Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Integracja jako ekspert: Okiem użytkownika

30.07.2015
Autor: Beata Rędziak, fot. Piotr Stanisławski
Źródło: Integracja 3/2015
wejście do Banku Polskiego

Dialog firm i ich menedżerów z organizacjami pozarządowymi i chęć wychodzenia naprzeciw konkretnym potrzebom pozwalają spojrzeć na świat z perspektywy ludzi z niepełnosprawnością.

Kolejne firmy i instytucje dołączają do zadowolonych odbiorców usług oferowanych przez ekspertów Integracji. Podkreślają ich doświadczenie, zaangażowanie oraz autorską metodologię wprowadzania dostępności miejsc i usług.

Dostępne T-Mobile

– Proste wytyczne i zmiana nawyków połączone z troską o użytkowników okazały się podstawą do zmiany myślenia o dostępności stron internetowych dla osób z niepełnosprawnością – mówi Justyna Stasińska, Starszy Specjalista ds. CR w T-Mobile Polska S.A. – Postanowiliśmy zacząć od siebie, czyli przeszkolenia pracowników odpowiedzialnych za dostępność serwisów i stron internetowych. Pierwszy etap to zmiana świadomości, drugi – podejście do wprowadzenia zmian, a trzeci – wdrażanie i utrzymanie przejrzystości i dostępności serwisów długofalowo – dodaje.

Dla T-Mobile, firmy zaangażowanej w budowanie dobrej komunikacji dzięki nowoczesnym technologiom także w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, jak najszersze udostępnienie nie swoich usług jest jednym z najistotniejszych celów.

– Jako firmie technologicznej zależy nam na tym, aby technologia, a w szczególności internet były podstawowym narzędziem i pomostem do dostępności informacji zwłaszcza dla osób słabowidzących, niewidomych i niesłyszących – zaznacza Justyna Stasińska.

Działania te wynikają także ze świadomości, że dostępne witryny internetowe mają szczególne znaczenie nie tylko dla osób z dysfunkcjami, które są narażone na wykluczenie cyfrowe, ale także dla starszych i nas wszystkich, tyle że w późniejszym czasie.

Wiedza praktyczna

Z całodziennych warsztatów przeprowadzonych przez ekspertów Integracji skorzystali także wszyscy pracownicy agencji współpracujących z T-Mobile, odpowiadający za wprowadzanie zmian na stronach internetowych.

– Jako osoba odpowiedzialna za projekty rozwijające sklep internetowy T-Mobile.pl patrzę na temat dostępności również z perspektywy sprzedażowej. Osoby z dysfunkcjami to potencjalni klienci, którzy nierzadko, nawet bardziej niż osoby w pełni sprawne, potrzebują nowoczesnych telefonów, dodatkowych usług, mobilnego internetu i wygodnej samoobsługi w e-kanale. Warsztaty z Integracją uświadomiły nam, że praca nad dostępnością serwisów internetowych  i e-sklepu może się po prostu opłacać. Warto zainwestować w zmiany, które jednocześnie ułatwiają funkcjonowanie użytkownikom internetu i pomagają poszerzyć grono klientów. Korzyści są obustronne – mówi Borys Siwicki, Koordynator ds. E-biznesu T-Mobile Polska.

– Nabyta wiedza otworzyła nam oczy na konieczność wprowadzenia zmian np. w zarządzaniu treścią na stronie z pozycji klawiatury czy na obowiązek umieszczania opisów alternatywnych i stosowania kontrastów – dodaje Justyna Stasińska.

Z korzyścią dla wszystkich

Dla T-Mobile najistotniejsze było wieloletnie doświadczenie ekspertów Integracji w budowaniu dostępnych stron.

– Bardzo istotne jest spojrzenie przez pryzmat doświadczeń i praktyki, ale równie ważny był też przystępny, profesjonalny sposób dzielenia się wiedzą i doświadczeniem – podkreśla Justyna Stasińska.

T-Mobile podejmuje też inne projekty z myślą o osobach z niepełnosprawnością, jak np. „Łączymy Wszystkich Wszędzie”.

– Wysłuchaliśmy potrzeb osób niesłyszących i wprowadzamy dla tej grupy ofertę wraz ze spersonalizowanym sprzętem technologicznym. Udostępniliśmy 17 proc. sieci naszej sprzedaży z myślą o osobach niesłyszących, niewidzących i z niepełnosprawnością ruchową. Przeszkoliliśmy konsultantów w salonach sprzedaży. W ramach wolontariatu pracowniczego współpracujemy z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabosłyszących – podkreśla Justyna Stasińska.

Warto podkreślić, że T-Mobile Polska S.A. zyskała tytuł „Dobroczyńcy Roku 2015” w kategorii: Projekt społeczny – za akcję „Pomoc Mierzona Kilometrami”, dzięki której każdy może wesprzeć dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

Audyty w PKO BP

Spojrzeć oczami osób z niepełnosprawnością – to jedno z założeń towarzyszących audytom placówek PKO Banku Polskiego. Eksperci Integracji przeprowadzili je w 17 oddziałach w różnych rejonach Polski.

– Zależy nam, aby w oddziałach banku zapewnić optymalne warunki obsługi osobom z niepełnosprawnością. Już na etapie projektowania placówek bierzemy pod uwagę dostęp do danej lokalizacji i organizację przestrzeni umożliwiającej poruszanie się osobom na wózkach – zapewnia Maciej Wyszoczarski, dyrektor Departamentu Sieci PKO Banku Polskiego. – Nasze placówki spełniają wszystkie normy określone w przepisach regulujących dostosowanie budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie audytu przez Integrację, aby sprawdzić dostępność placówek widzianą z perspektywy klienta i upewnić się, czy osoby niepełnosprawne mogą z nich korzystać bez przeszkód – dodaje.

Aż 16 oddziałów z różnych miast, m.in. Gdańska, Warszawy, Szczecina, Poznania, Trzebiatowa, Złotowa, Zaniemyśla, otrzyma certyfikat Integracji OBIEKT BEZ BARIER.

– Audyt prowadzony był też w placówkach, w których ze względów architektonicznych, niezależnych od banku, jest problem z dostępnością dla osób z niepełnosprawnością – podkreśla Maciej Wyszoczarski.

Skorzystać z doświadczenia

Wynik audytu jest bardzo dobry, a eksperci Integracji wysoko ocenili dostępność oddziałów banku.

– Zwrócono uwagę na sposób rozplanowania przestrzeni wewnętrznej, informację wizualną, dostępność bankomatów i procedury obsługi klienta. Uwagi dotyczyły najczęściej prostych do usunięcia niedogodności, jak np. zmiany siły otwierania drzwi, wysokości zamontowanego lustra czy właściwego umieszczenia podajnika na papier w toaletach – tłumaczy Maciej Wyszoczarski. – Integracja ma wieloletnie doświadczenie w likwidowaniu barier architektonicznych, społecznych oraz internetowych. Cieszymy się, że mogliśmy z niego skorzystać.

Szczególnie cenne dla pracowników banku było wskazanie niuansów, których nie regulują przepisy.

– Wyniki audytu pokazały, na jakie elementy powinniśmy zwrócić uwagę, projektując nowe rozwiązania. Oddziały, które otrzymały certyfikat, będą dla nas punktem odniesienia i podstawą do tworzenia standardów, nad którymi nieustannie pracujemy – konkluduje Maciej Wyszoczarski.


Więcej informacji o współpracy z Integracją w zakresie dostępności architektonicznej, serwisów internetowych oraz szkoleń dotyczących m.in. obsługi klientów z niepełnosprawnością udziela Rafał Chmura, tel.: 505 603 014, e-mail: ekspert@integracja.org.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Łatwo gadać w pełni sprawnemu
    Grzegorz
    30.10.2017, 21:27
    Przesiądfź się pan panie Wyskoczański na wózek, wtedy pogadamy...
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas