Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Środki unijne nie wesprą dyskryminacji. Przy Ministerstwie Rozwoju działa specjalna grupa

31.01.2017
Autor: rm, fot. mompes/Freeimages.com
Oko, w którego źrenicy jest symbol euro

Linie tramwajowe, dworce, muzea, ale też strony internetowe urzędów i ich usługi – to wszystko jest w Polsce współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Co jednak zrobić, by te ogromne pieniądze nie były wydawane na inwestycje niedostępne dla osób z niepełnosprawnością? Tym zajmuje się specjalna grupa, działająca przy Ministerstwie Rozwoju, do której należy też Integracja.

30 stycznia 2017 r. przedstawiciele Fundacji Integracja wzięli udział w drugim już spotkaniu działającej przy Ministerstwie Rozwoju Grupy roboczej do spraw równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób niepełnosprawnych dla funduszy unijnych 2014-2020. W ramach prac grupy Fundacja Integracja doradza ministerstwu jako ekspert w kwestiach związanych z dostępnością i pomaga reagować na potrzeby zgłaszane przez resort.

Siedem lat szybko minie?

Spotkanie dotyczyło tym razem przede wszystkim wprowadzania zasad dostępności w inwestycjach finansowanych ze środków unijnych. Niestety, w Polsce duża część obiektów powstałych ze środków z Unii Europejskiej pozostaje niedostępna dla osób z niepełnosprawnością. Być może zmieni to Europejski akt w sprawie dostępności (European Accessibility Act).

- Akt zaproponowała Komisja Europejska, która chciałaby znieść bariery w dostępie osób z różnymi niepełnosprawnościami do wszystkich produktów i usług – mówił nam niedawno w wywiadzie Ádám Kósa, poseł sprawozdawca tego aktu prawnego w Parlamencie Europejskim. – Zgodnie z tą propozycją, w ciągu siedmiu lat wszystkie produkty i usługi mają się stać dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Tramwaj częściowo europejski

Chcąc zawczasu przygotować się do tego, Ministerstwo Rozwoju zwróciło się z pytaniami dotyczącymi dostępności do członków Grupy roboczej. Jak się okazuje, w Polsce wprowadzenie w życie tego aktu może być problematyczne.

- Przedstawiciel Zarządu Dróg Miejskich zwrócił uwagę na to, że bardzo dużo inwestycji powstaje przy udziale funduszy unijnych – relacjonuje uczestnik posiedzenia, Jarosław Bogucki z Działu Usług Eksperckich (DUE) Fundacji Integracja. – Problemem mogą być np. linie tramwajowe. Jeden przystanek tej samej linii może być finansowany z funduszy unijnych i co za tym idzie podlegać unijnej dyrektywie. Natomiast inne przystanki, które powstały np. za pieniądze z miejskiego budżetu, już nie.

Standard Integracji przyjęty przez ministerstwo

Podczas spotkania rozmawiano też na temat współpracy w ramach usługi doradztwa i monitoringu projektów europejskich oraz stosowania w nich zasad dostępności. Cały blok posiedzenia dotyczył zaś standardów dla funduszy unijnych.

- Ministerstwo prosiło o podanie standardów dotyczących różnych dziedzin finansowanych z funduszy unijnych – tłumaczy Jarosław Bogucki. – Ministerstwo, jako obowiązujący dla funduszy europejskich, przyjęło standard dostępności architektonicznej, przyjęty przez Fundację Integracja. Na jego bazie będzie projektować wytyczne – zaznaczył.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas