Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Informator PFRON: rewolucja cyfrowa

23.05.2018
Autor: PFRON, fot. archiwum PFRON
Źródło: Integracja 2/2018
kobieta patrzy na smartfona, którego trzyma w dłoni tuż przed laptopem

Celem projektu jest ograniczenie bądź całkowite wyeliminowanie konieczności wizyt osób niepełnosprawnych w urzędzie przy składaniu wniosków o dofinansowanie.

E-usługa dla osób niepełnosprawnych

System obsługi wsparcia finansowanego ze środków PFRON to nowoczesny system informatyczny, który pozwoli osobom niepełnosprawnym, jak i podmiotom działającym na ich rzecz, na składanie wniosków o dofinansowanie drogą internetową. Do tej pory wszystkie programy i zadania realizowane są z wykorzystaniem dokumentów w formie papierowej, bez użycia dedykowanych systemów i aplikacji pozwalających na kompleksową obsługę spraw osób niepełnosprawnych. Wiąże się to z koniecznością osobistych wizyt w urzędzie, co wydłuża czas składania i Realizacji wniosków, a w konsekwencji wypłaty środków PFRON, będących w gestii jednostek samorządowych.

Od czerwca użytkownicy platformy będą mogli złożyć wniosek przez Internet

„Internet to moje narzędzie pracy zawodowej i społecznej. Można powiedzieć, że bez niego wiele spraw, w które jestem zaangażowana, nie byłoby możliwych do wykonania. Wiele opinii, reakcji zamieszcza się w internecie ad hoc. Bez internetu nie byłoby możliwości uzyskiwania informacji na bieżąco, jak i szybkiej reakcji – co jest wymogiem naszych czasów” – mówi Małgorzata Radziszewska, osoba niepełnosprawna, pracownik PFRON, prowadząca też organizację pozarządową, członkini dwóch Komisji Dialogu Społecznego przy Urzędzie miasta st. Warszawy i Komisji Ekspertów przy Rzeczniku Praw Obywatelskich.

Wraz z systemem tworzony jest portal informacyjno-edukacyjny, w którym użytkownicy będą mogli korespondować i korzystać z uzupełnianej na bieżąco, bogatej bazy informacji. Wysoka dostępność e-usługi osiągnięta zostanie również poprzez uruchomienie infolinii dla użytkowników systemu, która będzie służyła wiedzą i pomocą przy wypełnianiu wniosków.

System informatyczny ułatwi życie osobom niepełnosprawnym

„System w dzisiejszych czasach jest niezbędny. Szereg osób niepełnosprawnych nie ma możliwości wyjścia z domu, by złożyć dokumenty w terminie. Wciąż wiele urzędów jest niedostępnych dla osób poruszających się na wózkach, zwłaszcza w małych miejscowościach – mówi Małgorzata Radziszewska i dodaje: – Często osoba niepełnosprawna musi korzystać z pomocy i nie jest to łatwe do zorganizowania. Wymaga wsparcia ze strony rodziny, czasami sąsiadów (jeśli są chętni...), zamawiania specjalistycznego transportu (jeżeli taki jest). System składania dokumentów za pomocą internetu, jeżeli osoba niepełnosprawna ma do niego dostęp i potrafi się posługiwać systemem informatycznym, jest dla niej oknem na świat. Na przykład rewolucją było wprowadzenie możliwości składania PIT-ów przez internet, co ułatwiło życie wielu osobom niepełnosprawnym, przynajmniej w tym zakresie”.

Co zrobić, jeśli nie mam dostępu do Internetu?

Z myślą o osobach niepełnosprawnych, które nie posiadają dostępu do internetu lub w niewystarczającym zakresie posługują się nowymi technologiami, PFRON planuje w ramach projektu wyposażyć pracowników socjalnych w tablety. Urządzenia mobilne trafią do Miejskich i Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej w całej Polsce. W praktyce oznacza to, że pracownik socjalny będzie mógł spotkać się z osobą w jej domu i pomóc jej w zalogowaniu się do systemu i złożeniu wniosku, a potem na bieżąco przekazywać informacje, na jakim etapie znajduje się jego sprawa.

Konsultacje z JST, NFZ i ZUS

Zespół projektowy SOW dokłada wszelkich starań, by system był jak najbardziej intuicyjny i spełniał wymagania osób z różnymi stopniami niepełnosprawności. Stąd spotkania, konsultacje i wielorakie testy. W ramach spotkań z Jednostkami Samorządu Terytorialnego pozyskujemy rozwiązania, które są już w użytkowaniu i spełniają swoją rolę. W kwietniu odbyły rozmowy z Narodowym Funduszem Zdrowia i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Spotkanie z ZUS dotyczyło określenia zasad technicznych, na jakich system SOW mógłby uzyskiwać dane z systemu ZUS. W szczególności chodzi o informacje o zaległościach finansowych wobec ZUS, wnioskodawców obsługiwanych przez system SOW. Na spotkaniu z NFZ omawiano działania, których efektem będzie uruchomienie elektronicznej usługi implementowanej jako Web Service. Zadaniem usługi będzie generowanie odpowiedzi na zapytania systemu o statusie zlecenia lekarskiego, np. na sprzęt ortopedyczny oraz o kwotę dofinansowania tego sprzętu przez NFZ.

Ile kosztuje projekt SOW

Wartość projektu to 18 914 379,99 zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 16 005 348,34 zł. Dzięki zawarciu korzystnych umów zaoszczędzono środki, które mogą zostać przeznaczone na realizację innych projektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Gdzie szukać informacji

Wszelkie informacje na temat systemu znajdują się na stronie PFRON w zakładce projekty UE, a także w prasie regionalnej, stacjach radiowych i mediach społecznościowych.

Osoba do kontaktu w sprawie projektu SOW: Dariusz Łazar, kierownik projektu, tel. 22 50 55 144.

Materiał przygotował zespół projektowy SOW.


Materiał przygotowany przez
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
logo PFRON

 


Artykuł pochodzi z nr 2/2018 magazynu Integracja.

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach)!

Znasz magazyn „Integracja”? Wypełnij ankietę on line i pomóż nam się rozwijać!

Komentarz

  • Proszę mi napisać z czego mogę skorzystać z programów PFRON.
    edek
    23.05.2018, 18:13
    Mam ZNACZNY stopień. Jestem wykształcony, a prawo jazdy i samochód opłaciłem z własnych pieniędzy. Programy tak są pisane żeby niepełnosprawny tak naprawdę nie mógł z nich skorzystać.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas