Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nauczyciel wspomagający będzie w klasie obowiązkowy. Ale nie zawsze

08.09.2015
Autor: Beata Rędziak, fot. Mateusz Różański
malowanie w klasie, mężczyzna pomaga chłopcu

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązkowe będzie zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolach i szkołach, do których uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, zespół Aspergera czy niepełnosprawności sprzężone.

To efekt nowego Rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, opieki i wychowania dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu br.

- Dotychczas było tak, że niejednokrotnie dzieci, szczególnie w małych miejscowościach, w klasach ogólnodostępnych, skazane były na dobrą lub złą wolę gminy, jeśli chodzi o pomoc nauczyciela wspomagającego – mówi Aleksandra Braun ze Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „NIE-GRZECZNE DZIECI”. – Wcześniejszy zapis rozporządzenia mówił, że można go bowiem zatrudnić, ale za zgodą organu prowadzącego. Teraz to się zmieni na korzyść dzieci, bo jeśli w orzeczeniu dziecka o potrzebie kształcenia specjalnego będzie taki zapis, to bezdyskusyjnie nauczyciel wspomagający będzie musiał być zatrudniony.

Rodzice, pilnujcie zapisów z orzeczenia

Aleksandra Braun wyjaśnia też, że jeśli dziecko ma niepełnosprawność sprzężoną, w wyniku czego ma problem z poruszaniem się, a będzie mieć wspomniane zalecenie w orzeczeniu, będzie mógł być zatrudniony asystent pomagający mu np. w poruszaniu się po szkole.

- Trzeba pamiętać o tym, aby rodzice pilnowali zapisów w orzeczeniu dziecka o potrzebie kształcenia specjalnego, bo to będzie miała ogromne znaczenie – przypomina Aleksandra Braun. – W mniejszych miejscowościach niekiedy trudno jest uzyskać rodzicom odpowiednią formę kształcenia dla dziecka, pomimo że samorządy mają taki obowiązek – dodaje.

Trzeba więc pamiętać o tym, że przydzielenie dziecku z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi nauczyciela wspomagającego nie wydarzy się „z automatu” od przyszłego roku. Rozporządzenie mówi bowiem, że dodatkowe osoby zatrudnia się „z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego”. Nie będzie to możliwe także w klasach integracyjnych, a jedynie w klasach ogólnodostępnych. Zadania i zakres obowiązków nowo zatrudnionych nauczycieli będzie wyznaczał dyrektor szkoły.

Co z innymi dziećmi?

Aleksandra Braun zastanawia się tylko, co z dziećmi z innymi niepełnosprawnościami, które nie są ujęte w rozporządzeniu, a też potrzebują wsparcia dodatkowego nauczyciela czy asystenta.

Ogólnie jednak nowy przepis jest oceniany pozytywnie.

- To bardzo dobra zmiana, i chociaż nas nie dotyczy bezpośrednio, gdyż my od dawna zatrudniamy takie osoby ze względu na charakter naszej placówki, to w szkołach ogólnodostępnych będzie to miało duże znaczenie – mówi Agnieszka Jabłońska, dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie, gdzie uczęszczają m.in. osoby z autyzmem. – Są na to wydzielone środki zeszłoroczną ustawą okołobudżetową. Zastanawiam się jedynie nad tym, czy ustawa nie wyprzedziła rzeczywistości – czy mamy wystarczająco dobrze przygotowaną do tych zadań kadrę. Mamy oczywiście oligofrenopedagogów, ale do pracy np. z osobami z zespołem Aspergera potrzeba też szczególnych predyspozycji osobowościowych – ostrzega Agnieszka Jabłońska.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Upośledzenie lekkie a nauczyciel wspomagający
    Joanna
    06.04.2019, 22:28
    Witam Syn ma 10 lat jest w 2 klasie szkoły masowej Ma problemy Opóźniony rozwój mowy zarówno czynny jak bierny widoczna jest wada wymowy o typie niedokształcenia mowy o Typie Afazji mieszanej z przewagą motorycznej ,Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego Co w znaczny sposób utrudniają dziecku rozwój mowy i przyswajania wiedzy opóźnienie rozwoju umysłowego jest wtórny W/W zaburzeń Najbardziej obniżony jest rozwój mowy i rozwój społeczny Zaburzenie Emocji i postawa lękowa PPP nie chce uznać sprzężenia ponieważ według nich upośledzenie wtórne nie istnieje a upośledzenie lekkie wyklucza Afazję Syn ma ogromny problem z nauką pisania ,czytania oraz z liczeniem a o języku angielskim już nie wspomnę Bez nauczyciela wspomagającego dziecko nie będzie wstanie wyrównywać deficytów w nauce ponieważ co rok będzie co raz więcej materiału a co za tym idzie wszelkie zaburzenia zachowania czy też depresja Co ja mam zrobić żeby moje dziecko otrzymało takiego nauczyciela
    odpowiedz na komentarz
  • Nauczyciel wspomagający
    Emma
    11.05.2018, 15:48
    Krąży opinia wśród młodych nauczycieli, ze najlepiej być nauczycielem wspomagającym, bo on nic nie robi , za nic nie odpowiada a pieniądze bierze. I ja się z tym zgadzam.
    odpowiedz na komentarz
  • Nauczyciel wspomagający
    alina kapusta
    24.06.2017, 13:46
    Pracuję 36 lat i nigdy nie miałam nauczyciela wspomagającego. Uważam to jest strata pieniędzy. Dziecko niczego się nie nauczy , a przede wszystkim nie nauczy się samodzielności. Inne dzieci będące w tej samej grupie też nie będą samodzielne.Ten przepis trzeba zmienić i to jak najszybciej.
    odpowiedz na komentarz
  • nauczyciel wspomagający
    Zifia
    13.06.2017, 13:32
    wnuk z zespołem aspergera na 22 godziny lekcyjne otrzymał 10 godzin z nauczycielem wspomagającym choć potrzeba jest dużo większa, ponieważ nigdzie w przepisach nie ma określonej ilości jaką organ prowadzący może przydzielić co robić w takiej sytuacji
    odpowiedz na komentarz
  • nauczyciel wspomagajacy
    wered
    29.10.2016, 14:24
    co w przypadku gdy dyrektor mówi na pierwszym spotkaniu , że nie ma nauczyciela wspomagającego (nie podaje przyczyny itd)i nawet go nie proponuje a wie (chyba) o takim obowiązku wynikającego z 1 punktu kształcenia specjalnego?
    odpowiedz na komentarz
  • Dziecko Autyzm w szkole
    Lewandowska Ewa
    27.10.2016, 18:30
    Mam pytanie mam córkę z orzeczeniem Autyzm ma w orzeczeniu nauczyciel wspierający w pierwszej klasie był taki nauczyciel.A w drugiej klasie nie ma na jęz. angielskim ,muzyka ,w-f.Gdzie mam się udać,żeby był ten nauczyciel wspierający przynajmniej na jęz. angielskim.Dziękuję za wiadomość mama dziecka z Autyzmem
    odpowiedz na komentarz
  • Szkoła niepubliczna
    Matka
    20.10.2016, 22:11
    Moje dziecko chodzi do szkoły niepublicznej. Ma stwierdzone ADHD i Zespół Aspergera.Od jakiegoś czasu przeszkadza w prowadzeniu lekcji.rodzice się skarża i nie chca zeby moje dziecko chodziło do tej klasy. Podobno moje dziecko gnębi inne. Nie wiem co mogłabym zrobic....
    odpowiedz na komentarz
  • oddział przedszkolny
    Jolka
    23.03.2016, 15:16
    Mam trudną grupę liczy 24 uczniów, 8 dziewczynek i 16 chłopców( 2 dzieci przyszło z domu dziecka, jedno o 2 lata starsze - nie mam opinii bo jest od tygodnia), w tym 2 chłopców z nie dokońca zdiagnozowanym autyzmem ( 1 chłopiec rozumie polecenia, wypowiada czasem monosylaby, biegający, drugi chłopiec żadnej komunikacji, siedzi cały czas z mamą, bo puszczony rozrzuca wszystko. Co ja nie wymyślam, żeby skupić ich uwagę i zdyscyplinować, rozbiegani chłopcy, gryzący, bijący się, dziwię się sobie, że jeszcze wytrzymuję, cały czas na pełnych obrotach. Jestem sama, stażystka była tylko 3 miesiące. Z mojej inicjatywy odbyło sie spotkanie z dyrektorem, pedagog doraźnie pojawił się, gdy poprosiłam. Dyrektor zlecił zrobienie listy dzieci przebadanych ( aż 17) i ma załatwić osobę wspomagającą. Większość dzieci pochodzi z rodzin problemowych, to też ma wpływ na ich zachowanie, czerpią wzorce. O co powinnam prosić dyrekcję, aby zadbać o siebie..bo nie czuję wsparcia z jej strony, jakoś sie kręciło bo dźwigałam to sama.
    odpowiedz na komentarz
  • Krształcenie specjalne w przedszkolu masowym.
    Korba
    02.03.2016, 11:39
    Witam córka(6lat) dostała diagnoze autyzm dzieciacy HFA,oraz orzeczenie o kształceniu specjalnym i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.W lutym tego roku,uczeszcza do panstwowego przedszkola,i dyrekcja tego przedszkola poinformowała nas rodziców ze nie maja mozliwosci zatrudnienia na teraz do konca roku nauczyciela wspomagajacego i zaproponowali nam pania bez specjalnych kfalikifikacji jako dodatkowa pomoc do pani wychowawczyni.Prosze o opinie czy my mozemy sie nie zgodzic by nasze dziecko z Autyzmem prowadziła nie wykfalikowana osoba do rracy z dzieckiem?.Dyrekcja nas przekonuje do zgody.Mówiąc ze zostało tylko 4 msc do konca roku i oni nie moga przyjac specjalisty?Corka dostała 2 razy w tyg pania z oligofrenopedagoga po 0,5 godz. Nas niepokoi osoba bez kwalifikacji jako nauczyciel wspomagajacy. Czy przedszkole moze nie stosowac sie do zalecen orzeczenia?
    odpowiedz na komentarz
  • Niepełnosprawność ruchowa
    Ewa
    08.02.2016, 16:44
    Czy nauczyciel ma obowiązek wprowadzać na trzecie piętro, w szkole bez windy, dziecko niepełnosprawne ruchowo, które ledwo powłóczy nogami, zwieszając się całym ciężarem na nauczycielu? Czy nauczyciel ma obowiązek wychodzić z nim do toalety i trzymać mu pod penisem kubek, aby mogło się "wysiusiać", bo bez kubka zalewa toaletę, nawet jeżeli siedzi na muszli? Czy są jakieś akty prawne regulujące takie sprawy?
    odpowiedz na komentarz
  • Rzeczywistość
    pedagog
    25.09.2015, 09:12
    Zdecydowana większość dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną pobiera naukę w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych, do klas masowych uczęszczają wyjątki. Jeżeli jeszcze te "wyjątki" mają zadbać o odpowiedni zapis w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, to znów te wspaniałe zapisy w ustawach dla większości dzieci są martwymi zapisami a dotyczyć będą nielicznych. Osobną kwestią jest ogromne niedouczenie kadry nauczycielskiej w tych kwestiach, nawet w szkołach specjalnych dla głuchych potrafią nie znać języka migowego (SJM) lub znają na żenującym poziomie, a o znajomości PJM to już nie ma co wspominać. Terapia behawioralna kojarzy im się zaś wyłącznie z dawaniem dziecku cukierka jak jest grzeczne. Na szybko robili kursy kwalifikacyjne, które skracały szkoły do minimum i natworzyło nam się surdo i oligo i tyflopegadogów, którzy poza bólem głowy i dyplomem nierzadko nie wynieśli nic. Taki surdopedagog nie potrafi odróżnić implantu od aparatu i nie wie nawet jaką korzyść ma z tego dziecko, a migowego to nawet na tych kursach czy teraz studiach podyplomowych to nawet nie ma w programie zajęć. O nowoczesnych czy nawet jakiś skutecznych metodach pracy z tymi dziećmi większość nie słyszała. O przepraszam, słyszała, ale każdy co innego i zwykle jeszcze źle:). Nasza edukacja jest bardzo skuteczna w kreowaniu przyszłych beneficjentów pomocy społecznej z tych dzieci i w delegowaniu obowiązków ich rodzicom, którzy nierzadko realizują znaczną część programu nauczania w domu. Taka jest bardzo często smutna rzeczywistość. Zmiany w ustawach nie idą w parze ze zmianami mentalności. I tylko tych dzieci szkoda.
    odpowiedz na komentarz
  • Dysleksja
    Bożena
    11.09.2015, 09:09
    Co z dziećmi (np. : IV klasa ) że stwierdzona dysleksją ? Czy nadal w szkole będą uznawane za słupki ? Pozostawione same sobie i negatywnie oceniane ?
    odpowiedz na komentarz
  • oskar
    anna
    10.09.2015, 22:29
    a czy dla dzieckka niewidzacego na jedno oko troche opoznionemu w rozwoju tez bedzie przyslugiwal taki opiekun nauczyciel wspomagajacy czy potrzrbne bedzie orzeczenie od psychologa ze dziecko wymaga takiej opieki
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas