Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Protestujący zostali asystentami społecznymi poseł Joanny Scheuring-Wielgus

12.06.2018
Autor: oprac. Angela Greniuk, fot. Mateusz Różański
Korytarz sejmowy. Trzy kobiety i dwóch młodych mężczyzn na wózkach

Protestujący w Sejmie: Jakub Hartwich z niepełnosprawnością oraz Iwona Hartwich, Marzena Stanewicz, Aneta Rzepka i Michalina Rosicka zostali asystentami społecznymi posłanki Joanny Scheuring-Wielgus. Dzięku decyzji posłanki mają wstęp na obrady Sejmu.

Joanna Scheuring-Wielgus od kwietnia była jednym z najbardziej zaangażowanych polityków na rzecz osób z niepełnosprawnością. To właśnie na zaproszenie posłanki do Sejmu 18 kwietnia weszli rodzice i osoby z niepełnosprawnościami, odwieszając protest z 2014 roku. Podczas protestu Joanna Scheuring-Wielgus dostała zakaz wypowiedzi na temat osób niepełnosprawnych w Sejmie od swojej partii, po czym wystąpiła z Nowoczesnej. Natomiast po ponownym zawieszeniu protestu 27 maja br. posłanka mówiła, że „temat nie jest zamknięty”.

W poniedziałek, 11 czerwca, polityk poinformowała na Twitterze, że część osób protestujących została jej asystentami społecznymi oraz zapowiedziała ciąg dalszy tej sytuacji. W rozmowie z Polsatnews.pl Joanna Scheuring-Wielgus przyznała, że dzięki tej funkcji matki osób z niepełnosprawnością i Jakub Hartwich będą mieli wstęp na obrady Sejmu.

Komentarz

  • Mistrzowi i Markowi i wszystkim ON i opiekunom
    SON "Podkarpacie"
    14.06.2018, 17:59
    Mistrzu wiedz proszę, że nie jestem na emeryturze (choć chciałbym), nie mam lekkiego czy umiarkowanego stopnia (bardzo chciałbym). Niestety mam stopień znaczny, a moja niepełnosprawność nie odbiega wiele od tej p.Świtaja. Był czas, że nie potrafiłem nawet samodzielnie jeść czy siedzieć na wózku. To trwało kilka lat. Aż - dzięki lekturze prasy, pojechałem na 8-dniowy obóz AR. Po dwóch dniach obiad jadłem sam na równi ze sprawnymi, wózek stał się moim przyjacielem umożliwiającym mi przemieszczenie, samochód także, a praca - wyrzutem sumienia, że zmarnowałem kilka lat bez niej. Jak i nauka. Tak więc pracuję, utrzymuję dom, rodzinę. I jak wariat spłacam dług wdzięczności tym wszystkim - głównie z FAR, którzy mi ukazali inną - poza czysto wegetacyjną, drogę. Stąd moje teksty i apele do w pełni niesamodzielnych ON by nie marnowali czasu na użalania nad sobą, by choć spróbowali (FAR) czy dadzą radę - z moich ON-kolegów z podobnymi schorzeniami 90% podjęło pracę! A i przyjmij moje sorry za 'rękę pod kościołem'. Nie chcę obrażać, tylko wskazywać choćby i taką pracę w ostateczności. A PONIŻEJ przedstawiam POTENCJALNE POŻĄDANE DZIAŁANIA R.O.N. (rodzice ON protestujący w Sejmie) NA RZECZ CAŁEGO ŚRODOWISKA O.N. I. Zaproponowanie i wynegocjowanie ułatwień w uzyskaniu pracy i radykalnej poprawy sytuacji materialnej pracujących ON ze znacznym stopniem poprzez 1- odblokowanie rozwoju Warsztatów Terapii Zajęciowej poprzez: a/- uzawodowienie przez pracę dorosłych uczestników WTZ, zdolnych do pracy oraz ułatwienia dla zbytu produkcji i usług (objęcie art.22) WTZ i Klubów Aktywizacji przy tych warsztatach. b/- premie aktywizujące zatrudnianie i zmiany rynku pracy (za podjęcie pracy i przejście do kolejnego sektora) oraz rozwój sieci Zakładów Aktywności Zawodowej (jest ich zaledwie 106, przy 715 WTZ i 986 ZPChr) c/- otwarcie na inne formy wspieranego zatrudniania ON: zatrudnienie wspomagane, doradca i asystent zawodowy itp. 2- zaprzestanie niszczenia ZPChr - jako jedynych firm na rynku konkurencyjnym, które zapewniają warunki chronione + 40 działań ułatwiających ON pracę i dających im możliwość regeneracji resztek zdrowia i sprawności traconych w czasie pracy (tylko w I-kwartale br. upadło/ubyło 42 ZPChr, a 6379 ON utraciło tam pracę w warunkach chronionych gwarantujących ON: duże zatrudnienie, pełne dostosowanie wszystkich obiektów zakładu i opiekę medyczno-rehabilitacyjną) poprzez: a/- zmianę postrzegania tych firm poprzez promocję zalet wysokiej koncentracji ON-pracowników i doboru pracy pod takich pracowników (podobnie jak i dyscyplin pod ON-sportowców na para-olimpiadach), b/- normalne - wg. Konstytucji Biznesu, interpretacje i stosowanie prawa wobec tych firm, i wprowadzenie przejrzystych reguł gospodarowania środkami ZFRON, c/- poprawę konkurencyjności ZPChr wobec pracodawców z rynku otwartego (RO) przez powrót do zwiększonego o 30% dofinansowania z systemu SODiR na korzyść ZPChr oraz d/- powrót do stymulacji zwiększonego (do 80% wpłaty obowiązkowej na PFRON) popytu na produkcję i usługi ZPChr (i tym samym do wzrostu zatrudnienia ON ze znacznym i umiarkowanym stopniem), e/- ustawowe przywrócenie pod art.38, ust.2 ustawy o podatku od osób fizycznych rozdziału zatrzymanych zaliczek PIT w proporcji: 90% na ZFRON, 10% na PFRON (ZPChr będą mogły szerzej finansować kompletną rehabilitację ON-pracowników i wprowadzanie wysokich technologii wspartych sztuczną inteligencją - i tym czynić ich pracę lżejszą). Ożywiony sektor ZPChr odblokuje ZAZ i WTZ przez płynne przechodzenie ON wg optymalnej ścieżki migracji ON-pracowników pomiędzy WTZ – ZAZ – ZPChr i dalej na rynek otwarty. 3- tworzenie ułatwień do pracy ON u wszystkich pracodawców poprzez: a/- wyłączenie ON z najcięższymi schorzeniami spod rygoru art.25(1) Kodeksu Pracy (automatyczna zamiana umów o pracę na czas określony na umowy na czas nieokreślony). - przedsiębiorcy oraz fundacje i OPP nie będą obligatoryjnie zmuszane zatrudniać ON na czas nieokreślony i drżeć z obawy o poniesienie dużych kosztów, gdy taki pracownik utraci status osoby niepełnosprawnej lub, że PFRON/sponsor zawiesi wparcie (warto rozważyć: czy lepiej mieć pracę na umowy na czas określony, niźli w ogóle nie mieć pracy), b/- wprowadzanie: zatrudnienia wspomaganego przez trenera, doradcę czy asystenta zawodowego wspierającego pracującą ON nie tylko w zakładzie pracy, ale i przy telepracy w mieszkaniu ON. 4- wprowadzanie działań promujących zdobywanie wiedzy przez ON i wprowadzania wysokich technologii sprzężonych ze sztuczną inteligencją do ich stanowisk pracy – jako najlepszego wsparcia zatrudniania osób z największymi ubytkami sprawności (np. bio-roboty - jako asystenci pracujących ON upośledzonych umysłowo czuwający nad prawidłową pracą takiej osoby i nad parametrami jej organizmu (ciśnienie, tętno, temperatura, poziom cukru, saturacja, EKG itp. i reagujące wezwaniem o pomoc w razie zagrożenia). 5- tworzenie ułatwień dla zdalnej zadaniowej telepracy – jako najlepszego rozwiązania dla ON ruchowo uwięzionych w blokach bez wind i w małych miejscowościach bez dostosowanej komunikacji publicznej; 6- tworzenie ułatwień do zatrudniania ON ze znacznym stopniem na rynku otwartym (bez warunków chronionych) przez wprowadzanie: zatrudnienia wspomaganego, doradcy i asystenta zawodowego, trenera pracy itp. 7- przyjęcie rozwiązań zwiększających przychody pracujących ON: a/- dla ON z rentą socjalną przez możliwość: kwartalnej waloryzacji tego świadczenia z uwagi na oskładkowany staż pracy oraz (także i dla pozostałych pracujących ON-rencistów): podwyższenie limitów dorabiania, gwarancje rządowe na rzecz utrzymania renty przez pracujące ON (traktowanie pracy jako jednej z form rehabilitacji); 8- podwyższenie limitu dochodu uprawniającego do pomocy ze środków PFRON – obecnie ON, które łączą pracę z rentą socjalną są praktycznie wyrzucane poza pomoc Funduszu; 9- zwiększenie mobilności aktywnych zawodowo ON ze znacznym stopniem przez pomoc w zakupie samochodu - tu np. reaktywacja programu „Sprawny dojazd” – jako działanie mobilizujące inne ON do aktywności; 10- wprowadzenie dodatkowego ubezpieczenia od losowych negatywnych zdarzeń powodowanych pracą ON ze znacznym stopniem (finansowanego z budżetu PFRON), by pracodawcy byli pewni, że nie poniosą strat z tego tytułu; II. Poprawa doli osób całkowicie niesamodzielnych z najcięższymi schorzeniami (np. bezwiedne rośliny, osoby sprawne i nadpobudliwe bez świadomości, osoby stale pampersowane, odsysane, respirowane, karmione pozajelitowo itp. z niską oceną w skali Barthel lub 4 i 5 stopniem skali Rankina, które nie mogą podjąć pracy w nawet najbardziej dostosowanych warunkach pracy chronionej), i ich heroicznych całodobowych opiekunów – przez wynegocjowanie: 1- wprowadzenie obowiązku wyliczania minimum socjalnego dla ON całkowicie niesamodzielnych i ich rodzin. 2- znaczne podniesienie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego (z 1477 zł) dla opiekunów powyższych ON – po wprowadzeniu jednolitego systemu orzecznictwa o niepełnosprawności skupiającego się na ocenie niesamodzielności i intensywności wsparcia niezbędnego danej osobie, a nie na jej dysfunkcjach (co będzie realizacją stosownego wymogu Konwencji o prawach ON). 3- zwiększenie dostępu do domowej opieki długoterminowej oraz umożliwienie tych świadczeń także w dni wolne od pracy i w godzinach nocnych, 4- wprowadzenie usług asystenta osoby niepełnosprawnej, który będzie osobom niedołężnym pomagać w różnych okolicznościach oraz zapewni im czasową opiekę w domu – co da ich rodzicom możliwość pełnienia ról społecznych. 5- inicjację szerokiego zakładania ośrodków dziennego pobytu dla dorosłych ON ze sprzężonymi chorobami i znacznymi ubytkami sprawności, które nie kwalifikują się do uczestnictwa w WTZ, ŚDO itp. – wg opisu pod linkiem: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/333781 6- wspomaganie utrzymania i podjęcia pracy przez rodziców/opiekunów ON ze znacznym stopniem przez wprowadzanie: 10 dni dodatkowego urlopu na opiekę nad dzieckiem podczas turnusu rehab.; możliwość wliczenia kwoty 520 zł wynikającej z ustawy o „szczególnych uprawnieniach w dostępie do opieki zdrowotnej..” do opłaty za turnus rehabilitacyjny; objęcie 60 dniowym zasiłkiem opiekuńczym w roku kalendarzowym opiekunów ON całkowicie zależnych bez wzgl. na wiek osoby podopiecznej (obecnie prawo to przysługuje przy dzieciach do lat 14); przyznanie – w podobnej sytuacji, prawa do 2 dni opieki w roku; wprowadzenie bezkolejkowej dostępności WTZ i ŚDO dla absolwentów szkół specjalnych; skorelowanie godzin opieki nad ON w WTZ i ŚDO z godzinami pracy – vide opis. III. Źródła finansowania proponowanych rozwiązań służących ogółowi ON i ich opiekunom - poprzez wynegocjowanie, by rząd w trybie pilnym podjął działania legislacyjne na rzecz oszczędności i racjonalności przez m.in.: 1- zrównanie korzyści finansowych jakie z tytułu zatrudniania ON osiągają pracodawcy będący płatnikami wpłat obowiązkowych na PFRON (korzyści od 7517 zł do 1879 zł) z korzyściami finansowymi jakie osiągają z tego tytułu inni pracodawcy (od 2400 zł do 450 zł) – to dałoby w 2017 r. PFRON ponad 784 mln zł oszczędności i 672 mln zł dodatkowych wpływów, 2- ograniczenie powyższych korzyści finansowych tylko do ON całkowicie niezdolnych do pracy (ON ze znacznym lub umiarkowanym stopniem) - to dałoby w 2017 r. PFRON ok. 1,02 mld zł oszczędności i tyleż dod. wpływów* 3- równoległe ograniczenie korzyści finansowych jak ww. ze zrównaniem korzyści finansowych jak ww. dałoby w 2017 r. dla PFRON dodatkowe wpływy w wysokości 1 253 958 508,08 zł . * wpływy te za 2017 r. należy skorygować o kwotę 132 467 544 zł z tyt. pozostawieniu 600 zł dodatkowego wsparcia dla ON z lekkim stopniem, które posiadały schorzenia specjalne.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas