Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Umiarkowany stopień niepełnosprawności a mój zakład pracy

24.08.2017
Autor: K.

Mam stopień niepełnosprawności umiarkowany. Jestem zatrudniony od 1999 roku na pełny etat w zakładzie pracy, który zatrudnia poniżej 25 osób / etatów. Mam ten stopień od VI 2014, był przyznany na 3 lata do VI 2017 i teraz przyznany ponownie od VI 2017 do VI 2022 r. Zakład pracy nie wie o moim stopniu niepełnosprawności. Nie analizowałem tego wcześniej, ale wiem, że mam pewne przywileje, a i zakład pracy też. Stąd pytania: czy przysługuje mi już od teraz dodatkowy urlop 10 dni i czas pracy zmniejszony do 7 h dziennie, czy musze czekać rok od tego ostatniego orzeczenia z VI 2017 roku? Czy zakładowi pracy przysługuje dofinansowanie do wynagrodzenia od tego miesiąca, czy także zaległe dofinansowanie od 2014 roku? Jakie dokumenty należy wypełnić? Co oznacza obowiązek dostosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej (mam schorzenia kręgosłupa)? Czy to już wszystkie prawa i dofinansowania związane z zatrudnieniem i zakładem pracy?

Szanowny Panie,

ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zawiera w swojej regulacji szereg przepisów normujących uprawnienia pracownicze osoby z niepełnosprawnością, jak też i przepisy dotyczące uprawnień pracodawców, którzy zatrudniają w swoim zakładzie pracy osoby z niepełnosprawnością.

Zgodnie z art. 20c Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej, osobie niepełnosprawnej przysługują uprawnienia pracownicze określone w rozdziale 4 ustawy, odpowiednio od dnia, od którego osoba niepełnosprawna została wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych na podstawie art. 2a ustawy. Oznacza to, że co do zasady osobę niepełnosprawną wlicza się do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych począwszy od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność. Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, iż zakład pracy nie wie nic o Pana niepełnosprawności. W zapytaniu nie podał Pan informacji, czy przedstawił Pan swojemu pracodawcy orzeczenie o niepełnosprawności. Jeżeli nie przedstawił Pan pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności, to nie jest Pan zatrudniony jako osoba z niepełnosprawnością i nie przysługują Panu uprawnienia wynikające z Ustawy o rehabilitacji (np. krótszy czas pracy, dodatkowy urlop i inne).

W odniesieniu do kwestii związanej z dofinansowaniami do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, informuję, że zgodnie z art. 26 a Ustawy o rehabilitacji pracodawcy przysługuje ze środków PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o ile pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Chodzi o to, że pracodawca, który zatrudnia osobę z niepełnosprawnością, w celu uzyskania dofinansowania do jej wynagrodzenia ma obowiązek zgłoszenia osoby do ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych, którą prowadzi Fundusz. Pracodawcy nie przysługuje natomiast dofinansowanie wstecz.

W odniesieniu do kwestii dostosowania stanowiska pracy zachęcam do zapoznania się z artykułem na naszym portalu.

O uprawnieniach osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności także znajdzie Pan informację na naszym portalu.

Z poważaniem,

dr Michał Urban, radca prawny

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas