Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wypych: weto prezydenta dla dobra rencistów

28.01.2009
Autor: Filip Miłuński, Fot.: Filip Miłuński
Źródło: inf. własna

O przyczyny prezydenckiego weta do projektu ustawy likwidującej pułapkę rentową zapytaliśmy doradcę prezydenta ds. pracy i polityki społecznej, byłego pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, Pawła Wypycha.

- Kilka dni temu prezydent Lech Kaczyński zawetował Ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. W efekcie pułapka rentowa nie zniknie od 1 stycznia i osoby z niepełnosprawnościami nadal nie będą mogły podejmować zatrudnienia bez strachu o utratę renty. Przez te kilka dni otrzymaliśmy od naszych czytelników mnóstwo e-maili, listów i komentarzy. Wynika z nich, że zdecydowana większość osób z niepełnosprawnością jest zawiedziona taką decyzją prezydenta i nie potrafi zrozumieć argumentów jakie za nią stoją. Proszę to wyjaśnić.

- Pan prezydent podjął decyzję o wecie tej ustawy ponieważ uważał, że korelacja rent i emerytur powodująca tak drastyczne obniżenie wysokości rent jest nie do przyjęcia. Zdaniem prezydenta renta w wysokości 350-450 złotych miesięcznie nie pozwala osobie z niepełnosprawnością normalnie przeżyć miesiąca. Rząd Donalda Tuska wpadł na pomysł, żeby renciści poszli do pracy. Zachętą do tego miała być możliwość zarabiania bez ograniczeń. Z tym akurat pan prezydent się zgadza i poparłby taki zapis, który zdjąłby ograniczenia zarobków. Natomiast tę ustawę mógł zawetować lub przyjąć tylko w całości. Trzeba też zauważyć, że kwestia pułapki dotyczy tak naprawdę małego procenta osób z niepełnosprawnościami, które faktycznie zarabiają tak dużo, że przekraczają ten próg.

Prezydent popiera skorelowanie systemu emerytur i rent, oraz zniesienie ograniczeń zarobkowania, choć trzeba sobie zadać pytanie czym de facto jest renta jeśli osoba, która ją otrzymuje normalnie pracuje.

- Większość rencistów uważa jednak, że wolą mieć rentę na poziomie 450 złotych, ale z możliwością zarabiania bez ograniczeń, niż siedzieć w domu za 550 złotych. Czy ten odrzucony przez prezydenta projekt nie ma jednak zdecydowanie więcej plusów niż minusów?

- Jaki procent osób z niepełnosprawnością zarabia więcej niż 1000 złotych miesięcznie? Bardzo niewielki. Co więcej jeśli ktoś podejmie pracę to może się obawiać, że przy następnej komisji lekarskiej nie otrzyma już orzeczenia o niepełnosprawności, które jest przecież czasowe. Ludzie z niepełnosprawnością w Polsce nie podejmują zatrudnienia nie dlatego, że za mało zarabiają, ale właśnie dlatego, że boja się utraty świadczeń. Kryzys do nas idzie, sytuacja na rynku pracy będzie coraz trudniejsza i osobom z niepełnosprawnością będzie jeszcze trudniej znaleźć zatrudnienie. Jeśli powstanie projekt rządowy, który będzie przewidywał zniesienie pułapu zarobków bez obniżania rent pan prezydent z pewnością go poprze.

- Znając stanowisko klubu Lewicy weto prezydenta raczej nie zostanie odrzucone. Oznacza to, ze ten projekt zmian nie zostanie przyjęty. Co dalej? Jak długo środowisko osób z niepełnosprawnością będzie teraz musiało czekać na zniesienie pułapki rentowej?

- Weto prezydenta oznacza tylko tyle, że prezydent kieruje ustawę z powrotem do Sejmu do ponownego rozpatrzenia. W związku z tym jeśli ten projekt ustawy nie uzyska większości zdolnej do odrzucenia weta, Rząd będzie musiał ponownie pochylić się nad problemem korelacji rent i emerytur, również w aspekcie uzyskiwania dochodów z pracy przez rencistów. Z tym, że tym razem biorąc pod uwagę stanowisko prezydenta, który nie zgadza się na obniżenie stawek. Nie możemy dopuścić do tego żeby ci ludzie byli skazani na korzystanie z pomocy społecznej.

- Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Filip Miłuński.

Na zdjęciu: Paweł Wypych, fot: Filip Miłuński
Na zdjęciu: Paweł Wypych, fot: Filip Miłuński




 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • do rencistów
    Zmora
    27.01.2009, 20:14
    Czytam te komentarze i postanowiłam dorzucić coś od siebie o przepisach obecnie obowiązujących. Czy wiecie, że jest w ustawie emerytalnej jest przepis mówiący o przymusowym przechodzeniu z renty na emeryturę, gdy osiągniecie wiek emerytalny? A emerytury od stycznia liczone są po nowemu, czyli ze składek. Zatem, gdy będziecie już mieć 60 lub 65 lat, to z głodowej renty przejdziecie na jeszcze niższą emeryturę. Stąd był pomysł, aby renciści mogli dorabiać bez ograniczeń i w przyszłości mieli wyższą emeryturę. Jednak krótkowzroczne osoby były przeciwne ustawie, która mogła coś zmienić w życiu rencisty. Dlatego pytam: w jaki sposób weto prezydenta wpłynie na dobro rencistów?
    odpowiedz na komentarz
  • Niepełnosprawny gorszy?
    kwiatek
    27.01.2009, 11:48
    Dlaczego osoby niepełnosprawne wciąż traktuje się gorzej? Pracodawcy myślą, że każdy niepełnosprawny będzie pracował gorzej od kogoś kto jest pełnosprawny co często jest bzdurą. A jeśli już znajdzie sie pracodawca, który chce niepełnosprawnego zatrudnić ten z kolei boi się, że straci rentę. Moim zdaniem progi dorobienia do renty socjalnej powinny być podniesione do 70% tak jak w przypadku innych rencistów. Jest to już duża kwota, którą mozna dorobić i byłoby to sprawiedliwe, a niepełnosprawni mieliby szanse podjąc pracę na cały etat.
    odpowiedz na komentarz
  • Były prezes zus doradcą prezydenta
    przeczytajcie proszę
    15.01.2009, 15:33
    Były prezes zus doradcą prezydenta, a jak ma doradzać skoro nauczył się golić ludzi zabierać renty chorym a dawać łapownikom, złodzieje!!! Ale z drugiej strony niech kochany Donuś napisze rozporządzonko i niech zmieni istniejący zapis o progach dorabiania bo o zarabianiu mówić przy tych marnych groszach nie można. A może SLD ruszy ... i pokarze jakie jest prosocjalne bo do tej pory podtrzymało veto kaczki - i NIECH NIE LICZĄ NA GŁOSY ON.
    odpowiedz na komentarz
  • UWAGA RENCIŚCI!!!
    czarny
    03.01.2009, 18:59
    Stanowimy grupę społeczności którą najłatwiej obłupić. Rząd robi to już od kilku lat.Renciści prowadzący swoją mikro działalność gospodarczą płacą za tę możliwość haracz jak dla mafii.Nie dość, że renta jest ograniczona zarobkowo przychodem(!)a nie dochodem to jeszcze zaczęto pobierać na próbę dodatkowo składkę ubezpieczenia zdrowotnego. czekano na odzew tej części społeczeństwa a skoro go nie było zachłanne ręce wyciągnięto dalej.Od roku pobierany jest haracz w postaci pełnej składki ZUS!Polski rencista to osoba ze świadczeniem rentowym w większości ok. 500-550 zł miesięcznie. Większość z nich dorabia prowadząc swoją działalność max. 300-500 zł miesięcznie. Całkowity dochód więc wynosi ok. 1000 zł miesięcznie. Od tego karzą nam płacić pełną składkę ZUS ok. 800 zł!!! Przecież to paranoja!!!Do tego wprowadzają podział na lepszych i gorszych rencistów. Rencista prowadzący działalność np. w sp. z o.o. czy komandytowej nie musi płacić tej złodziejskiej stawki ZUS. Nie musi też płacić rencista mundurowy, sędzia, adwokat...Najbiedniejsi, którzy muszą dorabiać do głodowych rent muszą płacić haracz. To jest bandycka polityka państwa, która zamiast myśleć jak tym schorowanym ludziom, inwalidom pomóc godnie żyć i podwyższyć świadczenia chce w ten sposób zniszczyć tę grupę społeczeństwa. Płacimy już podwójnie składkę zdrowotną ZUS. Teraz płacimy składkę rentową, choć mamy nabyte prawa do renty...Ustawa ta nie jest zgodna z Konstytucją RP. Od roku próbuję ją zaskarżyć do Trybunału Konstytucyjnego, ale ciągle mi się to utrudnia. Rzecznik Praw Obywatelskich jest na usługach Rządu i tego nie zrobi, no bo kto załata dziurę budżetową.Zdrowi ludzie nie, bo oni mogą zastrajkować, mają silne związki itd. My renciści nie mamy takich możliwości.Często pracujemy tylko w momentach gdy zdrowie na to pozwala. Nigdy wydajnością pracy, sprawnością nie dogonimy ludzi zdrowych.Musimy działać.W chwili obecnej mam zamiar złożyć w Sądzie pozew przeciwko tym, którzy uchwalili tę złodziejską ustawę.Jeżeli mnie popieracie proszę o kontakt czarny58@yahoo.pl
    odpowiedz na komentarz
  • Dyskryminacja
    jarko
    31.12.2008, 13:05
    Zrobili nadzieje i ją zabrali a Wystarczyło by podnieś tylko próg przy rencie Socjalnej z 30% przychodu do 70% i było by sprawiedliwiej nisz do tej Pory dlaczego ktoś poszkodowany przesz los jest dyskryminowany to jest nie ludzkie traktowanie
    odpowiedz na komentarz
  • renty socjalna
    zadowolony
    18.12.2008, 19:00
    30%procent średniej krajowej która wartośc zmienia się co kwartał) może dorobić pobierający rente socjalną BRUTTO a normalni renciści 70% czy to jest równouprawnienie?
    odpowiedz na komentarz
  • weto dla zniesienia pułapki rentowej - dla dobra rencistów
    Grzesiek
    16.12.2008, 21:44
    weto dla zniesienia pułapki rentowej - i to ma być posunięcie dla dobra rencistów - taka wypowiedź to jakieś dno, po prostu brak słów.Życzę wam wszystkim panowie i panie z PISu żebyście mieli kiedyś takie dzieci i doświadczyli na własnej skórze jakie proste jest życie osoby niepełnosprawnej szczególnie za tak marne pieniądze.
    odpowiedz na komentarz
  • KIDY SEJM I RZĄD ZACZE DZAŁAĆ JAK UNI?
    Józef
    12.12.2008, 19:15
    rząd podpisali dekrety unijne tylko niema stosowania dodatek opiekunczy wynosi 163.15zł uni dostają 500-1350 ERO + PEŁNĄ RENTE UNAS Grosze CZY POLSCE BEDZIE SPRAWEDLIWE TRAKTOWANIE RECISTÓW NIECH ŻYJĄ I NIEPOKAZUJA NA ŚWIAST JAK CZYNIA NIEMCY, FRANCA, DANIA
    odpowiedz na komentarz
  • nic tylko strzał w kolano
    Olo
    11.12.2008, 23:24
    Oj Panie Wypych... Kolejny dowód na to ze Pan Prezydent, po pierwsze: ma złych doradców, po drugie: sam po raz kolejny nie wie co czyni... "[...] renta w wysokości 350-450 złotych miesięcznie nie pozwala osobie z niepełnosprawnością normalnie przeżyć miesiąca [...]" - Panie Boże, nasz Prezydent jest błyskotliwy! "[...] kwestia pułapki dotyczy tak naprawdę małego procenta osób z niepełnosprawnościami [...]" - z ok 5 mln ON w Polsce ten odsetek to raptem kilka przypadkowych dusz... Bo niby jaki 'kulawy' przekroczy 24 416,90 zł rocznie dochodu? "[...] trzeba sobie zadać pytanie czym de facto jest renta jeśli osoba, która ją otrzymuje normalnie pracuje." - już Panu odpowiadam; taka renta jest czymś, o czym każdy marzy. dla niej jesteśmy w stanie się okaleczać, cierpieć, robić wszystko by tylko stać się jej posiadaczem. Dzięki niej nie trzeba pracować, możemy się lenić, prowadzimy bardzo miłe i lekkie życie. Mamy tańsze przejazdy w PKP i gdzieś tam jeszcze, jak już znajdzie się szaleniec który chce pracować to nie musi 8h spędzać w robocie, ma dłuższy urlop i jest jeszcze cała masa innych istotnych przywileji. Jesteśmy Pany - większość ludzi się za nami ukradkiem ogląda, odważniejsi pokazują palcem...normalnie ludzka zazdrość nie zna granic. "[...] Jaki procent osób z niepełnosprawnością zarabia więcej niż 1000 złotych miesięcznie? [...]" - tak tak, racja... było coś o tym ostatnio w TV. Jakiś człowiek niepełnosprawny pracował i zarabiał 1000 zł. Ale to jeden na tysiące niepełnosprawnych... "[...] Nie możemy dopuścić do tego żeby ci ludzie byli skazani na korzystanie z pomocy społecznej" - Panie Prezydencie, proszę do tego nie dopuścić! Proszę nie doprowadzić do takiej sytuacji.... Jakiś smutek mnie ogarnął po przeczytaniu tego artykułu. Nie wiem dlaczego. Przecież mamy po naszej stronie Pana Prezydenta....
    odpowiedz na komentarz
  • Ludzie co wy wypisujecie...............
    Dori
    11.12.2008, 22:44
    Czytam wszystkie komentarze i nie dowierzam, czy ci wszyscy ludzie nie potrafią czytać między wierszami??To całe likwidowanie pułapki rentowej to tylko po to by dobrać się do Waszych rent.Gdyby ta ustawa weszła w życie to po pierwsze zmniejszyły by Wam się renty i to znacznie a po drugie weszłaby następna która zabierałaby pieniądze pracodawcom na osoby z niepełnosprawnością. W rezultacie zostalibyście i tak bez pracy i z mniejszą rentą. To naprawdę nie trzeba być super wykształcona osobą żeby to zrozumieć.
    odpowiedz na komentarz
  • wstyd na sali
    malkolm xx
    11.12.2008, 11:10
    prawo i sprawiedliwosc musi byc pan zawsze mial kase a biedny ochlapy haha,pewnie wszytsko przez ten kryzys polaczki nachapali sie za granica teraz beda wracac do kraju i dlanich musi byc praca nie dlanas,boja sie ze zalejemy rynek pracy.Ale rencisci socjalni sa jawnie dyskryminowani taki np.gornik rencista ma kolo 1500zlrenty on sobie moze dorobic bo ma wysoka stawke,rozumiem wypracowana renta ale do cholery jak ja mam ja wypracowac skoro socjalka to 500zl i niemoge dorobic nawet 600 zl netto
    odpowiedz na komentarz
  • Nie wie o czym mówi. A renty socjalne???
    Paco
    11.12.2008, 00:33
    Tłumaczy wymysł Kaczki z którym pewnie się nie zgadza. Zapomina o ludziach pobierających rentę socjalną. Dysproporcja systemu nie pozwala dorobić takiemu człowiekowi nic. Zarabiesz ponad próg tracisz renę... całą. Dzieli się zatem kulawych na lepszych i gorszych. Co to jest q... 450 zł? Mówi że ustawa jest zła a nie proponuje żadnej alternatywy. Bo co? B o nie wyjdziemy na ulicę, nie podpalimu opon i nie będziemy trąbić. Bo jest nas mało i nie trzeba się z nami liczyć. Taki to jest system. Ciekawe tylko czy PO pochyli sie nad tą ustawą i popchnie dalej. Na razie dali coś nauczycielom.... Może dają i kulawym.... szanse na pracę i życie.
    odpowiedz na komentarz
  • Czy warto dobrze zarabiać (legalnie)?
    Witold
    10.12.2008, 04:18
    Miałem tzw. rentę uczniowską. Skończyłem jednak studia, a potem zrobiłem doktorat. Zdobyłem dobrą pracę i niezłe zarobki. Gdy w 2005 lekarz orzecznik utrzymał całkowitą niezdolność do pracy, do postępowania wkroczył prezes ZUS. Na jego wniosek komisja mnie uzdrowiła, gdyż nie pracuję w zpch i dobrze zarabiam. Fakt, że bez kul i auta nie jestem w stanie w ogóle funkcjonować nie miał tu żadnego znaczenia, podobnie jak i złe rokowania na przyszłość. Powiedziano mi wprost, że przy moim stanie zdrowia, gdybym siedział w domu albo pracował za 900 zł w zpch przy pakowaniu cukierków całkowitą niezdolność do pracy i rentę miałbym nadal utrzymaną. Dziś łykam środki przeciwbólowe i wbrew zaleceniom lekarzy pracuję, licząc brakujące do stażu rentowego miesiące. Po czekającej mnie operacji na pewno na dłuższy czas (o ile nie na stałe) stanę się niezdolny do pracy. Gdybym operację zrobił teraz renty nie dostanę, mimo lat pracy, bowiem staż rentowy liczy się od momentu "zabrania" mi renty uczniowskiej (tak swoją drogą przez ostatnie lata przed 2005 i tak jej nie pobierałem, bo za dobrze zarabiałem). Uważam, że w moim przypadku (i innych podobnych) renta łączona z pracą jest rekompensatą dodatkowych kosztów niepełnosprawności - np. muszę utrzymywać auto i nim dojeżdżam do pracy, na leki i opatrunki (od lat czynne przetoki - dziennie ok. 10 zł). A co do veta prezydenta, to autorami zawetowanej ustawy są ci sami ludzie, którzy stoją za reformą emerytalno-rentową z 1998 roku. CI sami, którzy wpakowali mnie i innych pobierających renty uczniowskie w pułapkę. I proszę nie zapominać, że rząd wyraźnie podkreślał, że nowa ustawa przyniesie miliardowe oszczędności - to przecież nie będą one wynikać ze sprawniejszego działania ZUS, a po prostu chodzi o niższe renty. Mam za sobą okres życia w niedostatku, więc wiem, że dla biednego rencisty różnica między 450 zł renty a 600 zł to nie jest proste 150 zł i dla jakości życia ma ogromne znaczenie. (Aby nie było nieporozumień, to w mojej ocenie minimalna renta w Polsce dla osoby całkowicie niezdolnej do pracy i nie mającej innego źródła dochodu powinna wynosić około 1000 zł - wtedy byłby zasadny warunek albo renta albo praca). Sprawa wymaga kompleksowego uregulowania, tak abyśmy byli motywowani do rehabilitacji i do podejmowania pracy (a nie karani za to), a ci, którzy pracować nie będą mogli powinni otrzymywać świadczenia nawiązujące do realnych kosztów utrzymania.
    odpowiedz na komentarz
  • wstyd panie prezydencie
    janek
    09.12.2008, 23:00
    wszędzie mówi się o likwidowaniu barier dla osób niepełnosprawnych, a tu prosze, nasz kochany pan prezydent stał się chyba wyjątkiem od reguły(skoro niepełnosprawni mają ograniczenia zdrowotne w znalezieniu pracy, to co im szkodzi jak będą ograniczeni jeszcze od strony prawnej). Ciekawe z jakich powodów była podjęta decyzja o zawetowaniu tej ustawy - pewnie taka jak zwykle -gra polityczna
    odpowiedz na komentarz
  • to jest śmieszne!
    Kasia
    09.12.2008, 13:07
    Przeżyć za 500zł/mc? Wydatki na rehabilitację i inne rzeczy..Nawet dorabiając grosze (na tyle ile nam pozwalają) nie jest to możliwe...
    odpowiedz na komentarz
  • ja na niego nie głosowałem!!!!
    Marek
    08.12.2008, 13:36
    Czy Prezydent Polski jest dla wszystkich Polaków, czy tylko tych z PiS i to aktywnych zawodowo posłów. Jego postawa już mnie w.....a!!!, Jak tak można, czy on nie rozumie o co ludzie niepełnosprawi walczą?! Każdy zakład pracy oferuje tylko tyle, żeby dana osoba niepełnosprawna nie miała zawieszonej lub odebranej renty...i musze te osoby sie na to zgadzac, a jak nie to..."spieprzaj dziadu", bo ktos kto dostaje od panstwa netto 475 pln jest "dziadem" przy zarobkach naszego kochanego o odanego wszystkim polakom prezydencie. Czas na zmiany, Panie prezydencie, ma pan prawo dobrowolnie zrezygnowac z piastowaj funkcji i prosze to zrobic... dla wszystkich polakow, ktorych pan tak szczerze kocha.
    odpowiedz na komentarz
  • BRAK SŁÓW
    PIOTR
    08.12.2008, 12:24
    KIEDY TEN FACET W KOŃCU ODEJDZIE Z TEGO STANOWISKA , BRAK KOMPETENCJI,BRAK SŁÓW,ZA TAKIE ZACHOWANIE,NIEODPOWIEDZIALNY CZŁOWIEK . TO JUŻ PRZEKRACZA WSZYSTKIE GRANICE . ON CHYBA NIEWIE ILE LUDZIE WYDAJĄ NA LECZENIE ,REHABILITACJE A TRZEBA TEŻ WZIĄŚĆ POD UWAGĘ ,ŻE TAKA OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA MA RODZINĘ . DZIECI, SZKOŁA ,UYTRZYMANIE DOMU MIESZKANIA. WSZYSTKO W RĘKACH SLD PANOWIE CHYBA WY NIE JESTESCIE BEZ SERCA I BĘDZIECIE GŁOSOWAC PRZECIWKO WETU PANOWIE NAPIERALSKI OLEJNICZAK W WAS JEST TERAS CAŁA NADZIEJA LUDZI NIEPEŁNOSPRAWNYCH. POZDRAWIAM
    odpowiedz na komentarz
  • Tak źle i tak ... źle
    Ania
    08.12.2008, 11:56
    Uważam, że ustawa nie jest do końca słuszna. Reforma powinna objąć także "fundamenty" tego systemu, rentowego. Ale to by były kosmiczne koszty ... Powinni zacząć od reformy orzecznictwa o niepełnosprawności, utrzymać limity zarobków do zawieszenia renty - ale wprowadzić jeden wspólny limit, dla wszystkich rent - także mundurowych. Wprowadzić orzeczenia dot. stopnia niepełnosprawności np. w procentach, z rozbiciem na część "funkcjonalną" /egzystencji/ i "pracowniczą". 100% refundacja sprzętu pomocniczego i rehabilitacyjnego /przy orzeczeniu danej dysfunkcji/ - tu zniesiono by wiele nadużyć i wyłudzeń + finansowanie pomocy i opieki dla osób jej potrzebujących. Dla osób najbardziej dotkniętych skutkami kalectwa /nie mogących pracować i/lub nie mogących zarobić "normalnych" pieniędzy/ renty w wysokości umożliwiającej egzystencję i realizację wszystkich potrzeb życiowych. Przy założeniu, że bezpłatne byłyby leki, sprzęt i środki pomocnicze, podwyżka nie musiałaby być aż tak duża. Nasze reformy są przeprowadzane od d..py strony :(
    odpowiedz na komentarz
  • 1000 zł miesięcznie
    Uszatek
    08.12.2008, 09:04
    Cyt.: Jaki procent osób z niepełnosprawnością zarabia więcej niż 1000 złotych miesięcznie? Bardzo niewielki... Szanowny Panie doradco... Minimalne wynagrodzenie wynosi 1126 zł, gdyby Pan nie wiedział...
    odpowiedz na komentarz
  • j/w
    gość
    07.12.2008, 17:53
    naprawdę, dostaliśmy wielkiego kopa od prezydenta, a przecież wywodzi się on z parit prawicowej i wydawałoby się że powinno mu zależeć na losie osób słabszych a dla wielku z nas, te kilkaset złotych rent które musimy oddawać ma dla nas wielkie znaczenie. Ale cóż musimy dalej zaciskac zęby i sami się troszczyć o siebie bo w Polsce żaden rząd czy to lewicowy czy prawicowy ma nas za gorszą kategorię obywateli, którzy powinni żyć za 500 zł, m-c i jeszcze za to dziękować.Totalne rozczarowanie, , dlaczego wcześniej prezydent nie sugerował że ta ustawa jest zła, przecież rząd mówił o niej od kilku miesięcy, dlaczego nie spróbował chociaż zasugerować problemu i swojej dezaprobaty do tej ustawy, dlaczego nie spróbował porozmawiać z organiacjami osób niepełnosparwnych, nigdy bym nie przypuszczała że ta ustawa będzie zawetowana, ale cóż środowisko osób niepełnosprawnych zapamięta to, i dla mnie przekonywujący zaczyna być rząd który mówi że prezydent wetuje wszystko nie patrząc na konsekwencje społeczne, ale akurat za to jest mu chyba wdzięczny bo napewno wiele głosów mu ubędzie na rzecz PO.
    odpowiedz na komentarz
  • najbardziej pokrzywdzeni są pobierający rentę socjalną
    Kasia
    07.12.2008, 12:12
    Witam, argumenty Pana Prezydenty są po części racjonalne, gdyż nowy sposób ustalania rent rzeczywiście pokrzywdziłby młode osoby z małym stażem pracy i jednocześnie pobierającym renty z tytułu niezdolności do pracy z FUS. Natomiast w tym wszystkim zapomina się o osobach z rentą socjalną. Nam naprawdę wystarczyłoby podniesienie progów zarobkowania do tych jakie funkcjonują w przypadku renty z tytułu niezdolności do pracy z FUS. Dlaczego tu są aż tak duże dysproporcje??? Może, więc warto jeszcze raz zastanowić się nad proponowaną nowelizacją. Wystarczyłaby zmiana jednego artykułu, aby uszczęśliwić całą grupę niepełnosprawnych z rentą socjalną!!!!!!!!!!!!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • zdolny, niezdoly???
    zawiedziona
    06.12.2008, 14:23
    Moi drodzy, czytając opinie naszych polityków dotyczące zniesienia pułapki rentowej, zadaje sobie przede wszystkim 1 pytanie, czy nasi politycy rozumieją znaczenie - niezdolny do pracy? - zgodnie z ustawą o rehabilitacji.... wynika jednoznacznie, że jest to odpowiednik I gr inwalidzkiej, inaczej znaczny stopień niepełnosprawności, a co za tym idzie, osoba posiadająca takie orzeczenie jest po prostu osobą niepełnosprawną, która w swoim życiu ponosi dodatkowe koszty aby normalnie funkcjonowac (tu każdy wie jakie), koszty których osoby pełnosprawne nie ponoszą. W związku z czym, jak nie do końca zna sie znaczenia pewnych wyrazów (które przecież sami politycy ustalili), to jak można zrozumiec, zdaniem posła Plury, że byłaby to rekompensata za ponoszone dodatkowe, zaznaczam dodatkowe wydatki. Wiec może politycy powinni zacząc od zmiany orzecznictwa (mam tu na myśli zdolny, niezdolny do pracy...)???? a potem wypowiadac, swoje niezrozumiałe dla opinii publicznej - opinie na temat rent.
    odpowiedz na komentarz
  • Szkoda słów
    tom
    06.12.2008, 14:13
    Jestem zaskoczony WETEM PREZYDENTA .... to DOBRA ustawa. Myślałem ,że PREZYDENT też MYŚLI O OSOBACH z niepełnosprawnością !!!!!!! Ale cóż pomyliłem się.I po co tyle mówic,że pomaga się osobom niepełnosprawnym.......
    odpowiedz na komentarz
  • c.d. do poprzedniego komentarza
    M.S
    06.12.2008, 13:32
    Tak więc Panie Wypych - każda osoba niepełnosprawna ma prawo do pracy, nawet jak tylko porusza oczami, a znajdzie sobie pracodawcę to ma takie prawo. Ja siedząc na wózku pracuję głową i rękami, zakład opłaca wszyskie składki (zakład nie korzystał z pomocy PEFRON)nawet składkę rentową, chociaż już rentę mam i ZUS niepodwyższy mi renty, bo to renta powypadkowa. Pracuję żeby lepiej żyć, a państwo co ma z tego?, a to, że nie chodzę do opieki społecznej i po zasiłki, płacę podatki i składki. No ale idąc myśleniem prezydenta i jego świty, lepiej nie pracować i siedzieć na utrzymaniu państwa. Z pewnością już nie zagłosuję nigdy na PIS i na Kaczyńskich.
    odpowiedz na komentarz
  • Nie mają pojęcia o niepełnosprawnych
    M.S
    06.12.2008, 13:18
    Pan Wypych był pełnomocnikiem rządu od osób niepeł.? Przecież Pan nie ma zielonego pojęcia o osobach niepełnosprawnych, przynajmniej odniosłem takie wrażenie czytając ten artykuł. Jestem osobą na wózku, pracuję i mam dobrą pracę, niestety ZuS siedzi mi na rencie i zabiera ponad 400 zł (rentę mam powypadkową), a zawdzięczam to byłemu premierowi Milerowi, bo jego rząd wprowadził ograniczenia dla rent powypadkowych. Teraz prezydent na którego głosowałem (czego teraz ogromnie żałuję)odbiera nadzieję na lepsze życie. Wszyscy niepełnosprawni powinni mieć prawo pracować bez żadnych limitów - bo to jest poprostu dyskryminacja.
    odpowiedz na komentarz
  • to dyskryminacja przez pis
    Andrzej Kwiatkowski
    06.12.2008, 08:54
    Witam mam rente socjalna 530 zl i Pan Wypych karze mi za to wyrzyc prez miesiac . To moze Panie Wypych zamienimy sie rolami ja dam Panu swoje kalectwo (porazenie mozgowe) a ja Panu z mila checia oddam Panu rente.Jestem z zawodu technikiem informatykiem i pracuje w ZPCHR, jest to praca w domu.Pytam dlaczego nie moge dorobic sobie do renty socjalnej skoro nie jest ona taka duza ??tylko bezczelnie zawiesza sie rente najbardziej poszkodowanym przez los???
    odpowiedz na komentarz
  • to dyskryminacja przez pis
    Andrzej Kwiatkowski
    06.12.2008, 08:53
    Witam mam rente socjalna 530 zl i Pan Wypych karze mi za to wyrzyc prez miesiac . To moze Panie Wypych zamienimy sie rolami ja dam Panu swoje kalectwo (porazenie mozgowe) a ja Panu z mila checia oddam Panu rente.Jestem z zawodu technikiem informatykiem i pracuje w ZPCHR, jest to praca w domu.Pytam dlaczego nie moge dorobic sobie do renty socjalnej skoro nie jest ona taka duza ??tylko bezczelnie zawiesza sie rente najbardziej poszkodowanym przez los???
    odpowiedz na komentarz
  • Weto Prezydenta dla dobra rencistów
    Jas
    06.12.2008, 07:26
    Tym razem w pełni popieram to weto. Rząd tak konstruując ten projekt ustawy, moim zdaniem, dopuścił się pewnej manipulacji. Z jednej strony "dobrotliwie" zezwolił by renciści mogli dorabiać do swoich, śmiesznie niskich rent, bez ograniczeń (w tej części popieram projekt), z drugiej strony zawiesił "minę", w postaci obniżenia świadczenia rentowego. Takie postępowanie uważam za skrajnie nieuczciwe i określam jako "tak dać by jeszcze więcej zabrać". Rząd swoim cynicznym postępowaniem, moim zdaniem, kompromituje się i coraz wyraźniej pokazuje swoje prawdziwe cele i oblicze, zwłaszcza że niewielu rencistom poszczęści się znaleźć pracę godnie wynagrodzoną.
    odpowiedz na komentarz
  • MAJA SZCZESCIE ZE JESTESMY SLABSI (NA NASZE NIESZCZESCIE)
    tetrus
    05.12.2008, 17:35
    Ale mozliwe, ze przestaniemy nadstawiac twarz bo gniew ma swoje nastepstwa.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas