Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Reforma oświaty. Co dalej z kształceniem dzieci z niepełnosprawnością? MEN odpowiada

27.02.2017
Autor: Beata Dązbłaż, fot. sxc.hu
Tablica z leżącymi pod nią kredami i gąbką

Zachowanie wszystkich dotychczasowych form i ścieżek edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przedłużenie okresu nauki uczniowi z niepełnosprawnością – to jedne z istotniejszych założeń koncepcji kształcenia osób z niepełnosprawnością w związku z reformą systemu oświaty od 1 września 2017 r.

Z końcem stycznia wysłaliśmy do Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) pytanie, jak reforma systemu oświaty wpłynie na uczniów z niepełnosprawnością, czy m.in. wciąż będzie możliwość przedłużenia edukacji dla tej grupy uczniów. Po niespełna miesiącu otrzymaliśmy informację z biura prasowego MEN, że 24 lutego został opublikowany komunikat w tej sprawie na stronie resortu.

Znajdujemy w nim zapewnienie, że wszystkie dotychczasowe formy edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także z niepełnosprawnością, zostaną zachowane. Rodzic będzie także mógł dalej decydować o wyborze drogi edukacji swojego dziecka.

Dłuższa nauka

Przedłużenie okresu nauki uczniów z niepełnosprawnością będzie możliwe niezależnie od typu szkoły. Zatem uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będzie mógł przedłużyć czas nauki w szkołach nowego typu:

  • w szkole podstawowej: o rok na pierwszym etapie edukacyjnym i dwa lata na drugim etapie edukacyjnym;
  • w szkole ponadpodstawowej o rok – przy zwiększeniu proporcjonalnie wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Decyzję o przedłużeniu nauki będzie trzeba podjąć do końca klasy III i klasy VIII w szkole podstawowej i do końca ostatniego roku nauki w szkole ponadpodstawowej.

„Zastosowanie powyższego rozwiązania uwzględnia długość cyklu kształcenia w szkołach nowego typu, w tych, w których będą funkcjonowały klasy obecnego gimnazjum” – zapewnia MEN.

Uczeń z niepełnosprawnością będzie miał możliwość odroczenia pójścia do szkoły podstawowej do 9. roku życia, a więc o rok lub dwa.

Szkoła branżowa nowością

MEN zapewnia także, że zaprojektowane przepisy zakładają, iż przekształcanie szkół specjalnych i integracyjnych będzie przebiegać analogicznie, jak w przypadku szkół ogólnodostępnych, niezależnie od typu.

Uczeń, który skończy gimnazjum, będzie mógł dalej uczyć się w 3-letnim liceum ogólnokształcącym, 4-letnim technikum dla młodzieży, 3-letniej branżowej szkole I stopnia dla młodzieży, w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, 3-letniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

MEN informuje, że 1 września 2019 r. rozpocznie działalność 5-letnie technikum dla młodzieży, a rok później branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.

Pomocnik ze stopniem lekkim

„Obecnie trwają prace dotyczące opracowania podstaw programowych w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także w konsekwencji wprowadzenia nowych zawodów pomocniczych do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego” – czytamy w komunikacie MEN.

Są to zawody pomocników: ślusarza, stolarza, mechanika, kucharza, krawca i fryzjera.

ICF wspomoże kształcenie

MEN podkreśla, że trwają prace nad nowym modelem wsparcia udzielanego uczniom w procesie kształcenia i wychowania. Na razie wiadomo, że ma on opierać się na Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – wersji dla dzieci i młodzieży (ICF-CY).

Chodzi o to, aby oprzeć się na modelu społecznym, a nie tylko czysto medycznym. Uwzględnić funkcjonowanie dziecka i wynikające z tego potrzeby w zakresie zarówno wsparcia dziecka, jak i dostosowania środowiska zewnętrznego (dostosowanie warunków nauczania, likwidacja barier architektonicznych, dostosowane miejsce pracy, odpowiednie pomoce dydaktyczne, metody pracy dydaktycznej i wychowawczej itp.). Analiza opiera się na indywidualnych cechach dziecka, ale także danych dotyczących jego środowiska.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Niepełnosprawność w st.umiarkowanym
    Patrycja05
    09.01.2020, 11:50
    Syn obecnie jest w klasie 8(st.lekki)ukończone 15 lat,w październiku 2020r kończy 16,od września chcemy podjąć naukę w szkolenponadpodatawowej,nie wiemy jaki bedzie wynik badania w PPP(st.lekki czy umiarkowany). Moje pytanie,czy z niepełnosprawnością w st.umiarkowanym bedziemy mogli uczęszczać do ogólnodostępnej szkoły np.technikum lub zawodowa(teraz nazywa się to chyba branżowa),czy pozostaje nam tylko szkoła specjalna/ośrodek? Gdzie mogę dopytac,mieszkamy na wsi,ciezko jest pod każdym względem jesli chodzi o edukację-dojezdzamy do szkoły podstawowej z o.integracyjnymi. Mysle ze st. Lekki u nas pozostanie choć PPP często kiepsko doagnozują,rutyna często gubi,niektórzy myślą ze 20 letni staz pracy w poradni zwalnia z indywidualnego podejścia do sprawy,liczy się papierologia i ramy czasowe w których powinno sie dziecko zmieścić,a co gdy dziecko robi wiele rzeczy tylko specyfika polega na bardzoooo powolnym tempie pracy-sympozjów guzie mózgu),dlaczego odbiera mu sie ta szanse?wypada na testach b źle bo jest powolny i brakuje mu czasu? Będę wdzięczna za każdą podpowiedZ
    odpowiedz na komentarz
  • Ile razy uczeń może być w tej samej klasie
    Monika
    08.01.2019, 16:23
    Witam moja córka w tym roku będzie miała 12 lat ma autyzm i upośledzenie w stopniu lekkim. W trzecia klasie szkoły podstawowej jest już trzeci raz jest to klasa 4osobiwa i córka ma orzeczenie o nauczaniu specjalnym ( raz odroczenie i dwa razy nieklasyfikowana) teraz moje pytanie ile razy uczeń może być w tej samej klasie?? Pytam bo córka nie pisze i nie czyta i w 4 kładzie sobie nie poradzi.
    odpowiedz na komentarz
  • Małgorzata Kozłowska
    Gosia
    21.10.2018, 12:16
    Witam serdecznie Proszę mi odpowiedzieć --- czy można łączyć dzieci z niepełnospr. st. umiarkowany i dzieci ze stopniem lekkim? ___ Szkoła Specjalna kl. I . Moja córka st. umiarkowany została przydzielona do kl. I gdzie jest 3 dzieci ze st. znacznym. Dzieci ze stopniem znacznym nie mówią tylko " piszczą" Moja córka chodziła do przedszkola klasa integracyjna. Bardzo dobry wpływ na rozwój dziecka miał pobyt z dziećmi rozwiniętymi prawidłowo. Córka jest dzieckiem bardzo kontaktowym, lubi dzieci i bardzo się na nich wzoruje. Pobyt w obecnej klasie powoduje, że traci to co osiągnęła w Przedszkolu. CZY MAMY PRAWO PRZENIEŚĆ DZIECKO DO KLASY Z DZIEĆMI ze stopniem umiarkowanym?
    odpowiedz na komentarz
  • Iza - stopień umiarkowany - chodzi do I klasy z uczniami stopień znaczny.
    Ewa
    20.10.2018, 06:42
    Bardzo proszę o odpowiedź. Iza ma st. umiarkowany i potrzebę kształcenia specjalnego. Chodziła do przedszkola do klasy integracyjnej. Kontakt z dziećmi o prawidłowym rozwoju dawał ogromne korzyści. Iza jest kontaktowa, bardzo wzoruje się na dzieciach. Od września tego roku rozpoczęła naukę w Szkole Specj. W klasie - dwoje dzieci z umiarkowanym i czterech ze znacznym. Żadne z tych dzieci nie mówi. Iza traci to co do tej pory osiągnęła. Czy mamy prawo domagać się, żeby Iza mogła chodzić do I klasy z dziećmi ze stopniem lekkim? Mogła by się lepiej rozwijać. Czy można do Was zadzwonić?
    odpowiedz na komentarz
  • Dobra reforma¿
    Dora
    01.11.2017, 03:55
    Dlaczego łączone są klasy 4 i5 SP ,przecież to dwie różne podstawy programowe,a i dzieci poza niepełnosprawnością intelektualną mają dodatkowe sprzężenia.Naprawdę to jest niedopuszczalne ,by tak łączyć klasy w szkole specjalnej. Praca w takim 15 osobowym zespole to przetrwanie i walka o bhp¡,a nie pedagogika specjalna! Cóż,Samorządy oszczędzają jak mogą (Starostwa nie należą do najbogatszych ),a MEN przymyka oczy.Grunt,że IPTy są pięknie napisane .Nie wspomnę już,że zajęcia rewalidacyjne są liczone od zespołu,a nie od dwóch klas,czyli o połowę mniej.I to ma być reforma! Nauczyciel przy dodatkowym nakładzie pracy otrzymuje śmieszny dodatek 174żł brutto do pensji.Chyba przyjdzie pomyśleć o zmianie zatrudnienia.A żal...
    odpowiedz na komentarz
  • Pomocy!!!
    Bazyli
    06.03.2017, 18:29
    A co z uczniem z głęboką niepełnosprawnością psychoruchową objętym zajęciami rewalidacyjno- wychowawczymi? Zgodnie z prawem oświatowym może w nich uczestniczyć do ukończenia w danym roku szkolnym 25-go roku życia. Czy jest szansa na przedłużenie tego typu zajęć po osiągnięciu przez niego wieku? Sprawa bardzo ważna z uwagi na to,że szkoła zapewnia kompleksowe wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w tym rehabilitację!
    odpowiedz na komentarz
  • Kinga Karolak
    Kinga
    01.03.2017, 21:28
    Podpinam się pod ten wątek,moja córka jest teraz w VI klasie (4 klasa był etap wydłużony,robiła materiał 2 lata) czy teraz po zmianie może VII i VIII klasa robić po 2 lata?Też przeraża mnie że tak szybko skończy szkołę my mieszkamy na wsi i perspektywy nie są obiecujące
    odpowiedz na komentarz
  • Do p. Anny Szymanek
    Pedagog specjalny
    28.02.2017, 19:03
    W sytuacji pani syna widze 2 wyjscia: 1. Ukończenie gimnazjum bez wydł7żania etapu 2. Wydłużyć etap w tym roku szkolnym wtedy syn "wejdzie"w nową podstawę programową, w przyszłym roku zacznie uczęszczać do kl 7. Jednak w obu przypadkach liczba lat nauki pozostanie taka sama i szkołę ukończy w wieku 19 lat. Jednak to nie koniec możliwości nauki dla dziecka/młodzienca niepełnosprawnego. Najlepszym rozwiązaniem jest kontynuowanie nauki w Szkole Przysposabiającej do Pracy. Domyślam się, że Państwa szkoła nie oferuje takiej możliwości. Proszę się zorientować może w sąsiednich miejscowościach znajduje się taka szkoła. Do 21 roku życia gmina ma obowiazek zapewnić niepełnosprawnemu uczniowi transport do najbliższej szkoły, która jest w stanie spełniać zalecenia z orzeczenia (a wiec najbliższa szkoła przysposabiająca do pracy).
    odpowiedz na komentarz
  • Do pani Ani Szymanek
    mama
    28.02.2017, 13:39
    Rozumiem, że pani dziecko chodzi do szkoły specjalnej skoro ma upośledzenie znaczne. Dlaczego chce go pani pozostawić w szkole jak najdłuzej ? Usadzić go w drugiej klasie gimnazjum? w jakim celu. Jeśli skończy gimnazjum, to są szkoły wielozawodowe itp dla takich dzeci jak pani syn a jeśli nie będzie się nadawał to są WTZ prawda? O co chodzi konkretnie
    odpowiedz na komentarz
  • pomocnik...opiekuna, pielęgniarza, fizoterapeuty
    Paulina
    28.02.2017, 13:19
    Obserwując dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym widzę, że mogłyby się sprawdzić jako pomocnicy w domach spokojnej starości i wszelkich placówkach opiekuńczo- medycznych. Dzieciaki te z dużą empatią podchodzą do niesprawnych osób, chętnie im towarzyszą, czytają książki, pomagają w jedzeniu. Taki pomocnik z otwartym sercem, to byłby pożądany zawód:-)
    odpowiedz na komentarz
  • Pomocnicy ;)
    LaLa
    28.02.2017, 08:46
    Widać tylko zawody pomocników roboli :(
    odpowiedz na komentarz
  • Człowiek
    pomocnok ;)
    28.02.2017, 08:44
    Człowiek nie jest maszyną!
    odpowiedz na komentarz
  • kształceniem dzieci z niepełnosprawnością
    Anna Szymanek
    27.02.2017, 20:00
    Mój syn obecnie chodzi do I klasy gimnazjum- ma orzeczenie o kształceniu specjalnym- stopień znaczny. Przed zmianami miał prawo do nauki w gimnazjum do 21 roku życia. Obecnie syn ma 17 lat. Czy po zmianach uczeń z upośledzeniem znacznym będzie miał prawo nauki w szkole podstawowej to 21 lat. Jeśli tak to co ja mam zrobić aby go utrzymać w szkole jak najdłużej? Po "dobrych" zmianach jesteśmy dwa lata w plecy ze szkołą . Dla nas to dramat. Nie wiem czy mam pozwolić mu zdać do 2 klasy gimnazjum - wtedy skończy szkołę za dwa lata w mając 19 lat. Czy zostawić go na drugi rok i przejdzie do 7 klasy podstawówki , dwa lata 8 klasy/ jeden rok na zasadzie wydłużenia etapu / - wtedy skończy szkołę podstawową mając 20 lat. Proszę o pomoc. Czy po zmianach dziecko z upośledzeniem znacznym może zdać do następnej klasy po wyrażeniu zgody przez rodzica? W chwili obecnej udało mi się powtarzać klasy na zasadzie rozszerzenia etapu oraz nie wyrażenia zgody na promocję. Dzięki temu mój syn nie skończył nauki w gimnazjum mając 17 lat. pozdrawiam Anna Szymanek
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas