Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Kolej dostosowana

03.04.2015
Autor: Beata Rędziak, fot. Piotr Stanisławski
Źródło: Integracja 1/2015
Osoba na wózku korzysta z windy w Pendolino

Integracja od wielu lat wspiera instytucje, firmy i organizacje w dostosowywaniu ich usług do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Warto zaufać naszym doświadczonym ekspertom, otwierając się na klientów z niepełnosprawnością.

Postawić się na miejscu osoby z niepełnosprawnością – to jeden z celów firm i instytucji decydujących się na audyty eksperckie Fundacji Integracja w zakresie dostępności architektonicznej, obsługi klienta i dostępnych stron WWW.

Audyty dworców kolejowych

Integracja przeprowadziła 22 audyty dworców kolejowych we współpracy z PKP S.A.

- PKP S.A. stale podejmuje działania mające na celu podniesienie jakości obsługi podróżnych. Jednym z elementów tych działań jest poprawa funkcjonalności dworców kolejowych, którą osiągamy m.in. poprzez dostosowywanie tych obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Aby zidentyfikować i usunąć istniejące bariery, postanowiliśmy zwrócić się do instytucji profesjonalnie zajmujących się tematyką osób niepełnosprawnych – stąd pomysł przeprowadzenia audytu przez Integrację – mówi Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik prasowy PKP S.A.

Integracja przeprowadziła siedem audytów w 2013 r. i 15 audytów w ubiegłym roku. Wśród audytowanych stacji znalazły się m.in.: dworzec Warszawa Centralna i Wschodnia, Gdynia Główna i Wrocław Główny.

- Warto zaznaczyć, że prowadzone analizy objęły zasięgiem nie tylko budynki, ale również teren wokół dworców – podkreśla rzeczniczka PKP S.A.

Andrzej Szponder, audytujący dworzec Wrocław Główny, porusza się na wózku. Deklaruje, że kłóciłby się z każdym, kto zgłaszałby zastrzeżenia dotyczące dostępności tej stacji i przyległej infrastruktury.

- Jestem po skoku do wody, mam słabe ręce, więc z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że nie mam się do czego przyczepić. Od podjazdu na parking, a potem poruszając się po dworcu we Wrocławiu, mogę powiedzieć, że jest dobrze, jeśli chodzi o dostosowanie tego miejsca – są odpowiednie podjazdy, windy, dostępne toalety – mówi. – Każdy, kto oczekiwałby pomocy obsługi na dworcu, może ją otrzymać, wystarczy zgłosić się do okienka z informacją, że jest taka potrzeba i uzyska się odpowiednie wsparcie – zapewnia Andrzej Szponder. – Problemów z poruszaniem się po dworcu nie powinny mieć także osoby z dysfunkcją wzroku – dodaje.

- Zrealizowaliśmy już większość zaleceń przedstawionych przez Stowarzyszenie w ramach pierwszego audytu. Podjęliśmy też współpracę z zarządcami terenów przyległych do dworców, m.in. PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Urzędem Miasta. Obecnie analizujemy wyniki audytu z 2014 r. Na ich podstawie zostaną przygotowane propozycje prac usprawniających, które mają być przeprowadzone na skontrolowanych dworcach – mówi Katarzyna Mazurkiewicz i podkreśla, że PKP S.A. od wielu lat współpracuje z organizacjami działającymi na rzecz osób z różnymi niepełnosprawnościami. – Pojawiają się nowe, lepsze i bardziej ekonomiczne rozwiązania, które mogą podnieść funkcjonalność naszych dworców. Nie wykluczamy dalszej współpracy z Integracją lub innymi organizacjami, zajmującymi się usprawnieniami i pomocą dla osób niepełnosprawnych – podsumowuje przedstawicielka PKP S.A.

Pendolino bez barier

Przeszkolenie około 60 nowo zatrudnionych pracowników drużyn konduktorskich pociągów Pendolino z zakresu obsługi klienta z niepełnosprawnością to efekt współpracy PKP Intercity i Integracji.

- Do obowiązkowych szkoleń nowo przyjętych do pracy konduktorów chcieliśmy włączyć także zakres obsługi osób z niepełnosprawnością. Uważamy że znajomość regulacji w tym obszarze, a także, umiejętność podejścia do osób na przykład o ograniczonej sprawności ruchowej lub niewidomych jest bardzo ważnym aspektem pracy drużyn konduktorskich – podkreśla Agnieszka Szcześniak, dyrektor projektu w PKP Intercity.

Ważnym elementem szkoleń było swoiste savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, które pozwala na dobrą komunikację z nimi. Uczestnicy szkoleń mogli zapoznać się z najczęściej występującymi sytuacjami związanymi z obsługą klienta z dysfunkcjami na dworcach i w pociągach oraz nauczyć się odpowiednio na nie reagować.

Ten praktyczny wymiar szkolenia najbardziej ceni sobie Jakub Topolewski, jeden z konduktorów uczestniczących w szkoleniu.

- Zajęcia prowadziła osoba na wózku, z psem przewodnikiem, była więc wiarygodna w swoim przekazie. Wcześniej zdawałem sobie sprawę z różnych niepełnosprawności, ale szkolenie pomogło mi wczuć się w emocje osoby z niepełnosprawnością. Każdy z uczestników zrozumiał, jak pomóc osobie niewidomej wysiąść z pociągu, w jaki sposób zapytać osobę z niepełnosprawnością, czy potrzebuje pomocy, i jak ocenić wagę wózka, co nie jest bez znaczenia – mówi.

- Zależało nam, by program odpowiadał potrzebom drużyn konduktorskich – temu, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi, z którymi drużyny mogą spotkać się w czasie swojej pracy. Jeśli chodzi o szczegółowe przygotowanie programu, zaufaliśmy Fundacji Integracja jako organizacji, która specjalizuje się w tym temacie i wie, jakie zagadnienia powinny zostać poruszone, aby cel szkolenia został zrealizowany – mówi Agnieszka Szcześniak.

- Nasze oczekiwania zostały spełnione, szczególnie ze względu na możliwość indywidualnego przećwiczenia przez każdego z uczestników, np. sposobów wnoszenia osoby z niepełnosprawnością na wózku inwalidzkim po schodach czy też pomocy przy wprowadzaniu jej do pociągu na specjalnej platformie-pochylni – zaznacza dyrektor projektu.

Dobrze ocenia też ćwiczenia z opaską na oczach i białą laską, jakiej używają osoby niewidome. Pozwoliło ono pracownikom Pendolino na wczucie się w sytuację osób z dysfunkcjami wzroku i lepsze dostosowanie swoich działań do ich potrzeb.

Dla Jakuba Topolewskiego istotne jest to, że przekazana teoria znalazła potwierdzenie w praktyce.

- Mogliśmy w czasie szkolenia faktycznie pomóc osobie na wózku wejść do pociągu i przetestować różne sytuacje. Teraz ma to przełożenie na rzeczywistość, codziennie bowiem zdarza się, że w pociągu jest osoba z niepełnosprawnością. Włącza się wtedy myślenie, czy jedzie sama, czy z opiekunem, czy potrzebuje pomocy – opowiada pracownik Pendolino i rekomenduje takie szkolenia wszystkim pracodawcom.

- Uważam, że warto polecić tego typu szkolenia wielu firmom, szczególnie usługowym – podkreśla dyrektor Agnieszka Szcześniak.


Więcej informacji o współpracy z Integracją w zakresie dostępności architektonicznej, serwisów internetowych oraz szkoleń dotyczących m.in. obsługi klientów z niepełnosprawnością udziela Rafał Chmura tel.: 505 603 014, e-mail: ekspert@integracja.org

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas