Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Pełnomocnik Rządu – dyskusje zamiast rewolucji

10.03.2016
Autor: Mateusz Różański
zapełniona sala sejmu, w której trwały dyskusje

- Uważam system wsparcia osób z niepełnosprawnością za sprawę tak delikatną, że bałbym się podejmować gwałtowne działania, wykonywać gwałtowne ruchy, gdyż jak państwo najlepiej wiedzą, łatwo jedną decyzją utrudnić funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością – powiedział Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Krzysztof Michałkiewicz, podczas pierwszego w obecnej kadencji posiedzenia sejmowej podkomisji ds. osób niepełnosprawnych, które odbyło się 10 marca br. Nie wszyscy obecni na posiedzeniu przedstawiciele środowiska podzielali ostrożność pełnomocnika. 

- Perspektywa rządzących jest często uwarunkowana zasobami finansowymi. Natomiast perspektywa reprezentujących osoby z niepełnosprawnością to perspektywa bronienia ich interesów i dbania o te osoby. Oczekują więc, że państwo będzie na tyle wydolne, by ich potrzeby jak najpełniej zaspokajać  – mówił poseł Sławomir Piechota z Platformy Obywatelskiej. - Mam przekonanie, że pan Krzysztof Michałkiewicz, który jest przyjacielem środowiska osób z niepełnosprawnością, bo od lat jest w ich sprawy zaangażowany, potrafi udzielić maksymalnego wsparcia środowisku – dodał i jednocześnie zachęcił licznie zebranych na posiedzeniu parlamentarzystów i gości do dyskusji. 

A dyskusja była wielowątkowa – poruszano niemal spektrum spraw dotyczących osób z niepełnosprawnością – od kwestii zatrudnienia i orzecznictwa po problemy tak szczegółowe jak szkolenie tłumaczy jęzka migowego. Posiedzenie było też dobrą okazją, aby swoje poglądy i plany zaprezentował minister Michałkiewicz. 

Filozofia ostrożności

– Wszystkie decyzje będą przemyślane, a zmiany dokładnie przedyskutowane i skonsultowane z państwem i na pewno będziemy spokojnie dostosowywać przepisy prawa i funkcjonowanie administracji rządowej do wsparcia środowiska osób z niepełnosprawnością tak, by wszystkie rozwiązania dostosowywać do zmieniających się okoliczności, potrzeb i priorytetów – tłumaczył minister Michałkiewicz.

Dyskusji, która jest dla ministra kluczowa, ma służyć Krajowa Rada Konsultacyjna ds. Osób Niepełnosprawnych.

- Uważam, że Rada Konsultacyjna powinna być w większym stopniu takim ciałem, które by reprezentowało środowisko osób z niepełnosprawnością i przekazywało informacje o ich potrzebach i oczekiwaniach oraz konsultowało z pełnomocnikiem sprawy dotyczące całego środowiska – powiedział minister, informując przy tym, że kadencja poprzedniego składu Rady skończyła się w ubiegłym roku. Krzysztof Michałkiewicz poinformował, że z przyczyn finansowych wydawanie nowych legitymacji dla osób z niepełnosprawnością będzie przesunięte na następny rok. Zaprezentował też dwa ważne projekty finansowane ze środków unijnych – jeden dotyczy ekonomii społecznej, a drugi przeglądu systemu orzecznictwa. Drugi projekt wzbudził na sali ogromne emocje, zwłaszcza wśród osób zajmujących się realizacją w Polsce zapisów Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.

Agnieszka Dudzińska z Fundacji Niegrzeczne Dzieci na posiedzeniu

Po prawej dr Agnieszka Dudzińska ze stowarzyszenia Niegrzeczne Dzieci

Nie mamy systemu, chcemy ICF

- Nie zgadzam się z tym, że mamy w Polsce system i że tego systemu nie należy ruszać, gdyż my takiego systemu nie mamy i o tym mówiliśmy przez osiem lat poprzedniemu rządowi – stwierdziła dr Agnieszka Dudzińska ze stowarzyszenia Niegrzeczne Dzieci, była wiceprezes PFRON (w 2013 r.)  – o tym też mówili rodzice dzieci z niepełnosprawnością, z którymi pan minister spotkał się w lutym. Cały czas są ogromne niezaspokojone potrzeby. Liczymy, że w duchu Konwencji ONZ działania poszczególnych resortów zostaną połączone w jeden wspólny system, w którym osoby z niepełnosprawnością będą funkcjonować. Osoba z niepełnosprawnością nie dzieli się przecież na protezy, zatrudnienie, edukację i udogodnienia. Chcemy, żeby to wszystko było ujednolicone w jednym wspólnym systemie – podkreśliła dr Dudzińska.

Jej zdaniem kluczowa jest zmiana systemu orzekania o niepełnosprawności. Dla wielu działaczy społecznych i naukowców, zwłaszcza zajmujących się kwestią wdrażania zapisów Konwencji ONZ, jest on przestarzały i niewydolny.

- Dlaczego nie możemy od razu zabrać się do zmiany orzecznictwa, skoro jest źródłem wszystkich problemów i o cokolwiek się potkniemy, wracamy do tematu orzecznictwa. Oczekujemy orzecznictwa opartego o ICF – jest to temat przedyskutowany w poprzedniej kadencji. Orzecznictwo powinno się przekładać na konkretne wsparcie i być receptą – podkreślała dr Dudzińska, według której zastosowanie ICF może zmienić sposób patrzenia na kwestię osób z niepełnosprawnością. - Najpierw powinno się patrzeć na potencjał, a potem deficyty, które przełożą się na konkretne skwantyfikowane i wycenione wsparcie – tego bym oczekiwała jako rodzic dziecka z niepełnosprawnością.

Żenienie wody z ogniem

Pełnomocnik Rządu wykazał się w tej materii umiarem i daleko idącą ostrożnością.

- Chciałbym, żeby rozwiązania nie były narzucane, ale stały się wynikiem dyskusji ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością. Każdy rząd obiecywał ujednolicenie orzecznictwa i żadnemu się to nie udało – mówił minister Michałkiewicz. - Mamy pięć systemów orzeczniczych. Czy trzeba je koniecznie ujednolicić? Nie jestem tego pewny. Zgadzam się natomiast z tym, że powinny one być równoległe, wzajemnie się uzupełniać, nie być sprzeczne - dodał. Zdaniem pełnomocnika problem polega na tym, że systemy orzekania powstawały do różnych celów i trudno połączyć je w jeden spójny system. – Trochę jest to jak żenienie wody z ogniem, skoro chcemy zrobić jeden system orzecznictwa dla wojska, policji, dzieci i dla ZUS. Jest to ambitne zadanie, ale moim zdaniem skazane na niepowodzenie, gdyż cel każdego orzecznictwa jest inny – podkreślił Krzysztof Michałkiewicz.

Pełnomocnik osób niepełnosprawnych z przedstawicielami Biura osób niepełnosprawnych i PFRON

Od prawej: dyrektor Biura Osób Niepełnosprawnych Mirosław Przewoźnik, minister Krzysztof Michałkiewicz i dyrektor Wydziału Analiz i Programowania PFRON Krzysztof Kaca

Głęboka reforma

Diametralnie inne stanowisko zajmuje dr Krzysztof Kurowski z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, które na bieżąco monitoruje sytuację osób z niepełnosprawnością w Polsce.

- Najważniejsza jest zmiana paradygmatu tak, żebyśmy rozmawiali o prawach osób z niepełnosprawnością z perspektywy praw człowieka i odeszli od modelu opiekuńczego. To powinna być całościowa zmiana, której podstawą musi być głęboka reforma systemu orzecznictwa – mówił Krzysztof Kurowski -  Bez takiej reformy nie pójdziemy dalej. Wszelkie inne zmiany będą tylko kosmetyczne i szczątkowo poprawią sytuację niektórych osób z niepełnosprawnością. Nie będzie natomiast zmiany jakościowej – podkreślił i dodał, że według niego ujednolicenie systemu orzecznictwa w Polsce jest możliwe, choć niezwykle trudne. 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • sytuacja matek na EWK
    Barbara
    27.04.2016, 18:07
    Witam urodziłam syna majac przepracowane 20lat okazało się że syn jest nieuleczalnie chory .Niepełnosprawny w stopniu znacznym,ze wzgledu na jego stan zdrowia przeszłam na emeryturę,opiekuję sie już 19 lat 24 godzin dziennie nie mogłam podjąć pracy ,ze wzgledu na jego stan zdrowia pobieram emeryture 750 zl syn dostał 644 renty socjalnej ,BYŁ PROJEKTustawy aby wyrównać nasze nedzne emerytyury do kwoty swiadczenia pielegnacyjnego?co się z nim stało? Rzad traktuje nas jak matki drugiej kategorii dając jednym matkom swiadczenie pielegnacyjne 1300 zł opłacając im składki na ubezpieczenie i zdrowotne a nam matkom które przepracowały 20 lat i nadal opiekują sie dorosłymi dziecmi czesto leżącymi żal wyrównać emerytury choćby do tej kwoty świadczenia .Jest nam bardzo przykro z tego powodu .
    odpowiedz na komentarz
  • sytuacja matek na EWK co pracowały 20 lat majac niepełnosprawne dzieci
    matka dorosłego niepełnosprawnego
    01.04.2016, 21:29
    Program 500+ tyle sie mowi i ile rodzin jest tym objete i tak dla dziecka małego np. 2 letniego 500+ a juz niepełnosprawny od urodzenia tylko dorosły/ dziecko bo opieka 24 na dobe mimo wieku/ ma 644,- . Jaka róznica w utrzymaniu ????????? Wielka , ogromna i tego nie bierze sie pod uwage utrzymanie 2 latka zdrowego a takiego 30, 40 latka niepełnosprawnego gdzie leki, rehabilitacja i nne. Przeciez on powietrzem nie żyje ma potrzeby i to duze. Druga sprawa zepchniecie na margines starsze matki 60, 70 letnie co nadal opiekuja sie niepełnosprawnymi dorosłymi dziecmi i opieka dalej 24 na dobe a te dorosłe niepelnosprawne dzieci maja 30, 40 lat. Matki sa na EWK bo pracowały mimo niepełnosprawnosci swych dzieci 20 lat pracy by miec nedzne EWK 757,- 800,- / na EWK bedac juz np. 24 lata a zaznaczam NADAL OPIEKUJA SIE DOROSŁYMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI DZIECMI/ . Mam pytanie dlaczego Rzad nie przychyla sie do tego by nam pomoc. Drogi Rzadzie czym my sie róznimy od matek co na swiadczeniach pielęgnacyjnych sa i maja obecnie 1.300,- . Rzad dobrze wie ,ze wśród tych matek sa takie które m nie udalo sie dopracowac do 20 lat bo zmieniono ustawe ale duż, duzo jest mlodych matek czesto mlodszych od naszych dorosłych niepełnosprawnych dzieci które nigdy nie pracowały i maja dzie 5, 10, 15 lat. Dla nas matek 60, 70 letnich które kosztem zdrowia pracowały i dalej opiekuja sie 24 na dobe dorosłymi niepełnosprawnymi dziecmi NIE MA NA DODATEK byśmy byly potraktowane GODNIE za nasza ciężka prace. My majac 757,- to tylko mamy o 250,- wiecej od małego dziecka np. 2 letniego a gdzie na leki , na nasza rehabilitacje. Pieniadze na 500+ znalazły sie a tak trudno by matki na EWK ktore faktycznie nadal opiekuja sie dziecmi pomoc NIE MA. MY TEGO NIE ROZUMIEMY. Mowiono wynagrodzenia za opieke powinno byc równo. A CO JEST. No nic my dzisiaj mamy ok 550,- mnie od matek na świadczeniach pielegnacyjnych dla nas to ogromnie PONIZENIE cjociazby ze względu na nasz wiek i prace w stosunku do matek na świadczeniach pielęgnacyjnych, TO JEST SPRAWA PRIORYTETOWA i na to Rza jak znalazł pieniadze dla małych dzieci do 18 lat powinien i dla nas znależ nasze dorosłe dzieci mimo , ze opieka 24 na dobe tych 500+ przeciez nie dostalo a my matki na EWK ??????????? TO PRZYKRE ZA nasze 20 lat pracy i dalsza opieke co mamy 757,- 800,- to nas poniza
    odpowiedz na komentarz
  • to jest SYSTEM
    Włodzimierz
    15.03.2016, 11:48
    Jeśli są pieniądze, to powstaje system ich zagospodarowania .Jestem niepełnosprawny od 1994 r i w powiecie Włocławek było 4 ludzi kompetentnych zajmujących się nami plus ZUS.Pieniądze na niepełnosprawnych były kierowane bezpośrednio na rehabilitacje.Teraz mamy system który żyje własnym życiem a my jesteśmy tylko przedmiotami na których robi się pieniądze jesli nie to "uzdrawia "się nas .Taki system działał w faszystowskich Niemczech ,czyli masz kasę i zdrowie kombinuj , i masz orzeczenia i profity a naprawdę niepełnosprawni do komory, co będą przeszkadzać w robieniu pieniędzy.Widzę nowe karty parkingowe i posiadaczy ,to tylko jedna osoba na 10 wygląda jak ja lub gorzej ode mnie, reszta to "panienki w szpileczkach" lub "kierowcy po zakupy.Zebrano karty prostym biednym ludziom ,bo każdy przynajmniej raz dziennie musi zapłacić za parking 2 zł co daje około 2mln zł dla spółeczek dziennie ,a zatem to jest kolejny skok na kasę.Ci co mają kasę mają orzeczenia karty parkingowe a reszta siedzieć i umierać .Koszt "wyrobienia " dobrych papierów do orzecznictwa to około 1000zł tyle trzeba dołożyć Systemowi by lepiej żyć, albo Cię zweryfikują .Myślałem że jak przyjdą nowi czyli PIS to zrobią porządek z tą mafią ,ale oni teżmają wspólne interesy a nam pozostaje wegetacja i śmierć i też to jest interes . Dodam tylko ,złożyłem odwołanie od orzeczenia w pażdzierniku 2015 i mam czekać na rozpatrzenie do 16 listopada 2016 może się poprawię albo umrę w tym czasie . POZDRAWIAM WSZYSTKICH NIEPEŁNOSPRAWNYCH
    odpowiedz na komentarz
  • Nie będzie w tym roku legitymacji? - Nic dziwnego.
    Osoba niepełnosprawna
    15.03.2016, 11:11
    To jasne, państwa nie stać na wdrożenie nowych legitymacji w tym roku m.in. dzięki wprowadzeniu programu 500+, o którym we wszelkich mediach tak szeroko rozprawiają i argumentują, że nie zachwieje on krajowej gospodarki zapominając jednak o tym, że poza dziećmi są jeszcze w tym kraju inne grupy społeczne (również niepełnosprawni) mające także swoje potrzeby i oczekują od władz ich rozwiązania.
    odpowiedz na komentarz
  • Dyskusja- tak, jeżeli prowadzi do zmiany
    Bogumiła
    12.03.2016, 11:23
    Nowe, lepsze orzecznictwo jest pożądane. Jego elementem winno być opiniowanie usług niezbędnych i możliwości uczestnictwa w procesie socjalizacyjnym.
    odpowiedz na komentarz
  • Potrzebni nam odpowiedni ludzie na odpowiednich stanowiskach!
    Krystyna
    11.03.2016, 19:40
    Uśmiałam się po pachy z tej wypowiedzi Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Widać, że ciężko wystraszony podejmowaniem jakichkolwiek decyzji, dlatego tak chętnie podejmuje dyskusję. A ile lat ma trwać jeszcze ta dyskusja?
    odpowiedz na komentarz
  • za co wam płacą?
    KAZIK
    11.03.2016, 13:43
    NIEROBY !!!! -BRAĆ SIĘ ZA UCZCIWĄ ROBOTĘ, A DEBATY PROWADZIĆ NA SPOTKANIACH TOWARZYSKICH..
    odpowiedz na komentarz
  • UTRUDNIENIA, PUŁAPKI DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH
    Inwalida i osoba o białej lasce
    11.03.2016, 12:46
    Oświadczam, że ja niepełnosprawny obywatel Rzeczypospolitej Polskiej jestem jednym z wielu gdzie państwo: 1. nie myśli o przyszłości dla osób niepełnosprawnych, 2. zniechęca do dalszego życia osoby niepełnosprawne, 3. nie troszczy się i nie wspiera duchowo osób niepełnosprawnych w razie potrzeby, 4. zatrudnia bezdusznych i nie mających sumienia urzędników odbierających osobom niepełnosprawnym jedyne źródło utrzymania, czyli zasiłek np. w razie przygarnięcia przez obcych ludzi dobrej woli mających dwóch niepełnosprawnych synów, bezdomnego mężczyzny lat 61 będącego osobą niepełnosprawną bez nogi, pomagającego w miarę możliwości tym niepełnosprawnym dwóm synom i śpiącego mimo zimna w łóżku znajdującym się w ganku bez podłogi, gdzie bezduszni urzędnicy Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narolu na Podkarpaciu potraktowali tych obcych ludzi jako rodzinę odbierając w 2015 roku bezdomnej osobie niepełnosprawnej bez nogi z Narola zasiłek w wysokości 529 złotych jako jedyne źródło utrzymania między innymi na lekarstwa, przez to zmarł pod koniec października 2015 r. na zawał serca nie kupując lekarstw i jedząc tylko to co otrzymał lub to co znalazł, 5. patrzy przez palce na nepotyzm i protekcję, tylko każe osobom niepełnosprawnym wiele lat czekać w kolejkach, pozwala bardziej cierpieć w niepewności i szybciej umierać, nie pomaga znaleźć pracy między innymi dla osób niepełnosprawnych, a zależy na leczeniu, rehabilitacji bez kolejki i znalezieniu pracy swoim rodzinom, kolesiom, czy bogatym, 6. nie refunduje na lekarstwa ratujące życie, operacje również ratujące życie za granicą, nie dofinansowuje lub stosuje i to biurokratycznie jednocześnie pomniejszające z roku na rok symboliczne dofinansowania na potrzeby protez, wózków inwalidzkich, specjalistycznego sprzętu komputerowego dla osób z porażeniem ruchowym, niewidomych i niedowidzących, aktywnego udziału w zorganizowanych integracyjnych spotkaniach, zawodach sportowych dla biednych osób niepełnosprawnych, niewidomych i niedowidzących tworząc jednocześnie tylko na pokaz nie mających pieniędzy większość szkół specjalnych, integracyjnych klubów sportowych, fundacji, związków, organizacji, stowarzyszeń dla niepełnosprawnych oraz zezwala na łatwe powstawanie fikcyjnych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych przez oszustów zgarniających miliony złotych, 7. nie dostosowuje większości stron internetowych, programów telewizyjnych, telefonów np. w formie wysyłania SMS-ów w razie wzywania pomocy dla osób niepełnosprawnych, niewidomych, niedowidzących i głuchoniemych. 8. poniża, dyskryminuje osoby niepełnosprawne w życiu osobistym, kulturalnym i zawodowym, 9. daje osobom niepełnosprawnym na każdym kroku życie pod górkę, 10. stwarza napotykać osobom niepełnosprawnym przeszkody biurokratyczne, zanim coś osiągną lub zrealizują, 11. zalicza osoby niepełnosprawne do drugiej kategorii społeczeństwa, 12. odtrąca, odrzuca, odpycha osoby niepełnosprawne od społeczeństwa, życia naukowego, kulturalnego i gospodarczego, 13. nie dowartościowuje osób niepełnosprawnych, uznaje je za gorszych w społeczeństwie, bycia nieprzydatnym dla Polski niepełnosprawnych intruzów, obciążeniem dla społeczeństwa, niepotrzebnym i zbędnym w społeczeństwie, w życiu naukowym, kulturalnym i gospodarczym, a więc w ekonomicznie niewolniczej pracy, 14. dąży do wyeliminowania osoby niepełnosprawne, 15. tworzy dla niepełnosprawnych drogi z barierami, a dopiero po interwencji drogi bez barier i to z wielkimi trudnościami, 16. tworzy w miastach na wielu parkingach zbyt wąskie koperty parkingowe dla osób niepełnosprawnych nie nadające się dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, czyli 2,5 m szerokości zamiast 3,6 m szerokości, a także bez znaków drogowych pionowych o symbolu D-18a "parking - miejsce zastrzeżone" lub D-18b „parking zadaszony” z tabliczką T-29 (umieszczoną pod tym znakiem), a tylko z namalowanym na kopercie znakiem poziomym P-20 stwarzając tym samym niewidoczność w razie opadów śniegu, deszczu oraz zawsze z daleka, a tworzenie takich kopert jest niezgodne z przepisami techniczno–budowlanymi (Prawo Budowlane, rozdz. 3): „Miejsca postojowe dla samochodów osobowych” (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690) i podlega podlegać karze grzywny między innymi następującego art. 85a kodeksu wykroczeń: § 1. Kto narusza przepisy dotyczące sposobu znakowania dróg wewnętrznych, podlega karze grzywny. § 2. Tej samej karze za czyn określony w § 1 podlega ten, kto zlecił wadliwe dokonanie tej czynności, 17. pozwala na to, że policji, straży miejskiej, ochroniarzy centrów handlowych nie interesują nielegalnie parkujący kierowcy na kopertach parkingowych, natomiast policja i straż miejska kontroluje i karze mandatem dopiero po uprzednim powiadomieniu przez świadka nielegalnie zaparkowany pojazd, przez co naraża się też świadka na niebezpieczeństwo ze strony obserwującego powiadomienie nielegalnie parkującego kierowcy i dlatego też tacy świadkowie boją się powiadamiać. Jeśli zdrowy kierowca zaparkuje bez biletu na normalnej kopercie strefy płatnego parkowania to natychmiast zjawia się kontroler, aby wypisać mandat, 18. utrudnia w życiu osobom niepełnosprawnym i przez to są niedoinformowane osoby niepełnosprawne poprzez różne przepisy w różnych miastach Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące w jednym mieście bezpłatnego, a w innym mieście płatnego parkowania w płatnej strefie zamieszczając przed strefą płatnego parkowania cennik parkowania tylko dla zdrowych kierowców, a nie zamieszczając żadnych informacji dla osób niepełnosprawnych, a także stosuje w różnych miastach różne przepisy dotyczące ulg przejazdowych i bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej i przed udaniem się do danego miasta państwo sprawia osobom niepełnosprawnym dużo trudu w poszukiwaniu odpowiednich przepisów ustanowionych przez dane miasto. 19. rzuca kłody pod nogi chętnym do pracy rencistom, a więc dorabiającym osobom niepełnosprawnym do najniższej w Europie głodowej renty a więc poniżej minimalnego wynagrodzenia, zmusza do bycia niewolnikiem w pracy pod względem finansowym, a przez to też do życia w biedzie, „gnębi” i „uśmierca” też dorabiających do otrzymujących w Rzeczypospolitej Polskiej najniższej w Europie głodowej renty, a więc dużo poniżej minimalnego wynagrodzenia rencistów, czyli osoby niepełnosprawne pod względem finansowym, poprzez zwracanie uwagi raz na trzy miesiące na limity do 70 proc. zaniżonego, zmiennego, niestałego, czyli podobnie jak według aktualnego kursu walutowego, a więc skandalicznego, bezprawnego, niesprawiedliwego, dyskryminacyjnego, nagłego, z dnia na dzień niezapowiedzianego i to bez żadnego powiadamiania o kilka dni wcześniej, bez żadnej przyczyny ekonomicznej ze strony pracodawcy, bez winy zatrudnionego emeryta, rencisty niezwiązanego z sytuacją w miejscu pracy, czy też zmianą zakresu praw obowiązków w pracy z roku na rok w coraz wyższej kwocie, powodującego przez zatrudnionego emeryta, rencistę rezygnację z części zaplanowanych wydatków pomniejszanego wynagrodzenia każdego roku od dnia 1 września na przykład: • od 1 września 2014 r. do 30 listopada 2014 r. aż o 108,80 złotych brutto, a od 1 grudnia 2014 r. do 28 lutego 2015 r. o 78,00 zł w dół i • od 1 września 2015 r. do 30 listopada 2015 r. aż o 140,00 złotych brutto, a od 1 grudnia 2014 r. do 28 lutego 2015 r. o 111,70 zł w dół z powodu spadku w drugim kwartale 2014 r. o 155,03 zł przeciętnego wynagrodzenia wynoszącego 3.739,97 zł w porównaniu z pierwszym kwartałem 2014 r. oraz spadku w drugim kwartale 2015 r. o 200 zł przeciętnego wynagrodzenia wynoszącego 3854,88 zł w porównaniu z pierwszym kwartałem 2015 r. nie mającego jak już wyżej wspomniałem nic wspólnego z pracą, a będącego dla zatrudnionego emeryta, rencisty tym, co piernik do wiatraka mimo zdobytego wykształcenia i dobrze płatnego stanowiska pracy, również niedowartościowanego w życiu zawodowym, poniżanego zawodowo, pokrzywdzonego, nie wspieranego duchowo tylko doprowadzanego też do załamania nerwowego, biurokratycznie dyskryminowanego, niesprawiedliwie traktowanego, gorszego od zdrowych pracowników w wieku produkcyjnym zatrudnionych na takim samym stanowisku i pracujących również na cały etat oraz otrzymujących wyższe, stałe i bez żadnej obniżki wynagrodzenie, a zdrowym pracownikom w wieku produkcyjnym obiecuje przed wyborami podwyżki i realizuje je po wyborach, 20. przyznaje co trzy miesiące niesprawiedliwie zmienne limity tylko 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia czyli podobnie jak według aktualnego kursu walutowego dorabiającym osobom niepełnosprawnym do otrzymywanej w Rzeczypospolitej Polskiej najniższej w Europie głodowej renty, a więc dużo poniżej minimalnego wynagrodzenia, czyli stosuje zasady nierówności rencistów, a więc dorabiających osób niepełnosprawnych z innymi zdrowymi osobami do jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości według ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych niezgodnej z normami prawnymi zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, a więc traktowana jest niezgodnie z artykułami 32 i 33 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz artykułami 27 i 28 sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, a opublikowanej w Dzienniku Ustaw, poz. 1169 z dnia 25 października 2012 r., 21. traktuje zbyt rygorystycznie żądając podniesionym głosem okazania legitymacji o niepełnosprawności od znanych z widzenia i wielokrotnie widzianych osób niepełnosprawnych uprawnionych do zakupu biletów ulgowych lub do bezpłatnych przejazdów oraz zbyt rygorystycznego żądania zapłaty wysokiej opłaty karnej, w przypadku braku w/w legitymacji z powodu np. zapomnienia, czy zostawienia w innej torbie lub w kieszeni innego ubrania, 22. traktuje gorzej osoby niepełnosprawne od studentów, kiedy to jeszcze do 31.12.2010 r. osoby niepełnosprawne wraz ze studentami mieli jednakowe ulgi w wysokości 37% i 49 % na przejazdy środkami komunikacji publicznej PKP i PKS, a potem Prezydent Bronisław Komorowski i Premier Donald pomyśleli tylko o studentach domagających się wyższych ulg na przejazdy publicznymi środkami komunikacji PKP i PKS, a nie o osobach niepełnosprawnych mających nadal 37% i 49 % i od 1.01.2011 r. studenci mają 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych. Oprócz tego niesprawiedliwością dla osób niepełnosprawnych o znacznym stopniu niepełnosprawności oprócz niższych od studentów ulg na przejazdy środkami komunikacji publicznej PKP i PKS są też ulgi aż w wysokości 95% dla opiekunów tych to osób niepełnosprawnych o znacznym stopniu niepełnosprawności. Moim zdaniem osoby niepełnosprawne o znacznym stopniu niepełnosprawności i ich opiekunowie powinny jednakowe ulgi w wysokości 95%. Również skandalem jest to, że emeryci i renciści oraz ich współmałżonkowie, na których pobierane są zasiłki rodzinne mają tylko 2 razy w roku ulgę w wysokości 37%, a nie cały czas na wszystkie przejazdy, 23. nie interesuje się uprzywilejowaną obsługą osób niepełnosprawnych poza kolejnością w sklepach, punktach usługowych, bankach, kiedy gdy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w czasach socjalizmu w każdym sklepie, punkcie usługowym, banku wisiała zawsze informacja następującej treści: „Inwalidzi i kobiety ciężarne obsługiwani są poza kolejnością”, to chętniej i w praktyce obsługiwano inwalidów i kobiety ciężarne poza kolejnością. Teraz w Rzeczypospolitej Polskiej mimo, że niektóre kasy mające symbole niepełnosprawności nad kasami dla osób niepełnosprawnych, to tylko teoretycznie, gdyż są nieczynne oraz przy tych kasach kasjerzy udając, że nie widzą niepełnosprawnych klientów obsługują tylko stojących w kolejkach zdrowych klientów nie zwracając uwagi na niepełnosprawnych klientów i kobiet w ciąży, gdyż też im bardziej zależy na szybkiej obsłudze według kolejności zdrowych klientów. Większość kasjerów obsługuje osoby niepełnosprawne i kobiety w ciąży tylko w ramach przeprowadzanej kontroli z zewnątrz. Gdy tylko osoba niepełnosprawna chce sama być obsłużona bez kolejki, to zdrowi klienci traktują osoby niepełnosprawne jako intruzy zwracając strasząc nas podniesionym głosem, a kasjer nie stanie w obronie osób niepełnosprawnych. Zdrowy klient widząc idącą do kasy lub do lady osoby niewidome lub niedowidzące o białej lasce nagle przyśpiesza chcąc w ostatniej chwili wyprzedzić osobę o białej lasce w drodze po to, aby jako pierwszy stanąć przy kasie lub przy ladzie i aby szybciej zostać obsłużonym przed osobą o białej lasce. Może państwu ruszy sumienie po napisaniu przeze mnie prawdy na temat nieprzestrzegania prawa przez państwo, ponieważ państwo chyba nie wie, że istnieje paremia prawnicza, a więc ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa szkodzi, która stanowi jeden z wielu fundamentów państwa prawa.
    odpowiedz na komentarz
  • Żądanie pionowych znaków parkingowych i szerokich kopert parkingowych
    Inwalida i osoba o białej lasce
    11.03.2016, 12:45
    Nie zwracam się z prośbą, a żądam, aby na wszystkich parkingach dla osób niepełnosprawnych były tylko pionowe znaki, a nie tylko poziome. Poziome znaki mogą być, ale tylko z tabliczką T-29. Również żądam tylko kopert parkingowych osób niepełnosprawnych szerszych od normalnej koperty czyli 3,6 m szerokości, a w przypadku usytuowania wzdłuż jezdni – długość co najmniej 6 m i szerokość co najmniej 3,6 m, spełniających warunki określone w przepisach techniczno – budowlanych (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690), gdyż osoba niepełnosprawna będąca na wózku inwalidzkim wchodzi do auta, drzwi muszą być otwarte na całą szerokość. Inaczej nie wciągnie wózka. Na parkingach dla osób niepełnosprawnych są poziome i pionowe znaki. Stanowczo się nie zgadzam, gdy tylko są znaki poziome. Znaków poziomych nie zobaczy nikt z daleka. Przez to osoba niepełnosprawna jest zdezorientowana, gdyż nie wie, gdzie ma zaparkować. Znaki te są niewidoczne, gdy jest mokro lub śnieżnie. W 2008 roku widząc takie znaki poziome przed Kauflandem w Lesznie prosiłem dyrektora Kauflandu, aby umieścić znaki pionowe. Dyrektor nie zareagował. Zadzwoniłem do dyrekcji Kauflandu we Wrocławiu i udając Niemca w języku niemieckim natychmiast połączono mnie z dyrekcją. Następnego dnia pojawiły się przed Kauflandem w Lesznie trzy znaki pionowe, które są do dziś widoczne z daleka. Ponadto dużo kopert parkingowych dla osób niepełnosprawnych jest za wąskich, czyli posiadają one takie wymiary, jakie mają normalne koperty, czyli 2,3 m. Koperta parkingowa dla osób niepełnosprawnych winna być szersza od normalnej koperty i powinna mieć 3,6 m szerokości, a w przypadku usytuowania wzdłuż jezdni – długość co najmniej 6 m i szerokość co najmniej 3,6 m, a więc powinna spełniać warunki określone w przepisach techniczno–budowlanych (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690). Kiedy osoba niepełnosprawna będąca na wózku inwalidzkim wchodzi do auta, drzwi muszą być otwarte na całą szerokość. Inaczej nie wciągnie wózka Nie wysiądzie z samochodu osoba niepełnosprawna będąca na wózku inwalidzkim, gdyż przez zbyt wąską kopertę nie będzie mogła przesiąść się z samochodu na wózek inwalidzki. Takie wąskie koperty parkingowe dla osób niepełnosprawnych są przed np. przed Galerią Leszno oraz przed Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym w Lesznie – woj. wielkopolskie. Wiadomo przecież, że do szpitala na leczenie i rehabilitację przyjeżdża sporo osób niepełnosprawnych będących na wózku inwalidzkim. Nikt zdrowy z administracji Wojewódzkie Szpitala Zespolonego nie pomyślał w czasie budowy parkingu o niepełnosprawnych będących na wózku inwalidzkim, tj. nie dostosował się do przepisów techniczno–budowlanych (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 69
    odpowiedz na komentarz
  • Bezprawnie pobierane opłaty parkingowe od niepełnosprawnych
    Inwalida i osoba o białej lasce
    11.03.2016, 12:44
    W dniu 13.08.2012 r. wysłałem dziennikarzowi Gazety Prawnej panu Piotrowi Szymaniak sporządzone przeze mnie pismo z dnia 11.08.2012 r. dot. miejsc parkingowych oraz legitymacji osób niepełnosprawnych, które również jest w załączniku. Dzięki temu pismu w dniu 23.08.2012 r. ukazał się dzięki mnie i o mnie artykuł w Gazecie Prawnej pt. "Różne miejsca, różne przepisy parkowania dla niepełnosprawnych". Oto strona internetowa: http://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/401853,rozne-miasta-rozne-prz episy-parkownia-dla-niepelnosprawnych.html Oświadczam, że są bezprawnie pobierane opłaty parkingowe od niepełnosprawnych. Niesprawiedliwe jest to, że w miastach w Polsce są różne przepisy nie w ramach ustaw, a prywatnie i według własnego widzimisię, czyli na podstawie własnych uchwał państwowych, a nie prywatnych rad tych miast w jednych miastach dopuszczające bezpłatne parkowanie osób niepełnosprawnych na zwykłej kopercie parkingowej z umieszczoną w widocznym miejscu niebieską kartą parkingową osoby niepełnosprawnej ze zdjęciem służącą do parkowania na znajdującej się w całej Polsce oraz w innym państwie na świecie kopercie parkingowej dla osób niepełnosprawnych, a w drugich miastach również na podstawie własnych uchwał państwowych, a nie prywatnych rad tych drugich miast dopuszczające z kolei bezpłatne parkowanie osób niepełnosprawnych na zwykłej kopercie parkingowej i pobierające opłaty od osób niepełnosprawnych, a innych miastach wydające osobom niepełnosprawnym mającym niebieską kartę parkingową osoby niepełnosprawnej ze zdjęciem służącą do parkowania na znajdującej się w całej Polsce oraz w innym państwie na świecie bezpłatnie lub sprzedające za opłatą dodatkowo zwykłą kartę parkingową. Oświadczam, że dodatkowe wydawanie za inną opłatą dodatkowo zwykłej karty parkingowej stosowane przez niektóre miasta w Polsce jest bezprawne i niezgodne z ustawą z dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy – „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 czerwca 2009 r.) art. 8. 1. pkt 4., gdyż w art. 8. 1. pkt 4 w w/w ustawie uwzględniona jest liczba pojedyncza, czyli wyraźnie jest podane, że starosta wydaje za opłatą kartę parkingową czyli w liczbie pojedynczej, a więc ilości jednej sztuki, a nie jest uwzględniona liczba mnoga, czyli nie jest podane, że starosta wydaje za opłatą jednej osobie niepełnosprawnej karty parkingowe, czyli w liczbie mnogiej, a więc po dwie sztuki. Takie miasto, które wydaje za inną opłatą, dodatkowo zwykłą kartę parkingowa to bogaci się kosztem osoby niepełnosprawnej. Oświadczam, że lokalna administracja państwowa nie jest prywatna i podlega Prezesowi Rady Ministrów, a mimo to uchwala też niektóre przepisy prywatnie, według własnego widzimisię i przez to powstaje mentlik i utrudnienie w dostępie do swoich własnych przepisów, co obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, a w tym przypadku osoba niepełnosprawna mająca niebieską kartę parkingową osoby niepełnosprawnej ze zdjęciem służącą do parkowania na znajdującej się w całej Polsce oraz w innym państwie na świecie wprowadzana jest w błąd poprzez dezorientację w jakim mieście ma zapłacić, a w jakim mieście nie musi zapłacić za zaparkowanie na miejscu parkingowym dla zdrowych osób. Rzeczpospolita Polska nie posiada w swoim obszarze oddzielnych państw, w których mogłyby być różnego rodzaju przepisy uchwalane przez każde państwo. Powierzchnia lądowa Polski wynosi 311 888 km² i w Rzeczypospolitej Polskiej winny być jednakowe przepisy zgodnie z ustawą. Oto artykuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w których jest jasno wynika, że Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i państwem jednolitym, że organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych: Art. 1. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli. Art. 3. Rzeczpospolita Polska jest państwem jednolitym. Art. 94. Organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa. Art. 169. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych. Jeśli są jednakowe przepisy dotyczące parkowania zdrowych osób na zwykłej kopercie parkingowej oraz osób niepełnosprawnych z umieszczoną w widocznym miejscu niebieską kartą parkingową osoby niepełnosprawnej ze zdjęciem służącą do parkowania na znajdującej się w całej Polsce oraz w innym państwie na świecie kopercie parkingowej dla osób niepełnosprawnych, to winny być takie przepisy, aby nie wprowadzały w błąd zdezorientowane osoby niepełnosprawne, nieuchwalane prywatnie i według własnego widzimisię, niepowodujące mentliku oraz utrudnień w dostępie do swoich własnych przepisów, a były uchwalane w ramach ustaw dopuszczające parkowania osób niepełnosprawnych na zwykłej kopercie parkingowej. Drugą niesprawiedliwością dla osoby niepełnosprawnej jest to, że w różnych miastach w Polsce są różne niewidoczne na parkingach przepisy dla osób niepełnosprawnych, których to wjeżdżająca na parking osoba niepełnosprawna widząc zajętą kopertę parkingową dla osób niepełnosprawnych nie jest zorientowana, czy może parkować bezpłatnie lub za jaką opłatą musi parkować na kopercie parkingowej dla zdrowych osób. Jeśli osoba niepełnosprawna chce pojechać do danego miasta, w którym np. nigdy nie była, to skąd ma wiedzieć taka osoba, jakie są przepisy dot. parkowania osób niepełnosprawnych na kopercie parkingowej dla zdrowych osób w danym mieście w Polsce? Na każdym parkingu przy kopertach parkingowych dla zdrowych osób podane są dokładne informacje, to jest czas, termin parkowania, czyli od której i do której godziny i w jakich dniach tygodnia pobiera się opłaty za parkowanie oraz cennik parkowania zgodnie z czasem parkowania. Brak jest natomiast informacji np. na wysokości znaku drogowego oznaczającego parking dla osób niepełnosprawnych, tj. przy kopercie parkingowej dla osób niepełnosprawnych.
    odpowiedz na komentarz
  • PRYWATNE ŻYCIE NIEKTÓRYCH PREZESÓW, DYREKTORÓW NA KOSZT PFRONU
    Inwalida i osoba o białej lasce
    11.03.2016, 12:43
    Niektórzy prezesi, dyrektorzy spółdzielni inwalidów, zakładów pracy chronionej dbają o swoje tyłki kosztem PFRONU. Mają na lewo stopnie niepełnosprawności, a przede wszystkim pod płaszczykiem rehabilitacji dla pracowników na koszt PFRONU budują sobie duże wille o powierzchni np. 1200 m² i mają luksusowe auta. Gdy wysyłają w delegacje nowego pracownika, to wypisują delegacje na dawno zatrudnionego pracownika.
    odpowiedz na komentarz
  • Niepełnosprawni są obciążeniem dla społeczeństwa
    Inwalida i osoba o białej lasce
    11.03.2016, 12:42
    W dniu 19.05.2015 r. ukazał się napisany przez dziennikarza Leszka Kostrzewskiego na niżej wymienionej stronie internetowej „Gazety Wyborczej” pt. „Rasizm, homofobia i mizoginia w urzędzie pracy?” gdzie urzędnik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie za rządu Platformy Obywatelskiej miał wygłaszać takie wymienione poglądy: Niepełnosprawni są obciążeniem dla społeczeństwa. Dla gejów i lesbijek trzeba reaktywować obóz w Oświęcimiu. Takie poglądy miał wygłaszać urzędnik Ministerstwa Pracy. Takie poglądy wygłoszone przez urzędnika Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie za rządu Platformy Obywatelskiej można przeczytać na następującej stronie internetowej: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17946704,Rasizm__homofobia_i_mizoginia_w_u rzedzie_pracy_.html?biznes=local#BoxBizLink
    odpowiedz na komentarz
  • pełnomocnik rządu-dyskusja
    lukasz
    11.03.2016, 10:59
    oN pracujace zatrudnione w ZPCH -sa wykorzystywane,pracodawcy nie stosuja sie do KP .Czy ktos wkoncu sie tym zajmie.??Bedziecie dyskutowac,radzic? tu trzeba działa.Poprzedni układ zrobił dla siebie przepisy by brac czysty pieniadz,ON zarabia w ZPCH 1300zł netto,żadnych dodatków,zwrotow za leki.PFRON dotuje+kontrahent płaci maja z nas od 6000zł do 3000zł ok.Dlaczego pieniadze z PFRON nie sa dla niepelnosprawnego? Za co dotuje pfron pracodawce?My sami wykonujemy prace!dac czesc pieniedzy z PFRON dla ON wiele ludzi zrezygnuje z pracy bo to nie jest rehabilitacja -praca tylko orka.Ile pieniedzy zaoszczedzi PFRON?A tak zgarnia pracodawca WSZYSTKO.Poprzedni układ zmienic,bo to ich firmy na rynku niby ZPCH a to Niewolniczy układ pracy .Zabieranie pieniedzy ON,ktore sa najbardziej poszkodowane przez los!
    odpowiedz na komentarz
  • Gadanie i gęganie...
    obserwator
    11.03.2016, 10:40
    Posady pozajmowane więc jakie zmiany,najlepiej "uzdrowić na komisjach"zabrać uprawnienia ,jak zrobiono z ważnymi uprawnieniami do miejsc parkingowy.Kolejni naciągacze jak bezkarny Dubieniecki wyrwą kasę i dobra zmiana.
    odpowiedz na komentarz
  • dyskusja-pełnomocnik rządu
    Jagoda
    11.03.2016, 09:40
    Pełnomocnik rządu-dyskusja a nic nie robienie dla ON.Tak jak za poprzednich rządów od 20 lat, wszystko dla pracodawcy!Pisze o ON pracujacych.Jak to jest że ON nie ma prawa wiedziec 1-ile pracodawca ma dotacji z PFRON 2-czy pracodawca wziął pozyczke na przystosowanie stanowiska pracy? Odp;PFRON Takiej informacji nie moga udzielić!!!!!!!!!!!!!to skandal byc moze pracodawca bierze pozyczke i urzadza sobie biuro ?Każdy ON powinien miec do wgladu inf o sobie w PFRON.zatrudnienie ON to skandal ON wykonuje prace bez wsparcia!Pracujemy ponad siły,! Za co pracodawca ma dotacje dla ON ? za nic !Pieniadze z PFRON choc w czesci powinny byc dla ON a nie dla pracodawcy.PFRON dotuje od 3000zl do 450zl ale nikt nie sprawdza jaka prace ma ON,Czy to rzeczywiscie jest ZPCH?Poprzednie rzady mialy cel stworzenia na bazie ON niewolnicza prace dla swoich partii by brac CZYSTY pieniadz,BIZNES-KOKOS!!!!!!!Czy dalej tak bedzie za obecnego rzadu?
    odpowiedz na komentarz
  • Dyskusja
    Kuba
    11.03.2016, 07:30
    Dyskusje to można prowadzić do końca życia i bez efektów. Totalna bzdura z ta ich pracą.. Więcej gadają niż robią... 1) brak nowych legitymacji dla niepełnosprawnych ( obecne są przydatne do podcierania o tyłek niż noszenie ich gdzie po kilku miesiącach nie nadaje się do użytku. Żenada) 2) jak się dowiedziałem specjaliści od właśnie spraw osób niepełnosprawnych opóźniają podpisanie z unią europejska wspólnej legitymacji aby móc podróżować zagranicą .. ( przydatne przy zniżkach kolejowych , komunikacji miejskiej itp) 3) ucinanie mniejszym przedsiębiorstwom dofinansowań ( zatrudniają osoby niepełnosprawne i dają wielu ludziom normalnie funkcjonować) a teraz co będzie bida i płacz po 1 lipca... bo PFRON sobie manewruje kasą a sam przeoczył przy dawaniu kasy Dubinieckiemu hahah szkoda gadać. 4) obecny system pomaga tylko w 10 lub maks 20 procentach ludziom... 5) Jak się dowiedziałem przy okazji teraz orzecznictwa robią ciekawy patent że obniżają ludziom stopnie niepełnosprawności słysząc komentarz jednego z orzekających masz Pani ręce a jeździsz na wózki to jesteś zdrowa... ( ciekawe czy ten orzecznik kiedyś sam będzie niepełnosprawny i się przekona jak to jest być nim). Te komisje ds. niepełnosprawnych to dla mnie śmiech na sali
    odpowiedz na komentarz
  • Głęboka refleksja
    Borzoi
    10.03.2016, 21:28
    Skóra cierpnie jak się słyszy, że chcą coś poprawić. Wynikiem będzie znowu stawienie się przed zespołem orzekającym który zabierze uprawnienia i uzdrowi większość niepełnosprawnych. Pomagamy dzieciom niepełnosprawnym i to się chwali. Opiekunom - tych nie sprawdzamy czy się opiekują niepełnosprawnymi podopiecznymi. A kiedy pomyślimy o samych niepełnosprawnych. Tym ostatnim starczy 153 zł. Gdybym ja dostał to co opiekun sam bym mu wypłacił zgodnie z jego zaangażowaniem i zainteresowaniem.
    odpowiedz na komentarz
  • Tylko dyskusje żadnej rewolucji.
    niepełnosprawny.
    10.03.2016, 18:26
    Jak zwykle ,pogadali sobie,żadnych decyzji,nawet niczego nie obiecali.Przez lata nie zrobiono nic dla niepełnosprawnych,poróżniono jedynie opiekunów dzieci i osób dorosłych:1300 dla opiekuna dziecka bez kryterium dochodowego i 520zł dla opiekuna osoby dorosłej z kryterium dochodowym,153zł. zasiłku pielęgnacyjnego i 208 dodatku pielęgnacyjnego,poniżanie osób niepełnosprawnych w zespołach orzekających o niepełnosprawności i w MOPSACH,czy opiece społecznej,brak jakiejkolwiek kontroli nad tymi urzędami
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas