Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dostępność Plus. Doradźmy rządowi, jak likwidować bariery!

20.03.2018
Autor: Redakcja, fot. archiwum
Cztery zdjęcia przedstawiające: kobietę przewożoną podsufitowym podnośnikiem, przyciski w windzie, pacjenta w szpitalnym łóżku, fotel wysunięty z samochodu, by łatwiej było na nim usiąść

Chcesz, by pociągi i dworce były dostępne, a w nowych budynkach już nikt nie został „więźniem czwartego piętra”? Marzy Ci się kraj, w którym uczniowie z niepełnosprawnością będą mogli uczęszczać do tych samych szkół, co ich pełnosprawni koledzy, a przychodnie i szpitale nie były dodatkową udręką architektoniczną dla chorych? Jeśli tak, to weź razem z nami udział w konsultacjach Programu Dostępność Plus!

13 marca rozpoczęły się konsultacje społeczne rządowego Programu Dostępność Plus, który został zapowiedziany przez Mateusza Morawieckiego tuż po objęciu stanowiska premiera. Rząd do 2025 roku przeznacza na Program ponad 23 miliardy złotych!

Zachęcamy do wzięcia udziału w konsultacjach Programu za pośrednictwem naszego portalu. Napisz nam do końca marca br. swoje uwagi do Programu Dostępność Plus. Przekażemy je do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju!

Cele Programu Dostępność Plus

- Jednym z celów programu jest zmiana wszystkich polityk publicznych – podkreśla Paweł Chorąży, podsekretarz stanu w resorcie inwestycji. – Chcielibyśmy, żeby w efekcie realizacji tego programu myślenie o dostępności stało się powszechne wśród decydentów, inwestorów i wszystkich, którzy tworzą wszelkiego rodzaju usługi publiczne lub je wdrażają.

Autorzy programu chcą poprzez jego realizację podnieść jakość życia i wyrównać szanse osób o szczególnych potrzebach, czyli:

  • osób poruszających się na wózkach oraz o ograniczonej możliwości poruszania się;
  • osób starszych;
  • osób niewidomych i słabowidzących;
  • osób głuchych i słabosłyszących;
  • osób z niepełnosprawnościami psychicznymi i intelektualnymi;
  • kobiet w ciąży;
  • osób z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi;
  • osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem;
  • osób o nietypowym wzroście (w tym również dzieci);
  • osób z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.

- Chciałbym, żeby wyjście do sklepu starszej osoby nie było wyprawą czy biegiem na 3000 metrów z przeszkodami – opisał w jednym zdaniu cele programu premier Morawiecki podczas swojego expose.

Osiem obszarów Programu

Program Dostępność Plus to pierwszy tak szeroki program likwidacji barier architektonicznych w historii naszego kraju. Ma on dotyczyć niemal wszystkich dziedzin życia i nie tylko wprowadzać doraźne zmiany, ale niejako uczynić dostępność i projektowanie uniwersalne czymś oczywistym i powszechnym. Na realizację Programu do 2025 roku zaplanowano wydać ponad 23 mld zł.

Z całym projektem Programu Dostępność Plus można się zapoznać na stronie ministerstwa (plik PDF, 857 KB).

Program składa się z 8 obszarów:

  1. Architektura

Wszystkie nowe inwestycje budowlane będą musiały spełniać warunki dostępności i będą od początku projektowane tak, aby każdy mógł z łatwością z nich korzystać. Dla istniejących budynków pojawią się nowe możliwości ich modernizacji, np. montażu barierek, podjazdów, wind, lekko otwierających się drzwi, automatycznego oświetlenia.

  1. Transport

Wszystkie nowo zakupione autobusy i tramwaje będą dostępne dla osób z niepełnosprawnością. Zostaną zapewnione usługi transportu indywidualnego „od drzwi do drzwi” dla osób o specjalnych potrzebach na terenie 1/3 gmin w Polsce. Uruchomiony zostanie mechanizm dofinansowania do indywidualnych środków transportu. Dostępność dotyczy także całej infrastruktury okołotransportowej – remontowanych i modernizowanych dworców, przystanków, zajezdni i poczekalni.

  1. Edukacja

200 szkół i przedszkoli zostanie dostosowanych do potrzeb dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami, 100 uczelni będzie otwartych dla studentów i wykładowców z niepełnosprawnościami oraz powstanie 5 laboratoriów uniwersalnego projektowania.

  1. Służba zdrowia

Zmiany w wybranych placówkach opieki medycznej, polegające między innymi na poprawie ich wyposażenia w sprzęt ułatwiający komunikację (z osobą niesłyszącą, z osobą z zaburzeniami mowy) oraz poruszanie się (oznaczenia, podjazdy, podnośniki).

  1. Cyfryzacja

Całkowita dostępność publicznych serwisów teleinformatycznych.

  1. Usługi

Zapewnienie każdemu obywatelowi możliwości samodzielnego skorzystania z powszechnych usług i zakupu produktów przez internet, także bez wychodzenia z domu. Priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez uruchomienie numeru alarmowego 112 dla osób z niepełnosprawnościami.

  1. Konkurencyjność

Finansowanie budowy zaplecza badawczego dla różnych gałęzi przemysłu, które będą poszukiwać najbardziej funkcjonalnych i ergonomicznych rozwiązań.

  1. Koordynacja

Uchwalenie ustawy o dostępności oraz opracowanie i wdrożenie 6 standardów dostępności w prawie krajowym.

Logo programu Dostępność Plus. Sylwetki trzech osóby, w tym jednej na wózku, wpisane w kontur Polski

Podpowiedz rządowi!

Realizacja tak ambitnych planów wymaga aktywności samych zainteresowanych – w tym wypadku Was – osób z niepełnosprawnością, opiekunów, przyjaciół. To Wy musicie zabrać głos w swojej sprawie, mówić o swoich potrzebach, doświadczeniach i o tym, czym dla Was jest dostępność i czego tak naprawdę potrzebujecie!

Dlatego do końca marca 2018 r. chcemy zebrać Wasze opinie i przesłać je twórcom Programu Dostępność Plus.

Proponujemy Wam opisanie w trzech krótkich punktach (do ok. 1,5 tys. znaków) swoich uwag i propozycji. Pozwoli to przekazać skondensowane, konkretne informacje, co zwiększy możliwość wzięcia ich pod uwagę.

Wasze postulaty chcemy bowiem przesłać premierowi Mateuszowi Morawieckiemu oraz do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, które odpowiada za tworzenie Programu Dostępność Plus. Zamieścimy je także na naszym portalu.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie wszyscy chcą występować pod nazwiskiem – także w oficjalnych konsultacjach – dlatego my gwarantujemy anonimowość. Postulaty podpisywać będziemy tylko imieniem, a nazwiska użyjemy jedynie wówczas, gdy autor sobie tego wyraźnie zażyczy. Apelujemy jednak o tzw. parlamentarny język wypowiedzi oraz skupianie się na przyszłości i możliwościach. Opublikujemy jedynie merytoryczne uwagi, które nie będą nikogo obrażać.

Nasze zasady są więc bardzo proste

  1. Wskaż trzy najważniejsze sprawy do uregulowania,
  2. uwagi powinny być merytoryczne, opisane krótko „parlamentarnym” językiem,
  3. należy podpisać się swoim imieniem (gwarantujemy anonimowość) i ew. nazwiskiem.

Uwagi można wpisywać w komentarzu pod tym artykułem lub przesłać nam mailem na adres: redakcja@niepelnosprawni.pl

Weź udział w dyskusji!

Nie pozwól, by inni decydowali za Ciebie!

Czekamy na Twoje pomysły dotyczące dostępności Polski dla osób z niepełnosprawnościami!

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Niepełnosprawny od 34 lat.
    Bogdan
    07.05.2018, 14:53
    Mam 69 lat od 34 lat jestem skazany na więzienie w mieszkaniu a to wszystko przez siedem schodów.Dla mnie priorytetem jest Platforma nadschodowa na którą mnie nie stać,Wiele rzeczy ułatwiające osobie niepełnosprawnej w miarę normalne życie jest zbyt drogie.Poruszam się na wózku i jakoś sobie radzę ale najważniejsze dla mnie jest samodzielne wyjście i powrót do domu.Program który proponuje rząd jest przełomowy tylko obawiam się o realizację ponieważ bezmyślnych urzędasów w tym kraju jest zbyt wielu.
    odpowiedz na komentarz
  • Mama
    Gosc
    16.04.2018, 22:57
    1 dworce kolejowe marzy mi się że zajade wszedzie sama z synem na wózku bez zglaszania!!! 48h wczesniej SPONTANICZNIE 2 busy i niskopodlogowe autobusy na Wsi ludzie niepełnosprawni nawet z kociej wolki chcą się wydostac albo do niej dojechac 3 program samochód dla niepelnosprawnych albo dofinansowanie do zakupu auta zwłaszcza na Wsi!!! 4 większy dostęp usług opiekuńczych 5 mniejsza biurokracja w załatwianiu sprzetow inwalidzkich 6 obniżyć ceny sprzetow chociażby wózków inwalidzkich PCPR da 4000 NFZ 3000 wózek kosztuje 15000 a reszte zarzucono na rodzica 2
    odpowiedz na komentarz
  • Najpierw zapobiegać.
    niepełnosprawna
    29.03.2018, 21:46
    Pierwszą czynnością której oczekujemy to jest zapobieganie powodowania kalectwa, cierpień dzieci spowodowanych przez niewłaściwe zachowanie dorosłych, zaniedbań wychowawczych, patologii. Dlaczego nikt z odpowiedzialnych za nadzór nad wychowującymi dzieci nie widzi, karygodnych zachowań i zaniedbań w stosunku do dzieci. Pracownicy Opiek Społecznych, pielęgniarki szczepiące dzieci, lekarze, nauczyciele i mnóstwo innych osób. Jak może nadal dochodzić do takich bestialstw w stosunku do dzieci i rażących zaniedbań. Wszystkie pokrzywdzone dzieci winny mieć przyznane odszkodowania od swoich oprawców i tych co winni byli temu zapobiec a zupełnie nic nie zrobili. Powinny być niezapowiadane kontrole w podejrzanych o niedbalstwo, przemoc itd. rodzinach. W drugiej kolejności nauka bez eliminowania niepełnosprawnych ( nie mających ograniczeń myślowych) z normalnych szkół i zapewnienie zwykłej pracy dla niepełnosprawnych bo jak na razie to tylko firmy sprzątające, ochraniarskie (sępy pefronu) i praktycznie na tym się kończą możliwości pracy. No może jeszcze jakieś idiotyczne podwykonawstwa, czy niewolnicza praca z zakładach chronionych - zupełnie niczym nie przypominająca dawnej pracy. Każdy wie że mało który niepełnosprawny nadaje się do dźwigania wiader, czy ochrony a do pracy zwyczajnej w prawie żadnej firmie się nie dostanie, bo firmy mając setki kandydatów zdrowych, młodych, pełnosprawnych nie zatrudnią inwalidy. Na wyjazdach za granicę też część niepełnosprawnych przepadła bo sobie nie poradzili. Ci co sobie poradzili do dziś pracują za granicą. Wielkim błędem była nachalna nieprzemyślana likwidacja spółdzielczości inwalidzkiej nie zapewniając prawie nic w zamian. Nawet WTZ-ty ( namiastka tego co dawała Spółdzielczość inwalidzka) mimo łożenia przez Państwo olbrzymich kwot na ich utrzymanie nie daje takiej samodzielności i zadowolenia jak mieli niepełnosprawni w Spółdzielczości Inwalidzkiej, którą nikt nie dofinansowywał. Co komu przyszło z tego, że pozbawiono tych ludzi samodzielności jaką dawała im praca. Obecnie większość programów " jest do bani" Szkoły nie są pod kątem zatrudnienia, Firmy zupełnie nie są zainteresowane pracownikami niepełnosprawnymi, a Urzędy nic w tym kierunku nie robią. Niepełnosprawni którzy woleliby pracować toczą batalię o renty bo z czegoś muszą żyć i coraz więcej tych osób popada w ciężkie depresje- co dokładnie jest zarejestrowane statystycznie. Nawoływanie do tego aby rodzić jak najwięcej kalek jest perfidią bo chyba nikt nie zdaje sobie sprawy jak się żyje z niepełnosprawnością. Nie mam na uwadze zabijania dzieci tylko zapobiegania kalectwu bo w 80% powstaje ono z powodów zawinionych, bezmyślnego powoływania dożycia takiej liczby dzieci jakiej nie są w stanie wychować, i dziwne, że nikt nie chce o tym rozmawiać, a nie mówiąc przeciwdziałać takim sytuacjom. Normalnym rodzinom aborcji nie potrzeba, bo gdyby się im przytrafiło nawet nie planowane dziecko to wychowają. Patologia i "dziecioroby" też nie skorzystają z aborcji i po co tyle wrzasku i ośmieszania się na cały świat. Potrzeba pomocy w kwestii wychowywania społeczeństwa do odpowiedzialnego macierzyństwa, zmniejszenia presji w odbieraniu zasiłków dla ciężarnych, pomocy tym dzieciom co można ich uratować całkowicie lub zmniejszyć skalę kalectwa zawinionego przez innych. "NIE" dla promowania rodzenia wielkiej liczby niepełnosprawnych - "TAK" dla edukacji, pomocy i okiełzania ustawowego tych co narażają bezbronnych na tragiczny los.
    odpowiedz na komentarz
  • Mobilność i niezależność
    Piter Realista
    28.03.2018, 21:18
    Myślę że w pierwszej kolejności powinno się wspierać wszelkie działania dążące do usamodzielniania (przystosowanie mieszkania), oraz mobilności (zakup samochodu). Dla nas - niepełnosprawnych posiadanie własnego środka transportu jest sprawą bardzo ważną, ponieważ umożliwia nam wyjście z domu i dotarcie w dowolnie wybrane miejsce – do lekarza, na rehabilitację, do pracy czy choćby do kina. Dla ON samochód nie jest żadnym dobrem luksusowym ( jak niektórzy uważają) tylko sprzętem rehabilitacyjnym dzięki któremu możemy czynnie uczestniczyć w życiu społecznym, podejmować pracę ( nie tylko zdalną) czy choćby naukę. Przystosowanie dworców i pociągów jest ważne ale wszystkiego nie załatwi ponieważ dotarcie na ten dworzec też jest nie lada problemem, a osoby mieszkające poza miastem (jak choćby ja) chcące podjąć pracę są zdane jedynie na własny transport. Uważam że najbardziej skuteczna jest pomoc „celowana” czyli skierowana do konkretnej osoby na realizację najbardziej potrzebnego tej osobie zadania. Kończąc dodam jeszcze tylko że zupełnie nie rozumiem polityki np. PFRON’u, który promując zatrudnianie ON nie wspiera bezpośrednio samych zainteresowanych a „pompuje” ogromne środki w różnych pośredników (pracodawców czy inne instytucje samorządowe) gdzie niejednokrotnie dochodziło do różnych nadużyć i wyłudzeń.
    odpowiedz na komentarz
  • Naj
    Piotr
    28.03.2018, 15:22
    Najważniejsza rzeczą to zapewnienie transportu mówię o ludziach z R ruchem i nie tylko dla wózkowiczow (są także dystrofie meczliwosci miesnii choroby utajone których nie widać a chory odczuwa jak by miał 50kg plecak. Auto powinno być traktowane jako sprzęt ułatwiający przemieszczanie. Jak właśnie kule wózek protezy. Ja nie podejdę na autobus nie poczekam na niego 20min .... poukładać to jakoś wg grup lekki umiarkowany znaczny. Nie wiązać broń boże z zarobkami bo to zawsze dąży do jakichś pułapek ... jeśli ktoś ma umiarkowany tzn że jest poszkodowany umiarkowanie .... ustalić że auto amortyzuje się w 10 lat i dotacje jak ktoś ma na 3 lata grupę to może dostać w ilości 1/3 ..... Panowie potraktować proszę samochody jako sprzęt ułatwiający poruszanie się.... wsadzacie miliony złotych w bariery architektoniczne a my i tak z nich nie skorzystamy bo nie mamy możliwości tam dojścia. Lub możliwości są lekko. Umiarkowanie. Znacznie ograniczone ... uświadomcie sobie że jeździmy 10...20...30 letnimi autami drzac że kiedyś jakiś przegląd techniczny odbierze nam dowód rejestracyjny ... to jest jak by nam odebrali na przegladzie wózki kule stabilizatory i kazali nam zapłacić za naprawę starego i wskazali palcem drzwi do salonu ."tam się kupi najlepsze" tylko za co... A auto jak wspomniałem to nie jest gadżet by się rozbijać jak rozumieją sprawni urzędnicy tylko przyrząd jak wózek kule ortezy... Jak okulary używane przez słabo widzących tylko że dużo droższe przez co mniej dostępne.
    odpowiedz na komentarz
  • Trzy z wielu
    Anna Kilińska
    28.03.2018, 09:11
    1. Wysuwane i obniżone siedzenie w każdej taksówce. 2. Asystenci na telefon. 2. Przystosowane autobusy dalekobieżne.
    odpowiedz na komentarz
  • Postulaty
    Patrycja Bogdała
    27.03.2018, 17:50
    1. Każdy nowo wybudowany budynek powinien mieć wejście od poziomu zerowego (bez żadnych schodów). Windy powinny posiadać fizyczne przyciski konkretnych pięter (dobrze by było, aby był również wymóg umieszczania na nich napisów w alfabecie Braille'a). Dodatkowo windy powinny być wyposażane w komunikaty głosowe oznajmiające piętro, na którym się winda aktualnie znajduje. Pragnę mocno zaznaczyć, że zupełnie nieakceptowana jest przez środowisko osób niewidomych polityka montowania w windach paneli dotykowych! Same komunikaty głosowe osobom z dysfunkcją wzroku nie wystarczą, ponieważ osoba niewidoma nie wyczuwając pod ręką fizycznego przycisku nie jest w stanie wybrać właściwego piętra. Żeby było jasne, nie pomogą tu także naklejane na panel dotykowy naklejki brajlowskie, ponieważ szukając odpowiedniego napisu osoba niewidoma przypadkowo dotyka inne przyciski, a wtedy winda jedzie tam, gdzie nie miała pojechać. Te przepisy należy radykalnie zmienić. W innym przypadku osoby niewidome będą dyskryminowane. 2. Nowe autobusy i tramwaje powinny same otwierać drzwi (być może na fotokomórkę). Obecnie często się zdarza, że osoba niewidoma stojąc na przystanku nie potrafi zlokalizować przycisku otwierającego drzwi, gdyż dotykowo nie wyróżnia się on od karoserii. Z dużych miast powinny zniknąć tzw. podwójne lub nawet potrójne przystanki, ponieważ osoby z dysfunkcją wzroku, a także starsze i niepełnosprawne ruchowo nie są w stanie gonić za środkiem komunikacji, który się zatrzymał daleko. Mało tego, niewidomy nawet takiego autobusu czy tramwaju nie zlokalizuje. Poza tym, wszystkie środki komunikacji, jak do tej pory, powinny być wyposażane w komunikaty głosowe oznajmiające konkretne przystanki. Nie powinno się ich wyciszać! Dlatego warto wprowadzić regularne kontrole (może zatrudnić w takim charakterze osoby niepełnosprawne), żeby proceder ściszania nie miał miejsca. 3. Supermarketom powinno się narzucić obowiązek pomocy osobom niepełnosprawnym w robieniu zakupów. Obecnie czasami pracownicy sklepów pomagają, jeśli się o to poprosi, ale raczej wynika to tylko z ich dobrej woli, nie z obowiązku, a powinien to być obowiązek, żeby żaden niepełnosprawny nie czuł się zlekceważony lub niemiło potraktowany, co się zdarza. Oczywiście powinien powstać systemowy program usług asystenckich (nie czasowy jak do tej pory, tylko stały). To w dużej mierze rozwiązałoby m.in problem robienia zakupów w supermarketach, a także umożliwiłoby korzystanie z rozrywek, spacerów, do których osoby niepełnosprawne mają ograniczony dostęp.
    odpowiedz na komentarz
  • Przywrócenie dofinansowania do zakupu samochodów
    Jurek
    27.03.2018, 11:03
    Uważam, że bardzo ważną sprawą jest dofinansowanie do zakupu samochodów osobowych dla osób poruszających sie na wózkach. Nie posiadając własnego transportu osoba taka jest skazana na wegetacje w domu. Posiadając własny samochód łatwiej jest podjąć pracę, dojazdy do lekarza i inne czynności życiowe. Człowiek jest nie zależny czuje się dowartościowany, że może sam coś zrobić. Z własnych środków nie jesteśmy sami zakupić samochodu. DLATEGO WNIOSKUJE O URUCHOMIENIE PROGRAMU POMAGAJĄCEMU W ZAKUPIE SAMOCHODU Z DOFNANSOWANIEM.
    odpowiedz na komentarz
  • PORĘCZE PRZY SCHODACH
    Ola
    26.03.2018, 22:51
    1. Dużo jest podjazdów ale brak jest przy nich PORĘCZY . Nie każdy porusza się na wózku , a ma problemy w poruszaniu się i ta poręcz jest tak WAŻNA I TAK POTRZEBNA. 2. Jeśli poręcz jest to często zdarza się ,że jest ona za krótka zaczyna się od drugiego schodka ( taka mała rzecz a jak ważna ). 3. Poręcz powinna być przy każdych schodach nie tylko dla niepełnosprawnych ale potrzebna zdrowym ludziom np; w czasie zimy .
    odpowiedz na komentarz
  • Auto dla niepełnosprawnych
    Anna M.
    26.03.2018, 09:06
    Sądzę, że powinien wrócić program dofinansowania do samochodu. Mam syna poruszającego się na wózku i samochód to dla nas przepustka w dostaniu się do lekarza, szkoły itd. Mamy starego, bo 25 lat golfa, którego podarował nam kuzyn. Póki co jeździ, nie wiem co się stanie kiedy trzeba będzie oddać go na złom. Na zakup niestety nie stać mnie.
    odpowiedz na komentarz
  • 3 punkty:
    Milenka
    23.03.2018, 22:29
    1. Przywrócenie tak ważnego programu jakim był "sprawny dojazd" kilka lat temu. 2. Jeśli rząd faktycznie myśli o podniesieniu jakości życia ON to musi wiedzieć że w ogromnym stopniu ma na to wpływ sytuacja zawodowa ON. I niestety bardzo brakuję mi sygnałów, że rządzący rozumieją potrzebę zniesienia pułapki rentowej. 3. Kwestia pracy w urzędach, jednostkach publicznych. Te miejsca (i sprawujące nad nimi kontrole ludzie) są niemal całkowicie nieprzygotowani na pracę ON - zarówno od strony architektonicznej jak i mentalnej. Nie dość że nikt nie myśli by zatrudniać ON, to już całkowitą abstrakcją jest praca zdalna. Jestem pewien że niemałą cześć pracy można realizować w formie telepracy korzystając z systemów IT czy choćby ogólnie dostępnych narzędzi.
    odpowiedz na komentarz
  • Zwalniać dyscyplinarnie URZĘDNIKÓW NADZORU BUDOWLANEGO, którzy odbierają budynki/bloki
    inżynier
    23.03.2018, 20:33
    z pominięciem przepisów prawa budowlanego dot. dostępności ww do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poświadczają nieprawdę w dokumentacji, że BLOK spełnia warunki. Przez co niepełnosprawny nie może dostać się do nowego mieszkania i nie może skorzystać z PFRON (bo odmówi windy, podjazdu) powołując się na przepisy, które zobowiązują DEWELOPERA do przystosowania nowego bloku już praktycznie na desce kreślarskiej.A NADZÓR BUDOWLANY ma te przepisy egzekwować a nie za łap.... podpisać odbiór. Za ten numer należy się PROKURATOR dla INWESTORA jaki I dla URZĘDNIKA Z N.B. Mamy na to 10 lat od daty odbioru BLOKU do użytkowania. W tym czasie muszą zlikwidować BARIERY.
    odpowiedz na komentarz
  • samochód
    Izabela Zaczkowska
    22.03.2018, 18:07
    Uważam, że najważniejsze jest przywrócenie dofinansowania do zakupu samochodu. To wielki wydatek, jak dla osób niepełnosprawnych, i ogromna swoboda w poruszaniu się: praca (inna niż zdalna), zakupy, urzędy, rehabilitacja, lekarze itp. Wie, że nie każdy niepełnosprawny może jeździć, ale dla tych co mogą samochód to wspaniałe narzędzie wolności i niezależności.
    odpowiedz na komentarz
  • Kolejki do lekarza.
    Rysia i Piotr
    22.03.2018, 17:19
    Proponuję rejestrowanie pacjentów do lekarza na dokładną godzinę i minutę z zaznaczeniem, aby pacjent zgłaszał się do lekarza około 10 minut przed wskazanym terminem.
    odpowiedz na komentarz
  • Trzy bardzo ważne sprawy
    optymista
    22.03.2018, 12:03
    1. Wprowadzić zasadę, aby każda taksówka, a przynajmniej jedna w każdej firmie taksówkarskiej, obowiązkowo posiadała jedno obrotowe siedzenie (takie, jak widzimy na ilustracji)! 2. Zobowiązać firmy przewozowe (autobusy dalekobieżne), aby dysponowały przynajmniej jednym pojazdem przystosowanym do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. 3. Podwyższyć dodatki pielęgnacyjne (nie mylić z zasiłkami pielęgnacyjnymi) do rent i emerytur, do wysokości ok. połowy najniższej płacy krajowej.
    odpowiedz na komentarz
  • By była dostępność.
    gg
    21.03.2018, 19:41
    1. Dostosowanie w pierwszej kolejności domów i mieszań, by ON mógł wyjść w ogóle na ulicę i bezpiecznie funkcjonował u siebie. Jak wygląda sprawa likwidacji barier z pomocą PCPR, MOPR każdy ON wie, niestety. W kolejnym kroku nadzorowanie budownictwa pod kątem ustawy o likwidacji barier. 2. Likwidacja barier w środowisku służby zdrowia, dostęp do odpowiedniej rehabilitacji i system asystentów osobistych. 3. Dostępna komunikacja publiczna i indywidualna. Problem bardzo pilny na wsiach i w małych miastach.
    odpowiedz na komentarz
  • Program Dostępność Plus
    Nina
    21.03.2018, 17:38
    W szpitalu osoba niepełnosprawna powinna mieć pomoc asystentki m.in. przy myciu, jedzeniu. Powinny powstać ośrodki wypoczynkowe nad morzem i w górach, w pełni dostosowane do osób niepełnosprawnych, aby bez stresu można było pobyć nad morzem czy w górach. Pociągi i dworce dostosowane w 100%, a nie tylko częściowo.
    odpowiedz na komentarz
  • Bariery dla niepełnosprawnych
    Trzepizur Łukasz
    21.03.2018, 14:11
    - kościoły są nieprzystosowane np. Gwoździany Główczyce ( woj. śląskie) -dowóz osób starszych, niepełnosprawnych, leżących do specjalisty (stomatolog, kardiolog itp.) - nieprzystosowane sklepy na wsiach żeby osoba na wózku mogła swobodnie wejść - turystyka w Polsce, mało miejsc dostosowanych do zwiedzania, plaż, basenów, tras górskich itp. - nieprzystosowane szkoły w starszym budownictwie - przy miejscach parkingowych sa duże krawężniki i trzeba jechać ruchliwa drogą w złóż chodnika
    odpowiedz na komentarz
  • Dostępność plus
    Julia
    21.03.2018, 00:02
    Szersze miejsca parkingowe , wyższe dofinansowania na sprzęt bądź darmowy w ramach potrzeb dla osób nieplnosprawnch lepsza łatwiejsza rehabilitacja.rowne chodniki windy a nie schody do nieba . Darmowe pobyty w szpitalach z osobą niepełnosprawną w osobnych pokojach od chorych.mniej biurokracji
    odpowiedz na komentarz
  • "Białe plamy komunikacyjne"
    Piotr małopolska.
    20.03.2018, 17:21
    1. Transport publiczny na wsi wymaga "innego" podejścia odnośnie udzielanych zezwoleń i kosztów z tym związanych - znieść opłaty "przystankowe" dla przewoźników w godz 5-8 ,18- 23. 2. Wojewodowie powinni "promować" komunikację między szpitalami powiatowymi -opieka nocna, świąteczna, specjalistyczna. 3. Jeżeli gmina pobiera (ma zamiar) opłaty parkingowe ,to 100 % środków przeznaczyć na "białe plamy komunikacyjne".
    odpowiedz na komentarz
  • Plaże i miejsca wydzielone dla niepełnosprawnych
    Zofia Zatorska
    20.03.2018, 17:18
    Ja proponuje zadbać o komfort ludzi którzy nie chcą pokazać swojego ciała z różnych powodów choroby lub niedoskonałości natury. Plaża powinna być wydzielona , ogrodzona, z pełnym wyposażeniem sanitarnym. Powinny być baseny do kąpieli i urządzenia pomocne do wejścia do wody . Jak również osoby które będą pomocne podczas kąpieli i leżakowania. Widziałam taką plażę nad morzem Północnym i bardzo ubolewam,że np w Lublinie i wielu innych miastach jej nie ma . Podejrzewam ,że w Polsce w ogóle nie ma takich miejsc.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas