Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wymagają i mają

05.12.2016
Autor: Beata Dązbłaż, fot. dromnibus.com/pl; cc.gatech.edu
Źródło: Integracja 5/2016
biały robot zaciska w dłoni kubek, obok stoi mężczyzna

W trosce o cyfrową integrację przybywa nowinek technologicznych dla osób z problemami intelektualnymi, autyzmem i dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi szczególnie przydatny może być DrOmnibus. To narzędzie pomocne w terapii dzieci z zaburzeniami zachowania i rozwoju, takimi jak np. autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe czy ADHD.

Gry na tablety pozwalają śledzić rodzicowi i nauczycielowi postępy dziecka i zawierają także organizer terapii. Dziecko może samo korzystać z tego narzędzia bądź na zajęciach z terapeutą.

– Wszystkie gry i system tworzone są przez terapeutów- -praktyków, psychologów, projektantów gier i firmę technologiczną od lat specjalizującą się w tworzeniu rozwiązań mobilnych. Każda z gier uwzględnia specyfikę dzieci z zaburzeniami i ich potrzeby terapeutyczne – mówi Bogumiła Matuszewska, prezes DrOmnibusa.

Indywidualnie bądź w grupie

Poszczególne gry uwzględniają rodzaj niepełnosprawności, można więc wykorzystać je w terapii dzieci z różnymi zaburzeniami. Gry rozwijają umiejętności poznawczo-językowe, matematyczno-percepcyjne oraz społeczne. Każda gra ćwiczy szczególnie jedną umiejętność, ale działa także na koncentrację, utrzymanie uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową i pamięć (więcej na www.dromnibus.com).

fragment gry dromnibus, chłopiec stoi na środku pokoju z tabletem

Rozwój techniki stwarza coraz większe możliwości terapeutyczne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dowodem na to mogą być programy multimedialne dla młodzieży i dorosłych. Dzięki programom takim, jak: Akademia Kolorowych Figur (Prosta Edukacja), Akademia finansowa czy Akademia Emocji i Uczuć osoby z niepełnosprawnością intelektualną odbywają trening poznawczy, edukacyjny i społeczny. Programy te są nakierowane na ich życiowe potrzeby adaptacyjne. Akademia Kolorowych Figur uwzględnia np. trudności osób z niepełnosprawnością w zakresie czynności orientacyjno-poznawczych i operacji intelektualnych. Można wykorzystać ją indywidualnie lub do pracy w grupie, a przeznaczona jest głównie dla młodzieży z umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

Robot pomoże w rehabilitacji

Robot połączony z tabletem z systemem operacyjnym Google Android, który dzięki specjalnemu oprogramowaniu śledzi ruchy dziecka i zapisuje na bieżąco dane przydatne w rehabilitacji np. reakcje dziecka, to amerykański wynalazek uczonych z Georgia Tech w Atlancie. Robot odtwarza reakcje rehabilitowanego dziecka na to, co dzieje się na tablecie – kręci głową lub tańczy, gdy dziecko prawidłowo wykona zadanie. Ma to podwójną funkcję: dzieci uczą się lepszej koordynacji ruchów i skupienia na różnych bodźcach. Robot może być przydatny w rehabilitacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. Więcej: www.robotics.gatech.edu.

Dla dorosłych

Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą skorzystać ze strony disfit.eu. Dostępna jest w kilku językach, także w polskim, i zawiera bezpłatne ćwiczenia. Są to gry pomagające w ustawianiu zegarów, szeregowaniu liczb, symulacji robienia zakupów czy rozpoznawaniu kształtu figur. Niektóre z nich mają różne poziomy trudności.

- Korzystanie z dostępnych wszystkim aplikacji daje osobom z niepełnosprawnością intelektualną poczucie uczestnictwa w pełnosprawnym świecie i przełamywania własnych ograniczeń. Dodatkowo wykorzystanie nowoczesnych technologii zapewnia element zabawy i pole do spontanicznego działania, co jest szczególnie istotne w przypadku kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną – podkreślają Anna M. Kwiatkowska i Beata Rola, autorki publikacji Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w świecie nowych technologii cyfrowych, wyd. przez Polskie Stowarzyszenie Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI).

fragment strony internetowej disfit.eu, gdzie jest część górna z kilkoma zdjęciami, a na dole znajduje się tekst

Filmy, radio i telewizja

Bardzo łatwo można w celach terapeutycznych wykorzystać narzędzia, które daje internet, i stają się one coraz prostsze. Doskonałą terapią dla osób z niepełnosprawnością intelektualną może być tworzenie krótkich filmów w sieci. Do ich zrobienia wystarczy większość z posiadanych typów telefonów komórkowych, a program do ich montażu to m.in.: Windows Movie Maker. W internecie można znaleźć darmowe programy do obróbki filmów, np. Free VideoCutter. Polskie Stowarzyszenie Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) zrealizowało projekt, w którym stosowano interaktywne filmy cyfrowe do terapii i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Dzięki internetowi osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą stworzyć internetowe radio i telewizję, czyniąc z nich dogodne dla siebie i skuteczne kanały komunikacji.

W Biurze Zarządu Głównego PSONI przez kilka lat trwały projekty polegające na tworzeniu, prowadzeniu i rozwijaniu radia internetowego: projekt Sound & Voices i projekt Bridge.r@dio.network, finansowane z programu unijnego Grundtvig „Uczenie się przez całe życie”. Celem projektów były regularne, ogólnopolskie przekazy, stworzenie małych, lokalnych redakcji, a przede wszystkim danie osobom z niepełnosprawnością intelektualną szansy na zdobycie nowych umiejętności i rozwój. Rezultaty przerosły oczekiwania pomysłodawców projektu i terapeutów. Osoby z różnymi niepełnosprawnościami pełniły w projekcie, przy wsparciu terapeutów, wszystkie możliwe funkcje. Na stronie PSONI znajdziemy broszurę o osobach z niepełnosprawnością intelektualną w świecie nowych technologii, jak również wiele publikacji dotyczących osób z niepełnosprawnością intelektualną, upublicznionych w tzw. tekście łatwym do czytania (easy-to-read).


Partnerem artykułu jest

logo Orange

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Jak w tym roku spędzisz wakacje?

Biuletyn

Wspierają nas