etapu myślenia abstrakcyjnego w rozwoju poznawczym. Życie rodzinne przebiega bez trudności.
    odpowiedz na komentarz
  • Ma rację
    Trug
    28.04.2015, 17:34
    Korwin ma rację klasy integracyjne krzywdzą dzieci!!! moja opóźniona siostra chodziła do klasy integracyjnej i inne dzieci się z niej śmiały i ignorowały przez co wiecznie była smutna i nerwowa, symulowała choroby byle do szkoły nie iść, a jak tylko zaczęła chodzić do klasy z innymi opóźnionymi dziecmi i downami to od razu było widać różnicę w jej zachowaniu na lepsze.
    odpowiedz na komentarz
  • moja opinia
    ronex4
    28.04.2015, 17:32
    Moim zdaniem nie doświaczczył tego tej choroby w swojej rodzinie bo nie mylił by pojec a medycny nie zrobil zeby urzywac pojec o ktorych nie ma pojecia raniac tym inych. I nie czhcial bym takiego prezydeta
    odpowiedz na komentarz
  • debil
    Pan Jan
    28.04.2015, 13:46
    Dla tych, którzy się uczyli w tego typu klasach integracyjnych i mają braki w wykształceniu debil (debilizm) to termin medyczny, określający lekki stopień niepełnosprawności umysłowej. Kandydat na prezydenta na pewno o tym wie, a że wy kojarzycie to słowo tylko z podwórkowych kłótni to już wyłącznie wasza wina ;)
    odpowiedz na komentarz
  • iii
    iii
    28.04.2015, 10:57
    no i bardzo dobrze mówi.
    odpowiedz na komentarz
  • HUMANITARNE DNO
    kama
    28.04.2015, 09:47
    Tymi słowami osiągnął pan dno.Jest pan ludzkim zerem,które nigdy NIE MOŻE mieć możliwości decydowania o czymkolwiek,o kimkolwiek.Jest pan po prostu socjopatą.Żałosnym człowieczkiem bez jakiejkolwiek empatii.Takie indywiduum jak pan nie może dostać się do władzy,gdyż byłaby to porażka na kolosalną skalę.Polacy spaliliby się ze wstydu przed resztą świata.
    odpowiedz na komentarz
  • Proszę o nagranie wystąpienia!
    złośliwiec sieciownik
    28.04.2015, 09:21
    Media już tysiące razy manipulowały wypowiedziami Korwina, więc zamiast się ludzie podniecać, dotrzyjcie najpierw do oryginalnej wypowiedzi - przesłuchajcie i dopiero wówczas wyróbcie sobie zdanie. Bazowanie na streszczeniach i relacjach "z pierdół, które Korwin znów wypluł z siebie", zazwyczaj wybitnie rzetelnych i obiektywnych, serwowanych np. przez Gazetę Wyborczą, robi Wam tylko wodę z mózgu. No ale przecież o to chodzi, bo macie zagłosować na Bronka w maju i na PO na jesieni...
    odpowiedz na komentarz
  • Najpierw idź,zobacz
    Magda
    28.04.2015, 07:07
    Nie rozumiem jak ktoś,kto praktycznie nie ma żadnego pojęcia o klasach integracyjnych może wypowiadać się o tym w taki sposób. Sama skończyłam liceum,w którym wszystkie klasy były integracyjne. Uważam,że wybór tego miejsca był w 100% trafiony. Klasy były małe (20osób) i nigdy w mojej klasie,czy szkole nie spotkałam się z tym,żeby osoby niepełnosprawne (u mnie w były 4) były 'debilami'. Wiadomo,że czasami zdarzały się sytuacje,które mogą być odbierane przez innych jako nietypowe,ale taka jest idea szkół integracyjnych. Zapoznanie młodego człowieka z tym,że są na świecie różnego rodzaju odmienności. Warto wspomnieć o tym,że pełnosprawny absolwent tego typu szkoły jest świadomy tego,że osoba niepełnosprawna jest pełnoprawnym członkiem społeczeństwa. Natomiast osoba z orzeczeniem wie,że nie stanowi dla innych problemu i potrafi sam sobie radzić. Jeżeli Pan Korwin-Mikke nie znając tematu twierdzi,"że szkoły integracyjne,to miejsce gdzie normalni ludzie uczą się z debilami",to oznacza,że sam jest ograniczony i nie jest w stanie wypowiedzieć mądrych słów,żeby zwrócić uwagę wyborców,tylko 'ratuję się' takimi.
    odpowiedz na komentarz
  • ogarnijcie sie
    Odi Profanum Vulgus
    28.04.2015, 03:00
    Ludzie prosze nie stawiajcie na rowni dzieci zdrowych i chorych. To nie jest kwestia dyskryminacji, tylko zdrowe i chore dzieci podtrzebuja innych metod nauczania, a wiec tez osobnych klas czy nawet szkół. Dziwne, ze nawet rodzice dzieci niepelnosprawnych tego nie rozumieja... Moze sami cierpia na jakas ułomność? Wspolczuje braku zdrowego rozsądku, bo brakiem myslenia jeszcze bardziej krzywdzicie swoje dzieci. A co do samego Korwina - widze, ze przypieprzaja sie do niego ludzie, ktorym najwyrazniej obce jest logiczne myslenie. Niestety, sam JKM troche strzela sobie w stopę poruszajac tak nieprzyjemne tematy podczas kampanii prezydenckiej, do tego we właściwym sobie języku, bo jak widac ludzi nie obchodzi mowienie o tym jak jest zle i co trzeba zrobic zeby byly dobrze, tylko wola sluchac populistycznych hasel wyborczych i obietnic nie do spelnienia...
    odpowiedz na komentarz
  • Matka
    Matka
    27.04.2015, 23:19
    Pan Korwin- Mikke musiałby doświadczyć na własnej skórze niepełnosprawności .On lub ktoś z bliskiej rodziny.Posluchalibysmy co wówczas miałby do powiedzenia .
    odpowiedz na komentarz
  • skandal
    Grzesiek
    27.04.2015, 20:05
    Człowiek na którego miałem złość swój głos okazał się zwykłym Spartaninem który nie toleruje różnorodności w narodzie.Rodzice dzieci niepełnosprawnych powinni złożyć zbiorowy pozew do sądu o obrazę swoich pociech.Taki kandydat na prezydenta nie powinien w ogóle zostać dopuszczony do głosu jego hasłem wyborczym powinno być Zero Tolerancji Dla Slabszych .Lepiej dewianta dorabiać psiochy niż ratować życie dziecka to jest ekipa kandydatów.Ciekawe co jeszcze będą w stanie absurdalnego wymyślić pozdrawiam w szybkich składających swoje głosy przemyslcie czy warto w ogóle zagłosować na kogo kolwiek
    odpowiedz na komentarz
  • tyle napisze...
    ewa
    27.04.2015, 20:03
    mikke to dno
    odpowiedz na komentarz
  • To nie jego wina ...
    pedagoQ
    27.04.2015, 18:21
    Debilizm kiedyś był oficjalnym stopniem niedorozwoju umysłowego . To ludzie wysmiewajac takich ludzi sprawili ze słowo to stało się obraźliwym. Pewnie połowa z was tylko przeczytała tytul -,- Same debile :)
    odpowiedz na komentarz
  • COSIK TU BRZYDKO PACHNIE...
    pahelek
    27.04.2015, 18:16
    Akcja była 9 kwietnia i do tej pory przez ponad dwa tygodnie żadne media nie wywlekły tego JKMowi? Jak przy tych górnikach? Oj, wyczuwam manipulowanie i próby dyskredytowania JKMa.
    odpowiedz na komentarz
  • ZANIM ZACZNIECIE DRZEĆ JAPĘ...
    Jan
    27.04.2015, 17:18
    ...przeczytajcie definicję debilizmu. http://pl.wikipedia.org/wiki/Niepe%C5%82nosprawno%C5%9B%C4%87_intelektualna_w_ stopniu_lekkim Co, Korwin skłamał? Obraził kogoś? To definicja podręcznikowa, a że komuś się nie podoba to inna kwestia.
    odpowiedz na komentarz
  • Porazka
    Robert
    27.04.2015, 16:49
    To jest kandydat na Prezydenta? to jest zwykly prostak
    odpowiedz na komentarz
  • Zdziwienie, oburzenie a polska rzeczywistość
    niepełnosprawny wyborca
    27.04.2015, 16:30
    Czym się tu bulwersujemy? Co nas dziwi. Przecież wypowiedź Pana Korwin- Mikke nie powinna nas dziwić. Powiedział tylko głośno to co myślą miliony Polaków - dowód brak reakcji przybyłej na spotkanie publiczności. Ano doczekaliśmy się. Brak jakiejkolwiek ochrony prawnej na systematyczne obrażanie i szkalowanie niepełnosprawnych. Podjudzanie, jątrzenie , ziejąca wręcz nienawiść w mediach czy internecie jacy to są wyłudzacze, kombinatorzy i krzykacze. A biedny naród musi opłacać ich "zachcianki" z podatków. Ile takich gorzkich słów padło choćby tutaj na łamach INTEGRACJI . A teraz się dziwimy? oburzamy? Nikt nie chce " takiego " pana na prezydenta. A co robią nasze teraźniejsze władze? Może nie obrażają wprost. Ale też kombinują, zabierają co się da , ograniczają finansowo dostęp do leczenia ( zamykanie przychodni rehabilitacyjnych ) rehabilitacji nie doceniają pracy opiekunów chorych ludzi i jakoś mało kto ze zdrowego społeczeństwa protestuje i przejmuje się tym. Obecny prezydent ani słowem w swej kampanii nie wspomniał o rzeszy potencjalnych 4-rech milionów wyborców i poza nimi samymi nikogo to jakoś nie zdziwiło. Po prostu mamy takie społeczeństwo jakie żeśmy przez lata uświadamiali i wychowywali.
    odpowiedz na komentarz
  • Atak na mówiacego głośno to czego miliony nawet szeptem boja sie wyrazić
    myślący
    27.04.2015, 16:09
    JKM dobrze wie co mówi. Nikogo nie obrażał. Powiedział prawdę. Zgadzam się z jego poglądem w tej sprawie. Społeczeństwo ma wpajane źle pojętą tolerancję. Każda próba wygłoszenia opinii innej niż lansowana przez Lewaków jest zła. Brawo. To jest dopiero klasyk głupoty.
    odpowiedz na komentarz
  • Pozwólcie Wikipedię.
    grzegorz
    27.04.2015, 15:00
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Debil
    odpowiedz na komentarz
  • wolność słowa musi być absoluta
    Maciek
    27.04.2015, 14:53
    Wolność słowa musi być absolutna, ponieważ słowa nie naruszają niczyjej wolności i własności, a swoboda ich wypowiadania bez strachu o interwencję władzy jest podstawą każdego cywilizowanego ustroju. Ironiczne jest to, że właśnie JKM jest jedynym liczącym się kandydatem, który walczy o taki ustrój.
    odpowiedz na komentarz
  • niepełnosprawny
    dry
    27.04.2015, 14:52
    Jestem po amputacji kończyn dolnych na wysokości podudzi i jako niepełnosprawny nie widzę w wypowiedzi JKM-a nic dziwnego . Debil nigdy nie będzie inteligentem a kaleka nigdy nie będzie mistrzem w bieganiu więc proszę się wypowiadać w swoim imieniu a nie w imieniu niepełnosprawnych bo tacy ludzie jak my nie mając środków do życia , nie mając pracy nigdy nie dorównają ludziom w pełni sprawnym .
    odpowiedz na komentarz
  • O rety
    karukka
    27.04.2015, 12:49
    mam nadzieję , że tacy ludzie jak Pan Korwin Mikke nigdy ale to nigdy nie zostaną obdarzeni jakąkolwiek niepełnosprawnością w postaci np wnuka czy wnuczki bo chyba już nie syna lub córki nie wiem co on tam ma. uwazam że jest to skandal aby padały takie słowa z ust kogoś , kto ma reprezentować wszystkich polaków, jak mogło dojść ż e ten pan jest w PE??? to jest karygodne i spowodowane nie wiem czym. jest mi przykro Panie miki , jestem mamą niepełnosprawnej dziewczynki, ktora nie jest winna ani ona ani ja ż e urodziła się taka czy inna, Pan też nie zdawał sobie sprawy ze wyrośnie jak pan to twierdzi na kogoś kim Pan jest. Walcze z całych sił by przystosować ją do normalnego życia w takim stopniu jesli sie da. to jest bardzo ciężka praca wymagająca tak błachych histori dla zwykłego człowieka. Fakt i tylko przy wsparciu i wpuszczaniu ludzi w tzw. normalne środowiska one bedą bardziej normalne albo kto wie my mniej normalni, bo może za 15 lat nikt nie bedzie zwracał szczególnej uwagi na inność. przez wpuszczenie i zaproszenie niepełnosprawnych do naszego jak pan to twierdzi normalnego świata.
    odpowiedz na komentarz
  • oto "Nowy Prezydent"
    Witold
    27.04.2015, 12:19
    Tak jak tytuł głosi ten pan kandyduje na najważniejszy urząd w Polsce. Na usta ciśnie się słowo na 6 liter z których pierwsza to K, a ostatnia N. Oby sam kiedyś był niepełnosprawny! Tego mu życzę z całego serca!!!
    odpowiedz na komentarz
  • NIE
    Nezja
    27.04.2015, 08:32
    Jeśli ten człowiek zostałby prezydentem tego kraju to Polska zostałaby skompromitowana w oczach świata. To wariat. Już raz próbował się wybić, to przecież odgrzewany kotlet. Już wcześniej nasi rodzice odrzucili jego kandydaturę. Wszyscy wiemy już dlaczego. Trzeba szukać innych rozwiązań a nie ślepo iść za K-M bo "momentami" mówi rozsądnie.
    odpowiedz na komentarz
  • Krytyka dokonana przez Korwina jest bezprzedmiotowa.
    Zenon Dąbrowski
    27.04.2015, 07:03
    Osoby upośledzone umysłowo w stopniu znacznym nie są w stanie kończyć szkół, nawet integracyjnych. Uczą się w specjalnych placówkach.
    odpowiedz na komentarz
  • Do p. Korwina
    słuchacz i czytelnik
    27.04.2015, 00:51
    Panie Mikke, Warto poszukać dobrego lub lepszego logopedy, który popracuje nie tylko nad płynnością i artykulacją, ale przede wszystkim nad KOMPETENCJĄ KOMUNIKACYJNĄ.
    odpowiedz na komentarz
  • Bezkarne obrażanie Polaków
    Pszenka
    26.04.2015, 22:56
    Nie rozumiem jak można tak bezkarnie obrażać niepełnosprawnych obywateli tego kraju. Można znieważać, bo przepisy nie chronią przed tym "zabijaniem słownym" ? Przynosi ten polityk wstyd Polakom. I dziwne, że jest taka słaba reakcja na jego słowa. Zobaczymy jak sam będzie niepełnosprawny...pycha chodzi przed upadkiem.
    odpowiedz na komentarz
  • Nowomowa
    Szymon
    26.04.2015, 22:25
    Redaktorowi tego artykułu polecam dowiedzieć się co oznacza słowo debil. To jest choroba a nie wyzwisko ... Dodam od siebie, że sam chodziłem do państwowej szkoły i poziom nauczania jest ewidentnie zaniżany bo w każdej klasie jest banda tłuków którym nauczyciel poświęca większość czasu. Reszta dzieci się wtedy rozleniwia, bo po co oni mają coś robić jak tamci nie robią i się człowiekowi odechciewa rozwijać.
    odpowiedz na komentarz
  • Odp.
    robert gruszecki
    26.04.2015, 21:32
    Jesli w klasie integracyjnej znajdują sie dzieci niepełnosprawne np , nadpobudliwe to czy powinny mieć dodatkowa opiekę innej osoby ? Jeśli tak i jeśli takie osoby sa w szkołach to Korwin sie myli , jeśli jednakże nie to czy pedagog który będzie musiał sie zając więcej dziećmi nadpoudliwymi nie zrobi tego kosztem innych dzieci ? Jeśli padły takie słowa to były ostre , ale jeśli jest tak ze w klasach czy w grupach jest tylko jeden pedagog to ostry jest system .
    odpowiedz na komentarz
  • Chodziłem do klasy integracyjnej
    Jacek
    26.04.2015, 19:59
    Pan Korwin nie zwrócił uwagi, że w wielu szkołach to klasa integracyjna ma najwyższe wyniki w nauczaniu. Jest tam dodatkowy wychowawca, klasa jest mniej liczna, a niepełnosprawni umysłowo mają swój tok nauczania. Chodzi o nauczenie społeczeństwa obcowania z niepełnosprawnymi i na odwrót. Ja sam nie mam dłoni, chodziłem do klasy integracyjnej, jestem Inżynierem, zajmuję się projektowaniem okrętów, jeżdżę na deskorolce i driftuję 300 konnym samochodem. Popieram rozwiązania polityczne/ekonomiczne Pana Korwina, ale jeśli faktycznie sens jego wypowiedzi był taki, jak Państwo piszecie, to delikatny nietakt znów ujrzał światło dzienne.
    odpowiedz na komentarz
  • CO ROBI SAM PREZYDET R.P. PREMIER iPOSLOWIE i RZADU POSŁOWIE KOALICJI KOPLENIE NIC NARÓD GŁODUJE ?
    inwalida 1grupy
    26.04.2015, 19:40
    EMERYCI i RECISCI ZYWIA CAŁ$E RODZINY ZACIAGAJ APOŻYCZKI NAMLODYCH CO NIESTAQC WYJECHAC NA ZACHÓD NA SAKSY ZA CHLEBEM TAK CHAMOWATO TRAKTUJA CAŁY NARÓD .SOBIE GRUBE TYSIACE NARODOWI OCHLAPY GROSZOWE PODWYSZKI GDZIE LEKI REFUDOWANE 1.00zł OBIECYWAŁ SAM TUSK i KOPACZ WRAZ KOEŻAKAMI PO SPRZECIWALA MALGORZATA STRYJSK APiS . PREZYDET WRAZ ZZONA KACZYNSK ADAŁ NA SWIETA 2X POMOC PIERSZA MACIKOSKIEGO 328 DRUGI RAŻ A LEPER WNIUSŁ AZ360 PODWYSZKE WNOSEK SAMOOBRONY SKASOWANIE PODATKU OD NAJBIEDNIESZYCH ZA PiS DODATEK WRUSŁ 153 zł DO SUMY 174. GDZIE MOŻNA BYŁO ZJESC I KUPIC WYSKIE LEKI . GDZIE WCZASY NAD MORZEM LUL GORACH ZAPOWADAŁ KOLESIE PO WCZASY GÓRACH ALPACACH NA NARTACH PICE ALKOHOLU WYSOKIEJ MARKI PALIŁ CYGARY ZA PIENIADZE NAJBIEDNIESZYCH .NACO JEST POLAKA POCZEBNA UNI A JAK POJACY DOSTYAJA GROSZOWE PODWYSZK DODATEK PIELEGNACYJNY WRUSŁ BAJOMSK ASUME AŻ 28.40zł TERAZ 1.41 zł na 3 MAŁE BUŁKI WALORYZACJA NIE 36 zl TYLKO 28 zł CZY POSŁOWIE WZELI TAKIE WYSOKIE DIETY i NAGRODY WALCZA SWOJE DOCHODY STOJA KOLEJKACH DO KAS SEJMOWYCH ZA DODATKAMI i NAGRODAMI ?
    odpowiedz na komentarz
  • Kandydat na prezydenta???? Żenada
    mama dziecka niepełnosprawnego
    26.04.2015, 18:00
    Ten Pan najpierw powinien przejść badania psychiatryczne, czy w ogóle nadaje się do sprawowania jakiejkolwiek funkcji społecznej. Jestem oburzona.
    odpowiedz na komentarz
  • nie moge znalezc tej wypowiedzi
    ana
    26.04.2015, 10:33
    gdzie mozna zobaczyc te dyskusje?
    odpowiedz na komentarz
  • Głupia linia obrony z tym "wyborem"
    Kolejny pedagog
    26.04.2015, 00:41
    Panie "szukający logiki" najpierw podaj pan przykłady zmuszania kogokolwiek do posyłania dzieci do klas integracyjnych. W moim mieście znam dokładnie 2 placówki z takimi klasami. Szkole podstawową i liceum. W liceum sam się uczyłem w podstawówce miałem praktyki nauczycielskie a pracę znalazła tam moja znajoma z roku. NIGDY nie słyszałem o jakimkolwiek zmuszaniu. O ile podstawówka jest placówką integracyjną ze swojej definicji o tyle w liceum integracyjne są pojedyncze klasy. W przypadku podstawówki zresztą nie ma to aż takiego znaczenia bowiem kolejna "normalna" szkoła znajduje się dosłownie kilka kroków dalej. Rejonizacji żadnej nie ma. Jeśli ktoś chce to może posyłać dziecka do szkoły na drugim koca miasta. Naprawdę proszę sobie darować ta linię obrony bo świadczy o delikatnie mówiąc niedoinformowaniu...
    odpowiedz na komentarz
  • Idioci
    Zxcvb
    25.04.2015, 23:43
    Ludzie opanujcie się, Korwin PO CZĘSCI ma racje, nie chodzi mi akurat o obrażanie niepełnosprawnych ale dla mnie uczenie dziecka z zespołem Downa jest marnotractwem pieniędzy :) takie dziecko równie dobrze można nauczyć tego samego w domu gdy na spokojnie mu się tłumaczy w domu a w szkole takie dzieci są rozkojarzone i średnio skupia się na tym. Kiedy w klasie jednak znajdzie się osoba zdrowa lecz wybitna odwrotnie to jego sie nie nauczy tolerancji do osób niepełnosprawnych ponieważ jest w takim środowisku gdzie będzie się wywyższał nad nimi co zbuduje w nim jeszcze większe obrzydzenie do osób chorych :) Zostawiam reszcie do myślenia ale myślenia logiczniee a nie empatycznie ze współczuciem :)
    odpowiedz na komentarz
  • Korwin Mikke
    Stefanczyk
    25.04.2015, 21:31
    Co to jest debilizm
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas