Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Konduktorze łaskawy...

07.08.2017
Autor: Integracja, partnerem materiału jest PKP Intercity, fot. Mateusz Różański
Źródło: Integracja 2/2017
szkolenie w pkp intercity: kobieta prowadzi do przedziału kobietę, która ma opaskę na oczach

Właściwa obsługa to sprawa kluczowa dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy pociągiem. Szczególnie dotyczy to osób z różnymi niepełnosprawnościami. Aby podróżni na wózkach, niesłyszący czy niewidomi mogli w pełni korzystać z dobrodziejstw podróżowania koleją, pracownicy PKP Intercity odbywają „skrojone na miarę” szkolenia.

- Kiedyś z powodu wypadku musieliśmy z kolegą przesiadać się z pociągu do pociągu na torach – wspomina Sebastian Grzywacz, niedowidzący szkoleniowiec Integracji. – Mnie udało się sprawnie przejść z psem przewodnikiem, natomiast kolegę pracownicy kolei podczas wprowadzania do wagonu złapali za pośladki. Na tę niechcianą bliskość zareagował okładaniem kolejarzy swoją białą laską, a na końcu się przewrócił. Bardzo chciano mu pomóc, tylko nikt nie wiedział jak – opowiada Sebastian Grzywacz, który doświadczenia z podróży wykorzystuje podczas szkolenia pracowników PKP Intercity.

Poczuć na własnej skórze

Miasteczko kolejowe przy ul. Chłopickiego w Warszawie. Z nieba leje się żar. Choć pogoda zachęca do schronienia się w cieniu, grupa konduktorów PKP Intercity bierze aktywny udział szkoleniu pod okiem instruktorów Integracji.

- Proszę podać swojej koleżance rękę i zaprowadzić ją do pociągu – instruuje Sebastian Grzywacz.

Zadanie, które zlecił konduktorom, pozornie było proste. Mieli połączyć się w pary, w której jedna osoba zakłada specjalną opaskę, a druga musi wprowadzić ją bezpiecznie do pociągu oraz pomóc odnaleźć przedział i miejsce. Jak się okazało, fakt, że zna się skład jak własną kieszeń, nie zawsze oznacza, że umie się po nim chodzić z zamkniętymi oczami. Dzięki temu ćwiczeniu pracownicy PKP Intercity uświadomili sobie, jak ważna jest właściwa komunikacja z kimś, kogo wprowadza się do pociągu, i jak ważne jest, by robić to umiejętnie i z wyczuciem, bo osoba niewidoma nie jest plastikowym fantomem, który można łapać w dowolny sposób.

Delikatna jest też kwestia korzystania z toalety, czyli pomocy w dostaniu się do niej osobom niewidomym lub na wózku, nie naruszając przy tym ich prawa do intymności i unikając krępujących sytuacji.

kilku pracowników PKP Intercirty stoi na peronie tuż obok trenera, który jest na wózku. Naprzeciw nich znajduje się pociąg i trzy schodki

Praktyka i zmiana świadomości

Podczas szkoleń przekazywana jest wiedza na temat powinności osób zarządzających infrastrukturą kolejową i przewoźników wobec osób z niepełnosprawnością, systemu organizacji pomocy na peronach i w pociągach, a także savoir-vivre’u w komunikacji z pasażerami z niepełnosprawnością. Szkolenia potrwają do czerwca 2018 r., a Integracja przeprowadzi przez nie ponad 1900 osób – pracowników PKP Intercity.

- W trakcie szkoleń pokazujemy, jak prawidłowo udzielać pomocy pasażerom z niepełnosprawnością – mówi  Sebastian Grzywacz. – Jak pomagać osobie na wózku, ale też jak komunikować się z osobą niewidomą. Opowiadamy o właściwych formach komunikacji, o tym, że do osoby niewidomej zwracamy się naturalnie, bez wahania używając w jej towarzystwie zwrotów: „do zobaczenia” czy „do widzenia”. Z drugiej jednak strony, potrzebne jest przekazanie konkretnej wiedzy, np. na temat postępowania z psem asystentem lub psem przewodnikiem.

- W ankietach, które pracownicy PKP Intercity wypełniali po szkoleniu, napisali, że najcenniejsze były dla nich ćwiczenia praktyczne – opowiada Julita Kuczkowska, instruktorka poruszająca się na wózku. – Na przykład wszystkie szczegóły związane z pomocą osobom poruszającym się na wózkach: składanie i rozkładanie wózka, prowadzenie po rampie, itp. – wymienia.

Szkolenia – oprócz czysto technicznych kwestii – pomogły kolejarzom lepiej zrozumieć osoby z niepełnosprawnością i ich potrzeby, ale też poznać umiejętności pozwalające im na samodzielne funkcjonowanie.

Sebastian Grzywacz, niedowidzący trener Integracji w otoczeniu pracowników PKP Intercity

Nowe myślenie

- Dzięki szkoleniu pracownicy PKP Intercity nauczyli się innego myślenia o osobach z niepełnosprawnością – podkreśla Sebastian Grzywacz. – One po prostu mają specyficzne cechy – poruszają się na wózkach, z laskami lub o kulach. Rozmawialiśmy m.in. o tym, że niepełnosprawność to jest tylko pewne ograniczenie, które nie uniemożliwia samodzielnego funkcjonowania.

Pokazanie, jak osoby z niepełnosprawnością mogą radzić sobie w trudnych sytuacjach, to jedno z najważniejszych elementów szkolenia – część uczestników była zaskoczona np. faktem, że osoby niewidome posługują się smartfonami i korzystają z e-biletów.

- Jeszcze inną sprawą jest asertywność – zauważa z kolei Tomasz Wasielewski, poruszający się na wózku trener Integracji. – Osobom z niepełnosprawnością trzeba pomagać, ale w granicach własnych możliwości i, co najważniejsze, przepisów. Nie jesteśmy świętymi krowami, trzeba nas traktować jako pełnoprawnych obywateli, którzy mają prawa, ale też pewne obowiązki. Tak jak wszyscy – tłumaczy trener.

Energetycznie i z zaangażowaniem

Szkolenia chwalą uczestnicy, dla których możliwość poznania potrzeb i potencjału osób z niepełnosprawnością była niezwykle cennym doświadczeniem.

- Prowadzący miał niesamowitą energię. W przystępny, a zarazem atrakcyjny sposób dzielił się wiedzą i doświadczeniami. Takie szkolenia są konieczne, bo pasażerowie z niepełnosprawnością wymagają innego podejścia drużyn konduktorskich. Dzięki szkoleniu dowiedziałam się, w jaki sposób skutecznie pomagać – oceniła jedna z uczestniczek, pani konduktor z Zakładu Centralnego.

pracownik PKP Intercity jedzie na wózku, by doświadczyć innego punktu widzenia poruszania się

Postawę pracowników PKP Intercity doceniają trenerzy Integracji. Wskazują na zaangażowanie i dociekliwość uczestników, którzy są otwarci na wiedzę, chętnie zadają pytania i biorą udział w zadaniach praktycznych.

Można powiedzić, że obie strony są zadowolone.

- Współpraca z Fundacją przebiega sprawnie i jest profesjonalna. Pracownicy w ankietach poszkoleniowych nie mają zastrzeżeń co do formy prowadzenia szkoleń ani programu – zapewnia Ewa Boguszewska, Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi w PKP Intercity.

Mobilnośc i samodzielność

Szkolenie przeprowadzone przez Integrację było dobrą okazją do porozmawiania o tym, co jeszcze zmienić w PKP Intercity, by osoby z różnymi niepełnosprawnościami mogły komfortowo podróżować po kraju. Kolejarze opowiedzieli o swoich doświadczeniach z obsługą pasażerów z niepełnosprawnością, a trenerzy Integracji pomogli im zrozumieć ich potrzeby. Wszystko po to, by razem wskazać problemy i znaleźć rozwiązania.

- Bezpieczna i nowoczesna kolej to przyszłość transportu – podkreśla Ewa Cieśla, Dyrektor ds. Rozwoju Działu Usług Eksperckich Integracji. – Naszym celem jest usuwanie barier. Podjęliśmy z PKP Intercity działania umożliwiające osobom z niepełnosprawnością korzystanie na pełnych prawach z pociągów PKP Intercity. Dostępna kolej pozwala na samodzielność, która jest ważna dla nas wszystkich. Mobilność ułatwia życie jest kluczowa dla rozwoju zawodowego. Dlatego tak ważna jest dla Integracji współpraca z PKP Intercity. Mamy nadzieję, że razem uda się nam zlikwidować funkcjonujące jeszcze bariery w transporcie kolejowym.

Jeden z trenerów Integracji tłumaczy pracownikom PKP Intercity jak należy podnieść osobę z wózkiem i w razie konieczności pomóc jej przejść jeden schodek na dworcu

Więcej informacji na temat PKP Intercity znajdziesz na stronie internetowej przewoźnika.

Zaproszenie do współpracy

Jesteś zainteresowany szkoleniami Integracji? Napisz lub zadzwoń: Bogumiła Lewandowska, Koordynator ds. kontaktów z partnerami, Dział Usług Eksperckich, tel.: 519 066 486, e-mail: bogumila.lewandowska@integracja.org.


Partnerem materiału jest

logo PKP Intercity

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas