Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dostosowanie stanowiska pracy w urzędzie

09.12.2015
Autor: Anita

Witam, mamy w urzędzie osobę niepełnosprawną ruchowo – uraz kręgosłupa – która porusza się o kulach, ale także na wózku oraz musi być cewnikowana. Pracuje w kancelarii urzędu. Chciałabym wiedzieć, jakie muszą być parametry jej stanowiska pracy, czy odległośc do toalety ma też znaczenie? Anita

Szanowna Pani,

Stanowisko pracy osoby z niepełnosprawnością powinno być indywidualnie dostosowane do potrzeb tej osoby. Dostosowując stanowisko pracy osoby z niepełnosprawnością, należy przede wszystkim rozpoznać jej potrzeby wynikające z dysfunkcji, np. ustalić minimalną przestrzeń, która jest potrzebna do poruszania się, wysokość biurka, rodzaj krzesła. Jeśli osoba ma także dysfunkcję w obrębie kończyn górnych, konieczne będzie także zapewnienie dodatkowych urządzeń peryferyjnych (specjalnej klawiatury, myszy itp.). Osoba ta może mieć potrzeby dotyczące organizacji pracy, np. umieszczenie blisko biurka najczęściej używanych dokumentów, narzędzi itp., tak by ograniczyć konieczność wstawania czy sięgania po niezbędne dokumenty. Odległość od toalet wynika z obowiązujących przepisów i nie ma tutaj znaczenia rodzaj niepełnosprawności. W tym przypadku nie powinno być to najprawdopodobniej więcej niż 75 m. Konieczne jest także spełnienie warunków wymaganych przepisami BHP.

Z poważaniem,

Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas