Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czytelniczka: potrzebna grupa „zero” i wysoki socjal dla osób, które nigdy nie podejmą pracy

16.01.2017
Autor: Redakcja, fot. Ivan Prole/Freeimages.com
Na czerwonym tle białe dymki symbolizujące wypowiedzi

„Są osoby, które pobierając rentę socjalna nigdy nie będą w stanie podjąć pracy, gdyż wymagają całodobowej opieki ze względu na niskofunkcyjność ruchową, jak i umysłową. Cały czas uważam, że powinna być dla takich ON grupa „zero” – całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji, wysoki socjal, a dla pozostałej grupy renta socjalna niższa i praca z zarobkami bez ograniczeń” – pisze Czytelniczka portalu, Grażyna R.

Burzliwa dyskusja wywiązała się pod artykułem o tym, że przepadł w Senacie projekt zmian w ustawie o rencie socjalnej, który dawałby możliwość osiągania miesięcznego przychodu przez pobierających tę rentę do wysokości 130 proc. średniej krajowej.

Wśród wielu ważnych opinii znalazła się wypowiedź Czytelniczki, która podpisała się „Grażyna R”:

„Chodzi o osoby, które pobierają rentę socjalną i chcą dopracować. Temat jest drażliwy, gdyż wszystko zależy od punktu widzenia, więc trudno być obiektywnym. Ja osobiście widzę wiele aspektów podstawowych.

  1. Raz, że renta socjalna jest za mała, aby móc się utrzymać samemu.
  2. Druga sprawa, najczęściej przy rencie socjalnej opiekun pobiera świadczenie pielęgnacyjne.
  3. Trzecia sprawa, renta jest socjalem, czyli my wszyscy podatnicy płacimy na to, gdyż niepełnosprawność tej osoby powstała przed 18. rokiem życia, i nie była w stanie wypracować sobie sama świadczeń socjalno-rentowych, a w przyszłości emerytury.

Są osoby, które pobierając rentę socjalna nigdy nie będą w stanie podjąć pracy, gdyż wymagają całodobowej opieki ze względu na niskofunkcyjność ruchową, jak i umysłową. Cały czas uważam, że powinna być dla takich ON grupa „zero” – całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji, wysoki socjal, a dla pozostałej grupy renta socjalna niższa i praca z zarobkami bez ograniczeń.

Przecież to jest dla dobra ON, jak więcej zarobi, więcej wyda, bardziej się usamodzielni. Taka grupa również powinna być adekwatna do świadczeń ZUS. Obecnie mamy ciekawy, wręcz chory zapis grupy I ZUS – całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji oraz zdolny do pracy w odpowiednich warunkach. Należy ten zapis rozczłonować – albo może pracować, albo nie, co stwarzałoby jasną i klarowną sytuację.”


Czy zgadzasz się z takim rozwiązaniem? Napisz nam swoją opinię pod artykułem.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Tak źle i tak niedobrze
    Anka
    25.05.2019, 18:40
    Logicznym wydaje się,że skoro jeden może (bo stan zdrowia czy rodzaj niepełnosprawności mu na to pozwala) dorobić,to ten,który nie może,powinien mieć wyższą rentę.Z reguły ma on większe wydatki a dochód taki sam,z głębokim upośledzeniem nie ma szans na zarabianie na siebie,ale...Z drugiej strony ten co może dorobić najczęściej nie ma możliwości,bo nikt nie che go zatrudnić...
    odpowiedz na komentarz
  • Niepełnosprawni ( od urodzenia ), trwale niezdolni do pracy WEGETUJĄ!!!
    Grażyna Rzęska
    01.02.2019, 18:36
    Moja 25- letnia córka z czterokończynowym MPD i umiarkowanym intelektualnie ma dziś od Państwa 1.062 zł. Jak można żyć za tę kwotę? Musi jeść, płacić za prąd, ogrzewanie, kupić pampersy i leki...ZA CO? W DPS ( ul. Łanowa 43 - Kraków ), koszt Państwa wynosi 5.280 zł. CZY TO SPRAWIEDLIWE?
    odpowiedz na komentarz
  • renta socjalna
    KAJA
    01.02.2019, 10:09
    Renta socjalna powinna być zróżnicowana w zależności od stopnia niepełnosprawności
    odpowiedz na komentarz
  • Grupa O
    Krystyna Olszowska
    17.02.2018, 20:53
    Jak najbardziej zgadzam się z panią Grażyną wysoki socjal dla osób całkowicie niezdolnych do samodzielnej egzystencji od urodzenia , a dla tych którzy mogą pracować ,dać im taką możliwość i niski socjal.
    odpowiedz na komentarz
  • pomieszane, poplątane
    cyryl
    23.01.2018, 13:39
    Wszyscy którzy pobierają rentę socjalną muszą udowodnic orzecznikowi , że są całkowicie niezdolni do jakiejkolwiek pracy. Inna sprawa że jedni są niezdolni, a dla drugich nawet limity w wysokości ok 3000 zł brutto są za niskie. Według ustawy renta ta nie powinna przysługiwac tym którzy dorabiają , bo nie może byc tak że jeden jest orzekany według niezdolności , a drugi według niepełnosprawności . To że można dużo dorabiac nie świadczy o tym że renta jest rekompensatą za niepełnosprawnośc. Ot ,taki polski paradoks.
    odpowiedz na komentarz
  • renta socjalna
    Barabara
    16.02.2017, 22:01
    prawda jest, ze można do renty socjalnej, ale trzeba mieć jeszcze takie możliwości, a jak się ich nie ma to co zrobić- jak zyc za 654 +153 - i nie dlatego, ze nie ma pracy albo się nie chce tylko stopien niepelnosprawnosci- ten faktyczny od urodzenia jest taki , ze po prostu jest to niemożliwe- grupa 0 albo zasiłek pielęgnacyjny znacznie wyższy albo wyzsza renta socjalna.
    odpowiedz na komentarz
  • Renta socjalna
    Ewa
    28.01.2017, 23:45
    Ja sie zgadzam..z Pania Grazyna R.ci ktorzy moga dorobic do renty socjal..dorabiaja..a co ma zrobic ci ktorzy nie sa w stanie dorobic? z czego maja zyc??? do tego leki? oplaty itd.?!! To hanba zeby panstwo nie dbalo o takich ludzi! kto wymyslil taka wysokosc renty dla ludzi calkowicie nie zdolnych do pracy..chyba jakis niemyslacy cpun...ktory nie wie co czyni!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Kolejne przepisy o rencie
    krzysztof
    28.01.2017, 10:26
    Nie i jeszcze raz nie.Nie zgadzam się na to,by wydzielać.Nikt nie zagwarantuje mi zatrudnienia jeśli zmniejszyłoby się świadczenie dla samej tzw.2 grupy.Znam osoby co popracują 2 tygodnie bo nie byli wydajni itp.Sam pracowałem kiedyś 3 dni,nie dawałem rady musiałem się zwolnić.Obecnie nie pracuję od 14 lat,mam tylko całkowitą niezdolność do pracy.Nie wolno zmniejszać świadczenia jest to zapisane w konstytucji.Prawo nie może działać wstecz i pozostawiać na bruku ludzi.
    odpowiedz na komentarz
  • Renta socjalna
    niepełnosprawny 40
    28.01.2017, 10:13
    Kolejne mieszanie i wydzielenie z rent podgrup uważam za niepoważne i beznadziejne.Podwyższenie świadczeń oczywiście.Oczywiście jeśli da się jednemu trzeba zabrać drugiemu.Ekonomia ustala budżet później są tylko korekty i przesunięcia,nie da się inaczej,chyba,że dodruk pieniędzy i inflacja,czyli pieniądze mało warte .Nie ma nic za darmo o tym ta Pani chyba zapomina.Jeśli np całkowitą egzystencję zwiększy się do 1000zł a zabierze tylko całkowitej niezdolności tzw 2gr.,to kilkadziesiąt tysięcy pójdzie pod most.Niech ta Pani zrozumie,że nie tylko istnieje całkowita z brakiem egzystencji.Setki osób na 644 z całkowitą tylko niezdolnościa ma kłopoty przy lekach.Tak samo jest u mnie.Mam tylko całkowitą niezdolność,ale leki" zjadają" mi połowę tego świadczenia które mam.Szanowna Pani nie kupi mi ich,jeśli mi zabraknie.Nie zgadzam się na janosikowanie i szukanie pieniędzy w kieszeniach,bo wydzielanie-poniosą koszty tego pomysłu wszystkie inne rodzaje rent czyli.niskie waloryzacje,kolejne zmiany itp.I niech również ta Pani zrozumie,że z całkowitej niezdolności są ludzie co też nigdy nie pracowali i nie będą pracować.
    odpowiedz na komentarz
  • Grupa "0"
    Matka ON
    27.01.2017, 21:21
    Jak najbardziej grupa ''0'' dla osób które nie są wstanie pracować .Bardzo mądre podejście Grażyno R. W końcu trzeba dostrzec tych najbardziej poszkodowanych .Podpisuję się obiema rękoma
    odpowiedz na komentarz
  • Super
    Justa
    27.01.2017, 00:31
    Popieram ten pomysł !Grupa 0 Dla ubezwłasnowolnionych ! Opieka 24 h całymi latami !
    odpowiedz na komentarz
  • Renta socjalna.
    krzysztof
    25.01.2017, 13:27
    Jestem za zwiększeniem renty socjalnej dla osób całkowicie niezdolnych do pracy do wysokości najniższej krajowej.
    odpowiedz na komentarz
  • Renta socjalna
    SEBASTIAN
    19.01.2017, 17:22
    Jestem osoba na rencie socjalnej biore leki muszę placic mieszkanie ,oplaty ,juz nie muwie zjesc cos jak mam żyć za te grosze proszę co wy robicie na leki muszę wydać 200zl refundowane he macie pomysl taki by osobe chora na rencie socjalnej bylo stac na oplacenie mieszkania koszt 449,79 plus oplaty a życie leki juz nie wspominam o jakimś ciuchu czy dlugi tez panstwo umozy raczej nie prawda
    odpowiedz na komentarz
  • Na temat
    Mariusz
    19.01.2017, 15:30
    Renta socjalna nie może być obniżona absolutnie. Jednak mogl by byc stopien "0".dla całkowicie nie zdolnych,ale uważam że albo renty podnieść albo podnieść limity dorabiania albo całkowicie je znieść to blokowanie nic rzadowi naszemu nie daje bo jak wiecej zarobimy to i więcej wydamy
    odpowiedz na komentarz
  • Grupa 0 tak, obniżka renty socjalnej dla pozostałych zdecydowanie nie!
    Rencistka socjalna z całkowitym brakiem wzroku
    19.01.2017, 09:29
    Tak jak w tytule mojego komentarza zgadzam się z koniecznością wyodrębnienia zerowej grupy dla osób bardzo nisko funkcjonujących, które muszą być przewijane, ubierane, karmione itd. Takim ludziom zdecydowanie powinno się podwyższyć socjal. Zdecydowanie jednak sprzeciwiam się obniżeniu renty socjalnej pozostałym niepełnosprawnym. Posłużę się własnym doświadczeniem. Oboje z mężem jesteśmy całkowicie niewidomi. Posiadamy rentę socjalną i samodzielnie zamieszkujemy w gminnym mieszkaniu. Ze względów oczywistych, żeby w ogóle być w stanie się utrzymać, nieustannie walczymy o pracę, która raz jest, a raz jej nie ma nawet przez kilka lat. Niejednokrotnie jest ona fikcyjna. Pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby z całkowitym brakiem wzroku, więc gdyby zmniejszono nam rentę, byłaby to dla nas katastrofa i w skrajnej sytuacji chyba wylądowalibyśmy na bruku nie mogąc opłacić czynszu! Proszę więc wszystkich o rozwagę w osądach kto jest w stanie pracować, a kto nie.
    odpowiedz na komentarz
  • Renta socjalna
    Unser
    18.01.2017, 15:00
    Popieram grupa "0" dla tych którzy nie moga pracować i nigdy nie beda mogły wyższy socjal a dla reszty zniesienie limitu dorabiania lub podwyższenia go
    odpowiedz na komentarz
  • SYSTEM ORZECZNICTWA
    Moje zdanie
    18.01.2017, 14:48
    Uważam, że obecny system orzecznictwa jest w porządku i nic nie należy zmieniać ani mącić. Od wielu lat funkcjonowały 3 grupy inwalidzkie które po ich likwidacji dały odzwierciedlenie w postaci lekkiego, umiarkowanego i znacznego stopnia. Wiadomo, że dawna 1 grupa inwalidzka czyli stopień znaczny to osoby o największym kalectwie czyli bez kończyn, niewidomi, niewładni itp. Dlatego też niema co dodawać żadnych innych stopni niepełnosprawności tylko zwiększyć faktycznie renty dla osób które mają orzeczony znaczny stopień lub niezdolnośc do pracy i samodzielnej egzystencji. Nie może być tak że tak schorowana osoba musi ostatkami często sił dopracowywać do renciny. Państwo takich osób nie powinno w ogóle zatrudniać , w zamian dać odpowiednie środki do życia i ulgi (ulgi są nie potrzeba nic zmiejszać ani dodawać).Pozdrawiam.
    odpowiedz na komentarz
  • Grupa 0
    Mama
    17.01.2017, 21:56
    Oczywiście, zgadzam się w 100%. Opieka nad osobą niefunkcjonującą jest nieporównywalna z opieką nad osobą niepełnosprawną częściowo funkcjonującą.
    odpowiedz na komentarz
  • zlikwidować grupy
    aries
    17.01.2017, 17:12
    A ja uważam, że powstanie "grupy zero" tylko powiększy patologie w kwestii rent i orzecznictwa. Nagle by się okazało że większość niepełnosprawnych bedzie "załatwiało" sobie "grupę zero" (podobnie jak teraz jest w przypadku podwyższania z grupy 2 na 1, bo pracodawcy chętniej zatrudniają..). Ogólnie wg mnie już teraz w systemie orzecznictwa panuje jeden wielki nieład. To jaką grupe się dostanie zależy tak naprawde od "widzimisie" lekarza orzecznika. w swoim życiu stawałam wiele razy na komisjach i mimo braku zmian w stanie zdrowia dostawałam różne stopnie, zależy na kogo trafiłam. Poza tym obracam się w środowisku osób niepełnosprawnych i np znam osoby w gorszym stanie zdrowotnym niż ja mające niższą grupę, jak również odwrotnie. Wracając do tematu uważam, że powinno się polikwidować grupy. Zostawić jedynie oznaczenia literowe i na ich podstawie przyznawać jakieś ulgi, wysokość renty, możliwość dorobienia czy inne przywileje.
    odpowiedz na komentarz
  • Renta socjalna
    EwKa
    17.01.2017, 14:01
    Była kiedyś renta socjalna jako dodatek do renty rodzinnej dla osób chorych od urodzenia i wysoce niesprawnych. Pozostała w szczątkowej postaci, bo rządzącym wydawało się, że to za dużo. Bądźmy realistami...
    odpowiedz na komentarz
  • Uwaga!!
    Adam
    17.01.2017, 11:25
    Trzeba się za to wziasc ,zapukac do P.Rafalskiej i jej to uświadomić. Niemozemy tego tak zostawic nalegam aby się ktoś za to zabrał precz z niskim progiem odrabiania do renty socjalnej naglosnojcie to nie mozemy tak tego zostawic!!!!!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Tak właśnie należy zrobić
    yakaba
    17.01.2017, 05:57
    Art. 13 ustęp 4 Ustawy o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych: 4. Zachowanie zdolności do pracy w warunkach określonych w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie stanowi przeszkody do orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy. Interpretacja: niezdolność do pracy to brak możliwości zatrudnienia w takich warunkach które nie uwzględniają stanu zdrowia pracownika. W takim razie renta socjalna w przypadku kogoś "samoobsługowego" rekompensuje wydatki spowodowane niepełnosprawnością. I bardzo dobrze, od tego właśnie jest państwo. Zaproponowany postulat jest bardzo słuszny. Należy bowiem różnicować pomoc finansową w zależności od tego czy ktoś ma tylko ograniczoną możliwość wykonywania pracy czy też wymaga stałej opieki ze strony innych osób.
    odpowiedz na komentarz
  • 1 grupa inwalidzka a praca
    1 grupa a praca
    16.01.2017, 22:06
    Uważam,że osoby u których został orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności czyli dawna 1 grupa inwalidzka nie powinny być w ogóle zatrudniane. W zamian powinny otrzymywać taką rentę która pozwoliła by godnie żyć takiej osobie, niezależnie jakiego rodzaju rentę pobiera do tej pory.
    odpowiedz na komentarz
  • mozna wybrac
    maria
    16.01.2017, 21:33
    Uwazam,ze renta socjalna powinna byc dla osob niezdolnych do samodzielnej egzystencji majacych proponowana grupe zerowa .Niepelnosprawni pobierajacy rente socjalna,ktorzy pracuja moga przejsc na rente chorobowa przy spelnieniu nastepujacuch warunkow tj ; 1 rok okresow skladkowych i nieskladkowych jesli niezdolnosc powstala przed ukonczeniem 20 lat . 2lata pracy - przed ukonczeniem 20 do 22 lat zycia 3 lat pracy -przed ukonczeniem 22 do 25 lat zycia 4 lat pracy przed ukonczeniem 25 do 30 lat zycia 5 lat pracy - w wieku powyzej 30 lat zycia
    odpowiedz na komentarz
  • 1400
    Aga
    16.01.2017, 18:32
    Jeżeli chodzi o osoby niesamodzielne, takie które trzeba nadzorować cały dzień, z pampersem, karmieniem, domyślaniem się co che, co je boli to jak najbardziej ale ja już wcześniej tu piałam, że ludzie dobrze się umieją ustawić. Znam mamy ON pobierające zasiłek 1400 podczas gdy ich dziecko, często dorosłe jest praktycznie samodzielne, chodzi do WTZ, samodzielnie je, ubiera się itp. Tak więc łatwo się domyśleć na co przeznaczane są pieniądze w rodzinie gdzie jest osoba całkowicie niezdolna do czegokolwiek a na co w rodzinie gdzie nie ma takiej sytuacji. Rozdaje się pieniądze tam gdzie nie powinny trafić. Trzeba wyraznie oddzielić osoby w miarę zaradne od tych najbardziej okaleczonych bo to jest zasadnicza różnica w opiece, wychowaniu no i kosztach.
    odpowiedz na komentarz
  • Rencista!!!
    Rencista
    16.01.2017, 18:28
    Usunąć te ograniczenia po co na co to
    odpowiedz na komentarz
  • ZGADZAM SIĘ
    Ewa
    16.01.2017, 14:06
    Tak zgadzam się Osoby niesamodzielne mają bardzo trudną stację Trzeba to wziąć pod uwagę
    odpowiedz na komentarz
  • inna bajka
    Małgorzata
    16.01.2017, 14:00
    osoby niepełnosprawne nie samodzielne , które trzeba nakarmić przebrać wziąć na spacer itp.,to zupełnie inna opieka niż nad osobami niepełnosprawnymi samodzielnymi w miarę To powinno być rozczłonkowane Od 28 lat zajmuję się synem ,jest bardzo trudno
    odpowiedz na komentarz
  • renta soc
    Beata
    16.01.2017, 13:41
    Dorabianie do renty socjalnej budzi kontrowersyjną. Nie powinno się jej pod żadnym względem zabierać. Ja już oddawałam wiele razy nawet gdy dochód przekroczył mi dwa złote! ALE czy faktycznie powinny ją otrzymywać osoby które bardzo dobrze zarabiają? czyli są wstanie bardzo dobrze pracować. Tego nie wiem Może niższa kwota takiej renty soc w takiej sytuacji ale nie odbieranie.
    odpowiedz na komentarz
  • Nie zgadzam się z tym.
    Beata
    16.01.2017, 13:34
    Grupa zero niczego tu nie rozwiąże. Tu jest problem z orzekaniem o niepełnosprawności . 1 grupa inwalidzka jest = "całkowicie niezdolny do samodzielnej egzystencji albo do pracy" , 2 grupa to " częściowo niezdolni..." Ale to właśnie osoby z 1 grupą są najchętniej zatrudniani , bo z nich pracodawcy mają największe korzyści . Druga sprawa to sprawa renty socjalnej. jednak nie tylko dla ON wskazanych w tym artykule. cytuję "Są osoby, które pobierając rentę socjalna nigdy nie będą w stanie podjąć pracy, gdyż wymagają całodobowej opieki ze względu na niskofunkcyjność ruchową, jak i umysłową. Cały czas uważam, że powinna być dla takich ON grupa „zero” – całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji, wysoki socjal, a dla pozostałej grupy renta socjalna niższa i praca z zarobkami bez ograniczeń." bo takie osoby, będące pod stałą opieką drugiej osoby są zabezpieczone. Przecież opiekun pobiera 1400zł zasiłku opiekuńczego. (plus renta socj. ON i 150 zł zasiłku pielęgnacyjnego) Więc jak się okazuje , nie jest taki dramat. Renta socjalna powinna być zdecydowanie większa dla tych którzy nie podejmują pracy ze względu na stan zdrowia a ich opiekun nie pobiera żadnych świadczeń bądz też nie ma opiekuna. Nie można pchać tylko w jednym kierunku .
    odpowiedz na komentarz
  • inna bajka
    Małgorzata
    16.01.2017, 13:27
    osoby niepełnosprawne nie samodzielne , które trzeba nakarmić przebrać wziąć na spacer itp.,to zupełnie inna opieka niż nad osobami niepełnosprawnymi samodzielnymi w miarę To powinno być rozczłonkowane Od 28 lat zajmuję się synem ,jest bardzo trudno
    odpowiedz na komentarz
  • UWAGA
    Irena
    16.01.2017, 11:46
    tak mam syna 27 lat renta socjalna choroba taka ze nigdy nie bedzie mogl pracowac, Niezdolny do samodzielnej egzystencji. Renta powinna zapewnic w miare podstawowe utrzymanie syna.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas