Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Połowa stron www administracji jest niedostępna dla osób z niepełnosprawnościami

16.04.2018
Autor: PAP, fot. sxc.hu
litery WWW

Ponad połowa stron internetowych administracji publicznej nie jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – wynika z opublikowanego w poniedziałek, 16 kwietnia, raportu Fundacji Widzialni. W 2018 r. 48,2 proc. stron www było dostosowanych dla takich osób.

Fundacja Widzialni bada dostępność dla osób z niepełnosprawnością serwisów internetowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem serwisów administracji publicznej w tym m.in. najważniejszych osób i instytucji, ministerstw, a także innych instytucji publicznych. Badane są także wybrane e-usługi, oferowane przez państwo. Od 2013 r. publikuje na ten temat raporty.

Brakuje wiedzy

Jak wynika z najnowszego raportu (badania przeprowadzono od lutego do kwietnia), w 2018 r. 48,2 proc. serwisów administracji publicznej było dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. W 2017 r. było to 47,8 proc.

- W stosunku do ubiegłego roku różnica jest niewielka. Wydaje mi się, że powodem jest to, że powstało wiele nowych serwisów, a wiele serwisów uległo gruntownej zmianie – powiedział przewodniczący Rady Fundacji Widzialni Artur Marcinkowski. – W zasadzie błędy, które wykrywamy są te same. To jest m.in. brak opisanych linków, brak opisanych zdjęć, brak kontrastu. To są elementarne rzeczy, które wpływają na dostępność strony www – dodał.

Jak wyjaśnił, tego typu błędy powodują, że programy asystujące np. odczytujące na głos zawartość strony internetowej nie mogą prawidłowo odczytać jej zawartości, a to uniemożliwia skorzystanie z danej strony.

- Wydaje mi się, że świadomość na temat dostępności jest coraz większa. To, czego nam brakuje, to wiedzy. Ludzie nie mają wiedzy, w jakim sposób należy podejść do dostępności, w jaki sposób dostosować serwis, jak nim zarządzać, aby był dostępny dla osób z niepełnosprawnościami – dodał Marcinkowski.

Ministerstwo Cyfryzacji z oceną 2

Jak wynika z raportu, wśród sześciu stron najważniejszych osób i instytucji w państwie ocenę dostateczną, jeśli chodzi o dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, otrzymały: sejm.gov.pl, premier.gov.pl i prezydent.pl. Ocenę niedostateczną - trybunał.gov.pl, sn.pl, senat.gov.pl.

W tym roku – wśród zbadanych 19 serwisów ministerstw – żaden nie otrzymał oceny bardzo dobrej. Ocenę dobrą otrzymały serwisy trzech ministerstw, siedem – ocenę dostateczną, a dziewięć – niedostateczną. I tak ocenę dobrą otrzymały serwis ministerstw: rolnictwa i rozwoju wsi, finansów i ministerstwa inwestycji i rozwoju.

Ocenę dostateczną otrzymały serwisy ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji, ministerstwa sportu i turystyki, ministerstwa infrastruktury, ministerstwa edukacji narodowej, ministerstwa rodziny, pracy i polityki społecznej, ministerstwa przedsiębiorczości i technologii, ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego.

Wśród dziewięciu serwisów z ocenami niedostatecznymi znalazły się strony www m.in. ministerstw: zdrowia, kultury i dziedzictwa narodowego, sprawiedliwości, cyfryzacji, spraw zagranicznych, czy obrony.

Serwisy instytucji publicznych

Wśród 23 instytucji samorządowych i administracji centralnej w terenie (strony internetowe urzędów wojewódzkich miast) – cztery strony zostały ocenione na trójkę – poznan.uw.gov.pl, kielce.uw.gov.pl, lublin.uw.gov.pl, duw.pl. Pozostałych 19 stron otrzymało ocenę niedostateczną.

Jeśli chodzi o wybrane strony i serwisy instytucji publicznych, to wśród 35 przebadanych, trzy otrzymały ocenę bardzo dobrą, są to: serwis biura pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, serwis centrum systemów informacyjnych ochrony zdrowia i strona urzędu komunikacji elektronicznej.

Siedem otrzymało ocenę dobrą, m.in.: nask.pl, gif.gov.pl, lektury.gov.pl, kowr.gov.pl (krajowy ośrodek wsparcia rolnictwa), arimr.gov.pl.

13 serwisów otrzymało oceną dostateczną m.in.: danepubliczne.gov.pl, historiapojazdu.gov.pl, pfron.org.pl, zus.gov.pl, nfz.gov.pl.

Pozostałych 12 ocenionych zostało na ocenę niedostateczną. W tej grupie znalazły się m.in. niepodlegla.gov.pl, danepubliczne.gov.pl, rodzina.gov.pl, epuap.gov.pl, senior.gov.pl, udsc.gov.pl.

Problemy w e-usługach

W tym roku zbadano także wybrane e-usługi m.in.: uzyskaj dowód osobisty, skorzystanie z programu 500 plus, sprawdź punkty karne, zgłoś się do urzędu pracy, załóż jednoosobową działalność gospodarczą, mDokument, uzyskaj odpis aktu cywilnego przez internet.

Najwięcej punktów zebrały m.in.: mDokumenty, sprawdzenie informacji na temat ubezpieczenia w ZUS, sprawdzenie punktów karnych, zgłoszenie się do Urzędu Pracy, obywatel.gov.pl. Najniżej oceniono serwisy epuap.gov.pl, ceidg.gov.pl.

Największe problemy, w ramach badanych e-usług, na jakie wskazali eksperci to: niepoprawnie ładujący się formularz wniosku (np. w programie rodzina 500 plus), co utrudniało jego wypełnienie.

„W porównaniu do e-usług zbadanych w zeszłorocznym badaniu należy zwrócić uwagę na znaczący wzrost dostępności portalu obywatel.gov.pl. Przeniesienie części usług z portalu epuap.gov.pl na portal obywatel.gov.pl (np. Zgłoszenie do programu Rodzina 500+) umożliwiło skorzystanie z większej ilości usług przez użytkowników, szczególnie niewidomych” – wskazano w raporcie. Dodano, że dla konsultanta niewidomego nadal trzy spośród dziewięciu badanych usług były niedostępne.

Niedostępne aplikacje

W tym roku do analiz włączono przykładowe aplikacje na urządzenia mobilne obsługiwane przez system Android i iOS m.in. Regionalny System Ostrzegania, mObywatel, Jakość powietrza, NFZ CanCallCenter, Śląska policja.

„Szybciej i bardziej intuicyjnie obsługiwano aplikacje w systemie Android. Cechą wspólną dla obu platform jest niedokładne opisywanie grafik oraz innych elementów strukturalnych stron. Nie zapewniono także w niektórych przypadkach odpowiedniej alternatywy dla udostępnionych wykresów. Najbardziej rażące zaniedbania dotyczą platformy iOS, które niemal w każdej z aplikacji powodowały trudności w obsłudze oraz zrozumieniu treści” – oceniono w raporcie.

Badanie dostępności stron www i e-usług składało się z kilku etapów. Najpierw badanie przeprowadzili eksperci, a następnie konsultanci z niepełnosprawnościami; niedowidzący, niewidomi, niesłyszący, którzy sprawdzali m.in. dostępność formularzy, wyszukiwarek, elementów multimedialnych oraz łatwość poruszania się po danym serwisie.

Raport dostępny ma być od wtorku na stronie widzialni.org.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas