Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nauczyciel wspomagający będzie w klasie obowiązkowy. Ale nie zawsze

08.09.2015
Autor: Beata Rędziak, fot. Mateusz Różański
malowanie w klasie, mężczyzna pomaga chłopcu

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązkowe będzie zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolach i szkołach, do których uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, zespół Aspergera czy niepełnosprawności sprzężone.

To efekt nowego Rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, opieki i wychowania dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu br.

- Dotychczas było tak, że niejednokrotnie dzieci, szczególnie w małych miejscowościach, w klasach ogólnodostępnych, skazane były na dobrą lub złą wolę gminy, jeśli chodzi o pomoc nauczyciela wspomagającego – mówi Aleksandra Braun ze Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „NIE-GRZECZNE DZIECI”. – Wcześniejszy zapis rozporządzenia mówił, że można go bowiem zatrudnić, ale za zgodą organu prowadzącego. Teraz to się zmieni na korzyść dzieci, bo jeśli w orzeczeniu dziecka o potrzebie kształcenia specjalnego będzie taki zapis, to bezdyskusyjnie nauczyciel wspomagający będzie musiał być zatrudniony.

Rodzice, pilnujcie zapisów z orzeczenia

Aleksandra Braun wyjaśnia też, że jeśli dziecko ma niepełnosprawność sprzężoną, w wyniku czego ma problem z poruszaniem się, a będzie mieć wspomniane zalecenie w orzeczeniu, będzie mógł być zatrudniony asystent pomagający mu np. w poruszaniu się po szkole.

- Trzeba pamiętać o tym, aby rodzice pilnowali zapisów w orzeczeniu dziecka o potrzebie kształcenia specjalnego, bo to będzie miała ogromne znaczenie – przypomina Aleksandra Braun. – W mniejszych miejscowościach niekiedy trudno jest uzyskać rodzicom odpowiednią formę kształcenia dla dziecka, pomimo że samorządy mają taki obowiązek – dodaje.

Trzeba więc pamiętać o tym, że przydzielenie dziecku z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi nauczyciela wspomagającego nie wydarzy się „z automatu” od przyszłego roku. Rozporządzenie mówi bowiem, że dodatkowe osoby zatrudnia się „z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego”. Nie będzie to możliwe także w klasach integracyjnych, a jedynie w klasach ogólnodostępnych. Zadania i zakres obowiązków nowo zatrudnionych nauczycieli będzie wyznaczał dyrektor szkoły.

Co z innymi dziećmi?

Aleksandra Braun zastanawia się tylko, co z dziećmi z innymi niepełnosprawnościami, które nie są ujęte w rozporządzeniu, a też potrzebują wsparcia dodatkowego nauczyciela czy asystenta.

Ogólnie jednak nowy przepis jest oceniany pozytywnie.

- To bardzo dobra zmiana, i chociaż nas nie dotyczy bezpośrednio, gdyż my od dawna zatrudniamy takie osoby ze względu na charakter naszej placówki, to w szkołach ogólnodostępnych będzie to miało duże znaczenie – mówi Agnieszka Jabłońska, dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie, gdzie uczęszczają m.in. osoby z autyzmem. – Są na to wydzielone środki zeszłoroczną ustawą okołobudżetową. Zastanawiam się jedynie nad tym, czy ustawa nie wyprzedziła rzeczywistości – czy mamy wystarczająco dobrze przygotowaną do tych zadań kadrę. Mamy oczywiście oligofrenopedagogów, ale do pracy np. z osobami z zespołem Aspergera potrzeba też szczególnych predyspozycji osobowościowych – ostrzega Agnieszka Jabłońska.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Upośledzenie lekkie a nauczyciel wspomagający
    Joanna
    06.04.2019, 22:28
    Witam Syn ma 10 lat jest w 2 klasie szkoły masowej Ma problemy Opóźniony rozwój mowy zarówno czynny jak bierny widoczna jest wada wymowy o typie niedokształcenia mowy o Typie Afazji mieszanej z przewagą motorycznej ,Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego Co w znaczny sposób utrudniają dziecku rozwój mowy i przyswajania wiedzy opóźnienie rozwoju umysłowego jest wtórny W/W zaburzeń Najbardziej obniżony jest rozwój mowy i rozwój społeczny Zaburzenie Emocji i postawa lękowa PPP nie chce uznać sprzężenia ponieważ według nich upośledzenie wtórne nie istnieje a upośledzenie lekkie wyklucza Afazję Syn ma ogromny problem z nauką pisania ,czytania oraz z liczeniem a o języku angielskim już nie wspomnę Bez nauczyciela wspomagającego dziecko nie będzie wstanie wyrównywać deficytów w nauce ponieważ co rok będzie co raz więcej materiału a co za tym idzie wszelkie zaburzenia zachowania czy też depresja Co ja mam zrobić żeby moje dziecko otrzymało takiego nauczyciela
    odpowiedz na komentarz
  • Nauczyciel wspomagający
    Emma
    11.05.2018, 15:48
    Krąży opinia wśród młodych nauczycieli, ze najlepiej być nauczycielem wspomagającym, bo on nic nie robi , za nic nie odpowiada a pieniądze bierze. I ja się z tym zgadzam.
    odpowiedz na komentarz
  • Nauczyciel wspomagający
    alina kapusta
    24.06.2017, 13:46
    Pracuję 36 lat i nigdy nie miałam nauczyciela wspomagającego. Uważam to jest strata pieniędzy. Dziecko niczego się nie nauczy , a przede wszystkim nie nauczy się samodzielności. Inne dzieci będące w tej samej grupie też nie będą samodzielne.Ten przepis trzeba zmienić i to jak najszybciej.
    odpowiedz na komentarz
  • nauczyciel wspomagający
    Zifia
    13.06.2017, 13:32
    wnuk z zespołem aspergera na 22 godziny lekcyjne otrzymał 10 godzin z nauczycielem wspomagającym choć potrzeba jest dużo większa, ponieważ nigdzie w przepisach nie ma określonej ilości jaką organ prowadzący może przydzielić co robić w takiej sytuacji
    odpowiedz na komentarz
  • nauczyciel wspomagajacy
    wered
    29.10.2016, 14:24
    co w przypadku gdy dyrektor mówi na pierwszym spotkaniu , że nie ma nauczyciela wspomagającego (nie podaje przyczyny itd)i nawet go nie proponuje a wie (chyba) o takim obowiązku wynikającego z 1 punktu kształcenia specjalnego?
    odpowiedz na komentarz
  • Dziecko Autyzm w szkole
    Lewandowska Ewa
    27.10.2016, 18:30
    Mam pytanie mam córkę z orzeczeniem Autyzm ma w orzeczeniu nauczyciel wspierający w pierwszej klasie był taki nauczyciel.A w drugiej klasie nie ma na jęz. angielskim ,muzyka ,w-f.Gdzie mam się udać,żeby był ten nauczyciel wspierający przynajmniej na jęz. angielskim.Dziękuję za wiadomość mama dziecka z Autyzmem
    odpowiedz na komentarz
  • Szkoła niepubliczna
    Matka
    20.10.2016, 22:11
    Moje dziecko chodzi do szkoły niepublicznej. Ma stwierdzone ADHD i Zespół Aspergera.Od jakiegoś czasu przeszkadza w prowadzeniu lekcji.rodzice się skarża i nie chca zeby moje dziecko chodziło do tej klasy. Podobno moje dziecko gnębi inne. Nie wiem co mogłabym zrobic....
    odpowiedz na komentarz
  • oddział przedszkolny
    Jolka
    23.03.2016, 15:16
    Mam trudną grupę liczy 24 uczniów, 8 dziewczynek i 16 chłopców( 2 dzieci przyszło z domu dziecka, jedno o 2 lata starsze - nie mam opinii bo jest od tygodnia), w tym 2 chłopców z nie dokońca zdiagnozowanym autyzmem ( 1 chłopiec rozumie polecenia, wypowiada czasem monosylaby, biegający, drugi chłopiec żadnej komunikacji, siedzi cały czas z mamą, bo puszczony rozrzuca wszystko. Co ja nie wymyślam, żeby skupić ich uwagę i zdyscyplinować, rozbiegani chłopcy, gryzący, bijący się, dziwię się sobie, że jeszcze wytrzymuję, cały czas na pełnych obrotach. Jestem sama, stażystka była tylko 3 miesiące. Z mojej inicjatywy odbyło sie spotkanie z dyrektorem, pedagog doraźnie pojawił się, gdy poprosiłam. Dyrektor zlecił zrobienie listy dzieci przebadanych ( aż 17) i ma załatwić osobę wspomagającą. Większość dzieci pochodzi z rodzin problemowych, to też ma wpływ na ich zachowanie, czerpią wzorce. O co powinnam prosić dyrekcję, aby zadbać o siebie..bo nie czuję wsparcia z jej strony, jakoś sie kręciło bo dźwigałam to sama.
    odpowiedz na komentarz
  • Krształcenie specjalne w przedszkolu masowym.
    Korba
    02.03.2016, 11:39
    Witam córka(6lat) dostała diagnoze autyzm dzieciacy HFA,oraz orzeczenie o kształceniu specjalnym i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.W lutym tego roku,uczeszcza do panstwowego przedszkola,i dyrekcja tego przedszkola poinformowała nas rodziców ze nie maja mozliwosci zatrudnienia na teraz do konca roku nauczyciela wspomagajacego i zaproponowali nam pania bez specjalnych kfalikifikacji jako dodatkowa pomoc do pani wychowawczyni.Prosze o opinie czy my mozemy sie nie zgodzic by nasze dziecko z Autyzmem prowadziła nie wykfalikowana osoba do rracy z dzieckiem?.Dyrekcja nas przekonuje do zgody.Mówiąc ze zostało tylko 4 msc do konca roku i oni nie moga przyjac specjalisty?Corka dostała 2 razy w tyg pania z oligofrenopedagoga po 0,5 godz. Nas niepokoi osoba bez kwalifikacji jako nauczyciel wspomagajacy. Czy przedszkole moze nie stosowac sie do zalecen orzeczenia?
    odpowiedz na komentarz
  • Niepełnosprawność ruchowa
    Ewa
    08.02.2016, 16:44
    Czy nauczyciel ma obowiązek wprowadzać na trzecie piętro, w szkole bez windy, dziecko niepełnosprawne ruchowo, które ledwo powłóczy nogami, zwieszając się całym ciężarem na nauczycielu? Czy nauczyciel ma obowiązek wychodzić z nim do toalety i trzymać mu pod penisem kubek, aby mogło się "wysiusiać", bo bez kubka zalewa toaletę, nawet jeżeli siedzi na muszli? Czy są jakieś akty prawne regulujące takie sprawy?
    odpowiedz na komentarz
  • Rzeczywistość
    pedagog
    25.09.2015, 09:12
    Zdecydowana większość dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną pobiera naukę w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych, do klas masowych uczęszczają wyjątki. Jeżeli jeszcze te "wyjątki" mają zadbać o odpowiedni zapis w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, to znów te wspaniałe zapisy w ustawach dla większości dzieci są martwymi zapisami a dotyczyć będą nielicznych. Osobną kwestią jest ogromne niedouczenie kadry nauczycielskiej w tych kwestiach, nawet w szkołach specjalnych dla głuchych potrafią nie znać języka migowego (SJM) lub znają na żenującym poziomie, a o znajomości PJM to już nie ma co wspominać. Terapia behawioralna kojarzy im się zaś wyłącznie z dawaniem dziecku cukierka jak jest grzeczne. Na szybko robili kursy kwalifikacyjne, które skracały szkoły do minimum i natworzyło nam się surdo i oligo i tyflopegadogów, którzy poza bólem głowy i dyplomem nierzadko nie wynieśli nic. Taki surdopedagog nie potrafi odróżnić implantu od aparatu i nie wie nawet jaką korzyść ma z tego dziecko, a migowego to nawet na tych kursach czy teraz studiach podyplomowych to nawet nie ma w programie zajęć. O nowoczesnych czy nawet jakiś skutecznych metodach pracy z tymi dziećmi większość nie słyszała. O przepraszam, słyszała, ale każdy co innego i zwykle jeszcze źle:). Nasza edukacja jest bardzo skuteczna w kreowaniu przyszłych beneficjentów pomocy społecznej z tych dzieci i w delegowaniu obowiązków ich rodzicom, którzy nierzadko realizują znaczną część programu nauczania w domu. Taka jest bardzo często smutna rzeczywistość. Zmiany w ustawach nie idą w parze ze zmianami mentalności. I tylko tych dzieci szkoda.
    odpowiedz na komentarz
  • Dysleksja
    Bożena
    11.09.2015, 09:09
    Co z dziećmi (np. : IV klasa ) że stwierdzona dysleksją ? Czy nadal w szkole będą uznawane za słupki ? Pozostawione same sobie i negatywnie oceniane ?
    odpowiedz na komentarz
  • oskar
    anna
    10.09.2015, 22:29
    a czy dla dzieckka niewidzacego na jedno oko troche opoznionemu w rozwoju tez bedzie przyslugiwal taki opiekun nauczyciel wspomagajacy czy potrzrbne bedzie orzeczenie od psychologa ze dziecko wymaga takiej opieki
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Sonda

Czego najbardziej Ci brakuje, gdy kolejne dni spędzasz w domu z powodu zagrożenia koronawirusem?

Biuletyn

Wspierają nas