Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Kolej na dostępność – w Łodzi jeżdżą bez barier

10.08.2017
Autor: Róża Matuszewska, fot. Łódzka Kolej Aglomeracyjna
kobieta na wózku wysiada z pociągu Łódzkich Kolei Aglomeracyjnej

Kolej to transport przyszłości. Nowoczesny pociąg jest szybkim, ekologicznym i wygodnym środkiem transportu. Komfortowym także dla rosnącej grupy pasażerów z niepełnosprawnością. Przykładem spółki, która w ten sposób rozumie nowoczesność jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). 

Łódź to miasto, które przechodzi prawdziwą metamorfozę, stając się coraz bardziej atrakcyjnym biznesowo miastem. Nowe wyzwania wiążą się z koniecznością rozwijania infrastruktury – także kolejowej. Najlepiej widać to na przykładzie lokalnego przewoźnika – ŁKA. Pociągi tej spółki należą do najszybszych i najbardziej punktualnych w całej Polsce, zapewniając komfortowy transport mieszkańcom regionu i nie tylko. Jednym z filarów rozwoju spółki jest dbałość o dostępność dla osób z niepełnosprawnością.

Podróż to proces

- Dla nas każdy pasażer z niepełnosprawnością jest przede wszystkim pasażerem, który tak jak wszyscy inni - jest mile widziany w naszych pociągach – mówi zapytany o kwestie dostępności Andrzej Wasilewski, członek zarządu spółki, który przez lata pełnił funkcję prezesa. – Od początku mówiliśmy, że chcemy ułatwiać podróżowanie osobom o specjalnych potrzebach, tak by czuły się one komfortowo i bezpiecznie w naszych pociągach i mam wrażenie, że realizacja tego założenia nam się udała – dodaje.

To właśnie Andrzej Wasilewski z całym sztabem specjalistów nadzorował cały proces przekształcania Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na wszystkich etapach złożonego procesu, jakim jest podróż pociągiem.

Centrum Obsługi Pasażera na Dworcu Łódź Fabryczna

- Droga podróżnego zaczyna się od kasy biletowej, dlatego wszystkie nasze kasy są wyposażone w pętle indukcyjne i wideotłumacza języka migowego – wskazuje Andrzej Wasilewski. – Wiemy jednak, że w dzisiejszych czasach rolę kasy, ale też narzędzia do planowania podróży, pełni strona internetowa. Dlatego dostosowaliśmy nasz serwis do standardu WCAG 2.0. To oznacza, że strona jest dostępna dla osób słabowidzących czy też niewidzących, jak również internautów, którzy mają ograniczoną możliwość korzystania z klawiatury. Otrzymaliśmy certyfikat potwierdzający spełnienie odpowiednich wymagań – dodaje Andrzej Wasilewski.

Obiekt bez barier

Centrum Obsługi Pasażera na Dworcu Łódź Fabryczna, należące do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Centrum, jest jednym z dwóch  obiektów związanych z transportem, który otrzymał certyfikat „Obiekt bez barier”. Podobnym certyfikatem może pochwalić się również Lotnisko Chopina w Warszawie.

- Swobodny dostęp do komunikacji publicznej to podstawa w samodzielnym funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością – mówił podczas uroczystego wręczenia certyfikatu Piotr Pawłowski, prezes Fundacji Integracja, która audytowała obiekt. – Cieszę się, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna, otrzymując certyfikat „Obiekt bez barier” za Centrum Obsługi Pasażera, dołącza do grona odpowiedzialnych przedsiębiorstw. Certyfikat to świadectwo, że obiekt jest dostępny dla osób z różnymi niepełnosprawnościami - poruszających się na wózku, niewidomych czy niedosłyszących - ale oznacza również bezproblemowy dostęp dla rodziców z wózkami czy osób starszych. Tym samym Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapewnia łatwiejszą komunikację wszystkim mieszkańcom miasta – podsumował prezes Integracji.

przedstawicielka Integracji Ewa Cieśla przekazuje certyfikat Obiekt bez barier

Konduktor z tłumaczem w torbie

Dzięki tym wszystkim działaniom, a także odpowiednio przeszkolonym pracownikom, obsługującym kasy – pierwszy etap podróży osoby z niepełnosprawnością przechodzą w możliwie jak najbardziej komfortowy sposób. Nie inaczej jest w momencie samego wejścia do wagonu.

- Nasi pasażerowie jeżdżą pociągami w pełni nowoczesnymi, które są nie tylko szybkie (160 km/h) i  komfortowe, ale też dostępne - wagony wyposażone są w windy dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ale też oznakowania w alfabecie Brajla, m.in. na drzwiach do toalety i w jej wnętrzu – podkreśla Andrzej Wasilewski. – W nowym taborze, który już wkrótce będzie jeździł po torach województwa łódzkiego, dostosowane do potrzeb osób niewidomych będą również automaty do biletów, a osoby poruszające się na wózkach elektrycznych będą mogły naładować w trakcie podróży akumulatory – zapowiada.

Już w tej chwili w każdym pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pasażerowie z niepełnosprawnością narządu słuchu mogą skorzystać z usług wideotłumacza języka migowego. Konduktorzy (których część zna podstawy języka migowego) mają służbowe tablety wyposażone w specjalną aplikację. Dzięki temu osoby głuche mają możliwość bardzo szybkiego odbycia tłumaczonej w czasie rzeczywistym rozmowy.

Współpraca z NGO

ŁKA za swoje działania otrzymała również Certyfikat Firma Przyjazna Głuchym. Tego typu dokumentów, jak wspomniany powyżej certyfikat„Obiekt bez barier”, spółka ma już kilka. To efekt bardzo owocnej współpracy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z przedstawicielami środowiska osób z niepełnosprawnością,w tym m.in. z Integracją.

- Zależy nam na tym, by dostosowania nie były czymś wprowadzanym odgórnie według wizji władzspółki, ale żeby same osoby z niepełnosprawnością miały udział w kształtowaniu naszej oferty – tłumaczy Ewa Raczyńska-Buława, Pełnomocnik Zarządu ŁKA ds. osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Jako przykład organizacji, która miała ogromny wpływ na dostępność usług ŁKA Ewa Raczyńska-Buława wskazuje Integracje.

Przyciski na drzwiach wagonu podpisane w brajlu

Integracja otwiera drzwi

- Kontakt z Łódzką Koleją Aglomeracyjną nawiązaliśmy dzięki Urzędowi Transportu Kolejowego (UTK) – opowiada Jarosław Bogucki Kierownik ds. kluczowych klientów Działu Usług Eksperckich Integracji. – Przeprowadziliśmy dla ŁKA audyt dostępności nowo otwartego Centrum Obsługi Pasażera na dworcu Łódź Fabryczna. Współpracę rozpoczęliśmy na etapie projektu. Dzięki temu byliśmy w stanie zadbać o dostępność już na początku prac nad tym obiektem. Bardzo wiele z naszych uwag zostało wdrożonych i ostatecznie punkt obsługi otrzymał certyfikat Obiekt bez barier. Oprócz tego planujemy przeprowadzić szkolenia dla pracowników ŁKA – dodaje Jarosław Bogucki.

- Integracja wspierała nas radą, odpowiadając na bardzo wiele naszych pytań – stwierdza Ewa Raczyńska-Buława. – Dużą rolę odegrał też sam prezes Integracji, Piotr Pawłowski, który jako przewodniczący Rady Ekspertów do spraw osób o ograniczonej możliwości poruszania się przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, dzielił się z nami swoją wiedzą na temat potrzeb osób niepełnosprawnych. Integracja wspierała nas także aktywnie w naszych problemach z dostosowywaniem Centrum Obsługi Pasażera, gdzie wykonawca projektu zamontował o 2 cm za wąskie drzwi, co utrudniałoby skorzystanie z nich np. osobom na wózkach elektrycznych.

Dostępność – to się opłaca

Zadbanie o potrzeby pasażerów z niepełnosprawnością to nie tylko element polityki odpowiedzialnego biznesu, ale też sposób na zwiększenie grona odbiorców i co za tym idzie - także przychodów spółki.

- Pasażer, również ten z niepełnosprawnością, by odbyć podróż pociągiem musi nabyć bilet. Jeśli tych pasażerów jest więcej, to sprzedaż biletów rośnie – wskazał Andrzej Wasilewski. – Od kiedy ogłosiliśmy, że mamy dostosowany tabor i infrastrukturę, ilość pasażerów o szczególnych potrzebach wzrosła o około 30 procent. Adekwatnie do tego wzrosły nasze przychody.

niewidoma kobieta przemieszcza się po wagonie z psem przewodnikiem

Członek zarządu ŁKA zwraca też uwagę na to, że wdrażanie dostępności nie jest kosztowne, zwłaszcza w kontekście takich inwestycji jak choćby zakup nowych pociągów. Andrzej Wasilewski zachęca też władze innych przedsiębiorstw kolejowych, by szły za przykładem łódzkiego przewoźnika i również dostosowywały swoje usługi do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością.

- Jest to tanie i opłacalne. Inna sprawa, że wszyscy kiedyś będziemy potrzebowali dodatkowych udogodnień – podkreśla przedstawiciel ŁKA.

- Druga sprawa, że udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową służą wszystkim pasażerom – zauważa Ewa Raczyńska-Buława. – Mało kto lubi skakać do pociągu po wysokim progu i nie każdy jest wysportowany. Widzimy to choćby po zadowoleniu naszych pasażerów, którzy wygodę w czasie podróży oceniają na mocną dziewiątkę w dziesięciostopniowej skali – podkreśla.

Już w tej chwili ŁKA wskazywana jest, jako jeden z liderów, jeśli chodzi o usługi transportowe w Polsce. Liczba certyfikatów przyznanych przez organizacje pozarządowe, ale też zadowolenie klientów i rosnące przychody spółki są dowodem na to, że dostępność jest kluczem do nowoczesności i atrakcyjności usług kolejowych.


Tekst powstał przy współpracy z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

Komentarz

  • Gadanie
    gaga
    10.08.2017, 18:18
    Teoria swoje, a praktyka swoje. Bardzo trudno jest osobom poruszającym się na wózkach. - Dojazdy do stacji kolei aglomeracyjnej są okropne. - Jeden Dworzec Fabryczny nie zmienia sytuacji. Inne są fatalne. - W godzinach, gdy jest tłoczno, nie można się porozumieć z kolejarzem-pomocnikiem. - Gdy ktoś jest z osobą towarzyszącą, to kolejarz stara się umyć ręce i zrzucić pomaganie na te osobę. - Za dużo stresu i hałasu przy wsiadaniu i wysiadaniu. Publika obserwuje to jak teatr.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas