Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Poznań: asystent wesprze osobę z niepełnosprawnością. Jest tylko jeden warunek

13.11.2018
Autor: PAP, fot. Piotr Stanisławski
asystentka pomaga kobiecie na wózku przetransporować się do samochodu

Projekt „Niezależność na telefon”, w ramach którego wezwani przez telefon asystenci pomogą osobom z niepełnosprawnością np. w zakupach czy w dostaniu się do urzędu, uruchomił poznański magistrat. Przedsięwzięcie jest na razie realizowane pilotażowo.

Z programu mogą skorzystać pełnoletni poznaniacy z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy rozliczają swój PIT w Poznaniu. Aby zamówić pomoc, należy trzy dni przed planowanym terminem usługi zadzwonić do Biura Poznań Kontakt. Miasto przeznaczyło na pilotaż 100 tys. zł.

Wsparcie w aktywności

- Zdecydowaliśmy się wprowadzić ten projekt w odpowiedzi na sygnały, jakie płynęły do nas ze strony organizacji pozarządowych i samych osób z niepełnosprawnościami. Poznański MOPR od lat pomaga potrzebującym, zapewniając m.in. usługi opiekuńcze, ale do ich przyznania potrzebne są formalności, które wymagają czasu. Tymczasem osoby z niepełnosprawnością potrzebują czasem szybkiej pomocy w zwykłych, codziennych czynnościach. Odpowiedzią mogą być właśnie asystenci – powiedział wiceprezydent Poznania Jędrzej Solarski.

Jak podał poznański magistrat, asystenci pracują codziennie - z wyjątkiem świąt - od godz. 7 do 21. Mogą pomóc osobom z niepełnosprawnościami w przemieszczaniu się po Poznaniu i okolicach. Pomogą w zrobieniu zakupów - przy założeniu, że osoba z niepełnosprawnościami będzie również czynnie w nich uczestniczyła - oraz w drobnych pracach, np. wymianie żarówki albo utrzymaniu w sprawności wózka lub balkonika.

Jak się zgłosić?

Aby zamówić pomoc, należy trzy dni przed planowanym terminem usługi zadzwonić do Biura Poznań Kontakt (tel. 61 646 33 44). Biuro przyjmuje też zgłoszenia od osób z niepełnosprawnością słuchu. Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem wiadomości sms wysłanej pod numer 783 944 112 lub na adres poczty elektronicznej: pk@um.poznan.pl.

Osoba zgłaszająca powinna podać imię i nazwisko osoby z niepełnosprawnością, która zamierza skorzystać z usług asystenta, jej adres oraz termin i rodzaj usługi. Pilotaż potrwa do końca roku. Program realizuje poznańska Fundacja Akceleracji i Inkubacji Biznesu.

Organizatorzy przedsięwzięcia podkreślają, że w ramach projektu nie będą realizowane specjalistyczne usługi opiekuńcze, czyli rehabilitacja, opieka higieniczna czy pielęgnacja zlecona przez lekarza. Aby z nich skorzystać, należy zgłosić się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

Komentarz

  • Asystenci i Aplikacja e-mpatia
    Fundacja Wózkowicze
    14.11.2018, 04:12
    Powiem tak, wiele jest jeszcze do dopracowania ale to dopiero początek. Prowadzimy Fundację Wózkowicze (wozkowicze.pl) i po fali protestów w których głośno mówiliśmy że potrzeba asystentów i nie tylko dzieci wymagają pomocy ale i dorośli poszliśmy do Urzędu Miasta Poznania zapytać co się da w tej kwestii zrobić skoro władze z Warszawy nic nie planują. W odpowiedzi stworzono ten projekt. Nie my go realizujemy bo był konkurs i wybrana została inna fundacja do jego realizacji ale nie oficjalnie słyszeliśmy że ma być kontynuowany. Dlaczego w takim zakresie? Projekt był realizowany "na szybko" by załapał się na tegoroczny budżet i by nowym radnym pokazać że będzie potrzeba zarezerwowania kasy na następny rok. Pilotażowy bo wyniknął jeden problem. ILE OSÓB TAKIEJ POMOCY POTRZEBUJE w naszym mieście? I na to pytanie nikt nie zna odpowiedzi bo nawet ilość statystyczna nie odpowie, bo nie każdy niepełnosprawny tej asysty wymaga. Dlatego projekt ma ocenić jakie są potrzeby by w przyszłości go rozwinąć. Po nitce do kłębka. Skoro nie można zrobić czegoś globalnie róbmy lokalnie. Dlatego zachęcam by rozmawiać z urzędami miast, może się da, Jak nie spróbujecie to się nie przekonacie. I tutaj jest drugi problem bo niepełnosprawni są nie ufni i nie chcą się angażować w coś co jest testowane (wolą narzekać). Niestety to może skutkować że taki urząd powie "Nie było zainteresowania więc zamykamy". Opinia moja jest oparta też o własne nasze doświadczenia bo realizujemy projekt aplikacji e-mpatia ( http://www.twojaempatia.pl ) Gdzie podobne usługi asystenckie (a nawet w szerszym zakresie, jak np. posprzątanie) mają realizować zarejestrowani wolontariusze, Niestety puki co małe zainteresowanie ludzi by spróbowali choćby się zarejestrować i zalogować (na razie pełna funkcjonalność jest na terenie miasta Poznania ale po usunięciu znalezionych przez testerów błędów ma działać w całej Polsce) Co ciekawe osób pomagających chcących testować jest znacznie więcej. Tak więc jeśli możecie sprawdźcie też tą opcję bo nic to Was nie kosztuje a będziemy mieli zwrotną informację co wam się nie podoba i jak aplikację uaktualnić. Dostępna jest na androida (należy tylko uruchomić z nieznanego źródła bo jest na stronie a nie w google play gdzie będzie po testach) lub przez przeglądarkę na stronie http://www.twojaempatia.pl W razie pytań piszcie na adres kontakt@wozkowicze.pl

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas