Dworzec Centralny

03.04.2009
Autor: Kamil Kowalski, Fot.: Albert Zawada/Agencja Gazeta

Osoby poruszające się na wózkach mogą wydostać się z  peronówjedynie przy pomocy ruchomych chodników. Chodniki wydają się zbyt strome. Osoba na wózku przy chwili nieuwagi może się na nich wywrócić.

Układ przejść podziemnych pod Dworcem Centralnym i sąsiadującymi z nim ulicami jest skomplikowany. Brakuje w nich czytelnych i dobrze widocznych oznaczeń wskazujących drogę osobie z niepełnosprawnością, oznaczeń wizualnych oraz systemu oznaczeń dotykowych, czytelnych dla osób z dysfunkcjami wzroku.

W podziemiach pod Dworcem Centralnym i sąsiadującymi ulicami zastosowano pochylnie, których parametry nie spełniają warunków określonych w polskich przepisach. Są zbyt strome, brakuje poręczy, a długości pojedynczych biegów są zbyt duże.

Do części pasaży podziemnych prowadzą jedynie schody.

Na powierzchnię osoba poruszająca się na wózku może wydostać się tylko w dwóch miejscach:
- podnośnikiem schodowym na halę główną;
- windą od strony Złotych Tarasów.

Pozostałe wyjścia nie są wyposażone w windy ani podnośniki schodowe, w związku z czym osoba poruszająca się na wózku nie jest w stanie dostać się na przystanki tramwajowe ani przedostać się na drugą stronę al. Jerozolimskich, al. Jana Pawła II oraz ul. Emilii Plater.

Jedynymi wyjściami z podziemi, na których zainstalowano podnośniki, są wyjścia na skrzyżowaniu ul. Emilii Plater i al. Jerozolimskich w północno-wschodnim i południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania. Dotarcie przez osobę poruszającą się na wózku do tych wyjść od strony Dworca Centralnego jest niemożliwe ze względu na znajdujące się po drodze schody. Tak więc zainstalowane podnośniki umożliwiają jedynie przedostanie się osoby poruszającej się na wózku z jednej strony al. Jerozolimskich na drugą.

Dworzec Centralny. Fot.: Albert Zawada/Agencja Gazeta

Proponowane rozwiązania
Korzystnym rozwiązaniem byłoby zastąpienie ruchomych chodników windami.

W podziemiach Dworca Centralnego należy wprowadzić wyraźne oznaczenia szlaków dla osób poruszających się na wózkach. Dodatkowo dla całego dworca należy opracować system oznaczeń oraz ścieżek dotykowych, ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym.

Pochylnie znajdujące się w podziemiach należy przerobić tak, aby spełniały wymogi polskich przepisów (odpowiednie nachylenie, poręcze, szerokości).

Należy wykonać dodatkowe pochylnie przy schodach, przy których takich pochylni obecnie brakuje. Dobudowane pochylnie powinny spełniać parametry określone w polskich przepisach.

Wyjścia z podziemi Dworca Centralnego należy wyposażyć w podnośniki schodowe tak, aby osoby poruszające się na wózkach mogły dostać się na przystanki tramwajowe oraz na drugą stronę al. Jerozolimskich, al. Jana Pawła II oraz ul. Emilii Plater.

Wyjścia na skrzyżowaniu ul. Emilii Plater i al. Jerozolimskich w północno-wschodnim i południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania powinny być dostępne również od strony Dworca Centralnego.