Młodzi, zdolni i... z zespołem Downa
„Nie da sobie rady..”, „A co oni potrafią?”, „Mocno wątpię”, „Z pewnością nie”- mówią występujący w filmie rosyjscy pracodawcy, zapytani o możliwość zatrudnienia osoby z zespołem Downa. Ze spotu kampanii „Słońce dla najlepszego przyjaciela” wynika, że choć każdego roku w Rosji rodzi się 2500 posiadaczy 21 chromosomu, tylko czterech Rosjan z zespołem Downa jest dziś oficjalnie zatrudnionych. Aby to zmienić Fundacja DownsideUp i Pedigree Russia zorganizowały trening zawodowy dla pięciu nastolatków i stworzyły kampanię społeczną promującą zatrudnianie osób z zespołem Downa.
W ramach treningu zawodowego pięcioro 17-latków: Masza, Symeon, Iwan i dwie dziewczyny o imieniu Dasza, karmiło, wyprowadzało na spacery, myło i trenowało psy, przebywające w centrum kynologicznym i w hotelu dla psów „Hors”, w podmoskiewskim Klimowsku.
Przez 3 miesiące, dwa razy w tygodniu, podopieczni Fundacji DownsideUp oddawali „kawałek serca” przebywającym w ośrodku zwierzętom. A te – odwdzięczały się młodym opiekunom.
- Zwierzęta odbierają te dzieci, nazywamy ich „dziećmi słońca”, takimi jakimi są – mówiła w spocie mama jednej z uczestniczek projektu. – Psy nie wybierają. Widzą od razu szczerość, dobroć, miłość – dodała.
Dzielni i samodzielni
Projekt „Słońce dla najlepszego przyjaciela” poruszał wiele stereotypów i miał na celu pokazać, że osoby z zespołem Downa mogą być pełnowartościowymi pracownikami.
W rosyjskim społeczeństwie osoby posiadające 21 chromosom po skończeniu szkoły nie mają prawie żadnych perspektyw. Są postrzegane jako niesamodzielne, pozbawione jakichkolwiek talentów i niezdolne do nauki. Tymczasem projekt dowiódł, że jest odwrotnie: jego uczestnicy, pracując w prawdziwym przedsiębiorstwie stali się bardziej odpowiedzialni, samodzielni i nauczyli się gospodarować własnym czasem.
- To indywidualności, z wieloma talentami, wieloma charakterystycznymi cechami – komentowała Nadieżda Jakowlewa, psycholog Fundacji. – Są gotowi wyjść do świata. Tylko ten świat musi otworzyć przed nimi ramiona.
Nie tylko w pracy
Spot promujący kampanię „Słońce dla najlepszego przyjaciela” obejrzało już ponad 7 milionów internatów, a jego autorów nagrodzono w Cannes. Po sukcesie pilotażowego projektu pracownicy Fundacji chcą kontynuować dzieło – udało im się już znaleźć chętnych do współpracy właścicieli firm: w handlu, gastronomii i pracy biurowej. Nie poprzestają też na samej promocji zatrudnienia.
Niedawno popularny rosyjski piosenkarz, Dima Bilan, nagrał klip do piosenki „Nie molczi”, w którym wystąpiła jedna z podopiecznych Fundacji DownsideUp. Teledysk porusza ważny problem obecności „dzieci słońca” w przestrzeni publicznej. W klipie opowiedziana jest historia kobiety, która ukrywa przed nowopoznanym mężczyzną prawdę o swojej córce – dziewczynce z zespołem Downa. Jak zachowują się Rosjanie na widok dziecka z dodatkowym chromosomem? Zobaczcie sami:
Komentarz